Gå til innhold

...Og der raste boligprisene..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor vanskelig er det å legge ved en link til det du leste, i hovedinnlegget?

ctrl+c -> ctrl+v

Anonymous poster hash: eecc5...636

Hvor vanskelig er det å lese en avis på nettet.Eller NRK.no? Det er overskrifts-stoff. Står flere artikler og et par kronikker om temaet. Det er sikkert likedan over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At boligprisene faller noe er naturlig som følge av den politikken som er blitt ført i det siste. Det er slutt på å overopphete markedet med å gi folk 100% lån med avdragsfrihet i årevis, og godt er det. I tillegg er det satt i gang en prosess med å gjøre sekundærboliger mer likt beskattet med andre formuesobjekter, noe som på sikt hindrer at etterspørselen trekkes opp av folk som kjøper boliger for å spekulere, ikke for å bo i.

Jeg syns det er veldig interessant å følge med på markedet, og januartallene blir nok ekstra spennende i år. Selv har jeg ikke så veldig stor tro på det store krakket, men det kan godt hende prisene skal enda mer ned før de forhåpentligvis stabiliserer seg. Folk må jo bo et sted, og så lenge byggekostnadene har det nivået de har ser jeg ikke helt for meg at prisene skal kunne rase fullstendig uten at det stopper byggingen, som vil skape et underskudd på tilbudssiden om befolkningsveksten går i den retningen som prognosene tilsier.

Det som kan skje er jo at norsk økonomi begynner å gå dårlig på grunn av veldig lave oljepriser for eksempel, som vil stoppe arbeidsinnvandringen og dramatisk redusere etterspørselen etter bolig. Vi får håpe ikke det skjer da :)



Anonymous poster hash: 328c0...3c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Prisene har gått litt ned, men ikke bemerkelsesverdig. Problemet for selgere idag er at det omtrent ikke kommer folk på visningene og de få som kommer sitter på gjerdet og avventer situasjonen i markedet.

Det er omtrent ingen som kjøper før de selger lengre og det resulterer selvsagt i tregt boligmarked.

Tror nok prisene skal ned litt til så jeg hadde ikke kjøpt bolig enda, hadde ventet en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at det går litt opp og ned. Har man et langsiktig perspektiv er det ikke så farlig om prisene faller litt. De faller uansett ikke så mye at de som har kjøpt for en del år siden taper store penger. Så lenge det ikke blir et krakk..

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene har gått litt ned, men ikke bemerkelsesverdig. Problemet for selgere idag er at det omtrent ikke kommer folk på visningene og de få som kommer sitter på gjerdet og avventer situasjonen i markedet.

Det er omtrent ingen som kjøper før de selger lengre og det resulterer selvsagt i tregt boligmarked.

Tror nok prisene skal ned litt til så jeg hadde ikke kjøpt bolig enda, hadde ventet en stund til.

Boligprisene var visstnok på sitt høyeste da jeg kjøpte i 2009. Kjøpte da langt over takst og leiligheten min er verdt langt mer enn det jeg ga for den. Jeg tror du må vente en god stund til...

Anonymous poster hash: 9647b...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at det går litt opp og ned. Har man et langsiktig perspektiv er det ikke så farlig om prisene faller litt. De faller uansett ikke så mye at de som har kjøpt for en del år siden taper store penger. Så lenge det ikke blir et krakk..

Og det er ingen grunn til at det skal komme et krakk så lenge Norge har for mange arbeidsplasser.

Anonymous poster hash: 5fa89...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boligprisene var visstnok på sitt høyeste da jeg kjøpte i 2009. Kjøpte da langt over takst og leiligheten min er verdt langt mer enn det jeg ga for den. Jeg tror du må vente en god stund til...

Anonymous poster hash: 9647b...53c

Dine påstander er ulogiske. Du kjøpte ikke da prisene var på det høyeste, ford de har fortsatt å stige etter 2009. Og bekrefter det selv ved å si at leilighetens verdi er nå høyere enn den gang. Så du har vært med på en prisstigning fra 2009 frem til medio 2013.

Anonymous poster hash: 2743d...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ingen grunn til at det skal komme et krakk så lenge Norge har for mange arbeidsplasser.

Anonymous poster hash: 5fa89...1a8

Jeg tror heller ikke det kommer et krakk, bare så det er sagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine påstander er ulogiske. Du kjøpte ikke da prisene var på det høyeste, ford de har fortsatt å stige etter 2009. Og bekrefter det selv ved å si at leilighetens verdi er nå høyere enn den gang. Så du har vært med på en prisstigning fra 2009 frem til medio 2013.

Anonymous poster hash: 2743d...52d

Jeg skrev da visstnok i kommentaren min...

Anonymous poster hash: 9647b...53c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev da visstnok i kommentaren min...

Anonymous poster hash: 9647b...53c

Prisene i 2009 var mange steder ikke spesielt høye, da man var preget av ettervirkningene fra høsten 2008. Selv kjøpte jeg også i 2009, der prisen var mye lavere enn bare året før (før finanskrisen satte inn vel og merke).

Anonymous poster hash: 95022...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det til å fortsette å falle? Flytter til neste år! :danse:

Det er i alle aviser.

Anonymous poster hash: 68609...7d4

iiiii. Håper det stemmer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ikke noe om det går litt ned. Bedre enn at det stiger videre. Men blir det krakk?

Kan jeg ikke tenke meg. Det er ikke den type boble. Og vi har ikke den type risiko i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte hus i våren i år. De driver å bygger det nå. Solgte min leilighet i Oktober til taksten. Tror det var rein flaks. Naboen satte sin til salgs i November, hadde 3 visninger og den vekk fra Finn, den ble ikke solgt.

De som kjøpte av meg sliter visstnok med salg av sitt hus. Startet med visninger i November, fått bare skambud. De kjører bare på med visninger, ser de skal ha visning i Desember. Og 150.000 har de tatt ned prisen.

Denne tiden er vanskelig igår alle kan se at det langt ifra som før. Jeg tror jeg var den siste som solgte min bolig til taksten, ser bare at det raser ned.

Anonymous poster hash: 3a615...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager skrivefeil her oppe, skriver på IPad, og det popper ut mye rart noen ganger.

Anonymous poster hash: 3a615...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte hus i våren i år. De driver å bygger det nå. Solgte min leilighet i Oktober til taksten. Tror det var rein flaks. Naboen satte sin til salgs i November, hadde 3 visninger og den vekk fra Finn, den ble ikke solgt.

De som kjøpte av meg sliter visstnok med salg av sitt hus. Startet med visninger i November, fått bare skambud. De kjører bare på med visninger, ser de skal ha visning i Desember. Og 150.000 har de tatt ned prisen.

Denne tiden er vanskelig igår alle kan se at det langt ifra som før. Jeg tror jeg var den siste som solgte min bolig til taksten, ser bare at det raser ned.

Anonymous poster hash: 3a615...5ef

Jeg vil tro målet er å få senket prisen generelt i markedet med 20% til 25%. De hadde nok likt å få det ned mer for å få ett mer funksjonelt leiemarked, men da må de angripe TEK10, og det tror jeg ikke man vil. Vi har behov for en ca 10% relativt lønnsfall i forhold til utlandet som ikke ukontrollert styrker krona; det er ikke en enkel oppgave. Å nedskrive verdier i "goodwill" posten er sånn sett smart (men ikke uten konsekvenser det heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og her kan vi se hva fremstående utenlandske økonomiske eksperter mener om Norges boligmarked.

"Take a look at Norway if you want to see a country that really looks out of whack. The housing market there has been so strong, and the debt ratios are so high."

"I've been trying to understand and think about these things in psychological terms. So what is it with the Norwegians? Well, they have a kind of a superiority complex."

Og det linkes til en artikkel over et år tilbake: Norway's Housing Bubble Makes Ours Look Almost Cute by Comparison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja særlig... når det nærmer seg jul så raaaaser boligprisene, det er bare det at det er ikke da folk hverken selger eller kjøper..

og det er tidenes nedtur for butikkene og de mener at julehandelen går til helvete i år OGSÅ...

så da gleder jeg meg til nyhetene på lillejulaften der det kommer frem tidenes julehandel og ingen har dratt kortene så mye som denne julen..

så kommer arbeidsledigheten som øker nå, ja den gjør det, helt til desember, da er den litt lavere fordi de tar inn ekstra folk i desember mnd. SÅÅÅ når januar venter jeg den dramatiske økningen i arbeidsledige..

og sånn går no dagan til VG og Dagbladet..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kan vi se hva fremstående utenlandske økonomiske eksperter mener om Norges boligmarked.

"Take a look at Norway if you want to see a country that really looks out of whack. The housing market there has been so strong, and the debt ratios are so high."

"I've been trying to understand and think about these things in psychological terms. So what is it with the Norwegians? Well, they have a kind of a superiority complex."

Og det linkes til en artikkel over et år tilbake: Norway's Housing Bubble Makes Ours Look Almost Cute by Comparison

Det er fordi de ser på råtallene uten å forstår mekanismene.

Hvis du ikke skjønner mekanismene i norsk boligregulering, er det ingen av tallene som er forståelige. Men med en gang man begynner å ta innover seg konsekvensene av boligreguleringene, TEK?? kravene, finansieringsreguleringene osv osv, så blir ting mye lettere å forstå.

Det løser ikke de fundamentale problemene med at vi designet en pyramide med spissen ned og stilas for å holde den oppe, men det forklarer hvorfor strukturen er stabil og det er lite psykologisk frykt i markedet.

Så nå er det bare å snu tegningene og begynne bygge fundamentet til en pyramide rundt spissen.

Og ingen amerikansk økonom bør være for cocky på norsk økonomi, for den amerikanske boligboblen sine mekanismer var fundementalt godt kjent, og det at NOEN kunne innbille seg at det kunne gå bra, kan kun forklares med overstadig rusbruk.

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser ut til at fallet blir på rundt 25 %. Mer for boliger over fire millioner. Kan være greit å selge nå.

Anonymous poster hash: b32a0...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...