Gå til innhold

...Og der raste boligprisene..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uansett hvordan markedet er, så lønner det seg å tenke et par ganger. Man vet aldri hva man får for en bolig og det tryggeste er nok å selge først om man står i fare for å sitte med tap. Noen har også litt vel god tro på at mange er interessert i boligen de skal selge og sammenligner direkte med boligen over gata eller regner med at man sikkert får 100.000 mer enn denne fordi man har pusset opp kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du nesten komme med konkrete eksempler på hvordan det er veldig lett å komme i en slik situasjon, for jeg kan ikke helt se noen ...

Anonymous poster hash: 61d38...b33

Det som skal til er vel enten tap av jobb/inntekt eller at man går fra hverandre og ingen har råd til å sitte alene med boligen eller et rentehopp som man ikke klarer å dekke selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skal til er vel enten tap av jobb/inntekt eller at man går fra hverandre og ingen har råd til å sitte alene med boligen eller et rentehopp som man ikke klarer å dekke selv?

Nå har jeg forsikringer som gjør at jeg kan dekke lånet om jeg blir syk eller mister jobben. Etter anbefaling av banken, som også la med et ganske stort rentehopp i beregningene da jeg fikk lån. Jeg har jo også 15 % egenandel i boligen, noe som vil begrense tapet en del. Selv med 25 % nedgang er den summen overkommelig.

Ser den med at man kan tape hvis man går fra hverandre, men det er vel omtrent den eneste grunnen jeg ser, hvis man hatt gått gjennom sin økonomiske situasjon på en god måte med banken.

Anonymous poster hash: 61d38...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forsikringer som gjør at jeg kan dekke lånet om jeg blir syk eller mister jobben. Etter anbefaling av banken, som også la med et ganske stort rentehopp i beregningene da jeg fikk lån. Jeg har jo også 15 % egenandel i boligen, noe som vil begrense tapet en del. Selv med 25 % nedgang er den summen overkommelig.

Ser den med at man kan tape hvis man går fra hverandre, men det er vel omtrent den eneste grunnen jeg ser, hvis man hatt gått gjennom sin økonomiske situasjon på en god måte med banken.

Anonymous poster hash: 61d38...b33

jeg er enig, problemet kommer fort hvis du f.eks har kjøpt en liten leilighet, og så får barn og må ha noe større, men boligprisen har sunket slik at det bolig nå er verdt er mindre enn lånet du tok for 5 år siden. Hva gjør du da?

det var slik vi tenkte, og kjøpte en leilighet som vi kan leve med i hvertfall 10-15 år. Så får vi se hva som har skjedd da.

Jeg vet jo at den "nye" boligen også vil ha sunket i verdi, men du vil ikke ha egenkapital nok til å kjøpe den hvis du allerede har "tapt" 25% på den lille leiligheten din. Eller det er hvertfall slik jeg tenker, har ikke regnet så mye på det.

Banken regner vel med at du "må" klare 5% rente økning. Det gjorde i allefall min bank. heldigvis lå vi godt an selv etter 5% økning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på en bolig i langt perspektiv er i større grad basert på kost+fortjeneste * risiko, mens prisen i det kortsiktige handler om "Hvor mye takler markedet å betale?" altså ren markedspris. Når man ser at det er STOR sprik mellom disse, har du enten en mulig boble (kp<<mp) eller en markedskollaps (kp>> mp)

Det betyr igjen at hvis du vil se hvor sunt markedet er , ser du på hvor mye som finnes i langt perspektiv.

Nedgangen vi har sett i høst og vinter på nybygg, sier at markedet er lite motivert for gambling: man ønsket å vente med å begynne prosjekter til etter valget og etter at den nye regjeringen hadde gjordt reelle endringer på reguleringene. Husk at det var forventet at det skulle komme ny regjering og at det skulle komme lettelser både på finansreguleringene og byggreguleringen.

Så først i den siste måneden har utbyggere hatt ett klart bilde av kostutvikling/prispotensiale/risiko for kommende kortsiktige prosjekter.

Du tar feil, du snakker om varer med dupliserbare innsatsfaktorer, noe som ikke er tilfellet for boliger. Det er overhode ikke noe automatikk i at prisene på boligene konvergerer mot byggkostnadene + normalavakstning. Dette gjelder bare i områder hvor det er svært god plass, og areal ikke er en knapp faktor. Noe som ikke er tilfellet de fleste steder i landet hvor folk faktisk bor. En boble er det først hvis prisene ikke kan forklares med fundamentale forhold, noe de i stor grad kan i dagens marked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...