Gå til innhold

Venninne som naver..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svært mange som er reelt deprimerte blir bare mer deprimerte av å gå hjemme alene og vite at de er unyttige. I dette tilfellet høres det i midlertid ut til at hun synes det er mye bedre å få penger uten å måtte jobbe for dem enn å måtte slave med en kjedelig jobb hele dagen og ikke kunne bruke dop. Anonymous poster hash: 469ee...668

Jeg sier ikke at man skal gå alene hjemme og ikke gjøre noe, men at man bør vurdere hva som er det beste for hver enkelt. For en del er det bedre å være sykmeldt i en periode, ikke for å ikke gjøre noe som helst, men for å gjøre det som trengs for å bli frisk.

Men er forsåvidt enig i at dette tilfellet høres litt tvilsomt ut.

Anonymous poster hash: c1f02...992

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svært mange som er reelt deprimerte blir bare mer deprimerte av å gå hjemme alene og vite at de er unyttige. I dette tilfellet høres det i midlertid ut til at hun synes det er mye bedre å få penger uten å måtte jobbe for dem enn å måtte slave med en kjedelig jobb hele dagen og ikke kunne bruke dop. Anonymous poster hash: 469ee...668

Jeg sier ikke at man skal gå alene hjemme og ikke gjøre noe, men at man bør vurdere hva som er det beste for hver enkelt. For en del er det bedre å være sykmeldt i en periode, ikke for å ikke gjøre noe som helst, men for å gjøre det som trengs for å bli frisk.

Men er forsåvidt enig i at dette tilfellet høres litt tvilsomt ut.

Anonymous poster hash: c1f02...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både du og veninna di er tjent med å avslutte dette vennskapet, jeg :)

Hvorfor sier du det? Du vet ingenting om vårt vennskap. Senest i dag sa hun at hun skulle begynne å jobbe i mars, etter hun kommer hjem fra Australia. Hun bare gidder ikke ennå...

Hele helgen har gått med til hasj-røyking for hennes del. Hun går til psykolog og får hjelp, men har en veldig traumatisk barndom og mye problemer med familien. Er nok ganske ille psykisk ja. Likevel tror jeg hun kunne klart å jobbe litt, bare for å komme seg ut litt. Hun er enig, men syns det er så slitsomt da hun aldri står opp før kl 12. Jeg merker jo stor forskjell på andre som er sykemeldte, og denne venninnen.

Så klart de som er under NAV fortjener ferie etc, men venninnen min sier jo selv at hun ikke gidder jobbe!

Anonymous poster hash: 333d7...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som du beskriver situasjonen, kan jeg vedde på at hun aldri klarer å komme seg til Australia. Pothead, alkohol og depresjon? Kanskje hun dagdrømmer litt i rus, men til syvende og sist det koker det til at hun mesteparten ikke har ork til å tenke lenger enn til neste sekund.



Anonymous poster hash: 9272b...8c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går på AAP og hvis man får innvilget så lang "ferie" så får man ikke trygd i den perioden. Dette sa min sakbehandler til meg. Synes det er rart hun har fått lov og reise bort så lenge. Tror heller ikke at hun er klar over at hun får ikke penger for den perioden. Samt når man reiser til Australia må man vise til at man har penger for så lenge opphold. Ellers blir man sendt rett hjem.

Anonymous poster hash: 9a5b7...248

Jeg fikk AAP i 3 måneder da jeg var i utlandet.

Anonymous poster hash: ff442...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker du reise til Australia, orker du å jobbe og mener jeg. Hun sier at hun er for deprimert og sliten til å jobbe..

Anonymous poster hash: 333d7...414

Så du mener at hvis man er syk(går på AAP,ufør etc) så skal man bare ligge hjemme i senga 24 timer i døgnet for å ha rett på stønad. Jeg kan si at jeg er ufør,men jeg er da ikke sengeliggende 24/7. Jeg kan si at jeg har vært med familien min på tur til Sverige flere år,men det betyr ikke at da er jeg jo i stand til å være i jobb. Det virker nesten som om folk mener at hvis vi får hjelp fra NAV får vi verken lov til å smile,se freshe ut,være noe sosiale nå og da,eller unne oss en liten tur,for gjør vi det,ja da kan vi f meg jobbe også.

edit:skrivefeil

Det er selvfølgelig ikke sånn at de fleste er kjempelykkelige med å gå på nav. Men samtidig bør du være raus nok til å innse at å treffe en tilsynelatende lykkelig naver, oppsminket og på formiddagskafe hvor hun prater om en forestående ferie, kan virke provoserende på noen som jobber og sliter doble vakter for å få det til å gå rundt hjemme. Selv om det bare skulle være en fasade og at den personen egentlig sliter voldsomt. Det er det man blir presentert for man forholder seg til, ikke alt man ikke vet.

Personlig mener jeg det bør være litt høyere terskel for å oppnå ytelser. Alle kan være deprimerte i perioder, men hvis alle som hadde det litt tøft skulle oppsøke NAV omgående, hadde realøkonomien her i landet sett ganske annerledes ut!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig.. Det er bare tull å si at orker man det ene, så orker man også det andre. Det som gjelder for deg gjelder ikke nødvendigvis ikke for alle andre.

Som sagt tidligere: det er lettere å få gjort noe som er gøy, motiverende og gir energi. Det er verre å gjøre noe som tapper for energi og som man ikke finner like gøy. Dette gjelder selvfølgelig både friske og syke mennesker.

Har ei venninne som sliter med utmattelse og depresjoner som er så heldig at hun har en ordning der hun drar på jobb på dager hun føler seg bra. Dessverre har ikke alle den muligheten, og da er det bedre å være uten jobb enn å ha en jobb der man må skulke annenhver dag og få elendig samvittighet og dårlige referanser. Den typen tap av mestringsfølelse man får av å ikke klare jobben man har fått kan være veldig ødeleggende for en allerede dyp depresjon.

Nå føler jeg vi har kommet litt off-topic her, men alle burde tenke seg om ganske mange ganger før man kommer med konklusjoner om andres mentale tilstand. For alt jeg vet kan venninna til TS være snylter, men hun kan like gjerne være sykere enn det TS vet.

Anonymous poster hash: 1ceb5...b67

Ja, de fleste av oss liker å gjøre ting vi synes er gøy bedre enn ting vi ikke trives ikke med. Men nå er altså ikke systemet for de som ikke har det dødsfett på jobben hele dagen, det er for syke mennesker ute av stand til å jobbe. Er du i stand til å koordinere en tremåneders ferie er du per definisjon også i stand til å jobbe, fordi dette krever tankevirksomhet, koordinering, antagelig skriftlig korrespondanse, altså veldig mange av de samme tingene man håndterer i en vanlig jobb.

Vi lever altså ikke i føydalsamfunnet lenger, ja fastlandsøkonomien kan vel knapt kalles en industriøkonomi. De fleste yrker har man relativt stor grad av autonomi og selvstyre. Det florerer av enkle administrasjonsjobber med verken tunge fysiske innslag, eller strenge deadlines som skal overholdes. Det kan ikke bli en forutsetning at jobben skal være gøy og energigivende, ellers naver man heller.

Og angående TS: Hvis man har tiltakslyst nok til å pushe hasj, så lider man ikke av tung depresjon. Er man virkelig deprimert kommer man seg så vidt ut av senga. Hele problemet med mental sykdom er alle de glidende overgangene i diagnostiseringen, og mangel på objektive kriterier. Det vil følgelig føre til at noen som ikke burde fått, får, og andre som burde fått, ikke får.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på hva dere andre her på kg hadde gjort i denne saken. Jeg har ei venninne fra et annet skandinavisk land, som naver fordi hun er så deprimert og orker ikke jobbe. Hun sitter og røyker hasj hele dagen og er ofte på fylla. Jeg har prøvd å vise støtte men blir provosert over at hun ikke tar noen grep sjøl for å få det bedre. Hun får utbetalt 14.000 i mnd,og de betaler også husleien hennes her i Oslo. Grunnen til at jeg blir veldig irritert er at nå skal hun reise 3 mnd til Australia for å slappe av som hun sier. På våre skattepenger. Såvidt jeg vet må man vel søke om å få reise utenlands når man går på nav? Hun har ikke tenkt å søke om dette, så hva vil konsekvensene bli dersom hun blir tatt? Kanskje hun ombestemmer seg når hun skjønner alvoret. Anonymous poster hash: 333d7...414

På våre skattepenger? Visste noe sånt skulle komme. Herregud fei for din egen dør.

Anonymous poster hash: bf495...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste av oss liker å gjøre ting vi synes er gøy bedre enn ting vi ikke trives ikke med. Men nå er altså ikke systemet for de som ikke har det dødsfett på jobben hele dagen, det er for syke mennesker ute av stand til å jobbe. Er du i stand til å koordinere en tremåneders ferie er du per definisjon også i stand til å jobbe, fordi dette krever tankevirksomhet, koordinering, antagelig skriftlig korrespondanse, altså veldig mange av de samme tingene man håndterer i en vanlig jobb.

Jeg skrev at det gjelder både syke og friske mennesker slik at folk som aldri har vært syke på den måten selv skal forstå hva jeg mener. Jeg mente ikke at alle skal ha "det dødsfett på jobben hele dagen", men at det for mennesker med depresjoner er mye mer logisk å fokusere på å gjøre ting som gir energi og trivsel enn å gjøre noe som gjør sykdommen verre.

Skjønner ikke helt hvordan du kan påstå at man er i stand til å jobbe om man klarer å koordinere en ferie. Koordinering av ferie kan man gjøre over mange dager/uker/måneder alt etter når man gidder å gjøre det. Og man kan legge opp ferien slik at man storparten av tiden kan slappe av og fokusere på å samle energi til de dagene man skal noe. Har man jobb er man derimot avhengig av å være i form til å jobbe til et bestemt tidspunkt og en bestemt dag.

Ellers er jeg enig med deg i at det mangler gode kriterier for å definere depresjon. At du mener man må være så dårlig at man såvidt kommer seg opp av senga for å være deprimert viser hvor lite du vet om depresjoner.

Nå virker det sikkert som jeg vil at alle som føler seg deprimerte skal få støtte av NAV. Slik er det langt fra ikke, siden jeg mener psyken til de fleste kan bedres ved å ha en jobb de mestrer. Jeg er også fullstendig klar over at mange snylter, men det er så irriterende at noen absolutt skal skjære alle over en kam når man ikke vet om situasjonen til den enkelte. Problemet til NAV og samfunnet generelt er etter min mening at folk flest i tillegg til institusjoner som skole og NAV vet alt for lite om psykiske lidelser. Og det blir gjort alt for lite for å hjelpe de som faktisk sliter.

(litt off-topic kanskje, men jeg blir så jævlig provosert når noen skal si at "slik og slik er du når du er deprimert". hva med alle tilsynelatende oppegående personene som tar livet sitt? var ikke de deprimerte? skal man si at de ikke var det, fordi de ikke var sengeliggende? Vær forsiktig når du dømmer andre...)

Anonymous poster hash: 1ceb5...b67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjoner kan skyldes mye, og med mindre du ser papirene for grunnen, aner du ikke annet enn det hun sier.

En vennine av meg fikk godkjenning av legen til å reise rundt for å få tilbake lysten på livet, rett og slett, etter posttraumatisk stress-syndrom. ( rett skrivemåte.. ? )

Det gikk ikke utenfor AAPen, og hun er en helt annen person nå enn for ett år siden, det er helt utrolig hvor mye det har hjulpet henne.

Folk er forskjellige...min type "ferie i utlandet" består av nett-bestille og betale flytur-pakke kofferten og dra. Og DET krever ikke mye jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud, om hun er så deprimert, så er hun nå vel det da. Det går faktisk an å være så deprimert at man ikke klarer å jobbe. Og en ferietur kan faktisk være godt når man er deprimert. Jeg var selv på en utenlandstur for en stund siden, og det hjalp skikkelig for meg iallefall.

Anonymous poster hash: 909cb...933

Det hjelper sikkert, men det er likefullt ikke lov å stikke av til Australia i tre måneder når man går på AAP.

Du kommer ingen vei med å melde det til nav. Det er ikke trygdesvindel :)

Anonymous poster hash: b37ca...48b

Jo, det er det. Man skal alltid melde fra hvis man skal til utlandet. Det er i utgangspunktet et krav at man oppholder seg i Norge dersom man går på AAP. Man kan søke om å få beholde penger under ferie i utlandet, men ikke mer en en måned.

Anonymous poster hash: a6539...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Det er selvfølgelig ikke sånn at de fleste er kjempelykkelige med å gå på nav. Men samtidig bør du være raus nok til å innse at å treffe en tilsynelatende lykkelig naver, oppsminket og på formiddagskafe hvor hun prater om en forestående ferie, kan virke provoserende på noen som jobber og sliter doble vakter for å få det til å gå rundt hjemme. Selv om det bare skulle være en fasade og at den personen egentlig sliter voldsomt. Det er det man blir presentert for man forholder seg til, ikke alt man ikke vet.

Personlig mener jeg det bør være litt høyere terskel for å oppnå ytelser. Alle kan være deprimerte i perioder, men hvis alle som hadde det litt tøft skulle oppsøke NAV omgående, hadde realøkonomien her i landet sett ganske annerledes ut!

For det første så er betydningen a begrepet naver en som ikke gidder å jobbe/studere,men heller går hjemme og får penger fra NAV. Det kan og skal ikke brukes om de som får støtte pga sykdom. Jeg vet ikke helt hvor raus jeg kan være til å innse det. For skal det virkelig være sånn det å være opptatt av å se bra ut skal føre til at andre blir provosert?Når jeg føler meg så jævlig på innsiden ønsker jeg i hvert fall å se noe bra ut på utsiden,pluss at for meg så har sminken blitt en maske. Eller en fasade som du sier. Og når jeg først orker å være sosial vil jeg da ikke bruke den tiden på å syte og klage. Og hadde jeg gjort det hadde det også vært feil. Så det blir jo en tap tap situasjoen uansett hva "vi" gjør"

Ja alle kan være depprimert i perioder. Livet går som oftes ikke på skinner hele tiden for noen av oss,men noen rammes hardere enn andre. Og som oftes ligger det mer under der en "bare" en deppresjon. Og den terskelen for å å få en ytelse ( og da snakker jeg om lanvarig)er nok noe høyere enn det allmenheten tror.

Men som sagt flere ganger før så nekter jeg ikke for at det finnes mennesker som snylter/lurer NAV. Jeg er ikke naiv,og jeg blir som andre også provosert av dette. Men jeg føler det er alt for lett å skjære alle under en kam,og at alt for mange har meninger om hva vi kan/ikke kan gjøre.Hva vi skal/ikke skal gjøre. Osv

edit: skrivefeil

Endret av Blomst83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper sikkert, men det er likefullt ikke lov å stikke av til Australia i tre måneder når man går på AAP.

Jo, det er det. Man skal alltid melde fra hvis man skal til utlandet. Det er i utgangspunktet et krav at man oppholder seg i Norge dersom man går på AAP. Man kan søke om å få beholde penger under ferie i utlandet, men ikke mer en en måned.

Anonymous poster hash: a6539...7a2

Nye regler? Jeg fikk utbetaling i 3 måneder da jeg var i utlandet. Trengte heller ikke søke, men det var fordi jeg beholdt reglene for tidsbegrenset ufør da jeg gikk over på AAP.

Nå er jeg varig ufør og kan reise så mye jeg vil. Blir ihvertfall 5 spennende turer i året.

Anonymous poster hash: ff442...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en sånn venninne selv. Har rapportert til NAV, og de har ikke undersøkt saken en gang.



Anonymous poster hash: 8965c...981
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye regler? Jeg fikk utbetaling i 3 måneder da jeg var i utlandet. Trengte heller ikke søke, men det var fordi jeg beholdt reglene for tidsbegrenset ufør da jeg gikk over på AAP.

Nå er jeg varig ufør og kan reise så mye jeg vil. Blir ihvertfall 5 spennende turer i året.

Anonymous poster hash: ff442...119

Ja du høres veldig syk ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du høres veldig syk ut.

Syke kan reise. Vil leve mest mulig, jeg har en ekstrem sjelden autoimmun sykdom og vil nok ikke bli eldre enn 40 år. Full i medisiner, smerter og sover over halve døgnet. Men det kan jeg fint gjøre i andre land også. Er så heldig at jeg har en fantastisk mann som tar meg med på mye :)

Men for all del, du må bare mene jeg ikke er syk.

Anonymous poster hash: ff442...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syke kan reise. Vil leve mest mulig, jeg har en ekstrem sjelden autoimmun sykdom og vil nok ikke bli eldre enn 40 år. Full i medisiner, smerter og sover over halve døgnet. Men det kan jeg fint gjøre i andre land også. Er så heldig at jeg har en fantastisk mann som tar meg med på mye :)

Men for all del, du må bare mene jeg ikke er syk.

Anonymous poster hash: ff442...119

Men du evner ikke å se at det kan virke provoserende på andre som jobber 40 timer + i uka og har noen får ukers ferie i året at uføre og folk på app/nav (og gud vet hva) reiser på 5 ferier i året?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syke kan reise. Vil leve mest mulig, jeg har en ekstrem sjelden autoimmun sykdom og vil nok ikke bli eldre enn 40 år. Full i medisiner, smerter og sover over halve døgnet. Men det kan jeg fint gjøre i andre land også. Er så heldig at jeg har en fantastisk mann som tar meg med på mye :)

Men for all del, du må bare mene jeg ikke er syk.

Anonymous poster hash: ff442...119

Syke kan reise. Vil leve mest mulig, jeg har en ekstrem sjelden autoimmun sykdom og vil nok ikke bli eldre enn 40 år. Full i medisiner, smerter og sover over halve døgnet. Men det kan jeg fint gjøre i andre land også. Er så heldig at jeg har en fantastisk mann som tar meg med på mye :)

Men for all del, du må bare mene jeg ikke er syk.

Anonymous poster hash: ff442...119

Lupus du har eller noe lignende?

Anonymous poster hash: 8965c...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du evner ikke å se at det kan virke provoserende på andre som jobber 40 timer + i uka og har noen får ukers ferie i året at uføre og folk på app/nav (og gud vet hva) reiser på 5 ferier i året?

Nei, vet du, den ser jeg ikke. Klarer ikke å skjønne at noen synes det er urettferdig at et sykt menneske, som gjerne har lidelser normale ikke kan forstå, ikke skal få gjøre det beste ut av sin situasjon.

Anonymous poster hash: ff442...119

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...