AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #21 Skrevet 6. desember 2013 Ja det er faktisk sant. Mennesker er opprinnelig planteetere, ikke kjøttetere. Jeg har ikke hatt noe problem etter jeg ble det, og jeg går ikke på noe vitaminer eller tilskudd. Vi er altetende. Anonymous poster hash: 9b431...6f2 1
Gjest Badabing Skrevet 6. desember 2013 #22 Skrevet 6. desember 2013 Det er etter min mening en myte. Det er ingen forskning som har klart å vise at vegetarianere har lavere dødsrate eller bedre helse enn andre. Det er mange næringsstoffer som er nær umulig å få nok av som vegetarianer. Det finnes noen studier som antyder sammenheng mellom vegetarianisme og tap av hjernestørrelse. Å være vegetarianer er etter min mening kun et etisk valg. Det har ingenting (bevist i hvert fall) med helseeffekt å gjøre. Etter din mening, ja.. Det er definitivt mye forskning som viser at vegetarisme har helseeffekt. Konklusjonen fra all forskning jeg har lest, er at det er sunnere å være en sunn vegetarianer enn kjøtteter, men det er sunnere å være kjøtteter enn en usunn vegetarianer. Å bli vegetarianer reduserer dødeligheten med 12%. 3
shorty Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #23 Skrevet 6. desember 2013 Det kan mange ganger føles som en jobb å være vegetarianer, og man må tåle mye skitsnakk når man er ung! Ble vegetarianer da jeg var 15 år, og har vært det i 16 år, og jeg kan love deg at det blir enklere på alle måter med tiden. Fikk mange tilbakemeldinger på det da jeg ble det, fra foreldre som mente at dette bare var en fase, at det var tullete, slitsomt for dem å lage annerledes middag og et dårlig og usunt kosthold. Ah! Men jeg ble bare mye mer motivert til ikke å gå tilbake til kjøtt igjen av alt det dumme de sa. Jeg gråt senest for en uke siden da jeg åpnet vg.no og mot meg kom det grusomme bildet av angorakaninenes triste skjebne, jeg våkner fremdeles nå og da med hjertebank etter at jeg har drømt at jeg har spist kjøtt og jeg kan ikke dra til land som har løshunder med ett bein og sånt. Jeg knekker fremdeles sammen av å tenke på alle dyrene som plages, og det er selvfølgelig tungt! Likevel er det bare så mye man får gjort og vi har tatt et stort steg for å hjelpe! Det kan man være stolt over! Angående julaften; de to første årene mine som vegetarianer spiste jeg salat på julaften.. Julen var rett og slett ødelagt! Men etter mye leting fant jeg noe som lett erstatter julepølse (vi har ribbe, medister og julepølse til jul, men liker ikke de andre to...)! Fantastiske quorn! På julaften spiser jeg nå quornfileter, quornbiter og Hälsans kök soyapølser som er stekt og krydret. Jeg lager min egen brune saus (superenkelt!) og spiser ellers det samme som de andre: poteter, grønnsaker, surkål og tyttebærsyltetøy! Det er mulig å ha en super jul uten kjøtt, og man slipper å legge på seg hauger også! Masse lykke til! Tusen takk! Skal søke opp masse god vegetariansk julemat jeg nå!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #24 Skrevet 6. desember 2013 Det er etter min mening en myte. Det er ingen forskning som har klart å vise at vegetarianere har lavere dødsrate eller bedre helse enn andre. Det er mange næringsstoffer som er nær umulig å få nok av som vegetarianer. Det finnes noen studier som antyder sammenheng mellom vegetarianisme og tap av hjernestørrelse. Å være vegetarianer er etter min mening kun et etisk valg. Det har ingenting (bevist i hvert fall) med helseeffekt å gjøre. Vegetarianere er generelt sunne, men det betyr ikke at det er fraværet av kjøtt som gjør det. Lite røyking, lite godteri, mer fokus fysisk aktivitet. Og jeg er enig med deg at det er mest et etisk valg. Men hvis folk vil være veggiser er det helt ok for meg. Selv elsker jeg kjøtt og kan ikke leve uten. <3 Anonymous poster hash: 9b431...6f2
BunnyBlue Skrevet 6. desember 2013 #25 Skrevet 6. desember 2013 Jeg ville bare gi deg noen generelle tips, selv om det kanskje er litt på siden av det du skriver om. Jeg forstår det slik at det er den evinnelige ertingen og hakkingen fra andre som gjør deg psykisk sliten, men jeg lurer likevel på om du får i deg alt du trenger av næringsstoffer? Blir du lettere satt ut av spill psykisk nå enn før? Det kan isåfall skyldes næringsmangel. Når du nettopp har lagt om kostholdet ditt såppass som du har, kan det være lurt å få tatt blodprøver med jevne mellomrom for å rette på dette så fort som mulig. Bestill legetime og fortell om kostholdsendringen og be om blodprøve, da vet legen hva som er viktig å sjekke:) Kanskje har han noen ernæringsråd også. Det andre tipset mitt er hvordan du kan slippe å måtte ta ulike varianter av den den tåpelige "præhæ-hvis-du-er-glad-i-dyr,-hvorfor-spiser-du-opp-maten-deres"-diskusjonen hver gang kostholdet ditt kommenteres. Jeg bruker å svare at jeg (som sant er) får mer energi og føler meg friskere av å unngå kjøtt, og at det er det kostholdet som passer kroppen min best. Så legger jeg gjerne til at jeg ikke liker at kjøttproduksjon nå om dagen dreier seg om å ale opp mest mulig kjøtt på minst mulig plass, at fokuset ligger på økonomisk vinning fremfor dyrevelferd. Det heter seg at dyret i seg selv har egenverdi, men alt for få respekterer dette. Da får jeg problemer med å spise kjøtt siden jeg ikke vil bidra til dette, og siden jeg bare får dårlig samvittighet lar jeg likegodt være. Da har jeg opplevd at folk gjerne begynner å tenke fremfor å erte, og ofte så er dette opptakten på en lang og interessant diskusjon! 1
shorty Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #26 Skrevet 6. desember 2013 Vi er altetende. Anonymous poster hash: 9b431...6f2 Så hvorfor har vi et langt tarmsystem, som alle andre planteetere har? det har ikke kjøttetere. Hvorfor har vi fargesyn, som skal skille mellom umoden og moden frukt? det har ikke kjøttetere. Vi ligner mest på planteetere. Og vi er jo ikke stand til å fange et dyr, uten våpen. Så rive det i stykker med bare tennene. Vi er kanskje lagd for å spise insekter, men ikke noe særlig større enn det. 1
shorty Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #27 Skrevet 6. desember 2013 Jeg ville bare gi deg noen generelle tips, selv om det kanskje er litt på siden av det du skriver om. Jeg forstår det slik at det er den evinnelige ertingen og hakkingen fra andre som gjør deg psykisk sliten, men jeg lurer likevel på om du får i deg alt du trenger av næringsstoffer? Blir du lettere satt ut av spill psykisk nå enn før? Det kan isåfall skyldes næringsmangel. Når du nettopp har lagt om kostholdet ditt såppass som du har, kan det være lurt å få tatt blodprøver med jevne mellomrom for å rette på dette så fort som mulig. Bestill legetime og fortell om kostholdsendringen og be om blodprøve, da vet legen hva som er viktig å sjekke:) Kanskje har han noen ernæringsråd også. Det andre tipset mitt er hvordan du kan slippe å måtte ta ulike varianter av den den tåpelige "præhæ-hvis-du-er-glad-i-dyr,-hvorfor-spiser-du-opp-maten-deres"-diskusjonen hver gang kostholdet ditt kommenteres. Jeg bruker å svare at jeg (som sant er) får mer energi og føler meg friskere av å unngå kjøtt, og at det er det kostholdet som passer kroppen min best. Så legger jeg gjerne til at jeg ikke liker at kjøttproduksjon nå om dagen dreier seg om å ale opp mest mulig kjøtt på minst mulig plass, at fokuset ligger på økonomisk vinning fremfor dyrevelferd. Det heter seg at dyret i seg selv har egenverdi, men alt for få respekterer dette. Da får jeg problemer med å spise kjøtt siden jeg ikke vil bidra til dette, og siden jeg bare får dårlig samvittighet lar jeg likegodt være. Da har jeg opplevd at folk gjerne begynner å tenke fremfor å erte, og ofte så er dette opptakten på en lang og interessant diskusjon! Jaa, skal prøve å si noe sånt neste gang noen spør! Takk for tips
Zinnia Skrevet 6. desember 2013 #28 Skrevet 6. desember 2013 Etter din mening, ja.. Det er definitivt mye forskning som viser at vegetarisme har helseeffekt. Konklusjonen fra all forskning jeg har lest, er at det er sunnere å være en sunn vegetarianer enn kjøtteter, men det er sunnere å være kjøtteter enn en usunn vegetarianer. Å bli vegetarianer reduserer dødeligheten med 12%. Min mening basert på forskningen jeg har kommet over, ja. Den siste påstanden din var interessant, hvor stammer den fra? Om det er en studie vil jeg gjerne lese
super-s Skrevet 6. desember 2013 #29 Skrevet 6. desember 2013 (endret) Jeg skjønner at du blir lei av å bli gjort narr av, og jeg skjønner ikke hva det er å gjøre narr av noen for. Men du sier du tuller med, og da kan det jo være at de tolker at du synes det er morsomt når de gjør det. Prøv neste gang å ikke smile eller le når de tuller med det, og gjerne si "jeg synes faktisk ikke dette er noe morsomt. Dette er en viktig sak for meg, og hvis du bare skal gjøre narr av meg gidder jeg ikke å være med deg". Da skal du se at det blir slutt på det! Prøv også å ikke ta ting folk sier til deg så inn på deg. Lettere sagt enn gjort, men man kommer langt hvis man bare driter i folk som er frekke. Endret 6. desember 2013 av super-s 1
Gjest Badabing Skrevet 6. desember 2013 #30 Skrevet 6. desember 2013 Min mening basert på forskningen jeg har kommet over, ja. Den siste påstanden din var interessant, hvor stammer den fra? Om det er en studie vil jeg gjerne lese Har ikke pc her for øyeblikket, og det er litt tungvint å lete opp på mobil. Men jeg mener det er fra den studien som forsket på adventister. Den skal være en av de mest omfattende og bedre studiene. Men det finnes også en del interessante RCT studier som ser på de med hjerte-/kar, angina pectoris, diabetes og omlegging til vegetarisk kosthold osv. Jeg kan få lagt det ut senere om du faktisk er oppriktig interessert.
Santflows Skrevet 6. desember 2013 #31 Skrevet 6. desember 2013 Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt faen i hva andre syntes. Du må tro mer på deg selv. Brenner du så mye for det lar du ingenting hindre deg. Bare utelukk det neste gang du hører drittslenging, og ikke tenk så mye over det. Jo mer du tenker, jo mer usikker og deprimert blir du. Stå på, heier på deg
El Duderino Skrevet 8. desember 2013 #32 Skrevet 8. desember 2013 Vet hva det går i, TS, og du har full respekt fra meg! Kjæresten min er vegetarianer. Hun sliter med at familie og venner konstant plager henne med det.. det er veldig lite greit å se Jeg respekterer selvsagt at hun velger å være det selv om jeg selv er jeger og spiser kjøtt selv, men det kan være utrolig vanskelig å finne et sted vi begge kan spise når vi går ut. Men i år skal vi feire nyttår sammen, og da skal vi ha vegetarmat sammen imens resten av familien har pinnekjøtt! Hvem næringsstoffer er det som er nær umulig å få nok av? Hvilke, ikke "hvem" 1
Miegrisen Skrevet 17. desember 2013 #33 Skrevet 17. desember 2013 Skjønner hvordan du har det! Jeg ble vegetarianer da jeg var tolv og var rett og slett flau... Jeg mente selv at jeg gjorde det som var riktig for meg, men følte ikke at jeg ble tatt seriøst. Jeg fikk slengt i trynet at en tolvåring umulig kunne ta et bevisst og reflektert valg, noe jeg ikke kunne skjønne at kunne stemme siden det var det jeg gjorde! Etter 7 år har jeg lært en del triks, så skal lage en liste til deg her Min vei til veggissuksess: -ikke bry deg med at andre spiser kjøtt. Da kan du si at de heller ikke skal bry deg. -ikke vær belærende. Noen bryr se bare ikke og det er helt opp til dem. Hvis du ikke vil at de skal belære deg om kosten din, så ikke belær dem om deres kost. -les deg opp. Sett de ned og tenk over alle de angrepene og argumentene du får og finn ut hvordan du skal svare. Det er mange forskjellige grunner til å være veggis(helse, etikk og dyrevelferd, miljø og overbefolkning) Jeg har erfart at det alltid er de samme spørsmålene, argumentene og angrepene, og at det finnes et avsluttende argument til dem alle. -ikke la deg vippe av pinnen! Hvis noen er frekke, krasse eller prøver å være morsomme. så bare svar helt normalt, som om de skulle vært oppriktig nysgjerrige og positive. Da blir de satt ut av at du ikke blir sur eller negativt påvirket. Hvis noen tuller, så kan du fortelle dem at du ikke syns det er noe å spøke med, det er faktisk livsstilen din, eller svare helt seriøst som om du ikke skjønner at de tuller. Da gir de seg fort. - Be om matro! Det kan være ganske slitsomt å alltid måtte forsvare seg og maten sin, når man helst bare vil kose seg med måltidet. Si at du ikke syns det er et bra tidspunkt for nå vil du slappe av med maten din, men at du gjerne diskuterer det senere. -ikke gi opp! Gjør du det, så blir du ihvertfall ikke tatt seriøst. Etterhvert blir det en naturlig del av livet ditt og du tenker ikke noe særlig over det. Det blir også lettere etterhvert som folk venner seg til det og etterhvert som du blir eldre så blir du tatt mer seriøst. Og de rundt deg blir forhåpentligvis litt mer modne og viser litt forståelse. Ang. Skyldfølelse: du gjør ikke noe for å støtte den industrien du er i mot, så du trenger ikke føle noe. En bedre verden starter med deg selv
Nasse1 Skrevet 17. desember 2013 #34 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Når du er vegetarianer må du sammensette måltidene dine på en spesifikk måte for at kroppen skal kunne ta til seg visse næringsstoffer, vitaminer og mineraler optimalt, som kroppen tar opp i kjøtt alene. På grunn av dette opplever mane vegetarianere å få mangel på enkelte ting, feks spesielt jern, og det kan gjøre en både fysisk og psykisk sliten. Du kan være sunn vegetarianer og du kan være sunn kjøtteter alt ettersom hva du putter i deg, men i forhold til essensielle næringsstoffer osv er det vanskeligere som vegetarianer. Endret 17. desember 2013 av Nasse1
Nasse1 Skrevet 17. desember 2013 #35 Skrevet 17. desember 2013 Så hvorfor har vi et langt tarmsystem, som alle andre planteetere har? det har ikke kjøttetere. Hvorfor har vi fargesyn, som skal skille mellom umoden og moden frukt? det har ikke kjøttetere. Vi ligner mest på planteetere. Og vi er jo ikke stand til å fange et dyr, uten våpen. Så rive det i stykker med bare tennene. Vi er kanskje lagd for å spise insekter, men ikke noe særlig større enn det. Vi er skapt intelligente nok til å lage våpen til å fange dyr. Ser ikke for meg at urbefolkningen satt og knasket gulrøtter for å overleve så lenge de hadde tilgang til kjøtt. Var vegetarianer en stund selv, synes det ble alt for mye styr. Hadde kanskje vært enklere den dag i dag.
Gjest Badabing Skrevet 28. desember 2013 #36 Skrevet 28. desember 2013 (endret) Min mening basert på forskningen jeg har kommet over, ja. Den siste påstanden din var interessant, hvor stammer den fra? Om det er en studie vil jeg gjerne lese http://archinte.jamanetwork.com/Mobile/article.aspx?articleid=1710093http://m.huffpost.com/us/entry/1981838 Endret 28. desember 2013 av Badabing
Gjest Akiko Skrevet 28. desember 2013 #37 Skrevet 28. desember 2013 Depresjonen kan og komme av mangler grunnet kostholdet. Spiser du alt du trenger? Det er mye å tenke på i begynnelsen når man legger om, spiser du tilstrekkelig av alle næringstoffene? Det er ikke dumt å ta multivitamin i begynnelsen til du er flink å spise alt du behøver.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå