AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #1 Del Skrevet 3. desember 2013 Samboeren min og jeg vurderer å starte prøvingen over nyttår, men vi er litt usikker på hvordan reglene er med permisjon. Håper noen her inne kan hjelpe oss litt med reglene Vi eier selv leilighet, samboeren jobber 100% og har en ganske godt betalt jobb. Selv studerer jeg, og er enda tidlig i studieløpet. Jeg jobber også deltid utenom studiene, og tjener kanskje 200 000 i året. Jeg kunne godt tenke meg å få barn selv om jeg er student. Vi har vært sammen noen år og vi er begge rundt 25. Det kommer litt ann på hvor lang tid det tar før alt klaffer, og når termin er. men jeg satser på at jeg klarer å fullføre eksamner selv med baby. Om det blir vanskelig, gjør det ikke så mye om studieløpet blir utsatt et semester. Det jeg lurer på er hvor mye av permisjonen samboeren min kan ta? Selv om far har mesteparen av permisjonen kommer jo jeg til å være en del hjemme(jeg leser mest hjemmefra), det er jo snakk om et snitt på 4 timer hver dag på skolen, og lite obligatorisk. Jeg har jo også en del mnd med permisjon jeg må ta, de første månedene. Er det mulig å fortsette studier samtidig som jeg mottar permisjonspenger fra deltidsjobben min? Jeg prøver å orientere meg, før vi starter prøvingen. Slik at vi vet hvilke muligheter vi har Anonymous poster hash: 377f2...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #2 Del Skrevet 3. desember 2013 Ingen? Anonymous poster hash: 377f2...25b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #3 Del Skrevet 3. desember 2013 Jeg tror ikke du kan studere når du får permisjonspenger fra jobben. Jeg er student så vet ikke helt de reglene. Men les på nav.no. Der står det meste Anonymous poster hash: e8821...cec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #4 Del Skrevet 3. desember 2013 Hun får ikke permisjonspenger fra jobben, hun får permisjonspenger hos NAV, slik som alle andre. Jeg vet om flere som har tatt eksamener mens de har hatt perm, men sjekk med NAV og post gjerne svaret her. Anonymous poster hash: 66808...732 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 3. desember 2013 #5 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Ab e8821... - der tar du feil. Jeg studerer og jobber heltid, har termin i februar. Fra januar får jeg foreldrestipend, det får man uansett om man fortsetter å studere eller om man tar pause i 44 uker etter fødsel. (Om man har vært student lenge nok i forkant) I tillegg får jeg (selvfølgelig) permisjonspenger ut i fra det jeg har jobbet ved siden av studiene. Endret 3. desember 2013 av hjärterdam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #6 Del Skrevet 3. desember 2013 Ab e8821... - der tar du feil. Jeg studerer og jobber heltid, har termin i februar. Fra januar får jeg foreldrestipend, det får man uansett om man fortsetter å studere eller om man tar pause i 44 uker etter fødsel. (Om man har vært student lenge nok i forkant) I tillegg får jeg (selvfølgelig) permisjonspenger ut i fra det jeg har jobbet ved siden av studiene. Men vet du hvor mye permisjon far til barnet kan ta ut? Hvis jeg skal fortsette på skolen må jeg jo ha noen som kan passe minsten hjemme Hvor mye må du ha studert før du har rett på foreldrepenger? TS Anonymous poster hash: 377f2...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 4. desember 2013 #7 Del Skrevet 4. desember 2013 Du får foreldrepenger av lånekasse om du har studert 6 av de siste 10 mnd, samme som med foreldrepenger fra NAV. Far kan ta fedrekvoten pluss fellesdelen. Mors del er per i dag 14 uker, og 6 av de ukene skal være de 6 første etter fødsel, av helsemessige årsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #8 Del Skrevet 4. desember 2013 Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne ta studiepoeng ved siden av foreldrepenger, men sjekk med NAV på chat. Anonymous poster hash: 204ce...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 4. desember 2013 #9 Del Skrevet 4. desember 2013 Stemmer som Nektarin sier (jeg sovnet i natt, så derfor fikk du ikke svar ) Når du har opptjent rettigheter til foreldrepenger kan far ta hele fellesperioden. Det eneste du må ta umiddelbart er tre uker før, og seks uker etter fødsel, resten av mødrekvoten kan du ta når det passer deg/dere. AB: 204ce: Jeg har skriftlig fra både NAV og Lånekassen at de ikke legger seg opp i hva man får av den andre, veilederne jeg snakket med hos NAV (har snakket både med NAV lokalt, på chat og facebook for å se at jeg fikk samme svar) har alle sagt at hva jeg gjør med studier og penger fra Lånekassen ikke er deres sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 4. desember 2013 #10 Del Skrevet 4. desember 2013 Denne er forresten tatt fra NAV Foreldrepenger(Facebook) sin FAQ, stort enklere kan det vel ikke sies. 7 Kan jeg studere samtidig som jeg mottar foreldrepenger fra NAV? Ja, man kan kombinere foreldrepenger med studier. Dersom man har studier finansiert av Lånekassen bør man undersøke med dem om uttak av foreldrepenger samtidig som man mottar lån/stipend fra Lånekassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #11 Del Skrevet 4. desember 2013 § 14-10 Fjerde ledd - Omsorg for barnet Kravet til omsorg bør ikke fortolkes slik at stønadsmottaker er helt avskåret fra andre aktiviteter. Vedkommende kan f.eks. gå på skole, eventuelt heldagsskole, eller kurs. Avgjørende er at mor eller far har det daglige ansvar for barnet og ikke har gjenopptatt sin yrkesaktivitet (se nedenfor). https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+14-10+Generelle+bestemmelser+om+uttak+av+foreldrepenger.147844.cms Anonymous poster hash: 66808...732 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #12 Del Skrevet 4. desember 2013 Takk for masse god hjelp nå vet jeg litt mer enn før i hvertfall! Og dersom jeg bare trenger å ha vært student under svangerskapet blir ikke utbetaling fra lånekassen noe problem heller Anonymous poster hash: 377f2...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommernatt Skrevet 4. desember 2013 #13 Del Skrevet 4. desember 2013 Jeg fødte i august og er student :-) får 44 uker med stipend (som man altså slipper å betale tilbake) og permisjonspenger fra deltidsjobben. Vi er begge studenter, så den som ikke har forelesning passer på babyen :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå