Sissan1 Skrevet 23. januar 2014 #41 Del Skrevet 23. januar 2014 Jeg blir også sjokkert. Altså - de du underviser Sunniva, er kommet hit av en grunn. De har ikke valgt å reise fra alt de kjenner og har vokst opp med i hjemlandet sitt for å komme hit og plage en stakkars lærer. Mange av dem kan gjøre det superbra på din skole, ha høyere utdanning enn deg fra hjemlandet sitt, og allikevel aldri få en jobb i Norge fordi de ikke er født og oppvokst her. At du sliter med enkeltelever som plager deg, er en ting. Men at du irriterer deg over at elevene dine ber deg om hjelp? Det er ganske merkelig. At du blir provosert over at rektor beskytter elevene (som dere er der for) finner jeg også merkelig. Om disse plagsomme idiotiske masete utenlandske jævla no-good elevene som aldri kommer til å bli noe ikke var på skolen, ville du ikke hatt noen jobb...... Om man går inn i klasserommet ditt på en kaotisk dag, vil man se utallige tunge skjebner. Din er ikke en av dem. Du sier du er flink. Vel - da syns jeg du skal finne deg en annen jobb. En der du har respekt for de du jobber med. Om det er elever eller lesere i en avis - respekt for "kunden" er viktig i alle jobber. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #42 Del Skrevet 23. januar 2014 Jeg har ikke lest hele tråden men jeg kan si en ting... det er ikke BARE lærere som sliter. Jeg jobber som kundeveileder , og ja, de fleste kunder er rimelige oppegående og greie folk, men det er også tonnevis av kunder som ikke skjønner en dritt av det du sier, som kjefter på DEG for det han/hun selv har gjort galt, truer, og er helt idiot. Det er faktisk utrolig mye press å skulle være blid, imøtekommende, forklare samme greia tusen ganger per dag og da i tillegg få noen skikkelige ufyselige kunder som tror du bare er en robot uten følelser eller et vanlig menneske som faktisk må jobbe for å ha et levebrød............ Det er skikkelig dritt å aldri kunne forsvare seg selv eller si i mot noen som slenger åpenbar dritt til deg. Det er mange jobber der ute og jeg håper jeg en dag finner en jobb som gir meg ro i sjelen........ Anonymous poster hash: 15a96...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #43 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg jobber som lærer på studispesialisering og stortrives. Opplever svært sjeldent det du beskriver. Elevene er høflige og flesteparten er stort sett motivere. Kanskje du heller burde undervise på vgs? Hva med å undervise i spansk? Da slipper du i såfall å undervise på yrkesfag, for der tror jeg at man kan oppleve litt av hvert. Anonymous poster hash: 27cc9...f30 Hei, jeg vil gjerne det. Undervise på vgs altså. Men føler 1. at jeg kanskje ikke har kompetanse nok, selv om jeg sikkert kan lese meg til å få det og 2. alle tror kanskje jeg går på skolen og er elev selv, for ser ganske ung ut. Synes det er trist jeg har valgt et yrke hvor det er så positivt å se gammel og grå ut for å få respekt. I samfunnet vi lever i er det jo nettopp bra å se evig ung ut, og det burde ikke ha noe å si. Men det har det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #44 Del Skrevet 26. januar 2014 Helt enig. Blir helt sjokkert over å lese Sunniva86 sine innlegg.Anonymous poster hash: 3df39...4e0 Ok, er dere selv lærere eller? Hvis ikke har der eikke peiling på hva dere snakker om!! Ja, det er riktig at elevene skal tas på alvor. Men det er faktisk foreldrenes jobb å oppdra barna sine og ikke skolen og lærerne! Lærerens jobb er å undervise og lære de opp faglig og til å fungere i et samfunn! Men slik dagens samfunn er, er det alt for mange krav til lærerne og skolen som skal fikse absolutt alle problemer! Og det er faktisk feil. Men nå har jeg ikke disse problemene fordi jeg jobber med voksne innvandrere. Da er det andre problemstillinger. Som f.eks at rektor og ledelsen tar umulige elever med atferdsproblemer og null respekt til læreren og skolesystemets regler, i forsvar. Det er også en del andre problemer, som jeg ikke orker å forklare dere. For det er jo tydelig at dere ikke skjønner så mye, så velger å skrive det i håp om at noen skal forstå. Foreslår at dere holder kjeft, for det går ikke an å forestille seg hvordan noe er,- med mindre man har opplevd det selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #45 Del Skrevet 26. januar 2014 Hei, jeg vil gjerne det. Undervise på vgs altså. Men føler 1. at jeg kanskje ikke har kompetanse nok, selv om jeg sikkert kan lese meg til å få det og 2. alle tror kanskje jeg går på skolen og er elev selv, for ser ganske ung ut. Synes det er trist jeg har valgt et yrke hvor det er så positivt å se gammel og grå ut for å få respekt. I samfunnet vi lever i er det jo nettopp bra å se evig ung ut, og det burde ikke ha noe å si. Men det har det! At du ser ung ut er absolutt ikke et problem. Jeg går på vgs, og det er mange unge lærere der som blir kjempegodt likt av elevene. Anonymous poster hash: 4f376...bcd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #46 Del Skrevet 26. januar 2014 Ok, over til problemene jeg har nå. Vil gjerne ha saklige råd fra de som er lærere selv, eller de som har forståelse av læreryrket. Nytter ikke å for andre som ikke selv er lærere eller som kjenner til hvordan realiteten faktisk er på mange skoler,- til å forstå så veldig mye. Det er en annen diskusjon som jeg faktisk ikke orker å ta her. Det er ikke en debatt om selve læreryrket, men mer et håp om gode råd for hvordan jeg kan holde ut i denne umenneskelige tilværelsen, eller hvordan i helvete jeg kan få kommet meg bort og over i en annen bransje! Problemet nå er rektor. Hun er en manipulerende psyko som har lagt meg for hat (tydeligvis). Jeg har ny gruppe elever, og det går litt bedre å få respekt fra elevene. Men det er fordi jeg har en egen måte å undervise på nå, som funker bedre enn det gjorde i den forrige gruppa. Jeg legger opp til mye ansvarliggjøring av dem selv, prøver hardt å få de til å forstå at de selv er ansvarlige for egen læring osv. Jeg legger opp til meg selvstendig arbeid, for det mener jeg er riktig. OG at elevene lærer mer av å jobbe selvstendig, enn en lærer som legger føringer for hvordan ting skal gjøres absolutt hele tiden. Jeg er selv liberal, vanskelig å være konservativ møkkalærer da! Elevene ser ut til å godta dette, og jeg har merket at med voksne elever, så er det bedre å ha en annen "tone". Hyggeliere tone, men sevsagt være konsekvent på regler osv. MEN nå har altså rektor lagt meg for hat. Hun bedriver forskjellsbehandling. Hun kom og observerte meg i timen, og har fått det for seg at elevene ikke lærer noe. Jeg gjør AKKURAT det samme som alle de andre lærerene, men det er tydeligvis ikke bra nok! Hun mener jeg må "eie" klasserommet osv, men det funker bare til det motsatte! Får bare elevene mot meg og et nytt dårlig miljø i klassen, den orker jeg bare ikke! Nå er det hvertfall bedre stemning. Men hun klaget på alt jeg gjorde var feil, og sa rett ut at hun ikke mente at jeg ikke burde jobbe som lærer. Vel, jeg er ikke noen dårligere lærer enn mange andre. Jeg har hatt mange kjeeedelige lærere selv, for å si det sånn! Jeg er en god person, som mener at det er viktig å lære de hvordan de kan klare seg i det norske samfunnet, gi de tips til f.eks historier og eventyr de kan lese for barna sine osv.. Dessverre lever rektor i sin egen lille boble om hvordan hun mener at det burde være. Og at elevene bør være på et mye høyere nivå enn hva de er! Jeg har ikke det høyeste nivået, og elevene er mye svakere enn det hun sier! Vel, da er det MITT ansvar som lærer at de skal bli flinkere, osv. Selvsagt, men når ejg har rettet det de har skrevet 100 ganger, og de fortsatt ikke blir bedre, da er det faen meg umulig!! Ingen av lærerene liker henne, og styremåten hennes minner om Skar i Løvenes Konge, om dere har sett den filmen! Altså helt jævlig!!! For mye krav til hva som er fysisk mulig å få til! Huff.. skal like å se den læreren som først sykemeldes av psykisk stress pga håpløse og jævlige elever, for så å reise seg, komme tilbake, få nye gruppe,- og så bli møtt av jævlig behandling og mistillit! De andre lærerne er av anne oppfatning. De mener jeg er flink og at det ikke stemmer det rektor synes. Jeg kan velge å ta opp kampen mot henne, eller slutte og finne meg en annen jobb. Hun behandler altså meg myye dårligere enn de andre fordi jeg er ung og lett å ta. Har lest på andre tråder her inne, at også andre sliter med dårlig behandling fra en sjef. Jeg tror hun selv har mye press på seg, og skylder på MEG for at hele systemet er helt feil og dårlig!! Er så uholdbart at det er til å grine av!! Hun skulle faen meg vært glad noen GIDDER den tunge møkkajobben der!! Det er ille å si det,- men elevene har ikke disse vidunderlige forutseningene for å bli så kjempeflinke, etter at de har vært i systemet i maange år, men fortsatt sliter både faglig og med oppførsel! Det hele er for jævlig, rett og slett:( Vet ikke om noen klarer å sette seg inn i denne komplekse og umulige situasjonen, men trenger råd.. hva gjør jeg? Holder ut litt til, og sier opp? Hun er jo tydeligvis ikke fornøyd uansett, men det paradoksale og irriterende er at det er bare tull! Har hatt andre lærere og observert som er av helt annen oppfatning og som synes jeg er flink! Helt utrolig.. Noen som har erfaring med nettstudie i journalistikk? Jeg må komme meg bort.. takler ikke dette urettferdige systemet lengre! Knekker unge, friske og flinke lærere! Nei takk! Det ødelegger meg psykisk. Spesielt når jeg VET jeg ikke er noe dårligere enn andre! Men jeg er et lett bytte å ta for en sjef, fordi jeg ikke lager noe bråk ut av det. Orker ikke mer, blir skikkelig demotivert og så utrolig lei alle disse umenneskelige kravene som faktisk ikke er mulig å få til å funke. Blir irritert av å tenke på hvor mange tafatte som ikke prøver å bedre seg eller gjøre en god jobb en gang. Og jeg prøver - VIRKELIG! men neida! dette er takken jeg får Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 26. januar 2014 #47 Del Skrevet 26. januar 2014 Ok, over til problemene jeg har nå. Vil gjerne ha saklige råd fra de som er lærere selv, eller de som har forståelse av læreryrket. Nytter ikke å for andre som ikke selv er lærere eller som kjenner til hvordan realiteten faktisk er på mange skoler,- til å forstå så veldig mye. Det er en annen diskusjon som jeg faktisk ikke orker å ta her. Det er ikke en debatt om selve læreryrket, men mer et håp om gode råd for hvordan jeg kan holde ut i denne umenneskelige tilværelsen, eller hvordan i helvete jeg kan få kommet meg bort og over i en annen bransje! Problemet nå er rektor. Hun er en manipulerende psyko som har lagt meg for hat (tydeligvis). Jeg har ny gruppe elever, og det går litt bedre å få respekt fra elevene. Men det er fordi jeg har en egen måte å undervise på nå, som funker bedre enn det gjorde i den forrige gruppa. Jeg legger opp til mye ansvarliggjøring av dem selv, prøver hardt å få de til å forstå at de selv er ansvarlige for egen læring osv. Jeg legger opp til meg selvstendig arbeid, for det mener jeg er riktig. OG at elevene lærer mer av å jobbe selvstendig, enn en lærer som legger føringer for hvordan ting skal gjøres absolutt hele tiden. Jeg er selv liberal, vanskelig å være konservativ møkkalærer da! Elevene ser ut til å godta dette, og jeg har merket at med voksne elever, så er det bedre å ha en annen "tone". Hyggeliere tone, men sevsagt være konsekvent på regler osv. MEN nå har altså rektor lagt meg for hat. Hun bedriver forskjellsbehandling. Hun kom og observerte meg i timen, og har fått det for seg at elevene ikke lærer noe. Jeg gjør AKKURAT det samme som alle de andre lærerene, men det er tydeligvis ikke bra nok! Hun mener jeg må "eie" klasserommet osv, men det funker bare til det motsatte! Får bare elevene mot meg og et nytt dårlig miljø i klassen, den orker jeg bare ikke! Nå er det hvertfall bedre stemning. Men hun klaget på alt jeg gjorde var feil, og sa rett ut at hun ikke mente at jeg ikke burde jobbe som lærer. Vel, jeg er ikke noen dårligere lærer enn mange andre. Jeg har hatt mange kjeeedelige lærere selv, for å si det sånn! Jeg er en god person, som mener at det er viktig å lære de hvordan de kan klare seg i det norske samfunnet, gi de tips til f.eks historier og eventyr de kan lese for barna sine osv.. Dessverre lever rektor i sin egen lille boble om hvordan hun mener at det burde være. Og at elevene bør være på et mye høyere nivå enn hva de er! Jeg har ikke det høyeste nivået, og elevene er mye svakere enn det hun sier! Vel, da er det MITT ansvar som lærer at de skal bli flinkere, osv. Selvsagt, men når ejg har rettet det de har skrevet 100 ganger, og de fortsatt ikke blir bedre, da er det faen meg umulig!! Ingen av lærerene liker henne, og styremåten hennes minner om Skar i Løvenes Konge, om dere har sett den filmen! Altså helt jævlig!!! For mye krav til hva som er fysisk mulig å få til! Huff.. skal like å se den læreren som først sykemeldes av psykisk stress pga håpløse og jævlige elever, for så å reise seg, komme tilbake, få nye gruppe,- og så bli møtt av jævlig behandling og mistillit! De andre lærerne er av anne oppfatning. De mener jeg er flink og at det ikke stemmer det rektor synes. Jeg kan velge å ta opp kampen mot henne, eller slutte og finne meg en annen jobb. Hun behandler altså meg myye dårligere enn de andre fordi jeg er ung og lett å ta. Har lest på andre tråder her inne, at også andre sliter med dårlig behandling fra en sjef. Jeg tror hun selv har mye press på seg, og skylder på MEG for at hele systemet er helt feil og dårlig!! Er så uholdbart at det er til å grine av!! Hun skulle faen meg vært glad noen GIDDER den tunge møkkajobben der!! Det er ille å si det,- men elevene har ikke disse vidunderlige forutseningene for å bli så kjempeflinke, etter at de har vært i systemet i maange år, men fortsatt sliter både faglig og med oppførsel! Det hele er for jævlig, rett og slett:( Vet ikke om noen klarer å sette seg inn i denne komplekse og umulige situasjonen, men trenger råd.. hva gjør jeg? Holder ut litt til, og sier opp? Hun er jo tydeligvis ikke fornøyd uansett, men det paradoksale og irriterende er at det er bare tull! Har hatt andre lærere og observert som er av helt annen oppfatning og som synes jeg er flink! Helt utrolig.. Noen som har erfaring med nettstudie i journalistikk? Jeg må komme meg bort.. takler ikke dette urettferdige systemet lengre! Knekker unge, friske og flinke lærere! Nei takk! Det ødelegger meg psykisk. Spesielt når jeg VET jeg ikke er noe dårligere enn andre! Men jeg er et lett bytte å ta for en sjef, fordi jeg ikke lager noe bråk ut av det. Orker ikke mer, blir skikkelig demotivert og så utrolig lei alle disse umenneskelige kravene som faktisk ikke er mulig å få til å funke. Blir irritert av å tenke på hvor mange tafatte som ikke prøver å bedre seg eller gjøre en god jobb en gang. Og jeg prøver - VIRKELIG! men neida! dette er takken jeg får Jeg er lærer, og dette er faen meg for dumt! Og da tenker jeg ikke på rektor eller elevene, men DINE HOLDNINGER! Innleggene dine er utelukkende ansvarsfraskrivelse, og fulle av stakkars meg-mentalitet. Rektor er psyco, og en Disney-skurk, du ser for ung ut til å få respekt på VGS, elevene er noe dritt, du gjør alt rett og om elevene ikke tar til seg det du retter, så er det umulig! Bu-freaking-hu! For det første, konflikten din med ledelsen legger du opp til med holdningene du viser her. For det andre, respekt får du om du fortjener det. Det kommer ikke med alder, men med måten du fremstår på. For det tredje, du er ikke så flink at du skal avvise tilbakemeldinger fra rektors observasjoner. At klasserommet ditt ikke fungerer, er bevis godt nok på at du bør ta til deg tips og råd. For det fjerde, om elevene ikke viser fremgang av din måte å jobbe/rette/gi tilbakemeldinger, så må du prøve andre metoder. Da er ikke din nåværende praksis god nok. Nå må du slutte å synes så jævlig synd på deg selv! Å forsvare seg og tviholde på at man er "flink", er mindre viktig enn muligheten til å lære noe nytt og bli bedre. Og din måte å jobbe på må tilpasses elevene. Får ikke de utbytte av å jobbe slik, så hjelper det lite at du liker det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #48 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg blir også sjokkert. Altså - de du underviser Sunniva, er kommet hit av en grunn. De har ikke valgt å reise fra alt de kjenner og har vokst opp med i hjemlandet sitt for å komme hit og plage en stakkars lærer. Mange av dem kan gjøre det superbra på din skole, ha høyere utdanning enn deg fra hjemlandet sitt, og allikevel aldri få en jobb i Norge fordi de ikke er født og oppvokst her. At du sliter med enkeltelever som plager deg, er en ting. Men at du irriterer deg over at elevene dine ber deg om hjelp? Det er ganske merkelig. At du blir provosert over at rektor beskytter elevene (som dere er der for) finner jeg også merkelig. Om disse plagsomme idiotiske masete utenlandske jævla no-good elevene som aldri kommer til å bli noe ikke var på skolen, ville du ikke hatt noen jobb...... Om man går inn i klasserommet ditt på en kaotisk dag, vil man se utallige tunge skjebner. Din er ikke en av dem. Du sier du er flink. Vel - da syns jeg du skal finne deg en annen jobb. En der du har respekt for de du jobber med. Om det er elever eller lesere i en avis - respekt for "kunden" er viktig i alle jobber. Er DU lærer selv eller? Hvis ikke har du ikke peiling på hva du snakker om!! Jeg har respekt for elevene mine, og forventer da at de viser respekt tilbake! Når noen likevel ikke gjør det, er det respektløst, provoserende og rett og slett dårlig gjort! Det blir for enkelt å skylde på en vanskelig skjebne. Det gjelder ikke alle, mange av de lever nå gode liv i Norge og har faktisk fått tilbud om gratis opplæring. Mens jeg må jobbe og stå på og finne meg i drit fra alt og alle hele tiden! Vil vel sånn sett si det er mer synd på meg, enn på de. Mange av de utnytter systemet fordi de får penger fra nav. Mange er det synd på fordi de kanskje ikke så lett får seg en jobb, men mange av de PRØVER faktisk ikke en gang heller! Så det finnes alle typer der. Noen liker man bedre enn andre, noen er hyggelige, sånn er det alltid overalt. Nå går det bedre, elevene viser mer respekt. Men det jeg mener er at de må lære seg å vente på tur. Jeg er faktisk bare en lærer og har ikke mulighet til å hjelpe alle som maser og skriker eter hjelp samtidig! Det tror jeg ingen hadde fått til, og det tror jeg nok ikke DU hadde fått til heller, for det er umulig! Som sagt, har du ikke jobbet som lærer selv, kan du faktisk ikke forestille deg hvordan det er. Jeg mener at ja, så klart, mange av av de har hatt tøffe liv. Men hvem har vel ikke det? Er det fortsatt "greit" å ikke oppføre seg bra mot en lærer som faktisk bare prøver å hjelpe dem til å klare seg i samfunnet? Det er faktisk sånn at de som alle andre samfunnsborgere må forholde seg til samfunnets regler. Du vet ingenting om meg, så synes du skal være forsiktig med å uttale deg om at min skjebne ikke er noe ille. Hva vet du om det? Går det ikke an at også norske folk har opplevd ting som har vært trist, tungt og vanskelig? Det er fryktelig lett å ha disse "moralske" meningene dine hvis du selv ikke har jobbet med voksne innvandrere. Men for oss som fakisk har det, så er realiteten noe litt annet i praksis!! Jeg er faktisk flink og en god person, hvis ikke hadde jeg ikke valgt å jobbe med dem. Jeg har lyst til at de skal klare seg. Men systemet, dårlig ledelse, lite konsekvenser for uakseptabel oppførsel, sotre mangler faglig osv blant elevene, gjør omtrent jobben umulig! Skulle likt å se deg overta min stilling. Og gjort det veldig mye bedre eller annerledes! DET skulle jeg gjerne likt å sett! I og med at du mener det jeg sier og gjør og mener er så feil, prøv selv da vel!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Galactica Skrevet 26. januar 2014 #49 Del Skrevet 26. januar 2014 Siden du etterspør svar fra lærere så tenkte jeg at jeg skulle skrive ned mine tanker, men jeg ser at Vampen kom meg i forkjøpet. Hun har helt og fullstendig rett i det hun skriver. Snakker du i like store bokstaver som du skriver? Det er faktisk sånn at man får den respekten man fortjener, og man får mer respekt for et menneske som er ydmyk og villig til å jobbe med seg selv enn en som sitter på sin høye hest og nekter å prøve på forandring. Du skriver at selv om du retter ting hundre ganger så blir ikke elevene flinkere. Det sies det at definisjonen på galskap er å gjøre ting gang etter gang på samme måte og forvente forskjellige resultat. Du må finne en annen måte å gi tilbakemeldinger på, være mer fokusert på det elevene må jobbe med videre. Du sier videre at du har en egen måte å undervise på, og at du har fått negativ respons på dette etter observasjon. Da bør du ta et steg tilbake og selv vurdere det du driver med, og være åpen på at du kan endre ting for å gjøre undervisningen bedre. Til slutt: Du sier at rektor har lagt deg for hat. Kan du legge stoltheten din til side og be om en samtale med denne personen? Fortelle at du føler deg litt misforstått og få luftet tankene litt? Åpenhet er en fin ting, skjønner du. Ikke legg all skyld på andre, men finn heller ut hva du kan gjøre for å få ting bedre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #50 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg er lærer, og dette er faen meg for dumt! Og da tenker jeg ikke på rektor eller elevene, men DINE HOLDNINGER! Innleggene dine er utelukkende ansvarsfraskrivelse, og fulle av stakkars meg-mentalitet. Rektor er psyco, og en Disney-skurk, du ser for ung ut til å få respekt på VGS, elevene er noe dritt, du gjør alt rett og om elevene ikke tar til seg det du retter, så er det umulig! Bu-freaking-hu! For det første, konflikten din med ledelsen legger du opp til med holdningene du viser her. For det andre, respekt får du om du fortjener det. Det kommer ikke med alder, men med måten du fremstår på. For det tredje, du er ikke så flink at du skal avvise tilbakemeldinger fra rektors observasjoner. At klasserommet ditt ikke fungerer, er bevis godt nok på at du bør ta til deg tips og råd. For det fjerde, om elevene ikke viser fremgang av din måte å jobbe/rette/gi tilbakemeldinger, så må du prøve andre metoder. Da er ikke din nåværende praksis god nok. Nå må du slutte å synes så jævlig synd på deg selv! Å forsvare seg og tviholde på at man er "flink", er mindre viktig enn muligheten til å lære noe nytt og bli bedre. Og din måte å jobbe på må tilpasses elevene. Får ikke de utbytte av å jobbe slik, så hjelper det lite at du liker det. Ok, vet ikke om du har jobbet med utenlndske elever før? Det er noe HELT annet enn å undervise norske elever! Jeg har som sagt observert andre lærere og andre lærere har observert meg. OG jeg gjør ikke noe annet hokuspokus annerledes enn dem! Skjønner du ikke at som ung og uerfaren, er jeg lettest å ta? Jeg snakker om en rektor som har vært i mange konflikter med ansatte og som er mislikt av en grunn! Jeg har selv sett hvor mange flinke lærere som er der, som har fått dårlig behandling, så den må du lengre ut på landet med! Fullt klar over hvordan det kan høres ut, men det er lett for DEG å si! DU er ikke i mine sko, så du har ingen rett til å dømme meg og situasjonen jeg er i heller! Jeg er faktisk tøff og holder ut mye, men et sted går faen meg min grense også! Det som skjer her er at selve systemet er dårlig. Det er ingen klare retningslinjer og gode utarbeide planer på hvilket nivå elevene skal være på. Derfor blir det naturlig nok mye synsing av oss lærerne og kanskje litt svevende undervisning. Da mener jeg det må utarbeides gode planer slik at vi har noe konkret å måle etter. Der blir for dumt å legge alt ansvaret over på lærerne, når systemet i utgangspunktet ikke fungerer! Elevgruppa er elever som har mistet sin rett på norskopplæring, fordi de har hatt aalt for mange timer før. Uten hell! så tydeligvis må det ha vært mange dårlige lærere før meg også da eller?! Siden de fortsatt ikke har kommet videre mener jeg! Jeg har hatt disse noen knappe uker, og det blir tidlig å legge noen dom på at de ikke lærer noe enda! Slike ting tar TID! Og jeg tror ikke de hadde lært så veldig mye mer med en hvilken som helst lærer! Noen av de jeg har har rykket ned fra andre lærere, og noen har rykket opp. Alt etter hvilket nivå de er på. Er derfor overhodet ikke min skyld at de ikke er bedre enn hva de er!! Ærlig talt! Du vet ikke noe om hvordan systemet på skolen virker, så foreslår at du holder munn med dine "jeg vet best" kommentarer! Kom tilbake etter at du selv har jobbet med voksne innvandrere, som åpenbart har store lærevansker, som det virkelig er vanskelig å vite hvordan man skal ta tak i! DA kanskje du har noe saklig å komme med! Det tullet du har skrevet der er bare personangrep på ting du ikke har noe med eller vet noe som helst om! DU er som sagt ikke meg, og da kan ikke DU vite hvordan det er å være meg heller! Punktum. At du dømmer meg og skriver så mye drit, - vel, det sier mer om DEG og ditt menneskesyn, enn det gjør om meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #51 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg er lærer, og dette er faen meg for dumt! Og da tenker jeg ikke på rektor eller elevene, men DINE HOLDNINGER! Innleggene dine er utelukkende ansvarsfraskrivelse, og fulle av stakkars meg-mentalitet. Rektor er psyco, og en Disney-skurk, du ser for ung ut til å få respekt på VGS, elevene er noe dritt, du gjør alt rett og om elevene ikke tar til seg det du retter, så er det umulig! Bu-freaking-hu! For det første, konflikten din med ledelsen legger du opp til med holdningene du viser her. For det andre, respekt får du om du fortjener det. Det kommer ikke med alder, men med måten du fremstår på. For det tredje, du er ikke så flink at du skal avvise tilbakemeldinger fra rektors observasjoner. At klasserommet ditt ikke fungerer, er bevis godt nok på at du bør ta til deg tips og råd. For det fjerde, om elevene ikke viser fremgang av din måte å jobbe/rette/gi tilbakemeldinger, så må du prøve andre metoder. Da er ikke din nåværende praksis god nok. Nå må du slutte å synes så jævlig synd på deg selv! Å forsvare seg og tviholde på at man er "flink", er mindre viktig enn muligheten til å lære noe nytt og bli bedre. Og din måte å jobbe på må tilpasses elevene. Får ikke de utbytte av å jobbe slik, så hjelper det lite at du liker det. Ok, la meg rette meg selv, siden det plaget deg så mye at jeg turte å si at jeg selv var flink. Det er de tilbakemeldingene jeg har fått fra kollegaer, og det er også det jeg må si til meg selv. For å i det hele tatt bevare noe som helst av selvtilliten som er igjen, og til å ha mot til å komme meg gjennom dagen. Framfor å grave meg ned, som jo nettopp er det du sier at jeg ikke burde gjøre. Jeg skal ikke synes synd på meg selv, men si til meg selv at jeg er dårlig da? Vil det gjøre ting noe bedre tror du? Den jævla janteloven som regjerer i dette landet fortsatt er seriøst til å spy av!! jeg merker at med en gang man klager her inne og skriver hvor ille alt er, på en veeeldig ydmyk måte. Så får man støtte. skriver man rett ut at, "hei, dette suger faktisk! men velger å tro at jeg faktisk er flink" da blir man slaktet! å guud, mennesker ass! Jeezus... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #52 Del Skrevet 26. januar 2014 Ok, la meg rette meg selv, siden det plaget deg så mye at jeg turte å si at jeg selv var flink. Det er de tilbakemeldingene jeg har fått fra kollegaer, og det er også det jeg må si til meg selv. For å i det hele tatt bevare noe som helst av selvtilliten som er igjen, og til å ha mot til å komme meg gjennom dagen. Framfor å grave meg ned, som jo nettopp er det du sier at jeg ikke burde gjøre. Jeg skal ikke synes synd på meg selv, men si til meg selv at jeg er dårlig da? Vil det gjøre ting noe bedre tror du? Den jævla janteloven som regjerer i dette landet fortsatt er seriøst til å spy av!! jeg merker at med en gang man klager her inne og skriver hvor ille alt er, på en veeeldig ydmyk måte. Så får man støtte. skriver man rett ut at, "hei, dette suger faktisk! men velger å tro at jeg faktisk er flink" da blir man slaktet! å guud, mennesker ass! Jeezus... og en ting til: det er rektor her det faktisk er noe galt med. det er en grunn til at ALLE er misforsnøyde med henne. å slakte en lærer som faktisk prøver så godt man kan, hvor er det pedagogisk? å knuse noen som prøver så godt man kan? skal ikke pedagoger både komme med ros og kritikk (innen rimelighetens grenser) og si hva jeg burde jobbe med for å bli bedre? istedenfor å slakte alt mulig som har med systemet og gjøre og som fakisk ikke jeg kan noe for?! jeg har som sagt sett på hvordan de andre lærerne gjør det, og de gjør ikke ting så veeldig annerledes enn meg. alle vet at rektor er ustabil og klager på alt og alle. liekvel er det lettere å ta noen hardere og velge seg ut noen å plukke på. det har da blitt meg, siden jeg var lettest å ta. jeg kan ta til meg noe av det saklige hun kom, det andre må jeg bare velge å la gå inne det ene øret og ut det andre. skal ikke pedagoger prøve å hjelpe og veilede så man kan bli bedre da? ved å si rett ut at man suger, er vel ikke akkurat med på å gjøre noen bedre, er det vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #53 Del Skrevet 26. januar 2014 Og forresten en ting til: Jeg har hatt mange elever som virker har blitt bedre også. Gruppa jeg hadde i fjor, da har noen rykket opp og noen rykket ned. Så NOE riktig må jeg faktisk ha gjort, det er bare tull at jeg ikke har det! Jeg hadde en vanskeligere, men faglig flinkere gruppe i fjor. I år har jeg en svakere gruppe som jeg akkurat har startet med, og da synes jeg ikke det er rettferdig at jeg skal ta skylden etter å ha hatt de bare noen uker, for at de ikke er på et bedre nivå. Det er en grunn til at de har rykket ned fra andre klasser. På grunn av dette ønsket jeg selvsagt å jobbe med det høyeste nivået. Men det fikk jeg ikke, så måtte nøye meg med den gruppa jeg fikk. Jeg har mange ever som har sagt at jeg er flink, at de er fornøyde med undervisningen min og at jeg er en flink lærer. Mener derfor at rektor har misforstått og velger å legge "skylda" på meg for såkalte gjengangere. Altså elever som bare går og går og aldri kommer seg noe sted, og har gjort dette i flere år. Jeg mener at jeg som lærer bare kan hjelpe elevene på vei. Til syvende og sist er det opp til dem selv å bli bedre Hvor mye de følger med i timen, hvor mye lekser de gjør osv, avhenger av hvor god progresjon de får. Det er visst vanskelig for enkelte å forstå, men hele dette merkelige systemet gjør ting utrolig vanskelig for å å få gjort jobben sin godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 26. januar 2014 #54 Del Skrevet 26. januar 2014 Ok, vet ikke om du har jobbet med utenlndske elever før? Det er noe HELT annet enn å undervise norske elever! Jeg har som sagt observert andre lærere og andre lærere har observert meg. OG jeg gjør ikke noe annet hokuspokus annerledes enn dem! Skjønner du ikke at som ung og uerfaren, er jeg lettest å ta? Jeg snakker om en rektor som har vært i mange konflikter med ansatte og som er mislikt av en grunn! Jeg har selv sett hvor mange flinke lærere som er der, som har fått dårlig behandling, så den må du lengre ut på landet med! Fullt klar over hvordan det kan høres ut, men det er lett for DEG å si! DU er ikke i mine sko, så du har ingen rett til å dømme meg og situasjonen jeg er i heller! Jeg er faktisk tøff og holder ut mye, men et sted går faen meg min grense også! Det som skjer her er at selve systemet er dårlig. Det er ingen klare retningslinjer og gode utarbeide planer på hvilket nivå elevene skal være på. Derfor blir det naturlig nok mye synsing av oss lærerne og kanskje litt svevende undervisning. Da mener jeg det må utarbeides gode planer slik at vi har noe konkret å måle etter. Der blir for dumt å legge alt ansvaret over på lærerne, når systemet i utgangspunktet ikke fungerer! Elevgruppa er elever som har mistet sin rett på norskopplæring, fordi de har hatt aalt for mange timer før. Uten hell! så tydeligvis må det ha vært mange dårlige lærere før meg også da eller?! Siden de fortsatt ikke har kommet videre mener jeg! Jeg har hatt disse noen knappe uker, og det blir tidlig å legge noen dom på at de ikke lærer noe enda! Slike ting tar TID! Og jeg tror ikke de hadde lært så veldig mye mer med en hvilken som helst lærer! Noen av de jeg har har rykket ned fra andre lærere, og noen har rykket opp. Alt etter hvilket nivå de er på. Er derfor overhodet ikke min skyld at de ikke er bedre enn hva de er!! Ærlig talt! Du vet ikke noe om hvordan systemet på skolen virker, så foreslår at du holder munn med dine "jeg vet best" kommentarer! Kom tilbake etter at du selv har jobbet med voksne innvandrere, som åpenbart har store lærevansker, som det virkelig er vanskelig å vite hvordan man skal ta tak i! DA kanskje du har noe saklig å komme med! Det tullet du har skrevet der er bare personangrep på ting du ikke har noe med eller vet noe som helst om! DU er som sagt ikke meg, og da kan ikke DU vite hvordan det er å være meg heller! Punktum. At du dømmer meg og skriver så mye drit, - vel, det sier mer om DEG og ditt menneskesyn, enn det gjør om meg! Ok, la meg rette meg selv, siden det plaget deg så mye at jeg turte å si at jeg selv var flink. Det er de tilbakemeldingene jeg har fått fra kollegaer, og det er også det jeg må si til meg selv. For å i det hele tatt bevare noe som helst av selvtilliten som er igjen, og til å ha mot til å komme meg gjennom dagen. Framfor å grave meg ned, som jo nettopp er det du sier at jeg ikke burde gjøre. Jeg skal ikke synes synd på meg selv, men si til meg selv at jeg er dårlig da? Vil det gjøre ting noe bedre tror du? Den jævla janteloven som regjerer i dette landet fortsatt er seriøst til å spy av!! jeg merker at med en gang man klager her inne og skriver hvor ille alt er, på en veeeldig ydmyk måte. Så får man støtte. skriver man rett ut at, "hei, dette suger faktisk! men velger å tro at jeg faktisk er flink" da blir man slaktet! å guud, mennesker ass! Jeezus... Disse svarene bekrefter bare det jeg allerede har skrevet, du må se på dine egne holdninger. Du går rett i offerposisjon uten å ta til deg noe av det som skrives. For nei, det var ikke noe i innlegget mitt som handler om jantelov. Jeg får positive tilbakemeldinger på det jeg gjør fra både ledelse, kolleger, elever og foreldre. Det er hyggelig. Allikevel er jeg mer opptatt av å bli bedre, enn jeg er av at jeg er "flink". Og ikke bare det, jeg er også redd for å ikke være flink, til tross for gode tilbakemeldinger. Det tror jeg faktisk er sunt. For det gjør at jeg også er åpen for å ta til meg nye ting, utvikle egen praksis og bli bedre. I motsetningen til den holdningen du viser her, hvor alt som går på at DU kan gjøre ting annerledes avfeies med at du er flink og blir angrepet. Disse påstandene dine om at du er flink minner mer om forsvar enn reell selvsikkerhet. Det er tydelig at du sliter i klasserommet på en del områder, og fremfor å ta innover deg at det også kan skyldes ting du gjør, så legger du skylda på alle andre. Og det blir for dumt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 26. januar 2014 #55 Del Skrevet 26. januar 2014 Og hva? Får du ikke velge elevgruppe selv? Sliter du med vanskelige elever? Elever som er slappe til å følge opp lekser og egen læring? Dårlige kartleggingstester og uklare retningslinjer? Nei du, det virker virkelig ikke som en hverdag de fleste lærere kan kjenne seg igjen i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #56 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg har ikke lest hele tråden men jeg kan si en ting... det er ikke BARE lærere som sliter. Jeg jobber som kundeveileder , og ja, de fleste kunder er rimelige oppegående og greie folk, men det er også tonnevis av kunder som ikke skjønner en dritt av det du sier, som kjefter på DEG for det han/hun selv har gjort galt, truer, og er helt idiot. Det er faktisk utrolig mye press å skulle være blid, imøtekommende, forklare samme greia tusen ganger per dag og da i tillegg få noen skikkelige ufyselige kunder som tror du bare er en robot uten følelser eller et vanlig menneske som faktisk må jobbe for å ha et levebrød............ Det er skikkelig dritt å aldri kunne forsvare seg selv eller si i mot noen som slenger åpenbar dritt til deg. Det er mange jobber der ute og jeg håper jeg en dag finner en jobb som gir meg ro i sjelen........ Anonymous poster hash: 15a96...b89 Hei! Takk for tilbakemelding. Nei, kan tenke meg at det ikke er så lett i andre jobber heller. Er heller ikke det jeg mener. Jeg bare forteller om de problemene jeg har selv har møtt på i min jobb som lærer. Jeg har hatt andre jobber tidligere også; har både jobbet som servitør og i butikk. Så jeg vet litt om hvor tøft det kan være også, på andre måter. Jeg vet, noen folk bare slenger drit. Og man får ikke forsvart seg selv fordi man må være så forbanna "profesjonell" på jobb. Det suger rett og slett! Men stå på videre, er sikker på at du er flink jeg! Jeg håper også jeg finner en jobb som jeg finner ro i sjelen.... ingen fortjener ufortjent kjeft og kritikk, på alt hele tiden.. ikke sånn det skal være! Det kan sikkert være tøft i alle jobber, men jeg tror at man må vurdere hva man kan klare å tåle og hva man faktisk ikke orker eller kan finne seg i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #57 Del Skrevet 26. januar 2014 Og hva? Får du ikke velge elevgruppe selv? Sliter du med vanskelige elever? Elever som er slappe til å følge opp lekser og egen læring? Dårlige kartleggingstester og uklare retningslinjer? Nei du, det virker virkelig ikke som en hverdag de fleste lærere kan kjenne seg igjen i. Og hvis jeg hadde skrevet at jeg synes at gresset er grønt, så hadde du sikkert insistert på at det hadde vært mer LYSEGRØNT ikkesant? Jeg mener, i og med at du på forhånd har bestemt deg for å motsi alle mine meninger uansett. Spennende liv du må ha!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #58 Del Skrevet 26. januar 2014 Hvorfor ikke lage en egen dagboka, hvor du kan syte og klage over hvor forferdelig slemme alle er mot deg, Sunniva86? Anonymous poster hash: 4f376...bcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest New_Girl Skrevet 26. januar 2014 #59 Del Skrevet 26. januar 2014 Du ville jo ha tilbakemeldinger fra de som var lærere selv, og det har du fått. Om du bare var interessert i å høre fra de som er helt enig med deg og dine betraktninger så burde du jo presisert det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 26. januar 2014 #60 Del Skrevet 26. januar 2014 Og hvis jeg hadde skrevet at jeg synes at gresset er grønt, så hadde du sikkert insistert på at det hadde vært mer LYSEGRØNT ikkesant? Jeg mener, i og med at du på forhånd har bestemt deg for å motsi alle mine meninger uansett. Spennende liv du må ha!! Mhm, spot on. Det er nøyaktig det det handler om. Alle er ute etter å angripe og kritisere deg, bsre for moro skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå