Gå til innhold

Venninne som naver..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, og det hun kanskje trenger er å bli fratatt hennes 14 000 pr måned som hun kan lulle seg inn i sin egen selverklærte depresjon, foret med rusmidler. Det skal jo planlegning og koording til for å dra 3 måneder til Australia, og denne energien burde hun ha brukt på å komme i arbeid.

Skal hun reise alene, forresten? Og hvordan tenker hun å bo der i 3 måneder?

Får hun så mye i støtte at hun greit kan finansiere denne turen?

Anonymous poster hash: d38a0...184

Hun har fått masse jobbtilbud, så det er sagt. Vi jobbet sammen før, hun kunne lett fått jobb i samme firma om hun ønsker. Jeg prøver å si til henne at hun bør prøve å jobbe litt hvertfall, det hjelper sikkert på depresjonen også.

Hun skal reise alene til Australia ja, og bo hos noen venner. Fiansierer det med salg av spliff visstnok.. Og at hun skulle leie ut et rom i leiligheten sin. Men jeg prøver å si til henne at det koster jo å være der nede også, spesielt når man ikke jobber er det jo lett å bruke masse penger.

Anonymous poster hash: 333d7...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan nevne at hun er svensk. De har noe som heter A-kassan der men det er ikke mye. Hun sier selv at det er genialt å komme til Norge, og få 14.000 kr gratis pr mnd.. Det er det som provoserer meg. Jeg har andre venninner som har vært langtidssykmeldt som virkelig har vært syke, de reiser ikke til Australia, eller drar på fylla hver dag og røyker hasj. Nettopp fordi de er for dårlige til det. Man blir vel ikke noe mindre deppa av å røyke spliff heller. Jeg vil ikke være the bad guy her, for hun er en god venninne, men dette er jo trygdesvindel. Anonymous poster hash: 333d7...414

Rusmisbruk kan være en del av symptombildet på en del psykiske lidelser.

Man kan forøvrig søke nav om lov til å reise selv om man går på aap. Så lenge det ikke har en direkte negativ innvirkning på helsen, pleier man ofte å få lov til å reise, så lenge man søker på forhånd.

Det er ikke sikkert du har kompetanse til å vurdere hvor syk hun er.

Anonymous poster hash: 9c986...406

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at hvis man er syk(går på AAP,ufør etc) så skal man bare ligge hjemme i senga 24 timer i døgnet for å ha rett på stønad. Jeg kan si at jeg er ufør,men jeg er da ikke sengeliggende 24/7. Jeg kan si at jeg har vært med familien min på tur til Sverige flere år,men det betyr ikke at da er jeg jo i stand til å være i jobb. Det virker nesten som om folk mener at hvis vi får hjelp fra NAV får vi verken lov til å smile,se freshe ut,være noe sosiale nå og da,eller unne oss en liten tur,for gjør vi det,ja da kan vi f meg jobbe også.

edit:skrivefeil

Hvis man er syk og får AAP eller uføretrygd, så skjer en av følgende:

1. Du orker å gjøre litt, og folk rundt deg sier at "du må da klare å jobbe når du klarer å gjøre sånn og slik!"

2. Du orker ingenting, og folk rundt deg sier "du må da klare å gjøre LITT selv om du er syk!".

Anonymous poster hash: f1307...626

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at hvis man er syk(går på AAP,ufør etc) så skal man bare ligge hjemme i senga 24 timer i døgnet for å ha rett på stønad. Jeg kan si at jeg er ufør,men jeg er da ikke sengeliggende 24/7. Jeg kan si at jeg har vært med familien min på tur til Sverige flere år,men det betyr ikke at da er jeg jo i stand til å være i jobb. Det virker nesten som om folk mener at hvis vi får hjelp fra NAV får vi verken lov til å smile,se freshe ut,være noe sosiale nå og da,eller unne oss en liten tur,for gjør vi det,ja da kan vi f meg jobbe også.

edit:skrivefeil

Hvis man er syk og får AAP eller uføretrygd, så skjer en av følgende:

1. Du orker å gjøre litt, og folk rundt deg sier at "du må da klare å jobbe når du klarer å gjøre sånn og slik!"

2. Du orker ingenting, og folk rundt deg sier "du må da klare å gjøre LITT selv om du er syk!".

Anonymous poster hash: f1307...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg vet mye om systemet men jeg trodde det var slik at for og få AAP så måtte man forholde seg til visse regler som kontorene satte opp. Type du må gå på kurs eller til behandling eller noe sånt. Tviler litt på at man kan reise 3 måneder til australia og beholde AAP med mindre du har en jævla sløv saksbehandler.

Hvis dette ikke stemmer blir jeg meget skuffet over systemet.

Skader ikke og sende inn en klage på vedkommende. Hvis alt hun gjør er I henhold til reglene skader det henne ikke, men hvis det ikke er det og hun faktisk snylter systemet, får hun nok en smekk.

Da har du misforstått systemet. Det er fullt mulig å reise vekk i flere måneder på AAP. Kommer helt an på situasjonen og hvilken aktivitetsplan man har.

Anonymous poster hash: ff442...119

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener depresjon er en helt legitim grunn for å være ute av arbeid, men da bør man også ta grep for å bli bedre. Å legge seg ned og gi opp er ikke løsningen.



Anonymous poster hash: 65d79...d15
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seajewel

Jeg kan nevne at hun er svensk. De har noe som heter A-kassan der men det er ikke mye. Hun sier selv at det er genialt å komme til Norge, og få 14.000 kr gratis pr mnd.. Det er det som provoserer meg. Jeg har andre venninner som har vært langtidssykmeldt som virkelig har vært syke, de reiser ikke til Australia, eller drar på fylla hver dag og røyker hasj. Nettopp fordi de er for dårlige til det. Man blir vel ikke noe mindre deppa av å røyke spliff heller. Jeg vil ikke være the bad guy her, for hun er en god venninne, men dette er jo trygdesvindel. Anonymous poster hash: 333d7...414

"Jeg har andre venninner som har vært langtidssykmeldt som virkelig har vært syke..."

Jaså, så psykisk sykdom og depresjoner er ikke å være virkelig syk, det da, mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er syk og får AAP eller uføretrygd, så skjer en av følgende:

1. Du orker å gjøre litt, og folk rundt deg sier at "du må da klare å jobbe når du klarer å gjøre sånn og slik!"

2. Du orker ingenting, og folk rundt deg sier "du må da klare å gjøre LITT selv om du er syk!".

Anonymous poster hash: f1307...626

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Da har du misforstått systemet. Det er fullt mulig å reise vekk i flere måneder på AAP. Kommer helt an på situasjonen og hvilken aktivitetsplan man har.

Anonymous poster hash: ff442...119

Selfølgelig kommer det an på aktivitetsplanen. Men da er vi tilbake til sløv saksbehandler. Hvis du er for syk til og jobbe, så tviler jeg på at de lar deg ta deg en 3 måneders ferie. Altså det finnes jo situasjoner med spesielle psykiske lidelser, men virker ikke som det neket her lider av noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier denne venninnen nesten rett ut at hun snylter da, folkens. Dette bør du melde fra om TS. Hun er svensk statsborger, da kan hun få hjelp i hjemlandet sitt i så fall. Jeg vet om nok av folk som kunne trengt hjelp fra NAV, og som ikke blir trodd. Fy faen så nedrig å snylte når andre som trenger det mer, ikke får.

Endret av Juvel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om hun har dagpenger, aap eller sosialhjelp kan hun ikke reise til Australia i 3 mnd OG fortsette å motta støtte fra NAV rettmessig, uten at dette er godkjent av NAV. Er ikke turen godkjent mottar hun urettmessig støtte og hun kan få krav om tilbakebetaling om dette oppdages.

Anonymous poster hash: fb374...32b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett forbanna på folk som orker å dra på ferie, men er for 'syyyyke' til å jobbe.

Jeg har slitt og sliter fortsatt med tilbakevennende moderat/alvorlig depresjon og angst - men får ikke hjelp noe sted (OK, privat psykolog av og til, men hvem har råd til det så ofte man egentlig behøver det?). Ikke f... om jeg hadde orket å dra på ferie når jeg er som sykest? Det er slitsomt bare å gå på do... - tanken på å skulle sette seg ned å bestille billetter over nettet, logge inn på nettbanken for å betale, pakke kofferten og kjøre til flyplassen gjør meg sliten.

Orker man å dra på ferie - orker man å jobbe!!!

Jeg er i 100% jobb (uten å få sykemelding i nede-periodene mine) og er bitter på folk som får hjelp når de egentlig virker mer late og snyltende enn syke. Orker man å ordne i stand en hel ferie og dra på denne, burde man faktisk være i jobb av noe slag! Jeg synes det er misbruk av penger å bruke dem på folk som bare pleier på egen mentale orgasme heller enn å bidra til samfunnet. Er men virkelig deprimert, så orker man ikke å bestille og dra på ferie.

Er ikke så sint og sur i hverdagen som i dette innlegget, men det skulle ikke vært greit å dra på ferie på andre folks regning. Jeg synes det er synd at folk har en holdning om at dette er greit. I andre land får man bare penger nok til husly, mat og nødvendigheter. Hvorfor gjør vi det så attraktivt å snylte i dette landet? FOR mange vil tydeligvis ha gratis ferie og betalt livsopphold, uten tanke på samfunnet som helhet. Ikke rart det går dårlig med økonomien og så mange frivillig havner på trygd/AAP o.l. Alle kan gjøre NOE, enten deltid eller en jobb uten særlig ansvar. Men dette krever selvfølgelig litt egeninnsats og er ikke like behagelig som å gjøre hva man vil når man vil... Og en annen tråd her på kvinnegudien.no viser jo at noen synes det er bedre å NAVe enn å ha en lavstatus-jobb. Drittfolk!



Anonymous poster hash: 23488...3ad
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Hvis man er syk og får AAP eller uføretrygd, så skjer en av følgende:

1. Du orker å gjøre litt, og folk rundt deg sier at "du må da klare å jobbe når du klarer å gjøre sånn og slik!"

2. Du orker ingenting, og folk rundt deg sier "du må da klare å gjøre LITT selv om du er syk!".

Anonymous poster hash: f1307...626

Spot on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomst83

Jeg blir rett og slett forbanna på folk som orker å dra på ferie, men er for 'syyyyke' til å jobbe.

Jeg har slitt og sliter fortsatt med tilbakevennende moderat/alvorlig depresjon og angst - men får ikke hjelp noe sted (OK, privat psykolog av og til, men hvem har råd til det så ofte man egentlig behøver det?). Ikke f... om jeg hadde orket å dra på ferie når jeg er som sykest? Det er slitsomt bare å gå på do... - tanken på å skulle sette seg ned å bestille billetter over nettet, logge inn på nettbanken for å betale, pakke kofferten og kjøre til flyplassen gjør meg sliten.

Orker man å dra på ferie - orker man å jobbe!!!

Jeg er i 100% jobb (uten å få sykemelding i nede-periodene mine) og er bitter på folk som får hjelp når de egentlig virker mer late og snyltende enn syke. Orker man å ordne i stand en hel ferie og dra på denne, burde man faktisk være i jobb av noe slag! Jeg synes det er misbruk av penger å bruke dem på folk som bare pleier på egen mentale orgasme heller enn å bidra til samfunnet. Er men virkelig deprimert, så orker man ikke å bestille og dra på ferie.

Er ikke så sint og sur i hverdagen som i dette innlegget, men det skulle ikke vært greit å dra på ferie på andre folks regning. Jeg synes det er synd at folk har en holdning om at dette er greit. I andre land får man bare penger nok til husly, mat og nødvendigheter. Hvorfor gjør vi det så attraktivt å snylte i dette landet? FOR mange vil tydeligvis ha gratis ferie og betalt livsopphold, uten tanke på samfunnet som helhet. Ikke rart det går dårlig med økonomien og så mange frivillig havner på trygd/AAP o.l. Alle kan gjøre NOE, enten deltid eller en jobb uten særlig ansvar. Men dette krever selvfølgelig litt egeninnsats og er ikke like behagelig som å gjøre hva man vil når man vil... Og en annen tråd her på kvinnegudien.no viser jo at noen synes det er bedre å NAVe enn å ha en lavstatus-jobb. Drittfolk!

Anonymous poster hash: 23488...3ad

Prat for deg selv sier jeg bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går på AAP og hvis man får innvilget så lang "ferie" så får man ikke trygd i den perioden. Dette sa min sakbehandler til meg. Synes det er rart hun har fått lov og reise bort så lenge. Tror heller ikke at hun er klar over at hun får ikke penger for den perioden. Samt når man reiser til Australia må man vise til at man har penger for så lenge opphold. Ellers blir man sendt rett hjem.



Anonymous poster hash: 9a5b7...248
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prat for deg selv sier jeg bare!

Enig.. Det er bare tull å si at orker man det ene, så orker man også det andre. Det som gjelder for deg gjelder ikke nødvendigvis ikke for alle andre.

Som sagt tidligere: det er lettere å få gjort noe som er gøy, motiverende og gir energi. Det er verre å gjøre noe som tapper for energi og som man ikke finner like gøy. Dette gjelder selvfølgelig både friske og syke mennesker.

Har ei venninne som sliter med utmattelse og depresjoner som er så heldig at hun har en ordning der hun drar på jobb på dager hun føler seg bra. Dessverre har ikke alle den muligheten, og da er det bedre å være uten jobb enn å ha en jobb der man må skulke annenhver dag og få elendig samvittighet og dårlige referanser. Den typen tap av mestringsfølelse man får av å ikke klare jobben man har fått kan være veldig ødeleggende for en allerede dyp depresjon.

Nå føler jeg vi har kommet litt off-topic her, men alle burde tenke seg om ganske mange ganger før man kommer med konklusjoner om andres mentale tilstand. For alt jeg vet kan venninna til TS være snylter, men hun kan like gjerne være sykere enn det TS vet.

Anonymous poster hash: 1ceb5...b67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

. Hvis hun er rusmisbruker er hun i feil system, da trenger hun rehabilitering. Ikke å sitte på rævva og dra på ferie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med depresjon er jo nettopp det at det ofte hindrer en i å ta tak selv. Og det er relativt resurskrevende (i stillinger) å pushe en slik person ut i arbeid. Selv om det er akkurat det som trengs.

Det er ikke din venninnes feil at hun ikke får den hjelpen hun trenger for å få en jobb. At systemet burde fungert slik at deprimerte ble tvunget ut i arbeid umiddelbart (da isolasjon øker sjansen for nettopp depresjon og mestring reduserer den) er noe helt annet.

Hun er derfor trolig en av de mange som blir deprimert av å være uten mening og motstand og dermed er for deprimert til å arbeide så hun kan få mening og motstand.

Anonymous poster hash: 5c16a...449

jeg tvang meg selv til å jobbe da jeg var deprimert, og det gjorde ting bare verre. jeg klarte ikke å gjøre jobben skikkelig og hadde veldig dårlig samvittighet for det hele tiden, i tillegg til at det ble det jeg brukte all energien min på og derfor var for utslitt til å gjøre noe med depresjonen. så jeg tror ikke at det er så enkelt at man bare kan presse deprimerte ut i jobb, men er enig i at depresjon og andre psykiske sykdommer ikke blir behandlet på den beste måten i nav systemet.

Anonymous poster hash: c1f02...992

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tvang meg selv til å jobbe da jeg var deprimert, og det gjorde ting bare verre. jeg klarte ikke å gjøre jobben skikkelig og hadde veldig dårlig samvittighet for det hele tiden, i tillegg til at det ble det jeg brukte all energien min på og derfor var for utslitt til å gjøre noe med depresjonen. så jeg tror ikke at det er så enkelt at man bare kan presse deprimerte ut i jobb, men er enig i at depresjon og andre psykiske sykdommer ikke blir behandlet på den beste måten i nav systemet.

Svært mange som er reelt deprimerte blir bare mer deprimerte av å gå hjemme alene og vite at de er unyttige. I dette tilfellet høres det i midlertid ut til at hun synes det er mye bedre å få penger uten å måtte jobbe for dem enn å måtte slave med en kjedelig jobb hele dagen og ikke kunne bruke dop.

Anonymous poster hash: 469ee...668

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...