Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 #1 Del Skrevet 12. mai 2004 aldri blitt helt klok på dette jeg... har lyst til å melde meg ut av statskirken, er ikke spessielt kristen. hva er fordeler og hva er ulemper med dette? greit å vite dte før jeg tramper ut i det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Phair Skrevet 12. mai 2004 #2 Del Skrevet 12. mai 2004 Tror ikke du kommer til å merke noen forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 12. mai 2004 #3 Del Skrevet 12. mai 2004 Dårlig med plass i himmelen på deg hvis du melder deg ut. Det kan uansett være det samme for alle vi kule havner i helvete likevel, så jeg tror det blir morsommere der ned sammen med oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 12. mai 2004 #4 Del Skrevet 12. mai 2004 Dårlig med plass i himmelen på deg hvis du melder deg ut. Det kan uansett være det samme for alle vi kule havner i helvete likevel' date=' så jeg tror det blir morsommere der ned sammen med oss.[/quote'] Mange kristne menigheter som ikke er en del av statskirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 12. mai 2004 #5 Del Skrevet 12. mai 2004 Gjesten nevnte da at h*n ikke var spesielt kristen. Regnet med at h*n ikke hadde planer om å melde seg inn i et annet samfunn. Gjør h*n det derimot så er det mulig at h*n igjen får plass i en himmel, men muligens ikke en statsautorisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 12. mai 2004 #6 Del Skrevet 12. mai 2004 Å si at man må være medlem noe som helst sted for å komme til himmelen er tull. Et medlemskap endrer ikke en tro, det er bare et papir. Vil derfor ikke tro at det har noe å si å melde seg ut. Imidlertid kan det blir problemer om man ønsker å gifte seg i kirken, om begge er utmeldt, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 #7 Del Skrevet 12. mai 2004 ingen planer om å gifte meg i kirken, skal ikke melde meg inn i noe... men ved begravelse da? så mye tulleballs om jeg har gjort så gleder jeg meg til å møte dere i helvete;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 12. mai 2004 #8 Del Skrevet 12. mai 2004 Fra kirken.no Hvilke følger får en utmelding? Den som melder seg ut av kirken, har rett til informasjon om de følger utmeldingen får. Man mister kirkelige rettigheter og plikter: Stemmerett ved kirkelige valg har bare kirkens medlemmer. Utmeldte kan ikke delta ved menighetsrådsvalg eller i menighetsmøtets avstemninger. Kirkelige verv kan bare innehas av medlemmer. Utmeldte kan ikke velges inn i menighetsråd, bispedømmeråd, o.l. Kirkelige stillinger må man være kirkemedlem for å inneha. Det gjelder ikke bare prestestillinger, men også for organister, kirketjenere, kirkeverger osv. Dåp er en kirkelig handling. Foreldre som er utmeldt kan ikke uten videre kreve å få sine barn døpt. Barnedåp forutsetter at barna får opplæring i den kristne tro. Dersom foreldre som står utenfor kirken, likevel ønsker at barnet skal få en kristen opplæring, og gir barnet faddere som påtar seg ansvaret, kan barnet bli døpt etter nærmere avtale med presten. Barn som gjennom dåpen er blitt medlem av Den norske kirke, forutsettes å ta del i skolens kristendomsundervisning og i kirkens dåpsopplæring. Fadder kan normalt bare den være som er medlem av Den norske kirke. En fadder påtar seg viktige oppgaver når det gjelder den døptes kristelige oppdragelse. Som fadder kan likevel velges personer som er medlem av et annet kristent trossamfunn og som ikke forkaster barnedåpen. En fadder skal kunne bevitne at barnet er døpt, og blir ikke slettet fra kirkebokens dåpsregister selv om han/hun melder seg ut av kirken. Konfirmasjon forutsetter at konfirmanten er døpt i Den norske kirke eller i et annet kristent trossamfunn. Udøpte kan delta i konfirmasjonsforberedelsen, men kan ikke delta ved forbønnshandlingen på konfirmasjonsdagen. Stadig flere unge, og voksne, døpes i forbindelse med konfirmasjon. Antallet voksendøpte er stigende i de fleste folkekirker i Europa. Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske kirke. At en av brudefolkene er medlem vil normalt være tilstrekkelig for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke. Kirkelig gravferd blir som regel ikke foretatt når avdøde har stått utenfor kirken. Dersom de nærmeste pårørende ønsker kirkelig medvirkning ved gravferden, har presten adgang til å forrette kirkelig gravferd. De borgerlige rettigheter berøres ikke ved inn- eller utmelding av Den norske kirke. Økonomisk har kirkemedlemskapet ingen personlige følger. Det er ikke egen kirkeskatt i Norge. Alle registrerte tros- og livssynssamfunn mottar støtte pr. medlem fra stat og kommune tilsvarende bevilgningene til Den norske kirke pr. medlem. Yrkesmessig vil en utmelding få betydning bare i helt spesielle tilfeller. Kirkemedlemskap kreves stort sett bare av kirkelige tjenestemenn. Minst halvparten av Regjeringens medlemmer må dessuten tilhøre Den norske kirke. En rekke kirkelige organisasjoner krever at ansatte i visse stillinger skal være medlemmer av Den norske kirke. Hmm, sto visst ikke noe her om tilgang til himmelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mel-anie Skrevet 13. mai 2004 #9 Del Skrevet 13. mai 2004 Synes ikke det er no pes å stå i statskirken, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2004 #10 Del Skrevet 13. mai 2004 Synes ikke det er no pes å stå i statskirken' date=' jeg.[/quote'] Det er ikke noe pes å stå der - du merker jo ikke det, men kirken som alle andre organisasjoner med medlemmer, får statsstøtte i forhold til medlemsantall og jeg personlig synes ikke kirken bør ha politisk makt. Og det har de idag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2004 #11 Del Skrevet 13. mai 2004 hvor kan jeg melde meg ut av statskirken a? går det å sende f.eks en sms: MELD UT til 0666? (nei, jeg er ikke satanist) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 13. mai 2004 #12 Del Skrevet 13. mai 2004 hvor kan jeg melde meg ut av statskirken a? går det å sende f.eks en sms: MELD UT til 0666? (nei, jeg er ikke satanist) Her får du hjelp til det: Utmelding Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2004 #13 Del Skrevet 14. mai 2004 Hvis du ikke gidder å skrive ut utmeldingskjema kan du bruke en vanlig lapp. Der skriver du navn og adresse, personnummer, navn på kirken du er døpt og dåpsdato. Skriv under. Send til prestekontoret. Dette står godt forklart på kirkens hjemmeside. Jeg synes det er utrolig dårlig av Human Etisk forbund å ha utmeldingskjema for andre livssynssamfunn. Det hadde tatt seg ut om kirken hadde utmeldingsskjemaer for HEF, muslimske samfunn og andre trossamfunn liggende på hjemmesiden sin. Men det sier jo litt om misjoneringen til HEF. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 14. mai 2004 #14 Del Skrevet 14. mai 2004 Hvis du ikke gidder å skrive ut utmeldingskjema kan du bruke en vanlig lapp. Der skriver du navn og adresse, personnummer, navn på kirken du er døpt og dåpsdato. Skriv under. Send til prestekontoret. Dette står godt forklart på kirkens hjemmeside. Jeg synes det er utrolig dårlig av Human Etisk forbund å ha utmeldingskjema for andre livssynssamfunn. Det hadde tatt seg ut om kirken hadde utmeldingsskjemaer for HEF, muslimske samfunn og andre trossamfunn liggende på hjemmesiden sin. Men det sier jo litt om misjoneringen til HEF. HEF er mot en statskirke, ikke andre livssyn. Det er derfor man har utmeldningsskjemaer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2004 #15 Del Skrevet 14. mai 2004 HEF er mot en statskirke skriver du. Samtidig deltar HEF i dialogfora sammen med samme statskirke. Når kirke og stat skiller lag, tror du utmeldingskjemaene vil forsvinne da? Kirken selv ønsker ikke å være statskirke og arbeider for et skille. Uansett synes jeg det er betenkelig av et livssynssamfunn å legge ut utmeldingsskjema for et annet livssynssamfunn. Det at man er i mot en statskirke synes jeg ikke er grunn god nok. Om da ikke dette er det som konstituerer selve forbundet da. Det virker veldig negativt fra et forbund som ellers søker dialog med samme kirke. FRP er mot SV, men det ville virke veldig respektløst om de hadde lagt utmeldingsskjema for SV ut på hjemmesiden sin. Jeg husker også en gang jeg var i konfirmasjon, lå det utmeldingskjema fra HEF festet til frontruta på bilene på parkeringsplassen utenfor kirken. I tillegg har flere ganger fått slike skjema stukket opp i hånda av HEF ere på stand i sentrum. Det virker noen ganger som om kampen mot kirken er viktigere enn kampen for eget livssyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 14. mai 2004 #16 Del Skrevet 14. mai 2004 HEF er mot en statskirke skriver du. Samtidig deltar HEF i dialogfora sammen med samme statskirke. Når kirke og stat skiller lag, tror du utmeldingskjemaene vil forsvinne da? Kirken selv ønsker ikke å være statskirke og arbeider for et skille. Uansett synes jeg det er betenkelig av et livssynssamfunn å legge ut utmeldingsskjema for et annet livssynssamfunn. Det at man er i mot en statskirke synes jeg ikke er grunn god nok. Om da ikke dette er det som konstituerer selve forbundet da. Det virker veldig negativt fra et forbund som ellers søker dialog med samme kirke. FRP er mot SV, men det ville virke veldig respektløst om de hadde lagt utmeldingsskjema for SV ut på hjemmesiden sin. Jeg husker også en gang jeg var i konfirmasjon, lå det utmeldingskjema fra HEF festet til frontruta på bilene på parkeringsplassen utenfor kirken. I tillegg har flere ganger fått slike skjema stukket opp i hånda av HEF ere på stand i sentrum. Det virker noen ganger som om kampen mot kirken er viktigere enn kampen for eget livssyn. Tror FRP hadde vært mot en ordning som gjorde at SV var det eneste offisielle partiet i Norge. Igjen det er statskirken hef jobber mot. Hvorfor er det ikke utmeldingsskjemaer for andre livssyn på disse sidene? At hef'ere aktivt pusher utmeldingsskjemaer blir litt feil, men det er ikke representativt. Men ja, kampen mot statskirken er ofte viktigere enn å fronte eget livssyn. Jeg har ikke noe behov for å misjonere for mitt livssyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2004 #17 Del Skrevet 14. mai 2004 Hvis det er STATS kirken HEF virkelig kjemper sånn i mot. Hvorfor ikke heller støtte kirken i sitt arbeid mot å få et skille mellom stat og kirke. Å skulle hjelpe mennesker ut av kirken virker dobbelt. Da er det ikke bare STATS kirken dere kjemper mot, men også livssynssamfunnet som kirken er. Jeg vil tro at det er mer effektivt å være med å støtte kirken innenfra. Grunnen til at det kun er statskirke-utmelding dere har på sidene er jo opplagt dersom anti-statskirke-kampen er livsgrunnlag for organisasjonen. Ellers ser jeg ikke noen god grunn til at dere skal ha det liggende der. Hvis anti-statskirke- standpunktet er så viktig, og denne misjonen er viktigere enn å fremme eget livssyn synes jeg det hadde vært mer åpent og ærlig av HEF å si klart ut at det er dette som er saken deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 14. mai 2004 #18 Del Skrevet 14. mai 2004 Hvis det er STATS kirken HEF virkelig kjemper sånn i mot. Hvorfor ikke heller støtte kirken i sitt arbeid mot å få et skille mellom stat og kirke. Å skulle hjelpe mennesker ut av kirken virker dobbelt. Da er det ikke bare STATS kirken dere kjemper mot, men også livssynssamfunnet som kirken er. Jeg vil tro at det er mer effektivt å være med å støtte kirken innenfra. Grunnen til at det kun er statskirke-utmelding dere har på sidene er jo opplagt dersom anti-statskirke-kampen er livsgrunnlag for organisasjonen. Ellers ser jeg ikke noen god grunn til at dere skal ha det liggende der. Hvis anti-statskirke- standpunktet er så viktig, og denne misjonen er viktigere enn å fremme eget livssyn synes jeg det hadde vært mer åpent og ærlig av HEF å si klart ut at det er dette som er saken deres. Les første punktet på denne lista: HEF jobber for Hva er uklart for deg? Ellers så er vi ikke misjonærer, vi mener at folk skal få tro hva de vil. Det vi ikke ønsker er en statsreligion, og ja, det er nok ikke umulig at hef har utspilt sin rolle når statskirken faller. Det er intet i mitt humanistiske livssyn som tilsier at jeg bør organisere meg. Men jeg vet at jo flere som melder seg ut (hallo, det er ikke flertallet i statskirken som er religiøse) jo større sannsynlighet er det for at statskirken faller. Kirken er ikke tjent på (annet enn i penger) å ha medlemmer som ikke støtter kirkens overbevisning. Det må du vel være enig i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2004 #19 Del Skrevet 14. mai 2004 Jeg er helt enig i at kirken ikke er tjent med medlemmer som ikke mener noe med medlemskapet sitt. Samtidig mener jeg at det må respekteres at ikke alle kirkemedlemmer er så veldig troende, men at noen har behov for å bruke kirken til vigsel og gravferd. Kirken setter opp klare forventninger ved medlemskap. Da er det opp til folk selv hva de vil gjøre med kirkens forventninger. Kirken kan ikke drive etteretning. Utmelding har kirken god informasjon om, både ved brosjyrer og ved info på nettsidene. Jeg har ikke sett at HEF har det samme for sine medlemmer på sin nettside. Når HEF deltar i fora sammen med kirken virker det som om de gjerne vil bli respektert som et selvstendig livssynssamfunn. Avtaler som er underskrevet om dialog og samhandling er skrevet på bakgrunn av respekt og toleranse for hverandres valg av tro. Det er dette jeg synes blir vanskelig å forene med kampanjene HEF fører mot statskirken. Når man bruker utmeldingsskjema i kamp mot statlig religion arbeider man faktisk også mot trossamfunnet som er kirken, som også vil eksistere når staten trekker seg ut. At kirken fremdeles er en del av det statlige system er det politiske partier som sørger for, ikke kirken selv. AP er en av de største kjemperne for å beholde statskirkesystemet. Det skal bli interressant å se hva som skjer den dagen stat og kirke skiller lag, eller hva som skjer når kirken mister medlemmer. Ideologene i HEF vil vel si at forbundet vil eksistere uansett. Jeg tviler sterkt. Det er jo ikke til å komme fra at mange av de sentrale lederne i HEF har et anstrengt og bittert forhold til religion og kirke. Det finnes vel ikke så mange eks. pinsevenner og bitre teologer på ett brett noen andre steder. Jeg sier ikke at det gjelder alle, men lokallagslederen i lokallaget her hvor jeg bor er teolog og bruker sin opplevelse med teologien for 30 år siden i sin bitre kamp mot kirken. Har du lest verdikommisjonens sluttrapport og gruppe-referatene derfra? Det er et godt eksempel på hva jeg mener er litt typisk for HEF. Her skulle livssynssamfunnene definere sin etikk. Hvert samfunn har uttalt seg i ulike etiske spørsmål. De aller fleste skriver tydelig hva de mener. HEF har nesten utelukkende i sine bidrag skrevet hav de IKKE mener i motsetning til andre. Ikke hva de mener. Nå har vi vel avsporet debatten totalt. Jeg vil si nok en gang at jeg respekterer HEF og dere som er medlemmer der. Jeg respekterer deres innsats for humanitært arbeid og fredsarbeid. Jeg forsvarer deres rett til likebehandling ved vigselsrett og lignende. Men jeg synes fremdeles det er respektløst overfor et annet livssynssamfun å drive propaganda for utmelding. Jeg misliker også når HEF bruker de kristne i sin argumentasjon for utmelding. Eks. "Det er respektløst over for de som faktisk tror, å gifte seg i kirken". Slik argumentasjon bør komme fra de som tror. Å argumentere på vegne av andre uten å først høre om det er greit, er uredelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 14. mai 2004 #20 Del Skrevet 14. mai 2004 Jeg er helt enig i at kirken ikke er tjent med medlemmer som ikke mener noe med medlemskapet sitt. Samtidig mener jeg at det må respekteres at ikke alle kirkemedlemmer er så veldig troende, men at noen har behov for å bruke kirken til vigsel og gravferd. Kirken setter opp klare forventninger ved medlemskap. Da er det opp til folk selv hva de vil gjøre med kirkens forventninger. Kirken kan ikke drive etteretning. Utmelding har kirken god informasjon om, både ved brosjyrer og ved info på nettsidene. Jeg har ikke sett at HEF har det samme for sine medlemmer på sin nettside. Hva er det å informere om? Melder du deg ut av hef så er du ikke lenger medlem. Meg bekjent så er det en rubrikk på medlemsfakturaen jeg får om endring av medlemsskap (mulig jeg husker feil, men har iallfall fått brev fra dem at hvis jeg ønsker å melde meg ut trenger de en skriftelig bekreftelse på det). uansett så er det ikke anderledes enn å melde seg ut av andre foreninger. Regner med de fleste medlemmene er klar over det. Det jeg finner på kirken.no angående utmelding er hvilke konsekvenser det har. Medlemskap i statskirken er mer passivt. Du får ikke medlemsblad eller fakturaer for medlemskontigent. Man har ikke den sammen gjevnlige kontakten hvis du ikke selv ønsker det. Dermed må man informere om hvordan man melder seg ut via informasjonsblanketter/nettsider. Forresten er det sjeldent jeg hører spørsmål om hvordan man melder seg ut av hef. Derimot hører jeg stadig spørsmål om hvordan man melder seg ut av statskirken. Kanskje ikke så flinke til å informere likevel? (eller folk er generelt lite flinke til å oppsøke slik informasjon) Når HEF deltar i fora sammen med kirken virker det som om de gjerne vil bli respektert som et selvstendig livssynssamfunn. Avtaler som er underskrevet om dialog og samhandling er skrevet på bakgrunn av respekt og toleranse for hverandres valg av tro. Det er dette jeg synes blir vanskelig å forene med kampanjene HEF fører mot statskirken. Synes du blander kirken og statskirken litt ofte, men ja, vi er fortsatt mot en statsreligion. Vi ønsker ikke at vi skal ha en statsreligion. Vi ønsker at statskirkens passive medlemmer melder seg ut slik at kirkens reelle oppslutning synes. Når man bruker utmeldingsskjema i kamp mot statlig religion arbeider man faktisk også mot trossamfunnet som er kirken, som også vil eksistere når staten trekker seg ut. At kirken fremdeles er en del av det statlige system er det politiske partier som sørger for, ikke kirken selv. Det gjør man ikke. De rettroende er ikke så naive at de blir lurt av et slikt enkelt skjema. Håper iallfall ikke det. Ideologene i HEF vil vel si at forbundet vil eksistere uansett. Jeg tviler sterkt. Litt usikker på hva du mener her. Tviler du på at organisasjonen vil eksistere videre? Ikke unig i det, jeg. Er tilbøyelig til å mene at organisasjonen har utspilt sin rolle den dagen statskirken faller. En liten del av den blir nok igjen, men på langt nær med så mange medlemmer. Det er ikke uten grunn at hef er verdens (iallfall en av verdens) største humanistorganisasjoner, og det er kampen mot statreligionen. Det er ikke like vanlig i resten av verden at humanster organiserer seg så sterkt. Det er jo ikke til å komme fra at mange av de sentrale lederne i HEF har et anstrengt og bittert forhold til religion og kirke. Det finnes vel ikke så mange eks. pinsevenner og bitre teologer på ett brett noen andre steder. Dette vet du tydligvis mer om enn meg, for jeg kjenner ikke mange eks pinsevenner og bitre teologer i hef. Jeg er humanist, men primært med i human-etisk forbund for å støtte dem. Har selv tidvis et anstrengt forhold til hva mennesker er villig til å gjøre i religionens navn. Har du lest verdikommisjonens sluttrapport og gruppe-referatene derfra? Det er et godt eksempel på hva jeg mener er litt typisk for HEF. Her skulle livssynssamfunnene definere sin etikk. Hvert samfunn har uttalt seg i ulike etiske spørsmål. De aller fleste skriver tydelig hva de mener. HEF har nesten utelukkende i sine bidrag skrevet hav de IKKE mener i motsetning til andre. Ikke hva de mener. Nei, men hva sa de? Uansett så har human-etisk forbund en mye mer "løs" etikk, veldig mye fordi den er fri for dogmer, og dermed er det vanskelig å utforme en etikk som faller alle medlemmene til lags. Det viktigste i humanismen er at livssynet tar utganspunkt i mennesket selv. Det humanistiske livssynet har som utgangspunkt at livet på jorda er det eneste vi har. Det er mennesket selv som har ansvar for sitt eget liv, for andre mennesker og for hele kloden. Men jeg synes fremdeles det er respektløst overfor et annet livssynssamfun å drive propaganda for utmelding. Jeg misliker også når HEF bruker de kristne i sin argumentasjon for utmelding. Igjen så er det statsreligionen vi er mot. Still deg dette spørsmålet: Hvorfor driver ikke hef med "propoganda" for utmelding fra andre livssyn? Kan du svare på det? Iallfall reflektere litt rundt det? Hvis FRP hadde blitt innført som statsparti (Gud forby) så skulle jeg med glede ha jobbet hardt for å få fjernet et slik ordning. I dag har jeg ingen behov for å omvende frp'ere. like lite som jeg har behov for å omvende kristne. Synes det sier mye om kirken at de ønsker å tviholde på alle sine medlemmer på tross av at en stor del av dem ikke er religiøse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå