Gjest Lærer? Skrevet 11. mai 2004 #1 Del Skrevet 11. mai 2004 Er dette et ett-årsstudium? Kan det tas på deltid? Har det oppstart en eller to ganger i året? Jeg lurer på alt som har med dette å gjøre, er bachelor i språk, blir jeg da lektor når jeg får ped? Jeg vet at søknadfristen har gått ut, men går det an å ta som privatist eller må jeg vente til neste høst? Et siste spørsmål: går det an å ta det i tillegg til jobb eller er det stort sett obligatorisk undervisning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 11. mai 2004 #2 Del Skrevet 11. mai 2004 Min erfaring med PPU (Praktisk Pedagogisk Utdanning) er fra Universitetet. Da jeg tok det for 4 år siden, var det ettårig fulltid med pliktig oppmøte, ga 20 vekttall (60 studiepoeng nå) Jeg forsøkte å jobbe endel ved siden av , men det var nesten umulig for de var kjempestrenge på oppmøte. Tror de la om systemet litt etterpå, da mange var misfornøyde med det. Med bachelor i bunn blir du uansett ikke mer enn adjunkt, vet ikke om bachelor holder til det engang. Tidligere måtte du ha hovedfag for å bli lektor, antar at det betyr at du må ha en mastergrad nå, men dette må du sjekke med universitetet. Kan ikke tenke meg at du kan ta det som privatist, skal du få en skikkelig grad må du ta det på universitetet, og da må du søke innen fristen. Ped på Universitetet er veldig interessant, men jeg var ikke mye imponert over professorene og veilederne. :-? Men det har vært utrolig nyttig å ha graden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 11. mai 2004 #3 Del Skrevet 11. mai 2004 Dersom du skal bli lærer må du nok ta PPU på universitet. Dette er et fulltidsstudium på 60 studiepoeng som ikke kan komineres med mye jobb. Dette pga av mye obligatorisk oppmøte, blant annet 12-15 uker praksis i grunnskolen eller videregående skole. Når du er bachelor med PPU blir du adjunkt. Dersom du etter PPU får 300 studiepoeng (100 vekttall) blir du adjunkt med opprykk. For å bli lektor må du ta mastergrad (tidligere hovedfag) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2004 #4 Del Skrevet 3. juni 2004 PPU finnes som fjernstudier mange plasser i landet nå, adm både av Universiteter og høgskoler. Mange er nettstudier med obligatorisk samlinger. Det varierer hvor ofte mang møter på samling alt etter hvor du tar studiet. Fristen for å søke er også litt varierende. Noen opererer med søknadsfrist allerede i febr. Jeg vet ikke hvor i Norge du bor, men de fleste Høgskolen med lærerutdanninger tilbyr nå slike kurs, søk på nettet på Høgskolene. Endel av kursene varer i tre semestre, noe som innebærer at man som regel kan finne et studiested som tilbyr et kurs som tidsmessig passer deg! De må også kunne tilby fagdidaktikk som passer de fagene du allerede har, og disse tilbudene kan variere fra år til år. Med dette kurset som er 60 studiepoeng er du kvalifisert til å bli ansatt i lærerstillinger. Når det gjelder obligatorisk praksis, varierer kravet også her, men hvis du hverken jobber som lærer eller har annen pedagogikk i fagkretsen må du vanligvis undervise 12 uker, fordelt i to perioder som regel. Jeg ser dog ikke bort fra at det pga. økt konkurranse muligens kreves kortere praksis etterhvert. Har ikke sjekket hva kravene er nå. Selv fullførte jeg utdanningen ifjor, deltid, over to år, på en høgskole. Netttkursene tilbyr som regel praksisplass nært ditt hjemsted dersom de har avtale med skoler som passer allerede. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå