Gå til innhold

Israel

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest LeeLee

Min kjæreste har et veldig nært forhold til Israel og har nære venner der som han pleier å besøke.

Nå har han bedt meg om jeg ikke har lyst til og være med på en ferietur og en del av meg har veldig lyst til og bli med.

Samtidig som en annen del av meg er livredd ved tanken. Det er jo urolig så det holder der..

Men jeg tror ikke jeg orker å gå hjemme i ei uke mens han er der og lure på hva som skjer og om han kommer hjem igjen...

Uff, er så i villrede!

Noen råd? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Shalom! eller Marhaba!

Vil anbefale deg å reise. Israel er et vakkert og spennende land. Dere kan jo ta visse forhåndsregler. Unngå vestbredden og gaza. Ta evt taxi eller gå i byområder istedet for å benytte offentlig transport. Fastboende kan sikkert også gi dere noen nyttige tips hvis det er steder dere bør unngå.

Jerusalem er en vakker og spennende by. Vil anbefale dere å reise på egenhånd og leie privat rom eller overnatte på et ungdomsherberge i gamlebyen innenfor murene. Lett å komme i kontakt med de fastboende. Jeg fikk både jødiske og arabiske venner. Fikk mulighet til å delta i deres hverdag. Fint å bli integrert i kulturen.

Hvis du har tid ville jeg valgt å være der mer enn en uke. Fint å kombinere med badeferie ved middelhavet eller rødehavet. Flotte muligheter for snorkling og dykking i rødehavet. Også mulighet å reise fra Sinai til Kairo. Flotte muligheter for rideturer i ørkenen ved giza (pyramidene) i Kairo. Kan ta buss tilbake til Tel Aviv over Suez kanalen.

Beste reisetid er april, mai, juni, september og oktober. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har nettopp vært i Israel og besøkt gode venner.

Hvis du bruker litt sunn fornuft så er det ikke spesielt risikabelt å besøke landet, jeg går dessuten utifra at de dere skal besøke vet hvor man kan gå og hvilke steder man helst bør unngå.

Unngå Vestbredden/Gazastripen, Betlehem, Jeriko, unngå off. transportmiddel og hold deg unna store sammenstimlinger av mennesker.

Jerusalem er utrolig flott og anbefales på det varmeste. Via Dolorosa er her et must.

Håper du griper muligheten til å oppleve dette flotte landet og ha en god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Israel er et flott land, som ihvertfall for meg oppleves sikkert når man er der. Palestinerne er jo stort sett stuet vekk og ute av synet... Det er sikkerhetskontroller overalt.

Lake Tiberias (Genesaretsjøen) er et flott sted i nord, det samme er Jaffna, den gmale bydelen i Tel Aviv. Jerusalem er jo en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Israel er et flott land' date=' som ihvertfall for meg oppleves sikkert når man er der. Palestinerne er jo stort sett stuet vekk og ute av synet... [/quote']

"Israel er et flott land" og "palestinerne er stuet vekk" er liksom to noe motstridende uttalelser for meg..

Jeg synes nemlig det at aparteid-regimer er alt annet enn "flott" :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Det går ann å ha jødiske venner, synes det er et pent land og samtidig være i mot okkupasjonen av Palestina. To tanker i hodet på samme tid, lille venn.....

(Mener du jeg ikke skal ha noe med jødiske venner å gjøre? Som bor i Israel, går i fredsmars og viste meg graven og stedet der Rabin ble skutt fordi de var så lei seg fordi drapet på ham ødela fredsprosessen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Det går ann å ha jødiske venner' date=' synes det er et pent land og samtidig være i mot okkupasjonen av Palestina. To tanker i hodet på samme tid, lille venn.....[/quote']

Selvfølgelig går det ann.. Men du skrev at "Israel er et flott land".. Og for meg blir det litt som å si at "Hitler var en flott fyr"... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Så du benekter at et land kan være fint, med koselige byer og fin natur, pga politikken de fører?

Sør-Afrika er også et nydelig land, og så likedans ut under apartheid. Ikke dermed sagt jeg støtter apartheidpolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så du benekter at et land kan være fint, med koselige byer og fin natur, pga politikken de fører?

Sør-Afrika er også et nydelig land, og så likedans ut under apartheid. Ikke dermed sagt jeg støtter apartheidpolitikk.

Det var jo det jeg nettopp svarte på!!! :roll:

Selvfølgelig kan det være pent osv, men "et flott land" inneholder mye mer en at det er pent.. Dersom du mener at det er et pent land, så skriv det da...

Uttalelsen "et flott land" vil for mange (i alle fall meg) bety langt mer enn at det er pent.. Når man sier "et flott land" så inneholder det faktisk også politikken osv til det landet.

Jeg synes man skylder palestinerene å passe på å modererer sine uttalelser om Israel på dette viset. Israel har jo også en tendens til å tolke all ting som støtte til Israle.. (og all kritikk som antisemetisme :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LeeLee

Tusen takk for fine svar! :-)

Det beroliger litt, har jo fått tenkt litt og har kjempelyst til å reise. Og det ender nok med at jeg gjør det.

Sliter bare litt med reaksjonene til de rundt meg, har familie og venner som mener at det bør jeg så absolutt IKKE gjøre.

Men det høres jo ut som om dere som har vært der har hatt det fantastisk!

Hører veldig gjerne flere erfaringer!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...