Gå til innhold

Kan noen lese dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sittet og lest en god del om lav bmi, og min er veldig lav (ca. 15!!). Google er innimellom ens beste venn, men ikke alltid… Leste nemlig at personer med veldig lav BMI har 12 ganger større sjanse for å dø enn normalvektige!

Der fikk jeg meg virkelig en tankevekker, og er nå redd for å dø... Har et lite barn, og etter jeg leste det der ble jeg veldig redd!

Jeg har jo alltid visst at det ikke er bra å ha lav vekt, men jeg greier ikke å legge på meg.. Hadde en spiseforstyrrelse for 10-12 år siden, er kommet over den, men greier allikevel ikke å gå opp i vekt. Har veid det samme de siste 5-6 årene (forutenom når jeg var gravid – da gikk jeg opp nærmere 20 kg, et par mnd etter fødsel var alle kiloene borte igjen – til tross for at jeg hadde spist normalt (like mye som jeg pleier) og heller ikke trent.

Her er hva jeg spiser i løpet av en normal dag:

Frokost: 1 boks næringsdrikke (300 kcal).
Lunsj: 1 ½ - 2 brødskiver (halvgrovt brød) med tykt lag smør og en ferdigskivet osteskive fra Norvegia, på hver skive. Innimellom paprika/ agurk oppå. Drikker vanligvis 2 dl eplejuice/ mangojuice eller smoothie til.
Middag: For eksempel. 1 kyllingfilet (ca. 120 g), ca. 100-130 g jasminris (det den veier når den er ferdigkokt), 3 stekte champignon, en halv paprika + en stor klatt bearnéssaus fra Fjordland. (Jeg har ikke til vane å veie opp maten min, men har gjort det noen ganger den siste tiden, for å vite hvor mye jeg spiser). (Jeg spiser ikke kylling hver dag, men det går mye i kylling og svinekjøtt i ulike varianter).
1 glass (2-3 dl Coca Cola) til maten.
Kveldsmat: det samme som til lunsj, evt. middagsrester. Og gjerne et glass Cola til (ja, det er noe jeg må ha hver dag…) Hender også at jeg drikker en næringsdrikke etter kveldsmaten, om lag annen hver dag kanskje (skulle gjerne drukket 2-3 hver dag, men de er fryktelig dyre..30 kr pr boks!)

Spiser også frukt innimellom, men må ærlig innrømme at det ikke skjer hver dag…
På kveldene hender det at jeg spiser en is, sjokolade, sjokoladepudding, creme brulee eller lignende.
Drikker også noe mellom måltidene, som regel juice/smoothie eller Cola.

Er det noen som har peiling på hvor mange kcal jeg får i meg totalt via frokost, lunsj, middag og kveldsmat (kan ta utgangspunkt i halvannen skive til kveldsmat, da det varierer veldig hva jeg spiser).

Jeg har som skrevet ovenfor altfor lav BMI, dette er noe jeg ønsker å gjøre noe med, men det er jammen ikke enkelt, har strevet med å gå opp i vekt i mange år, nå etter jeg fikk barn, er dette ennå viktigere for meg – særlig etter jeg leste dette om dødelighet!!

Mener du at jeg spiser så lite at det er farlig for liv og helse??

Anonymous poster hash: 966da...032
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HappyWaffle

mener ikke det er fare for deg nei :) du spiser ettersom jeg klarer å skjønne litt variert å ikke AKKURAT det som står der nå?

spiser du grønnsaker? og fisk (viktige næringsstoffer i den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Om du har en BMI på 15 så spiser du ikke nok kalorier; enkelt og greit. Du burde spise mer energitett mat som kokosolje, nøtter, avokado etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en BMI på 15 så spiser du ikke nok kalorier; enkelt og greit. Du burde spise mer energitett mat som kokosolje, nøtter, avokado etc.

Eller bare ren kokosnøtt, som er knall godt! Oliven er også veldig godt og energirikt.

Anonymous poster hash: 3f016...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Ein neve (30-40 g) nøtter og tørka frukt kl. 10 og ein neve kl. 14 vil vere bra for deg. Då vil du få i deg energi med rett feittsamansetjing, samt mineralar du treng.

Du ville sannsynlegvis også ha nytte av å ta tilskot av jern, kalsium og vitamin D, ta gjerne jerntabletten saman med lunch når du likevel drikk juice. Kalsium og vitamin D styrkar beinbygginga di, den vert ofte svekka når ein har gått med lågt næringsinntak lenge. Be legen din sjekke jern- og vitaminnivåa neste gong du er der, så veit du at du tek tilskot du faktisk treng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...

Lurer du på om du spiser nok og er redd for helsen din, med tanke på din bakgrunn, bør du snakke med legen din, eller annet kvalifisert helsepersonell, og ikke spørre på et forum da dette er stedet for meninger uten faglig bakgrunn.

Du spiser og det er positivt. Syns for øvrig at du ikke bør veie og kontrollerer mengde, det er en del av sykdommen som du har/hadde.

Stå på:)

Anonymous poster hash: 146c0...8bb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer du på om du spiser nok og er redd for helsen din, med tanke på din bakgrunn, bør du snakke med legen din, eller annet kvalifisert helsepersonell, og ikke spørre på et forum da dette er stedet for meninger uten faglig bakgrunn.

Du spiser og det er positivt. Syns for øvrig at du ikke bør veie og kontrollerer mengde, det er en del av sykdommen som du har/hadde.

Stå på :)

Anonymous poster hash: 146c0...8bb

Enig med dette!

Er nok lurt for deg å ta opp dette med fastlegen din, slik at du kan få rett oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du under oppfølging fra helsevesenet? (Ernæringsfysiolog, lege, etc)

Du kan prøve å øke inntaket ditt, selv om det ikke ser kritisk lavt ut.

Næringsdrikken er ikke bra. Lettvint, men ikke bra. Jeg ville heller laget min egen smoothie.

Et eksempel på næringsdrikke:

50-100g bringebær (Se an mengden etter smak)

1/2 godt moden banan

1,5 dl kremfløte

1 egg

20-30g (1 scoop) vaniljeproteinpulver

1 krm vaniljepulver (ikke vaniljesukker, men pulver som du finner i helsekost eller velassorterte butikker).

Du kan også drikke melk etter alle måltider 2-3dl h-melk i stedet for vann. Husk å ikke drikke vann/væske før du spiser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...