Gjest Magdalene Skrevet 17. desember 2013 #21 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Her er det brødskiver, havrepannekaker, rundstykker, (med pålegg selvsagt) grønnsaker, havrefras, babybell oster, grønnsaker og pølsespyd, smoothie, bær etc. Eller middagsrester. Lager alltid varierte matpakker, og minst mulig bare brødskiver. Ikke fordi jeg syns det er så gøy å lage matpakker, men jeg hater tørre brødskiver i matpakken selv, og erfarer at barna spiser bedre om de får variert innhold. Endret 17. desember 2013 av Magdalene 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #22 Skrevet 17. desember 2013 Mine barn får makrell i tomat på grovbrød. Ret og slett fordi det er sunt. Hun sier også at flerehar med søte pålegg og lodd osc. Så hva er bestAnonymous poster hash: 49cdf...8c0
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #23 Skrevet 17. desember 2013 Mine barn får makrell i tomat på grovbrød. Ret og slett fordi det er sunt. Hun sier også at flerehar med søte pålegg og lodd osc. Så hva er bestAnonymous poster hash: 49cdf...8c0 Lodd på maten? Her var det mye rart, gitt. Anonymous poster hash: 27aae...67f 4
-hild Skrevet 17. desember 2013 #24 Skrevet 17. desember 2013 I dag har min datter grovbrød med leverpostei, en halv skive med salami og en soya yoghurt i matpakken. Det er ganske standard for hvordan matpakkene ser ut. Hun får frukt på skolen, men av og til sender jeg med frukt, gulrot eller små tomater. Og av og til får hun salat. Vi prøver å ha en sunn og god matpakke - og det er sjelden (men jeg skal ikke si aldri) sjokopålegg e.l.
Anciol Skrevet 17. desember 2013 #25 Skrevet 17. desember 2013 Smørbar skinke? Anonymous poster hash: 27aae...67f JAda du får tuber med smørbar ost med skinke i 2
Binta Ba Skrevet 17. desember 2013 #26 Skrevet 17. desember 2013 Pasta er ikke lov, men syltetøy er? Er det rart man blir usikker? Syltetøy er lov en sjelden gang, ja. Grovt brød med f.eks tynt lag med syltetøy er jo langt sunnere enn kun pasta.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #27 Skrevet 17. desember 2013 Syltetøy er lov en sjelden gang, ja. Grovt brød med f.eks tynt lag med syltetøy er jo langt sunnere enn kun pasta. Tviler på at de går rundt og måler tykkelsen på syltetøylaget og fører regnskap med hvem som har hatt syltetøy når. Syltetøy burde ikke være tillatt når sjokoladepålegg er forbudt. Og pizza er da ikke mer usunt enn en brødskive med ost på? Merkelige regler. Anonymous poster hash: 27aae...67f 12
Gjest Arch Skrevet 17. desember 2013 #28 Skrevet 17. desember 2013 Bhg: Grovt brød med prim eller syltetøy ( eneste som funker om dagen.. ), yoghurt og frukt. ( Banan, klementin, appelsin, mango o.l. ) Barnehagen vår har satt kraftig ned foten mot usunn mat, og har stort fokus på frukt, smoothies og sunne matpakker. Pizza, pasta, burgere, pomfries, pølser og sjokoladepålegg og godteri i matpakka er ikke lov, og blir pakket vekk, og barna får noe fra personalet istedet. Veldig fint, synes jeg Bortsett at det blir noe tåpelig da pizzaen jeg lager er mye sunnere en brødskive med hvitost eller leverpostei. 9
Gjest Magdalene Skrevet 17. desember 2013 #29 Skrevet 17. desember 2013 Syltetøy er lov en sjelden gang, ja. Grovt brød med f.eks tynt lag med syltetøy er jo langt sunnere enn kun pasta. Fullkornspasta er mye sunnere enn både syltetøy og prim da (det er jo det samme som sjokoladepålegg). 9
Gjest Maman Skrevet 17. desember 2013 #30 Skrevet 17. desember 2013 Har unge i barnehage, og hun får to brødskiver m sunt pålegg, youghurt og/eller middagsrester hvis det passer. Putter litt tomat eller gulrot i matboksen hvis jeg har.vann og fruktbiter får de i barnehagen.
Binta Ba Skrevet 17. desember 2013 #31 Skrevet 17. desember 2013 Tviler på at de går rundt og måler tykkelsen på syltetøylaget og fører regnskap med hvem som har hatt syltetøy når. Syltetøy burde ikke være tillatt når sjokoladepålegg er forbudt. Og pizza er da ikke mer usunt enn en brødskive med ost på? Merkelige regler. Anonymous poster hash: 27aae...67f De følger med, fordi det har vært mye usunne matpakker. Pizza av den grove, hjemmelagede biten er ikke særlig usunt, nei, men de færreste hadde dette med i matpakkene. Dette var snakk om grandiosa/-take-away fra dagen før. Bortsett at det blir noe tåpelig da pizzaen jeg lager er mye sunnere en brødskive med hvitost eller leverpostei. Se opp. Fullkornspasta er mye sunnere enn både syltetøy og prim da (det er jo det samme som sjokoladepålegg). En hel boks med bare pasta? Nah.
Stormborn Skrevet 17. desember 2013 #32 Skrevet 17. desember 2013 Det stinker helvete på flere meters avstand. Det er faktisk litt flaut å ha en matpakke som stinker ned et helt rom. Anonymous poster hash: b5caf...0fc Hadde faktisk tenkt til å nevne det selv at man ikke skal smøre på noe som lukter vondt! Husker jeg måtte bli med ei venninne og spise et annet sted hver gang hu hadde peanøttsmør på... 3
Gjest Magdalene Skrevet 17. desember 2013 #33 Skrevet 17. desember 2013 En hel boks med bare pasta? Nah. Hvem er det spiser det da? Når ungene mine får med fullkornspasta er det jo med en god hjemmelaget pastasaus og masse grønnsaker og kylling. Så jo, det er sunnere enn brødskive med syltetøy/prim/Sjokoladepålegg. 4
Binta Ba Skrevet 17. desember 2013 #34 Skrevet 17. desember 2013 Hvem er det spiser det da? Når ungene mine får med fullkornspasta er det jo med en god hjemmelaget pastasaus og masse grønnsaker og kylling. Så jo, det er sunnere enn brødskive med syltetøy/prim/Sjokoladepålegg. Jamen kjære vene, her inne må jo alt inn med te-skje. Når jeg skriver "pasta", så mener jeg selvfølgelig BARE PASTA.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #35 Skrevet 17. desember 2013 Jamen kjære vene, her inne må jo alt inn med te-skje. Når jeg skriver "pasta", så mener jeg selvfølgelig BARE PASTA. Så fordi noen tar med kun pasta så er ikke noen former for pastaretter lov? Anonymous poster hash: 27aae...67f 2
Binta Ba Skrevet 17. desember 2013 #36 Skrevet 17. desember 2013 Så fordi noen tar med kun pasta så er ikke noen former for pastaretter lov? Anonymous poster hash: 27aae...67f I løpet av de årene de hadde tatt opp dette jevnlig, kom det alltid, uten unntak, kun pasa, og muuuuligens en pølse med ketchup i samme boks. Så ja, da har de bestem seg for å si nei til pasta.
Harlekin Skrevet 17. desember 2013 #37 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Jeg må si at jeg er veldig glad for at barnehagen vår ikke setter noen føringer for hva man har lov til å ha med i matpakken ... så lenge det ikke er godteri og kake og slikt, må man da selv få lov til å velge hva barnet skal ha med? Her går det stort sett i (grov) brødskive med smør og salami, av og til en knekkebrødstang med smørbrunost, av og til druer, og hver dag grønnsaker som paprika, gulrot, sukkererter osv. Av og til har jeg også inkludert "sunne" kjeks som bokstavkjeks, og nå i juletider, et par pepperkaker. Jeg har ikke fått tilbakemelding på at det er problematisk. I barnehagen jenten min går i er de ofte på tur og trenger ekstra energi, og da synes jeg det er viktigere at de får ekstra energi enn at alt skal være magert og supersunt. Jeg har prøvd å være kreativ og sende med pasta, osteruller, kjøttboller osv. i matpakken, men til ingen nytte, det blir ikke spist. Endret 17. desember 2013 av Harlekin 3
Binta Ba Skrevet 17. desember 2013 #38 Skrevet 17. desember 2013 Jeg liker det Her får også barna ett måltid om dagen, ubegrenset med frukt og grønt, og varmmat en dag i uka som de er med på å lage.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #39 Skrevet 17. desember 2013 JAda du får tuber med smørbar ost med skinke i Tenker du på skinkeost? Ville kalt det smøreost med skinkebiter i så fall, ikke smørbar skinke. Anonymous poster hash: 2f934...248 2
Vera Vinge Skrevet 17. desember 2013 #40 Skrevet 17. desember 2013 Litt forskjellig, men middagsrester til ett av måltidene så lenge vi har hatt noe som passer. Vi har med to måltider selv - frokost og 15-mat. Det første er stort sett brød, mens det siste helst er noe annet. I dag sendte jeg med to brødskiver med hhv. leverpostei og philadelphiaost til frokost (han hadde da også spist yoghurt naturell med havregryn hjemme) og en boks med kikerter og oppskåret tomat til det siste måltidet. Ja, og så føler jeg meg tvunget til å sende med en liten boks cheerios, fordi alle visstnok har det og sønnen min ender med å bli matet av de andres bokser hvis han ikke har selv. Så barnehagen ba oss sende med ham sånt. Men ærlig talt irriterer det meg litt at det blir en greie at alle må ha de sukkergreiene der, uten å velge det selv, når jeg ikke syns noe om særlig sukkerinntak i hverdagen (han spiser for øvrig kaker og sånt innimellom, men unngår sukker til hverdags). Men får meg ikke til å si noe heller, siden alle andre tydeligvis syns det er helt greit, og jeg ender opp med å føle meg veeldig streng. I løpet av de årene de hadde tatt opp dette jevnlig, kom det alltid, uten unntak, kun pasa, og muuuuligens en pølse med ketchup i samme boks. Så ja, da har de bestem seg for å si nei til pasta. Det syns jeg var rimelig spesielt. Jeg syns det er gode regler at det ikke er lov med syltetøy, sjokolade og kaker. Men syns ikke barnehagen kan legge seg opp i om noen vil servere pasta, når den kan serveres med grønnsaker og annet sunt tilbehør. Jeg lagde dessuten grove muffins en dag, som egentlig var mer som grove rundstykker en muffins, men de inneholdt blåbær og var stekt i muffinsform. Skulle jeg da ikke fått lov til det, i følge din barnehage, fordi konseptet muffins ikke er lov, på lik linje med pasta m.m? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå