AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Jeg bare lurte på hva dere andre her på kg hadde gjort i denne saken. Jeg har ei venninne fra et annet skandinavisk land, som naver fordi hun er så deprimert og orker ikke jobbe. Hun sitter og røyker hasj hele dagen og er ofte på fylla. Jeg har prøvd å vise støtte men blir provosert over at hun ikke tar noen grep sjøl for å få det bedre. Hun får utbetalt 14.000 i mnd,og de betaler også husleien hennes her i Oslo. Grunnen til at jeg blir veldig irritert er at nå skal hun reise 3 mnd til Australia for å slappe av som hun sier. På våre skattepenger. Såvidt jeg vet må man vel søke om å få reise utenlands når man går på nav? Hun har ikke tenkt å søke om dette, så hva vil konsekvensene bli dersom hun blir tatt? Kanskje hun ombestemmer seg når hun skjønner alvoret. Anonymous poster hash: 333d7...414 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Det spørs på hva som er situasjonen hennes. Helsa, og om hun er på AAP eller innvilget uføretrygd. Er hun uføretrygdet er det ingenting du kan si på oppholdet i utlandet. Anonymous poster hash: 0a826...6df 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Hun er ikke uføretrygdet, går vel på aap da. Underkant av et år eller no. Orker du reise til Australia, orker du å jobbe og mener jeg. Hun sier at hun er for deprimert og sliten til å jobbe.. Anonymous poster hash: 333d7...414 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 Hun er ikke uføretrygdet, går vel på aap da. Underkant av et år eller no. Orker du reise til Australia, orker du å jobbe og mener jeg. Hun sier at hun er for deprimert og sliten til å jobbe.. Anonymous poster hash: 333d7...414 Men herregud, om hun er så deprimert, så er hun nå vel det da. Det går faktisk an å være så deprimert at man ikke klarer å jobbe. Og en ferietur kan faktisk være godt når man er deprimert. Jeg var selv på en utenlandstur for en stund siden, og det hjalp skikkelig for meg iallefall. Anonymous poster hash: 909cb...933 25
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 Du får sende bekymringsmelding til nav da, og opplyse om hasjen og drikkinga. Det kan være andre årsaker i bunn det vet du jo ikke. Det er vanlig at man ønsker å stikke av til et annet land når man har det slik. Du får spørre henne om hun er klar over hvor mye hun må ordne av papirer og vaksiner og sånt før hun drar. Det er faktisk ikke bare å kjøpe billett og hotell og reise. Anonymous poster hash: 0a826...6df 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #6 Skrevet 6. desember 2013 Høres for meg ut som en som uansett har et problem da... Og det er vel få her som kjenner reglene i andre land uten at du sier hvilket. Har de aap og akkurat samme regler i andre land? Anonymous poster hash: aadb9...f60
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 Du høre ut som et sjalusimonster. Anonymous poster hash: b37ca...48b 11
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #8 Skrevet 6. desember 2013 Høres for meg ut som en som uansett har et problem da... Og det er vel få her som kjenner reglene i andre land uten at du sier hvilket. Har de aap og akkurat samme regler i andre land? Anonymous poster hash: aadb9...f60 Jeg kan nevne at hun er svensk. De har noe som heter A-kassan der men det er ikke mye. Hun sier selv at det er genialt å komme til Norge, og få 14.000 kr gratis pr mnd.. Det er det som provoserer meg. Jeg har andre venninner som har vært langtidssykmeldt som virkelig har vært syke, de reiser ikke til Australia, eller drar på fylla hver dag og røyker hasj. Nettopp fordi de er for dårlige til det. Man blir vel ikke noe mindre deppa av å røyke spliff heller. Jeg vil ikke være the bad guy her, for hun er en god venninne, men dette er jo trygdesvindel. Anonymous poster hash: 333d7...414 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #9 Skrevet 6. desember 2013 Du høre ut som et sjalusimonster. Anonymous poster hash: b37ca...48b Haha sjalu, jeg? Nå var du morsom Jeg reiser verden rundt stadig vekk, mer som du som er sjalu for det! Anonymous poster hash: 333d7...414 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 Jeg bare lurte på hva dere andre her på kg hadde gjort i denne saken. Jeg har ei venninne fra et annet skandinavisk land, som naver fordi hun er så deprimert og orker ikke jobbe. Hun sitter og røyker hasj hele dagen og er ofte på fylla. Jeg har prøvd å vise støtte men blir provosert over at hun ikke tar noen grep sjøl for å få det bedre. Hun får utbetalt 14.000 i mnd,og de betaler også husleien hennes her i Oslo. Grunnen til at jeg blir veldig irritert er at nå skal hun reise 3 mnd til Australia for å slappe av som hun sier. På våre skattepenger. Såvidt jeg vet må man vel søke om å få reise utenlands når man går på nav? Hun har ikke tenkt å søke om dette, så hva vil konsekvensene bli dersom hun blir tatt? Kanskje hun ombestemmer seg når hun skjønner alvoret. Anonymous poster hash: 333d7...414 Problemet med depresjon er jo nettopp det at det ofte hindrer en i å ta tak selv. Og det er relativt resurskrevende (i stillinger) å pushe en slik person ut i arbeid. Selv om det er akkurat det som trengs. Det er ikke din venninnes feil at hun ikke får den hjelpen hun trenger for å få en jobb. At systemet burde fungert slik at deprimerte ble tvunget ut i arbeid umiddelbart (da isolasjon øker sjansen for nettopp depresjon og mestring reduserer den) er noe helt annet. Hun er derfor trolig en av de mange som blir deprimert av å være uten mening og motstand og dermed er for deprimert til å arbeide så hun kan få mening og motstand. Anonymous poster hash: 5c16a...449 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #11 Skrevet 6. desember 2013 Haha sjalu, jeg? Nå var du morsom Jeg reiser verden rundt stadig vekk, mer som du som er sjalu for det! Anonymous poster hash: 333d7...414 Du kommer ingen vei med å melde det til nav. Det er ikke trygdesvindel Anonymous poster hash: b37ca...48b 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Om du mener det er trygdesvindel får du anmelde anonymt da. Man kan ikke uten videre reise til Australia i 3 md når man går på aap uansett. Anonymous poster hash: aadb9...f60 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 Du kommer ingen vei med å melde det til nav. Det er ikke trygdesvindel Anonymous poster hash: b37ca...48b Det er jo det hvis mottaker mottar på feil grunnlag og stikker på andre siden av kloden noen md når man egentlig skal være tilgjengelig for nav hele tiden. Australia er ikke akkurat en svipptur... Anonymous poster hash: aadb9...f60 4
Gjest Blomst83 Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 (endret) Orker du reise til Australia, orker du å jobbe og mener jeg. Hun sier at hun er for deprimert og sliten til å jobbe.. Anonymous poster hash: 333d7...414 Så du mener at hvis man er syk(går på AAP,ufør etc) så skal man bare ligge hjemme i senga 24 timer i døgnet for å ha rett på stønad. Jeg kan si at jeg er ufør,men jeg er da ikke sengeliggende 24/7. Jeg kan si at jeg har vært med familien min på tur til Sverige flere år,men det betyr ikke at da er jeg jo i stand til å være i jobb. Det virker nesten som om folk mener at hvis vi får hjelp fra NAV får vi verken lov til å smile,se freshe ut,være noe sosiale nå og da,eller unne oss en liten tur,for gjør vi det,ja da kan vi f meg jobbe også. edit:skrivefeil Endret 6. desember 2013 av Blomst83
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Nav betaler ikke husleien hennes dersom hun mottar AAP. Anonymous poster hash: d8566...ffc 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 Som flere andre her påpeker bør man være forsiktige med å dømme de som mottar støtte fra NAV. Et av mange utsagn jeg har hørt om noen som går på NAV er "Han har ryggplager, men klarer å sykle bygda rundt!". Er det ikke bra at man kommer seg ut og får til noe da? Selv om noen føler seg bra nok til å gjøre noe krevende en dag, så betyr det ikke at personen er i så stabil form at man klarer å jobbe. Bare et av mange eksempler. Det er vel heller ingen hemmelighet at