Ireth Carnesir Skrevet 13. mai 2004 #1 Del Skrevet 13. mai 2004 Naboen har et Gullregn tre i tomtegrensen. Havparten henger over på vår eiendom. Har raka gullregn frø i flere uker nå. De er vo vanvittig giftige. Kan jeg kreve at naboen fjerner det? Vi har små barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 13. mai 2004 #2 Del Skrevet 13. mai 2004 Det er mange busker/trær folk har i hagen sin som er giftige uten at de blir fjernet pga. små barn. Men hvorfor ikke ta en prat med naboen? Kanskje treet kan beskjæres så grenene ikke kommer inn i hagen din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ireth Carnesir Skrevet 13. mai 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 13. mai 2004 Disse frøene er dødelige og havner i min hage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 13. mai 2004 #4 Del Skrevet 13. mai 2004 Disse frøene er dødelige og havner i min hage. Ja verden er jammen ett skummelt sted. I nabolaget jeg vokste opp var det mange som hadde Gullregn i hagene vi lekte i men ingen av ungene falt døde om. Som sagt, snakk med naboen eller se etter mer info på; www.hageselskapet.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 13. mai 2004 #5 Del Skrevet 13. mai 2004 For det første bør du lære barna dine at de ikke skal spise planter, nettopp fordi de er giftige. For det andre kan barna dine få tak i giftige planter overalt; Hvitveis, hyasinter, lupiner, pinseliljer, påskeliljer.. De fins overalt.. og det er lite sansynlig at barnet ditt skal spise av akkurat den busken. MEN! Det fins også en regel for trær i hagen til naboer. De skal ikke plantes nærmere enn to meter til hagegrensen. Hvis du bor i borettslag, foreslår jeg at du skriver en klage og gir dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2004 #6 Del Skrevet 13. mai 2004 Det fins regeler for planting av trær på tomtegrensen. Brukte denne regelen i fjor da vi skrev et brev til vår nabo om fjerning av et tre som tok all ettermiddagssola vår. Lykke til. regler om trær Klippet fra siden: Trær (og busker): En tredjedel av treets høyde = avstanden til naboens gjerde. Et tre som blir 15m i voksen alder må derfor plantes 5 meter vekk fra gjerdet. Verdt å tenke på før du drar til planteskolen - for det er surt å måtte hugge ned et tre som er 10 år gammelt (eller mer!). Er greiner og røtter som krysser nabogrensen til sjenanse, kan disse kuttes, men naboen skal varsles først. Loven sier: "Tre, greiner, og røter som stikk inn på granneeigedom og er nemnande til skade eller ulempe, har grannen rett til å kutta eller skjera av etter grenselina og eigna til seg. For tre og greiner gjeld dette berre når varsel er gjeve og dei så ikkje er borttekne innan rimeleg tid. Denne føresegna gjeld ikkje for merketre og heller ikkje der det er skog på begge sider av grenselina." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå