Gå til innhold

Selvmord er ikke egoistisk

Fremhevede innlegg

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet
Mange som sier at selvmord er egoistisk. Det handler da ikke om å være egoistisk i det hele tatt. Greit nok at noen vil sørge men man kan da ikke leve bare for å være grei så ikke folk man kjenner ikke skal sørge. "Egen helse" forran andres. Enten det er liv eller død. De som velger å ta livet sitt har ikke litt motgang, men mye motgang over lang tid. har selv vært der. Man ser ikke noe lys fremme i tunnelen. (gikk bra med meg da) Kun motgang motgang og motgang.

De som sier at det er feigt har nok ikke vært så nær tanken ved å gjøre det selv vil jeg tørre å påstå. For livet skal jo egentlig bestå av mer gleder enn sorger skal det ikke? Er det som gjør det verdt å leve. Ha familie, venner, kjærlighet, jobb. Men hva med de som ikke har god familie, verken venner eller kjærlighet?

Leste her på KG om en eldre mann som hadde bodd aleine mange år. Kun 4 stk kom i begravelsen hans. Ett tragisk eksempel. Noen som kan si hva som er meningfylt med ett slikt liv?

Selvmord er egoistisk i følge min mening, fordi det er en beslutning du velger helt selv. Og egoistisk er ikke alltid et negativt ladet ord. I ordboken står det:

Egoistisk: egenkjær, selvisk, som tenker mest på seg selv et e- ønske / ikke vær så e-! / e-e motiver .

Siden ingen selv har valgt å bli født, så synes jeg i hvert fall det er på sin plass å selv ta avgjørelsen om å dø, hvis en rett og slett synes livet er jævlig, og ingenting gjør det noe bedre.

Jeg synes også det er vondt å høre om folk som tar sitt eget liv, har selv hatt en nabo som gjorde det. Han var narkoman og hadde vært tvangsinnlagt på et psykriatisk sykehus flere ganger. Ingen ante hvilke smerter han egentlig hadde levd med!! Det viktigeste er nok å være der for folk rundt en som sliter, før det har gått for langt. Noe som ikke alltid er like lett, siden mange selvmordskandidater skjuler smertene sine utrolig godt, og gir inntrykk av at de har det fint. Broren til en kollega var alltid glad, og levde et helt vanlig liv, med en god jobb, egen leilighet og kjæreste. Oppveksten hans hadde også vært tilsynelatende normal. At han hang seg kom som et sjokk på alle! Som dere sikkert skjønner, er jeg for aktiv dødshjelp også.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjestja
Skrevet

selvmord er egoistisk....forbanna egoistisk.... påfører andre smerten din, og lar den aldri forsvinne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...