folk blir mer motiverte til å gjøre noe de blir glade og får ekstra energi av enn å gjøre noe som tapper dem for energi. Man kan kjenne personer veldig godt uten å vite helt hva de sliter med og hvor mye de faktisk sliter. Kanskje gjør de mer innsats for å komme seg på rett spor igjen enn hva du tror? Kanskje problemet deres også er større og ligger dypere enn det de har fortalt deg? Om du, TS, sladrer til NAV gjør du bare problemene til venninna di enda større, og du må gå rundt med en hemmelighet som sikkert ikke gjør forholdet deres noe bedre. Jeg synes også det er veldig merkelig at du påpeker at hun ikke er norsk og at hun får "våre skattepenger". Reglene er (i teorien i alle fall..) like for alle, og hun hadde ikke fått støtte hadde hun ikke hatt krav på det. Denne bitterheten du viser sier meg at du bør ta opp dette med henne så fort som mulig før hele vennskapet ryker. Anonymous poster hash: 1ceb5...b67 9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #17 Skrevet 7. desember 2013 Hvis hun sier at det er så kjekt å komme til Norge pga at hun får lett utbetalt støtte fra NAV, i stedet for å bli i Sverige, høres det absolutt ut som hun misbruker systemet. Og ja, hvis man er syk kan man godt ha ork til å dra på ferie, men 3 måneder til Australia, vil jeg si er like krevende som å søke jobb eller arbeide. Det tilsvarer ikke akkurat en arrangert rimelig 2 ukers pakketur. Jeg er enig med deg, TS. Det høres ut som om hun misbruker systemet og snylter. Like ille er det at støtten hun mottar, er med på å finansiere hennes rusbruk, noe som ikke akkurat bidrar til en konstruktiv utvikling. Jeg syns du skal tipse NAV. Og det bidrar ikke bare til å avdekke misbruk i dette enkelttilfellet, men også til oppmerksomhet om alle "hullene" som uberettigede NAV-snyltere benytter. Anonymous poster hash: d38a0...184 6
Gjest Badebuksa Skrevet 7. desember 2013 #18 Skrevet 7. desember 2013 Du høre ut som et sjalusimonster. Anonymous poster hash: b37ca...48b Ja, det er så mye å være sjalu på gitt. Fylla, hasj og depresjon. Det er noe alle mennesker ønsker å oppleve? Hahaja 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #19 Skrevet 7. desember 2013 Problemet med depresjon er jo nettopp det at det ofte hindrer en i å ta tak selv. Og det er relativt resurskrevende (i stillinger) å pushe en slik person ut i arbeid. Selv om det er akkurat det som trengs. Det er ikke din venninnes feil at hun ikke får den hjelpen hun trenger for å få en jobb. At systemet burde fungert slik at deprimerte ble tvunget ut i arbeid umiddelbart (da isolasjon øker sjansen for nettopp depresjon og mestring reduserer den) er noe helt annet. Hun er derfor trolig en av de mange som blir deprimert av å være uten mening og motstand og dermed er for deprimert til å arbeide så hun kan få mening og motstand. Anonymous poster hash: 5c16a...449 Ja, og det hun kanskje trenger er å bli fratatt hennes 14 000 pr måned som hun kan lulle seg inn i sin egen selverklærte depresjon, foret med rusmidler. Det skal jo planlegning og koording til for å dra 3 måneder til Australia, og denne energien burde hun ha brukt på å komme i arbeid. Skal hun reise alene, forresten? Og hvordan tenker hun å bo der i 3 måneder? Får hun så mye i støtte at hun greit kan finansiere denne turen? Anonymous poster hash: d38a0...184 5
Gjest Malanthor Skrevet 7. desember 2013 #20 Skrevet 7. desember 2013 Ikke det at jeg vet mye om systemet men jeg trodde det var slik at for og få AAP så måtte man forholde seg til visse regler som kontorene satte opp. Type du må gå på kurs eller til behandling eller noe sånt. Tviler litt på at man kan reise 3 måneder til australia og beholde AAP med mindre du har en jævla sløv saksbehandler. Hvis dette ikke stemmer blir jeg meget skuffet over systemet. Skader ikke og sende inn en klage på vedkommende. Hvis alt hun gjør er I henhold til reglene skader det henne ikke, men hvis det ikke er det og hun faktisk snylter systemet, får hun nok en smekk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå