AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #1 Skrevet 1. desember 2013 Hvorfor får barn nå for tiden flere adventskalendere? Jeg forstår det ikke... Da jeg var liten fikk vi en adventskalender, enten sjokoladekalender eller pakkekalender. Jeg forstår at tidene forandrer seg, men er det virkelig nødvendig med pakkekalender, sjokoladekalender, kinder-kalender og lego-kalender? Barn bør oppdras til å sette pris på ting og ved å kaste alt man finner over ungene så vil de ikke klare å sette pris på og glede seg til ting. Anonymous poster hash: e4e17...bb4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #2 Skrevet 1. desember 2013 Er det vanlig å ha mange forskjellige kalendere? Anonymous poster hash: 873df...b20 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #3 Skrevet 1. desember 2013 Det er vel ikke vanlig med mange forskjellige og hovedgrunnen er vel at de får fra besteforeldre ol. Her er ungen pakkekalender som jeg har laget, forrige helg kom min mor med en sjokoladekalender, kunne ikke akkurat nekte henne den så hun har altså to. Ja, jeg kunne sagt ifra i god tid til min mor at dette trengte hun ikke kjøpe, men jeg tenkte ikke tanken. Husker at jeg også for 20-25 år ofte hadde to-tre, dvs pakkekalender fra mamma, sjokolade fra bestemor og kanskje en barnetvkalender eller lignende. Anonymous poster hash: 6cc4b...784
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #4 Skrevet 1. desember 2013 Jeg vet at jeg oftest hadde to; enten sjokolade- eller pakkekalender fra mamma og pappa (fikk ikke pakkekalender hvert år) og barne-tv-kalender. Har flere ganger i voksen alder kjøpt meg både Flax-kalender og sjokoladekalender. Det kommer vel mest an på hva man lærer ungene generelt. Hjelper lite med "bare en kalender" om ungen ikke aner hvorfor de har det. Anonymous poster hash: 0f833...124
Gjest pysepusen Skrevet 1. desember 2013 #5 Skrevet 1. desember 2013 Jeg synes det er mer enn nok med en. Her hjemme får han pakkekalender. Men etter en tur i butikken kom han også hjem med en sjokoladekalender. Heldigvis ville han ha den der Ikke gidder jeg å gjøre noe nummer ut av en enkel kalender heller!
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #6 Skrevet 1. desember 2013 Jeg forstår godt hva du mener. Datteren til samboeren min har 4 kalendere. 1 hos oss og tre hos mor.. Jeg tenker at to er toppen. Anonymous poster hash: 89ad2...6f0
Poppip Skrevet 1. desember 2013 #7 Skrevet 1. desember 2013 Er det vanlig? Jeg kjenner ikke til noen med mer enn én kalender, utenom der hvor familien har en sammen og barna i tillegg har sin egen. Uansett, jeg tror hva vi lærer barna mellom 25. desember og 30. november er viktigere enn antall adventskalendere 24 dager i løpet av året. 2
solfaktor1 Skrevet 1. desember 2013 #8 Skrevet 1. desember 2013 Må innrømme at jeg syntes pakkekalender er noe tull. Det er kos med kalender, men da tenker jeg sånn enkel sjokoladekalender. Pakkene koster mye penger tilsammen. 1
Teriyaki Skrevet 2. desember 2013 #9 Skrevet 2. desember 2013 Må innrømme at jeg syntes pakkekalender er noe tull. Det er kos med kalender, men da tenker jeg sånn enkel sjokoladekalender. Pakkene koster mye penger tilsammen. Trenger ikke koste mye. Her fikk vi mest ting til rundt 20 kroner pluss en litt større ting på julaften. 2
Mafalda Skrevet 2. desember 2013 #10 Skrevet 2. desember 2013 Jeg kan være med på å dra ned snittet litt- mine unger får nemlig bare en kvart kalender hver De deler en pakkekalender, og får da gave hver 4. dag. Siden jeg bare skal kjøpe seks gaver til hver kan jeg legge litt mer omtanke og penger i hver gave, og helt ærlig: å pakke inn 96 gaver er jo på grensen til galskap. Tror de lever veldig godt med å dele kalenderen, det er jo det vi har gjort i alle år også. Men tror du ikke det er mange (dum-)snille besteforeldre som synes det er sååå hyggelig å kjøpe en kalender til barnebarnet? Det tror nemlig jeg. Foreldrene har allerede lagt sitt løp, og så kommer slektninger med kalendere i tillegg... 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #11 Skrevet 2. desember 2013 Jeg kan være med på å dra ned snittet litt- mine unger får nemlig bare en kvart kalender hver De deler en pakkekalender, og får da gave hver 4. dag. Siden jeg bare skal kjøpe seks gaver til hver kan jeg legge litt mer omtanke og penger i hver gave, og helt ærlig: å pakke inn 96 gaver er jo på grensen til galskap. Tror de lever veldig godt med å dele kalenderen, det er jo det vi har gjort i alle år også. Men tror du ikke det er mange (dum-)snille besteforeldre som synes det er sååå hyggelig å kjøpe en kalender til barnebarnet? Det tror nemlig jeg. Foreldrene har allerede lagt sitt løp, og så kommer slektninger med kalendere i tillegg... De gangene vi hadde pakkekalender hadde vi det også som du har det med dine barn, bortsett fra at vi var 6 barn og at mamma ikke la noe særlig omtanke i pakkene Jeg tenker at man bør kommunisere med disse besteforeldrene. Bestemoren til mitt barn spør som regel om vi har ditt og datt som hun kunne tenkt seg å kjøpe før hu kjøper og tropper opp med det. Hvis hun hadde spurt om vi hadde kalender til barnet og vi allerede hadde kjøpt så hadde jeg bedt hu om å ikke kjøpe. Nå forstår ikke mitt barn noe særlig av kalender og jul ennå, men kan tenke meg hvordan det ville blitt om han ble vant med å få 2-3 pakker hver eneste dag i desember fra han ikke forstår noe til han plutselig forstår. Da vil han jo tro at det er sånn det skal være og lage et rabalder når han et år "bare" får en kalender TsAnonymous poster hash: e4e17...bb4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #12 Skrevet 2. desember 2013 Ungen min har 2. Jeg har ikke kjøpt/gitt henne noen av de. Hun fikk begge i gave. Ellers er jeg enig i at det holder med en. Anonymous poster hash: c6db7...6a9
Furstina Skrevet 2. desember 2013 #13 Skrevet 2. desember 2013 Chokladkalender säger jag nej till. Vi har provat sån lego, eller leksakskalender i två olika varianter och det var mest bara skräp i de - det höll till och med barnen med om. Olika år har jag gjort olika varianter på pakkekalender. I år är det en kalender med julpyssel i. Ting från Panduro som vi över dagarna bygger ihop till julsaker. Den har också något gott på lördagen. Hellre en liten bra chokladbit en gång i veckan än chokladkalender tycker jag. Ett annat år hade jag aktivitetslappar i kalendern; julsånger, julsaga, övernattning hos kompis, äta mat utomhus, åka pulka/akebrett, bygga snögubbe, baka pepparkakor, baka pepparkakshus, pynta pepparkakshus etc. Det var mycket uppskattat. En del jobb att planera så det passade med alla aktiviteter men verkligen lyckat.
Gjest pysepusen Skrevet 2. desember 2013 #14 Skrevet 2. desember 2013 Må innrømme at jeg syntes pakkekalender er noe tull. Det er kos med kalender, men da tenker jeg sånn enkel sjokoladekalender. Pakkene koster mye penger tilsammen. Jeg synes pakkekalender er kos. Noen ganger er gavene dyre, men det er f.eks. et par ullsokker som jeg hadde kjøpt uansett. Når det gjelder å bestemme veldig hva besteforeldre kjøper. Det gidder jeg ikke. Han er alene med dem i butikken. Da får de finne ut av det sammen. Uansett hva det er. Selv om jeg begynner å bli rimelig lei av at han får nye tegnesaker hver gang han ser ene bestemoren sin.
Enyya Skrevet 2. desember 2013 #15 Skrevet 2. desember 2013 Sønnen min har en pakkekalender. Jeg og bestemoren hans kjøper alltid 12 pakker hver så får hun også bidra litt uten at han får to. Han har også fått en linus i svingen julekalender i boklubben sin og en loddkalender fra fotballklubben sin. Synes det blir for mye med flere gave/pakkekalendere. Men de andre har bare kommet til ikke helt planlagt;-)
Harlekin Skrevet 2. desember 2013 #16 Skrevet 2. desember 2013 Jeg kan være med på å dra ned snittet litt- mine unger får nemlig bare en kvart kalender hver De deler en pakkekalender, og får da gave hver 4. dag. Siden jeg bare skal kjøpe seks gaver til hver kan jeg legge litt mer omtanke og penger i hver gave, og helt ærlig: å pakke inn 96 gaver er jo på grensen til galskap. Tror de lever veldig godt med å dele kalenderen, det er jo det vi har gjort i alle år også. Men tror du ikke det er mange (dum-)snille besteforeldre som synes det er sååå hyggelig å kjøpe en kalender til barnebarnet? Det tror nemlig jeg. Foreldrene har allerede lagt sitt løp, og så kommer slektninger med kalendere i tillegg... Slik gjorde mine foreldre det med oss barn også, 3 søsken. Alle fikk pakke på søndagene, og da var det en litt finere pakker Jeg husker kalendertiden som veldig fin, og det var nesten like gøy å se på mine søsken som fikk pakke på de dagene jeg ikke gjorde det. Min datter har pakkekalender som jeg har laget, samt Jul i svingen-kalender som bestemor kom med. Jeg synes absolutt at en kalender holder, men det gjør jo ikke noe om en besteforelder vil gi en kalender også. De gjør jo det fordi de er glad i barnebarnet og ønsker å gi dem noe, det er noe å sette pris på, synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #17 Skrevet 2. desember 2013 Jeg kan også dra snittet ned. Min 10-åring har 1 kalender (Haribo). Hun er storfornøyd. Tenåringene har ingen kalender i år. 14-åringen er nok litt skuffet men har ikke gjort noe stort nummer av det. Tenkte å kjøpe en felles Flaxlodd kalender til familien, men har ikke kommet så langt. Angående "hjemmelagdgavekalender"-kravet ramlet jeg av lasset den dagen jeg innså at 3 unger krevde 72 gaver dersom hver skulle ha sin. De får det heller igjen ved at jeg legger stor omtanke gjennom gavene på julaften. Anonymous poster hash: 17175...ff1
skruf Skrevet 2. desember 2013 #18 Skrevet 2. desember 2013 En kalender er er enn nok. Her har begge barna pakkekalender (og nei, det er ikke dyre, store gaver i hver pakke. Igår fikk de hockeypulver, og idag en liten lipgloss). Størstejenta har forsåvidt to kalendere pga hun er ei uke til meg og ei til faren, men den uken hun er til faren er det ikke pakker som henger her, og omvendt når hun er til meg. 1
miramis Skrevet 2. desember 2013 #19 Skrevet 2. desember 2013 For en problemstilling. Tviler på at det skader ungen å ha flere kalendere. Selv har jeg pakkekalender, skrapeloddkalender og to sjokoladekalendere. Er voksen og bor alene. Har flere venninner som syntes gavekalender er mye koseligere enn dyre julegaver. Så vi lager til hverandre. I tillegg har jeg fått sjokoladekalender fra min mor og eks, pluss skrapekalender av min stefar.
miramis Skrevet 2. desember 2013 #20 Skrevet 2. desember 2013 Angående "hjemmelagdgavekalender"-kravet ramlet jeg av lasset den dagen jeg innså at 3 unger krevde 72 gaver dersom hver skulle ha sin. Anonymous poster hash: 17175...ff1 Er jo bare å ha 24 gaver, yngstemann åpner luke 1, midten 2 og eldsten nr. 3! Skjønner godt at 14-åringen din syntes det er sårt.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå