Gjest Butterflygirl Skrevet 11. mai 2004 #1 Del Skrevet 11. mai 2004 I juni skal jeg ta privatisteksamen i norsk. Gruer meg kjempe mye. Har faktisk hatt mareritt om det også. Jeg tok privatiskeksamen i norsk muntlig i fjor også, men da strøk jeg. Fikk bare lest 3 dager. Hadde historie og religion også skjønner dere. Jeg hater norsk! :evil: Det er så mye å lese om. Må innrømme at jeg ikke har hatt stå-på-humør. Føler liksom at jeg er stuck in time, når alle andre får studere på universitet. Under eksamen ifjor så så jeg at sensor hadde bestemt at jeg skulle bestå, men av en eller annen grunn så fikk jeg 1! Jeg så den tydelige 1'ern over 2'ern! Jeg ble så sint. Holdt nesten på å gråte! :cry: Det jeg har problemer med er diktanalyse. Synes det er så kjedelig. Er det noen som har hatt norsk eksamen? Er det garantert at man får diktanalyse, språkhistorie og slutter med særemnet? Eller kan man få f.eks novelleanalyse? Problemet med diktanalyse er at noen dikt har veldig 'rare' setninger. Så spør eksaminator hva jeg tenker rundt det....gi meg tips hvis dere har.... Må bestå iår. Eller så tar jeg selvmord.... men for real, people...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsOphelia Skrevet 11. mai 2004 #2 Del Skrevet 11. mai 2004 Norsk er et fag du må lese mye på. Les, les og les. Les om igjen. Og enda en gang til. Det virker veldig stort - det er veldig stort - men med et godt system (permer du lett finner frem i, og gode notater, stikkord, tankekart) , og ved å ha lest tilstrekkelig, så går eksamen greit. Da jeg tok norsk som privatist, fikk jeg høre av læreren min at de som følte de hadde kontroll noen måneder før eksamen - de kom til å drite seg ut på eksamen. Norsk har min ikke kontroll på før rett før eksamen, og da går det jo greit likevel. Ikke få panikk - bare les pensum. Å si at du "bare fikk 3 dager til å lese", er dessverre bullshit. Du sier du føler det er bortkastet tid, siden "alle andre får studere på universitetet". Vel, de har sin norskeksamen. Jeg liker forøvrig heller ikke diktanalyse. Det du kan gjøre mtp dèt, er å lese mye hva andre har skrevet om diktene - og skrive dette ned, sette det i permen din under "diktanalyse", og forsøke å forstå hvorfor de tror det de tror. Det hele handler om analyse, derfor kan du egentlig mene hva du vil, siden det er du som legger egne betydninger i det du leser. Likevel, på eksamen er det forventet at du har en viss kunnskap, også om kjente dikt, og hva det regnes for at det handler om. Dette kan du lese deg til. Jeg tror ikke du er garantert å få diktanalyse. Jeg husker heller ikke hva du helt sikkert får - men dette står det om i læreplanen, eller du spør læreren (dersom du har en). Du får særemne, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Butterflygirl Skrevet 11. mai 2004 #3 Del Skrevet 11. mai 2004 Vel, jeg har hatt mer enn 3 dager på meg. Men ikke så god tid med tanke på å lese 3 fag samtidig. Men jeg vet selvfølgelig at jeg burde stå mer på. Men det er vanskelig. Jeg har lagd litt notater og har det meste fra videregående. Jeg har til og med lagd et sammendrag av hele norsk boka mi... 2 ganger... Jeg er ikke bekymret for teoridelen, men for analyse delen. Til dere og MsOphelia, fikk dere diktnanalyse, eller er det noen som har fått andre ting å analysere? Jeg har det gamle pensumlista mi. Så jeg vet hva jeg kan få om. Men opplevde dere at eksaminator spurte dere om litteratur dere hadde lest om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsOphelia Skrevet 11. mai 2004 #4 Del Skrevet 11. mai 2004 Dette er ikke for å hovere, dersom noen skulle ha lyst til å tro det - men jeg hadde en gang i tiden 15 eksamener på ett halvår - så jeg synes ikke så synd på deg som har 3. Men, du vet, å skrive sammendrag av norskboka x 2, hjelper ikke dersom du ikke får det som står der inn i hodet. Det nytter ikke å skumlese norskfaget. Du må ta hvert eneste tema, lese igjennom det, skrive notater og oppsummeringer underveis, og organisere det (perm ...) slik at du har det ryddig og forstår det, så du lett kan finne frem i foreberedelsestiden på eksamen. Jeg fikk ikke diktanalyse på eksamen. Da hadde det mest sannsynlig gått til helvete. Jeg hatet det. Sensor spør selvsagt om litteratur du har lest om ... du leverer jo leseliste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 11. mai 2004 #5 Del Skrevet 11. mai 2004 Da jeg var oppe i norsk muntlig (2000), foregikk det sånn: 15 min forberedelse med kjent tekst. Inne på eksamen: Snakke om kjent tekst (jeg fikk De brente våre gårder, av I Hagrup og skulle snakke om krigsliteratur) Snakke om ukjent tekst (I. Aasen, og NN vs BM) Særemne. Når jeg sier tekst kan det være alt fra både litteraturhistorie og språkhistorie. Og jeg må si meg enig meg MsOphelia: LES, LES, LES. Det er det eneste som hjelper. Skriv notater, skap deg overblikk... Særemne er jo ganske greit, så vær sikker på at du kan det. Skap deg oversikt over litteraturhistorein og språkhistore, tidlinjer etc. Dialekter er vanskelig, men med masse øving, bør det gå. Sist men ikke minst, hvis du allerede nå vet at du skal opp i norsk, så er det vel bare å lese. Og vi andre fikk også bare to døgn til å lese. God grunnlag er derfor fundamentalt for en god karakter. Lykke til! Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Butterflygirl Skrevet 11. mai 2004 #6 Del Skrevet 11. mai 2004 Takker for svar! Synes dere har gitt meg veldig gode råd og argumeneter til å stå på! :bukke: Da jeg hadde privatisteksamen i fjor, den jeg strøk på, så var det 30 min forberedelsestid- fikk 2 dikt som skulle analyseres og svare på spørsmål- spørsmål om språkhistorie (ingen tekst) så særemnet. Jeg håper jo at jeg skal få det samme innhokldet denne gangen også. Da vet jeg hvordan det blir. Får de fleste diktanalyse, eller er det vanlig med andre tekster også under analyse delen, altså første del av eksamen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sberg Skrevet 12. mai 2004 #7 Del Skrevet 12. mai 2004 Problemet med diktanalyse er at noen dikt har veldig 'rare' setninger. Så spør eksaminator hva jeg tenker rundt det....gi meg tips hvis dere har.... Må bestå iår. Eller så tar jeg selvmord.... men for real, people...... Kanskje du kan få litt "start-hjelp" her: http://www.riksmalsforbundet.no/eksamen/eks_4.html http://home.hib.no/al/norsk/klasser/Diktanalyse.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Butterflygirl Skrevet 12. mai 2004 #8 Del Skrevet 12. mai 2004 TAKK SBERG. DENNE HAR VAR KJEMPE LUR Å HAR. SKUMMA LITT GJENNOM DEN NÅ. KJEMPE GENIAL.! :bukke: TAKKER SÅ MYE!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå