Gå til innhold

Leiebil i USA-må man ha kredittkort?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest okidoki

Hei!

Jeg lurer på om noen vet om man må ha kredittkort for å leie bil i USA? Mener jeg har lest dette et eller annet sted, at utleieselskapene tar avtrykk av kortet? Jeg har ikke kredittkort, men vanlig VISA. Vil det si at jeg ikke kan få leid bil i USA? Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

VISA går bra, men problemet er at de reserverer en viss sum på kontoen din (egenandelen?) helt til bilen er levert tilbake. Denne summen kan da i denne perioden ikke brukes. Du må altså ha en del ekstra på konto som ikke trenger brukes mens du er på ferie.

Har du kredittkort må du jo isåfall ha ekstra kreditt da, men det er i alle fall ikke dine egne penger som er låst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde VISA var et kredittkort jeg..?

Det er forskjell på Visa kredittkort (som gir deg en viss sum i kreditt) og Visa du har i tilknytning til din bankkonto (hvor pengene trekkes direkte fra din konto - slik at du må ha dekning for det beløpet du handler for).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest okidoki

Takk for svar!

Jeg spurte reisebyrået og fikk til svar at "Det stemmer at man må ha kreditt kort for å leie bil, dette er fordi de

tar kopi i tilfelle det skulle skje noe, som en garanti. Hvis dere har

VISA så fungerer det som et kredittkort, dere har uthevet nr. på kortet?

Da går i så fall dette helt greit."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har leid bil i usa i sommer på vårt felles kort, et visa som ikke fungerer som kredittkort.

Vi har kjøpt egenandel-eliminasjon, da.. Om det har noe å si? (for da skal de jo ikke trekke mer penger selv om noe skulle skje)

Har leid bil med denne typen kort ulike steder i verden uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten en eller annen form for kredittkort er det nærmest umulig å leie bil,men vanlig norsk bankkort m/VISA går helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest okidoki

Takk for alle svar! Vi har norsk bankkort med VISA (uten kreditt) så da skulle det vel gå bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid bil i USA med vanlig norsk bankkort med VISA. Det går helt fint. Det de gjør er å reservere den summen dere avtaler, så går den igjennom når leieforholdet er avsluttet. Dette for å sikre at de får oppgjør for leien. De legger da beslag på de pengene du uansett ville brukt til å betale leiebil med. Jeg husker forøvrig ikke om jeg brukte norsk førerkort og pass, eller om jeg måtte ha internasjonalt førerkort (NAF) med. Jeg hadde alle deler, det bør du sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg; Når du skal leie bil i USA bør (Les: MÅ) du ha internasjonalt førerkort (Som du får hos NAF). Hverken bilutleiefirmaene eller politiet er interessert i det vanlige norske førerkortet ditt! (Det er jo selvfølgelig helt feil, men slik er det bare...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid bil i USA flere ganger. Jeg har alltid hatt vanlig norsk bankkort med visa uten kreditt. Dette har fungert utmerket.

Jeg har aldri mått vise internationalt førerkort. Det norske holdt. Internationalt førerkort fås på reisebyråer. Kostet 50 kr før, men antar det er dyrere nå. Så det er ikke noe problem å skaffe et slikt. Kan være kjekt i tilfelle de vil se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...