shorty Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Hei! Har vært vegeterianer i snart 4 måneder, er 17 år. Er så sliten, har bare lyst til å gråte ut, men får det liksom ikke ut. Er så lei av å føle meg annerledes og ledd av. Familie og venner spøker liksom med det hele tiden. Jeg ler med, og spøker, men dette er jo noe jeg faktisk står og brenner for, og når folk gang på gang spøker om det, så blir jeg liksom nedbrutt. Og nå som det nærmer seg juletider, og masse kjøttspising... er det ekstra ille. Og toppen av alt så har jeg dårlig samvittighet for alle disse dyrene som mennesker bruker og misshandler for penger. Også blir jeg liksom skuffet av vennene mine også, fordi de støtter ingenting av det jeg driver med. Ikke en deling av en artikkel på face en gang. Eneste stedet jeg føler jeg får støtte og tilhørighet er liksom på blogger som f.eks Tonje Kvamme. Dette er ikke for å virke sutrete, jeg er bare redd jeg kan ende opp med depresjon eller noe. Syntes det er vanskelig, og det bygger seg bare opp hele tiden. For en stund siden var jeg på klassetur i spania, der var det da en del i klassen som ikke visste at jeg var vegeterianer, og jeg måtte da fortelle om dette. Det var en del dyr som ikke hadde det bra der, og en kveld rant det bare over. Hadde drukket en del, og jeg bare styrtet ut i gråt. Gråt vel i over en time konstant. Filmen av alle de mishandla dyrene bare startet om og om igjen. Og dagen etterpå fortsatt det jo bare.. folk spøket om det og jeg spøket med. Selv om jeg visste at utbruddet kom for en grunn. Noen som har opplevd det samme? eller ihvertfall har noen råd? det føles så himla tungt..
Sportiva Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Dessverre kommer ikke folk til å forstå. Jeg opplever dette til stadighet selv, men etterhvert som du står på ditt, så vil menneskene rundt deg vise mer forståelse. Kanskje de bare tror det er en fase? Allikevel skal du ikke akseptere å ikke bli respektert for meningene dine, så dette kan du si ifra om. Dog bør du være forsiktig med å ta en belærende holdning overfor andre. Det er mange som deg der ute, men folk flest tenker ikke stort på hvor maten deres kommer fra eller hvordan den har blitt behandlet mens den ennå levde. Du husker vel en tid da du ikke tenkte på det heller? Prøv å vis forståelse og omtanke for folk rundt deg, men la disse kommentarene prelle av. Jeg lover at ting blir bedre etterhvert, og hvem vet, kanskje de vil respektere og beundre deg for det også. Det er i hvert fall min personlige erfaring så langt. Har vært vegetarianer i om lag seks år nå.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Hadde det som deg. Forsøkt å være vegeterianer 3 ganger. Hver gang varte rundt et halvt år. HVER Gang ble jeg mobbet av familie og venner. De syntes det rett og slett var idiotisk at jeg ikke ville spise kjøtt.. Så jeg ga opp. Anonymous poster hash: b661b...ba6
shorty Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2013 Dessverre kommer ikke folk til å forstå. Jeg opplever dette til stadighet selv, men etterhvert som du står på ditt, så vil menneskene rundt deg vise mer forståelse. Kanskje de bare tror det er en fase? Allikevel skal du ikke akseptere å ikke bli respektert for meningene dine, så dette kan du si ifra om. Dog bør du være forsiktig med å ta en belærende holdning overfor andre. Det er mange som deg der ute, men folk flest tenker ikke stort på hvor maten deres kommer fra eller hvordan den har blitt behandlet mens den ennå levde. Du husker vel en tid da du ikke tenkte på det heller? Prøv å vis forståelse og omtanke for folk rundt deg, men la disse kommentarene prelle av. Jeg lover at ting blir bedre etterhvert, og hvem vet, kanskje de vil respektere og beundre deg for det også. Det er i hvert fall min personlige erfaring så langt. Har vært vegetarianer i om lag seks år nå. Ja.. tusen takk for at du svarte. Det er veldig fint å vite at det er noen som forstår!
shorty Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #5 Skrevet 6. desember 2013 Hadde det som deg. Forsøkt å være vegeterianer 3 ganger. Hver gang varte rundt et halvt år. HVER Gang ble jeg mobbet av familie og venner. De syntes det rett og slett var idiotisk at jeg ikke ville spise kjøtt.. Så jeg ga opp.Anonymous poster hash: b661b...ba6 Jeg har aldri vært på det stadiet at jeg vil gi opp iallefall. Blir kvalm på tanken at jeg skulle spist kjøtt. Det føles bare ekkelt nå. Men det kan jo være at det var derfor de gjorde de? fordi de visste du ville gi opp. Mine også trudde at det bare var en fase, at jeg kom til å endre mening. Men de forstår nå at jeg faktisk mener det. Har jo snakket litt om at det blir spennende når jeg får barn en gang i tiden, at de vokser opp uten kjøtt liksom.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #6 Skrevet 6. desember 2013 Hei!Har vært vegeterianer i snart 4 måneder, er 17 år. Er så sliten, har bare lyst til å gråte ut, men får det liksom ikke ut. Er så lei av å føle meg annerledes og ledd av. Familie og venner spøker liksom med det hele tiden. Jeg ler med, og spøker, men dette er jo noe jeg faktisk står og brenner for, og når folk gang på gang spøker om det, så blir jeg liksom nedbrutt. Og nå som det nærmer seg juletider, og masse kjøttspising... er det ekstra ille. Og toppen av alt så har jeg dårlig samvittighet for alle disse dyrene som mennesker bruker og misshandler for penger. Også blir jeg liksom skuffet av vennene mine også, fordi de støtter ingenting av det jeg driver med. Ikke en deling av en artikkel på face en gang. Eneste stedet jeg føler jeg får støtte og tilhørighet er liksom på blogger som f.eks Tonje Kvamme. Uansett hva du betegner deg som, er det en fordel å kunne skrive det korrekt. Det heter vegetarianer. Du er en typisk tenåring, idealist som påtar deg skyld for alt ondt her i verden, som du ikke kan få gjort noe med, annet enn å yte din lille skjerv der du kan. Anonymous poster hash: 913b9...8c3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 Jeg tror seriøst du må trene deg opp til å tåle mer. Kanskje en psykolog kan hjelpe deg. Det er ikke normalt, ei heller bra for deg om det skal gå så inn på deg. Anonymous poster hash: 9b431...6f2 5
shorty Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #8 Skrevet 6. desember 2013 Uansett hva du betegner deg som, er det en fordel å kunne skrive det korrekt. Det heter vegetarianer. Du er en typisk tenåring, idealist som påtar deg skyld for alt ondt her i verden, som du ikke kan få gjort noe med, annet enn å yte din lille skjerv der du kan. Anonymous poster hash: 913b9...8c3 Ja unnskyld, vegetarianer Jeg vet egentlig ikke helt hva du mente? om du mente negativt eller positivt?
shorty Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #9 Skrevet 6. desember 2013 Jeg tror seriøst du må trene deg opp til å tåle mer. Kanskje en psykolog kan hjelpe deg. Det er ikke normalt, ei heller bra for deg om det skal gå så inn på deg. Anonymous poster hash: 9b431...6f2 [/acron At jeg ikke skal la hva folk mener gå inn på meg, eller hva?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 Ja unnskyld, vegetarianer Jeg vet egentlig ikke helt hva du mente? om du mente negativt eller positivt? Mente du det jeg skrev om at du er en idealist? Det mente jeg positivt, absolutt. Men du må skjerme deg selv, du kan ikke la alt gå inn på deg, for da blir du ødelagt. Det er derfor jeg skriver at du må yte det du kan der du er. Jeg synes forøvrig det er stygt gjort av folk å gjøre narr av ditt standpunkt om å være vegetarianer Anonymous poster hash: 913b9...8c3 2
shorty Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #11 Skrevet 6. desember 2013 Mente du det jeg skrev om at du er en idealist? Det mente jeg positivt, absolutt. Men du må skjerme deg selv, du kan ikke la alt gå inn på deg, for da blir du ødelagt. Det er derfor jeg skriver at du må yte det du kan der du er. Jeg synes forøvrig det er stygt gjort av folk å gjøre narr av ditt standpunkt om å være vegetarianer Anonymous poster hash: 913b9...8c3 Ja men hvordan skal jeg klare det liksom? Er ikke så lett å se bilder og videoer som kommer i media, av dyreplageri og tortur, og ikke føle noen ting. Vet bare ikke hvordan jeg ikke skal la ting gå inn over meg.
Zinnia Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Vet ikke om jeg har så mye råd å komme med, da jeg ærlig skal innrømme at jeg fra et helsemessig standpunkt er meget skeptisk til vegetarianisme. Likevel har jeg jo erfaring med å spise annerledes enn de rundt meg, og om det er dette du vil så må du jo bare være bestemt og stå på ditt. Personlig snakker jeg ikke mye om mine valg, bortsett fra hvis andre spør og er interessert, hvis det kommer opp er jeg bare bestemt og sier hva jeg kan spise, og innleder ikke til debatt rundt det. Jeg legger meg heller aldri opp i hva andre spiser, kun om noen direkte skulle be meg om råd. Jeg vet ikke om disse tipsene er noe du kan overføre til din situasjon, å på en måte gjøre minst mulig ut av det, og være bestemt og direkte når du likevel må si noe i en situasjon. Men jeg føler det ligger mer bak her. Hvorfor er du så mye lei deg og har dårlig samvittighet når du selv ikke spiser dyr? Du kan ikke ta på deg all verdens elendighet på dine skuldre... Tro meg, det sliter deg ut. Det eneste mennesket i verden du kan kontrollere er deg selv. Utenom det kan du bare inspirere andre til forandring gjennom å være et godt eksempel og leve etter de vediene du tror på. 1
shorty Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #13 Skrevet 6. desember 2013 Vet ikke om jeg har så mye råd å komme med, da jeg ærlig skal innrømme at jeg fra et helsemessig standpunkt er meget skeptisk til vegetarianisme. Likevel har jeg jo erfaring med å spise annerledes enn de rundt meg, og om det er dette du vil så må du jo bare være bestemt og stå på ditt. Personlig snakker jeg ikke mye om mine valg, bortsett fra hvis andre spør og er interessert, hvis det kommer opp er jeg bare bestemt og sier hva jeg kan spise, og innleder ikke til debatt rundt det. Jeg legger meg heller aldri opp i hva andre spiser, kun om noen direkte skulle be meg om råd. Jeg vet ikke om disse tipsene er noe du kan overføre til din situasjon, å på en måte gjøre minst mulig ut av det, og være bestemt og direkte når du likevel må si noe i en situasjon. Men jeg føler det ligger mer bak her. Hvorfor er du så mye lei deg og har dårlig samvittighet når du selv ikke spiser dyr? Du kan ikke ta på deg all verdens elendighet på dine skuldre... Tro meg, det sliter deg ut. Det eneste mennesket i verden du kan kontrollere er deg selv. Utenom det kan du bare inspirere andre til forandring gjennom å være et godt eksempel og leve etter de vediene du tror på. Ja, tror jeg skal være mer bestemt. Og ikke spøke tilbake, og si heller bestemt at jeg ikke vil at de skal spøke om det. Grunnen er vel rett og slett at jeg er flau over å være menneske. Altså jeg sier ikke at kjøttetere er de værste personene. Men det fins så mange mennesker der ute som har 0 respekt eller medfølelse for dyr. Og de har jo faktisk samme følelser som oss. Jeg føler meg bare på en måte slem, fordi jeg er samme art.. om du skjønner? det er vanskelig å forklare det, uten å virke gal.
Gjest Badabing Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 Jeg er nok veldig heldig, for faren min har vært vegetarianer en liten stund, søsteren min er pescetarianer, kjæresten veganer, kusinen min vegetarianer i 20 år, og resten av familien (+ legen min) er opptatt av bærekraft og har egentlig alltid vært det. Når jeg opplever at folk ikke skjønner det, så er det lite reflekterte mennesker som vaktmesteren på jobben som sier at han har klippet gresset så jeg kan komme og spise osv. Tror ikke det er vondt ment, de tror det er morsomt og vet ikke at man har hørt den spøken en million ganger før. Ellers har både kjæresten og jeg valgt å fjerne oss litt fra alt som legges ut i mediene. En stund ble det så mye at kjæresten min fikk en depresjon. Han fulgte mange vegangrupper, og det ble for mye. Jeg er aktiv i en dyrevernsgruppe, men jeg holder det til det. Jeg må liksom ikke se hver eneste film av dyr som har det vondt, jeg lever omtrent så dyrevennlig som jeg kan uten å måtte melde meg helt ut av samfunnet. Foreslår at du gjør det samme. Meld deg ut av alle dyreverngruppene på FB, eller eventuelt gjem postene deres fra feeden din. Du trenger ikke å se slike bilder hver dag, Ikke bruk tiden din på å diskutere, svar heller på en positiv måte om du får spørsmål. Men ikke vær den som tar det opp. Vis at du er stolt av valget ditt. Og til de som sier at det ikke er normalt, så vil jeg si det motsatte. Det viser at du er et bevisst, reflekterende, tenkende menneske. Noen av de største tenkerne og filosofene var faktisk vegetarianere. PS: jeg gruet meg alltid til julematen, men i år gleder jeg meg. Lag din egen digge middag og nyt den med god samvittighet! God klem til deg, du er tøff! <3 3
Gjest Badabing Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Vet ikke om jeg har så mye råd å komme med, da jeg ærlig skal innrømme at jeg fra et helsemessig standpunkt er meget skeptisk til vegetarianisme. Sett fra et helsemessig standpunkt, og bare det, er det vel vegetarisme som er det beste. Det er oftest normer og økonomi som gjør det vanskelig, ikke helsen. 3
shorty Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #16 Skrevet 6. desember 2013 Jeg er nok veldig heldig, for faren min har vært vegetarianer en liten stund, søsteren min er pescetarianer, kjæresten veganer, kusinen min vegetarianer i 20 år, og resten av familien (+ legen min) er opptatt av bærekraft og har egentlig alltid vært det. Når jeg opplever at folk ikke skjønner det, så er det lite reflekterte mennesker som vaktmesteren på jobben som sier at han har klippet gresset så jeg kan komme og spise osv. Tror ikke det er vondt ment, de tror det er morsomt og vet ikke at man har hørt den spøken en million ganger før. Ellers har både kjæresten og jeg valgt å fjerne oss litt fra alt som legges ut i mediene. En stund ble det så mye at kjæresten min fikk en depresjon. Han fulgte mange vegangrupper, og det ble for mye. Jeg er aktiv i en dyrevernsgruppe, men jeg holder det til det. Jeg må liksom ikke se hver eneste film av dyr som har det vondt, jeg lever omtrent så dyrevennlig som jeg kan uten å måtte melde meg helt ut av samfunnet. Foreslår at du gjør det samme. Meld deg ut av alle dyreverngruppene på FB, eller eventuelt gjem postene deres fra feeden din. Du trenger ikke å se slike bilder hver dag, Ikke bruk tiden din på å diskutere, svar heller på en positiv måte om du får spørsmål. Men ikke vær den som tar det opp. Vis at du er stolt av valget ditt. Og til de som sier at det ikke er normalt, så vil jeg si det motsatte. Det viser at du er et bevisst, reflekterende, tenkende menneske. Noen av de største tenkerne og filosofene var faktisk vegetarianere. PS: jeg gruet meg alltid til julematen, men i år gleder jeg meg. Lag din egen digge middag og nyt den med god samvittighet! God klem til deg, du er tøff! <3 Tusen takk! Virkelig deilig å møte på noen som forstår! Jeg følger en del dyreverngrupper, så tror nok jeg skal kutte ned en del, siden de legger ut ting hele tiden. God klem tilbake 1
shorty Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #17 Skrevet 6. desember 2013 Sett fra et helsemessig standpunkt, og bare det, er det vel vegetarisme som er det beste. Det er oftest normer og økonomi som gjør det vanskelig, ikke helsen. Ja det er faktisk sant. Mennesker er opprinnelig planteetere, ikke kjøttetere. Jeg har ikke hatt noe problem etter jeg ble det, og jeg går ikke på noe vitaminer eller tilskudd.
Nephthys Skrevet 6. desember 2013 #18 Skrevet 6. desember 2013 Det kan mange ganger føles som en jobb å være vegetarianer, og man må tåle mye skitsnakk når man er ung! Ble vegetarianer da jeg var 15 år, og har vært det i 16 år, og jeg kan love deg at det blir enklere på alle måter med tiden. Fikk mange tilbakemeldinger på det da jeg ble det, fra foreldre som mente at dette bare var en fase, at det var tullete, slitsomt for dem å lage annerledes middag og et dårlig og usunt kosthold. Ah! Men jeg ble bare mye mer motivert til ikke å gå tilbake til kjøtt igjen av alt det dumme de sa. Jeg gråt senest for en uke siden da jeg åpnet vg.no og mot meg kom det grusomme bildet av angorakaninenes triste skjebne, jeg våkner fremdeles nå og da med hjertebank etter at jeg har drømt at jeg har spist kjøtt og jeg kan ikke dra til land som har løshunder med ett bein og sånt. Jeg knekker fremdeles sammen av å tenke på alle dyrene som plages, og det er selvfølgelig tungt! Likevel er det bare så mye man får gjort og vi har tatt et stort steg for å hjelpe! Det kan man være stolt over! Angående julaften; de to første årene mine som vegetarianer spiste jeg salat på julaften.. Julen var rett og slett ødelagt! Men etter mye leting fant jeg noe som lett erstatter julepølse (vi har ribbe, medister og julepølse til jul, men liker ikke de andre to...)! Fantastiske quorn! På julaften spiser jeg nå quornfileter, quornbiter og Hälsans kök soyapølser som er stekt og krydret. Jeg lager min egen brune saus (superenkelt!) og spiser ellers det samme som de andre: poteter, grønnsaker, surkål og tyttebærsyltetøy! Det er mulig å ha en super jul uten kjøtt, og man slipper å legge på seg hauger også! Masse lykke til!
Zinnia Skrevet 6. desember 2013 #19 Skrevet 6. desember 2013 Sett fra et helsemessig standpunkt, og bare det, er det vel vegetarisme som er det beste. Det er oftest normer og økonomi som gjør det vanskelig, ikke helsen. Det er etter min mening en myte. Det er ingen forskning som har klart å vise at vegetarianere har lavere dødsrate eller bedre helse enn andre. Det er mange næringsstoffer som er nær umulig å få nok av som vegetarianer. Det finnes noen studier som antyder sammenheng mellom vegetarianisme og tap av hjernestørrelse. Å være vegetarianer er etter min mening kun et etisk valg. Det har ingenting (bevist i hvert fall) med helseeffekt å gjøre. 1
shorty Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #20 Skrevet 6. desember 2013 Det er etter min mening en myte. Det er ingen forskning som har klart å vise at vegetarianere har lavere dødsrate eller bedre helse enn andre. Det er mange næringsstoffer som er nær umulig å få nok av som vegetarianer. Det finnes noen studier som antyder sammenheng mellom vegetarianisme og tap av hjernestørrelse. Å være vegetarianer er etter min mening kun et etisk valg. Det har ingenting (bevist i hvert fall) med helseeffekt å gjøre. Hvem næringsstoffer er det som er nær umulig å få nok av? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå