Gå til innhold

Kan du anbefale en rørende bok?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har så lyst å bli henført av en bok igjen, gråte litt, le litt og bli kjent med personligheter som det er trist å ta farvel med på siste side...

Kan du anbefale meg en bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan på det sterke anbefale bøkene av Anne Karin Elstad jeg. Les f.eks Folket på Innhaug eller historien om Julie. Begge "seriene" består av flere bøker, men er meget rørende og gripende.

Ellers kan jeg anbefale "Phoolan Devi" som handler om en indisk jente som vokste opp under vanskelige kår. Historien er fra virkeligheten og en utrolig god bok.

Eller hva med "Ikke uten min datter" som også er en sann historie.

Eller hva med "Mannemakt og mørkemakter" av Frid Ingulstad, også bygget på en sann historie.

(Som du skjønner like jeg sanne historier.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mymlen

Du må lese "Når engler ikke finnes".Husker ikke hvem som skrev den, men det er en bra bok.

Dette er også en sann historie. Den handler om en mor som får blodoverføring under en fødsel,får HIV, ammer sitt barn som også får HIV,får enda et barn til senere som også er smittet. Mannen hennes ble ikke smittet.

Handlingen foregår tidlig på 80-tallet, rundt de tidene sykdommen ble kjent. Moren jobber mye med å få medisin til sine barn, i en tid da HIV og AIDS ble betraktet som en sykdom kun homofile fikk....

Meget gripende og sørgelig bok.

Bare må leses.....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Jeg har sagt det før og sier det igjen....

Sagaen om Isfolket !!!!!!!!! Verdens beste bokserie, det er så koselig og du blir virkelig kjent med personene, ettersom det er hele 47 bøker i serien icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei...

Ingen tvil. Lasse Lindroth: Der Ingen Engler Bor.

Jeg kan bruke en halvtime om og snakke varmt om denne boken, men det skal jeg ikke gjøre. Ta og prøv den dere, les den, og kom gjerne hit og si hva dere mener,jeg bare Elsker denne boken..

Vennlig hilsen Stein icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemme ri med Vibeke + alle de andre bøne til Irving... Kanskje spes. den om han bryteren som vokste opp på barnehjem.... hva het nå den igjen.... Den er filmatiert også.... De var en kjønnoperert amerikansk fotballspiller der også... Uansett, den er rørende! Den siste: den fjerde... eller var det femte heheh, iallefall: den xxx hånden, den er helt topp.

jaja...icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Lasse; tenker du på Garps bok? Han bodde ikke på barnehjem, men hadde en transseksuell fotballspiller. Barnehjemmet har du kanskje fra Siderhusreglene?

Uansett, en bok du blir glad i er "Halvbroren" av Lars Saabye Christensen. Nyyydelig! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein: Den boken fikk jeg akkurat i gave, gleder meg til å lese den!

Lasse Lindroth var en stor mann!!

Klem, Vala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvbroren er en bra bok, ja!

Ellers kan du lese tora-triologien til Herbjørg Wassmo. Eller Ketil Bjørnstads "nåde". Veldig bra bøker!!! Nydelig!!!

Jeg liker Knut Hamsun sine også. "sult" og "viktoria" er veldig bra begge to. Ellers så kan du lese Undsets "kransen".

Ingvar Ambjørnsen har skrevet mye bra.

God lesning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hope(ikkepålogget)

Enig med Kid-a her. Herbjørg Wassmo skriver fantastisk.. ellers finnes det en del tåredryppende ungdomsromaner jeg leste før.. Jeg savner, jeg savner deg er en blant annet. Kjempebra! Hjemme er et annet sted av Kari Svendrup er bra. Det samme er Men jeg glemmer deg aldri av Peter Pohl.

Isfolket er også veldig bra. Ikke bra skrevet, rent litterært, men historien er bra!

Hope

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stemmer i med Vibeke, "En bønn for Owen Meany" er utrolig bra. Gråt mine modige tårer i lapskausen da jeg leste den ferdig. (Kunne ikke legge den fra meg de siste 20 sidene, så jeg sto med boka i ene hånda og røresleiva i andre...)

I tillegg er "I et speil, i en gåte" en veldig rørende bok. Skrevet av Jostein Gaarder. Handler om en lita jente som skal dø av kreft (?), og så kommer det en engel som vil lære mer om jorda. Mye livsvisdom og fine tanker! Egentlig skrevet for barn, men helt kurant (nesten enda mer) for voksne.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvel

"Det angår også deg" (Herman Sachnowitz) er en bok som burde være obligatorisk for alle. Den er kanskje rørende på en litt annen måte enn du mente, men likevel. Det er umulig å ikke bli grepet av den! Herman Sachnowitz var en av de få første norske jødene som ble sendt til Auschwitz under 2. verdenskrig som faktisk kom tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Herbjørg Wassmos trilogi om Dina.

Bøkene heter Dinas bok, Lykkens sønn og Karnas arv.

Noen av dere så kanskje filmen om Dina, men den kan ikke måle seg med bøkene. Bøkene er kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest

Jeg kan på det varmeste anbefale På flukt av Liza Marklund...Den er noe av det sterkeste jeg har lest,og den er sann.Den handler om en kvinnes kamp for å skape`/leve sitt eget liv etter et brudd med en utenlandsk ekskjæreste.Den boka gjorde meg inderlig forbanna på at et menneske må bryte med alt kjent og kjært fordi at en annen vil henne vondt.Den gjorde meg inderlig bevisst på at jeg har det godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gjest!

Hvor fant du "På flukt" av Liza Marklund? Har velidg sansen for henne og ble nysgjerrig etter det du skrev nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie

Beste bøkene jeg noensinne har lest er:

SAGAEN OM ISFOLKET (Margit Sandemo)

LYSETS RIKE (Margit Sandemo)

Kan aldri få anbefalt de seriene nok.... :)

Men hvis du er ute etter en frittstående bok, vil jeg anbefale deg noe av Mary Higgins Clark. Har litt sansen for henne også, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

En bok jeg kan anbefale here "Datteren" av Ishbel Moore.Jeg går i bokklubb,så jeg vet ikke om dene rå få tak i andre steder,men den er utrolig bra.Det handler om moren til en "jeg-person"(jente),som får Alzheimer.Veldig trist bok,hvor jeg gråt gjennom nesten hele boka.Men denne er kanskje litt ungdommelig,men utorlig fin!Dette står bakpå boka:

"Det er bare det at alt er så...merklig akkurat nå.Jeg er så redd mamma,og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.Jeg vet aldri hva jeg kan vente meg når jeg åpner døren.Det er som om jeg er i ferd med å miste henne.Jeg har aldri vært så redd før."

Fjortenårige Sylvie Marchiones liv er blitt snudd på hodet.Hun pleide å kose seg sammen med moren,men i det siste har hun oppført seg merklig,på en måte som Sylvie ikke kan forstå.Et øyeblikk er moren sitt gamle jeg,og i det neste husker hun ikke engang hva datteren heter.

Sylvie har også forandret seg.Hun begynner med utfordrende klær og går på fester med gjengen.Men den nyvunne populæriteten kan ikke kompensere for tapet av forholdet til moren.Hva er det som skjer med Sylvies mor?Hvordan kan Sylvie lære seg å leve sammen med denne fremmede personen?

-Hilsen karatekidgirl som leser alt fra ungdomsbøker til voksenbøker!-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...