Gå til innhold

Ferie med AAP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på AAP og skal på ferie i 4 uker og har sendt søknad til NAV om ferie. Tviler på at den blir godkjent, men lurer på om noen vet om jeg mister AAP'en fordi jeg drar, eller om jeg har rett på ferie som er uten betaling? Eller har andre erfaringer rundt dette.



Anonymous poster hash: 2999a...beb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan feriere så mye du vil på AAP, det er bare om du skal til utlandet at du må ha godkjenning. Dersom du ikke får godkjent utenlandsopphold, får du ikke penger for den tiden du er borte. Du blir ikke fratatt stønad, med mindre det at du er borte fører til at du ikke kan følge aktivitetsplanen din.



Anonymous poster hash: 3cda0...fb2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan feriere så mye du vil på AAP, det er bare om du skal til utlandet at du må ha godkjenning. Dersom du ikke får godkjent utenlandsopphold, får du ikke penger for den tiden du er borte. Du blir ikke fratatt stønad, med mindre det at du er borte fører til at du ikke kan følge aktivitetsplanen din. Anonymous poster hash: 3cda0...fb2

Seriøst.

Nok et villedende svar om rettigheter.

Ferie er ferie.

Da skriver du det på meldekortet ditt og vil ikke få penger i perioden. Man har ikke betalt ferie på AAP.

At folk velger å ikke anse norgesferie som ferie er ikke omfavnet av regelverket.

Anonymous poster hash: cd74b...634

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på ferie i utlandet mange ganger selv om jeg har AAP. Har ringt saksbehandleren min i forkant hver gang, og det har aldri vært problemer, har sendt meldekort fra de stedene jeg har vært på, og har mottatt penger som vanlig hver gang.

En gang så hadde jeg ikke tilgang til nett, og fikk ikke sendt meldekort, men saksbehandleren min hadde lagt det inn, sånn at pengene kom inn på konto som vanlig.



Anonymous poster hash: d82a1...b85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på ferie i utlandet mange ganger selv om jeg har AAP. Har ringt saksbehandleren min i forkant hver gang, og det har aldri vært problemer, har sendt meldekort fra de stedene jeg har vært på, og har mottatt penger som vanlig hver gang. En gang så hadde jeg ikke tilgang til nett, og fikk ikke sendt meldekort, men saksbehandleren min hadde lagt det inn, sånn at pengene kom inn på konto som vanlig. Anonymous poster hash: d82a1...b85

Det er ikke så vanlig at man har en så nær relasjon til saksbehandleren sin....

Anonymous poster hash: cd74b...634

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så vanlig at man har en så nær relasjon til saksbehandleren sin....

Anonymous poster hash: cd74b...634

Jeg har ikke en nær relasjon til saksbehandleren min, har nesten ikke møtt han. Men jeg har en veldig engasjert og grei saksbehandler, det har jeg.

Anonymous poster hash: d82a1...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veileder sier at man blir trukket de ukene man tar ferie. Selvsagt får man ikke betalt.



Anonymous poster hash: 2d686...12b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst.

Nok et villedende svar om rettigheter.

Ferie er ferie.

Da skriver du det på meldekortet ditt og vil ikke få penger i perioden. Man har ikke betalt ferie på AAP.

At folk velger å ikke anse norgesferie som ferie er ikke omfavnet av regelverket.

Anonymous poster hash: cd74b...634

Feil.

Reiser til utlandet

Du må som hovedregel oppholde deg i Norge for å få arbeidsavklaringspenger. Du kan på forhånd søke NAV om å få beholde pengene i inntil fire uker hvis du reiser til utlandet, men kun i perioder uten aktivitet og uten krav til oppfølging fra NAV. Bruk søknadsskjemaet om utenlandsopphold – NAV 11-03.07.

Har NAV godkjent at du kan ta med deg arbeidsavklaringspenger til utlandet, skal du ikke føre fravær på meldekortet. Dagsturer eller helgeturer til utlandet kan gjennomføres uten at du må orientere NAV om reisen på forhånd.

Anonymous poster hash: 02233...be1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et par folk som går på Aap og er i utlandet flere ganger i året og verken sender søknad om godkjenning av ferie eller skriver det på meldekortet. Dra på ferie og kos deg du.

Anonymous poster hash: 80d56...3cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Er fortsatt litt usikker, for det kræsjer litt med aktivitetsplanen, selv om oppstart ville blitt etter nyttår uansett. Får se hvordan det går. Tror dere jeg kan få ta ferie da altså uten betaling selv om det kræsjer med aktivitetsplan? Vil helst ikke miste retten til AAP, eller søke på nytt. Skal besøk kjæreste i utlandet og feire jul der nede siden relasjon til egen familie og nettverk her jeg bor er ganske dårlig for øyeblikket. Vet at 4 uker er lenge, men bor gratis og får skikkelig mye hjelp og ny energi av å være der.



Anonymous poster hash: 2999a...beb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Er fortsatt litt usikker, for det kræsjer litt med aktivitetsplanen, selv om oppstart ville blitt etter nyttår uansett. Får se hvordan det går. Tror dere jeg kan få ta ferie da altså uten betaling selv om det kræsjer med aktivitetsplan? Vil helst ikke miste retten til AAP, eller søke på nytt. Skal besøk kjæreste i utlandet og feire jul der nede siden relasjon til egen familie og nettverk her jeg bor er ganske dårlig for øyeblikket. Vet at 4 uker er lenge, men bor gratis og får skikkelig mye hjelp og ny energi av å være der.

Anonymous poster hash: 2999a...beb

Glemte å si at jeg er TS.

Anonymous poster hash: 2999a...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Er fortsatt litt usikker, for det kræsjer litt med aktivitetsplanen, selv om oppstart ville blitt etter nyttår uansett. Får se hvordan det går. Tror dere jeg kan få ta ferie da altså uten betaling selv om det kræsjer med aktivitetsplan? Vil helst ikke miste retten til AAP, eller søke på nytt. Skal besøk kjæreste i utlandet og feire jul der nede siden relasjon til egen familie og nettverk her jeg bor er ganske dårlig for øyeblikket. Vet at 4 uker er lenge, men bor gratis og får skikkelig mye hjelp og ny energi av å være der. Anonymous poster hash: 2999a...beb

Si meg en ting, hvorfor ringer ikke du Nav og spør om det du lurer på? Du har vel en saksbehandler? Avtal møte med henne eller snakk med henne via tlf.

Anonymous poster hash: 80d56...3cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som får lov til å reise utenlands uten å miste pengene for den perioden. Bare sørg for at det ikke kræsjer med evt opplegg du må delta i. Avklar med saksbehandler.



Anonymous poster hash: 381dc...89f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et par folk som går på Aap og er i utlandet flere ganger i året og verken sender søknad om godkjenning av ferie eller skriver det på meldekortet. Dra på ferie og kos deg du.

Anonymous poster hash: 80d56...3cf

Så fordi du kjenner folk som er kriminelle så oppfordrer du TS til å gjøre det samme? Dette er trygdesvindel.

Anonymous poster hash: 31a54...6aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi du kjenner folk som er kriminelle så oppfordrer du TS til å gjøre det samme? Dette er trygdesvindel.

Anonymous poster hash: 31a54...6aa

Drøyt å kalle det kriminelt og trygdesvindel.

Anonymous poster hash: 381dc...89f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg går på AAP og skal på ferie i 4 uker og har sendt søknad til NAV om ferie. Tviler på at den blir godkjent, men lurer på om noen vet om jeg mister AAP'en fordi jeg drar, eller om jeg har rett på ferie som er uten betaling? Eller har andre erfaringer rundt dette.

Anonymous poster hash: 2999a...beb

Siden jeg synes NAVs aktivitetsplan og tilgjengelighetskrav er noe høyremoralistisk tullball, skal jeg gi deg det rådet at du som alternativ rett og slett kan la være å informere NAV om at du reiser utenlands på ferie.

De annenhver ukes meldekortene i lys av din fire ukers ferie, kan selvfølgelig være et problem i og med at NAV har begynt å aksjonere mot dem som sender inn meldekort fra utlandet. Så her er det viktig at du finner en metode for meldekortinnsendelse som ikke inkluderer å sende fra en utenlandsk IP-adresse, som for eksempel å be venner eller familie hjemme i Norge sende meldekortet inn for deg mens du er på ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg synes NAVs aktivitetsplan og tilgjengelighetskrav er noe høyremoralistisk tullball, skal jeg gi deg det rådet at du som alternativ rett og slett kan la være å informere NAV om at du reiser utenlands på ferie.

De annenhver ukes meldekortene i lys av din fire ukers ferie, kan selvfølgelig være et problem i og med at NAV har begynt å aksjonere mot dem som sender inn meldekort fra utlandet. Så her er det viktig at du finner en metode for meldekortinnsendelse som ikke inkluderer å sende fra en utenlandsk IP-adresse, som for eksempel å be venner eller familie hjemme i Norge sende meldekortet inn for deg mens du er på ferie.

Det eneste problemet er jo at nå er veileder informert. Jeg lekte med tanken om å gjøre det, fordi det virket lettere. Men prøver å være ærlig, så får se om det lønner seg. Og om veileder ringer kommer jeg også til å si dette, hvis det er noe som helst mulighet for at jeg mister AAP'en min.

- TS

Anonymous poster hash: 2999a...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste problemet er jo at nå er veileder informert. Jeg lekte med tanken om å gjøre det, fordi det virket lettere. Men prøver å være ærlig, så får se om det lønner seg. Og om veileder ringer kommer jeg også til å si dette, hvis det er noe som helst mulighet for at jeg mister AAP'en min.

- TS

Anonymous poster hash: 2999a...beb

Vel, du kan jo alltids bare si til saksbehandleren at du ikke har råd til å ta ferie, og at det derfor ikke blir noe av ferien, hvis du ikke får like mye penger eller penger i det hele tatt for ferieperioden.

Trenger du å rettferdiggjøre det av kulturprotestantiske årsaker (hvilket er et veldig positivt trekk i mine øyne), så kan du spørre deg selv hva som egentlig er argumentet for at mottagere av arbeidsavklaringspenger ikke skal ha betalt ferie på lik linje med alle arbeidstagere i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg synes NAVs aktivitetsplan og tilgjengelighetskrav er noe høyremoralistisk tullball, skal jeg gi deg det rådet at du som alternativ rett og slett kan la være å informere NAV om at du reiser utenlands på ferie.

De annenhver ukes meldekortene i lys av din fire ukers ferie, kan selvfølgelig være et problem i og med at NAV har begynt å aksjonere mot dem som sender inn meldekort fra utlandet. Så her er det viktig at du finner en metode for meldekortinnsendelse som ikke inkluderer å sende fra en utenlandsk IP-adresse, som for eksempel å be venner eller familie hjemme i Norge sende meldekortet inn for deg mens du er på ferie.

Det er ikke lov til å oppfordre til kriminelle handlinger på forumet.

Anonymous poster hash: 6b3bc...d1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...