Gå til innhold

Cravings tidlig i svangerskapet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen flere?

Jeg er knappe noen uker på vei, og jeg måååååå ha fisk og sånn! Jeg kjøpte rekesalat, laks, kaviar, crabsticks og jeg har hatt fisk til middag tre dager på rad. Noen flere som har opplevd dette tidlig i svangerskapet?

Anonymous poster hash: 9c989...4de
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De første ukene måtte jeg ha leverpostei. Så kom kvalmen i uke 5-6 og nå klarer jeg nesten ingen ting lengre, har mistet all matlyst og spiser kun fordi jeg må.

Håper det snart går over! (Uke 10 nå)

Anonymous poster hash: 9469f...be8

Skrevet

De færreste har cravings, det er mest på film og tv at man ser det.

Anonymous poster hash: ad059...bed
Skrevet

De færreste har cravings, det er mest på film og tv at man ser det.

Det er ikke akkurat uvanlig med cravings, det står på alle nettsider du er innom.

Skrevet

Det er ikke akkurat uvanlig med cravings, det står på alle nettsider du er innom.

færreste.

Skrevet

hehe Hadde cravings på pølser de første ukene. Var ikke klar over at jeg var gravid akuratt da for jeg fant det ikke ut før jeg var 5-6 uker på vei. Så kom kvalmen og grillpølser var ikke lenger aktuelt.

I forje svangerskap hadde jeg perioder der jeg bare måtte ha kina-mat, chips (var veldig kvalmen og det hjelp med noe salt) og Potetmos!! ;)

Anonymous poster hash: f83fc...11b
Skrevet

Epler og mandariner. Eneste som hjelper på kvalmen.

Skrevet

Jeg hadde lyst på alt som var friskt og sitrus, og det var stort sett det eneste jeg klarte få ned.

Sure godterifisker(sure sild?), farris med sitronsmak, sitronsitronsitron.

Anonymous poster hash: 98cfc...aff
Skrevet

De første ukene ville jeg ha masse kjøtt, som jeg vanligvis ikke spiser så mye av. Og hjemmelaget potetmos...men det gikk over etter en stund. Nå er jeg i uke 28, har fått dilla på kjellerlukt. Det lukter såå godt i kjellere og parkeringshus... pica heter det vel.

Skrevet

Jeg hadde noen uker i første trimester jeg hadde ekstremt lyst på fritert mat, men nå er jeg bare ekstra glad i grønnsaker. Ingen cravings. :) Sist ble jeg helt manisk etter enkelte kjemiske lukter de siste månedene. Jeg håper jeg slipper det nå for det var like sterkt som røyksug ;)

Skrevet

Det er vel litt både-og - og avhenger litt av hva man legger i begrepet "craving". At hva man har lyst på og ikke forandrer seg (og hva man synes lukter godt eller vondt) er såvidt jeg har forstått veldig vanlig - det har jeg opplevd selv også. (Mista helt lysten på tomatgryter og -sauser, som er noe jeg vanligvis elsker. I det siste har jeg fått dilla på lukten av kjeller og hårspray og mentol…) Jeg oppfatter imidlertid ofte at når folk snakker om "cravings" mener de et nærmest abstinens-aktig behov for en matvare - man MÅ ha det i den grad at man kan finne på å sende gubben på bensinstasjonen klokka tre om natta og tilsvarende rariteter. En av de klassiske, karikerte hollywood-gravidgreiene (sammen med morgenkvalme som bare er på morgenen, og de absurde fødselsforløpene…) Det har visstnok blitt påvist en markant økning i andel gravide som rapporterer om cravings i løpet av de siste par tiårene - da er det jo vanskelig å ikke tolke det som en psykologisk effekt av at flere har hørt om det (via media) og forventer at det skal skje. Selvoppfyllende profeti som gjør at når man opplever lyst på en matvare, kan man finne på å "hausse opp" lysten så man oppfatter det som et tvingende behov. Ikke noe folk gjør bevisst, selvsagt. Og konklusjonen vil som sagt avhenge om man definerer "craving" som "veldig lyst på" eller "MÅ HA DET!!!1!".

Pica er å regne for en lidelse; det er craving etter å spise ting som ikke er mat, og er ganske uvanlig (men ikke uhørt) i svangerskap.

Skrevet

Jeg føler meg fyllesyk hver dag, og ønsker det samme.

Mat som smaker lite, og ting som smaker friskt! Jeg klarer ikke tanken på lapskaus, som har vært favoritten i mange år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...