AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #1 Del Skrevet 1. desember 2013 Jeg har slitt med kvalme, brennende følelse i øvre del av magen og generelt ubehag i mange mnd nå. Ble sendt til psykolog av vikaren til legen min (legen min var i permisjon), for h*n tenkte det var rent psykisk siden blodprøvene var greie. Men så kom legen min tilbake og h*n mistenker det er fysisk, og at siden jeg har gått med det så lenge nå at det har blitt litt psykisk også, h*n henviste meg til gastroskopi, så jeg venter enda på svar der. Legen sa til meg sist jeg var der at h*n mistenker enten spiserørsbetennelse eller magesår/bakterier i magesekk siden avføringsprøvene jeg leverte inn var fine, så var ingenting med tarmen sånnsett. Noen som har opplevd lignende? Hva var det isåfall, om du har hatt spiserørsbetennelse, hvordan opplevde du det? Anonymous poster hash: 38911...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #2 Del Skrevet 1. desember 2013 Ja, det har jeg hatt. I tillegg til ubehaget ble jeg veldig slapp. Det hjalp da jeg tok jerntilskudd. Ellers er det syrenøytrale medisiner og holde seg unna triggere som melk, sjokolade og røyk. Anonymous poster hash: 09aa3...b19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #3 Del Skrevet 1. desember 2013 Ja, det har jeg hatt. I tillegg til ubehaget ble jeg veldig slapp. Det hjalp da jeg tok jerntilskudd. Ellers er det syrenøytrale medisiner og holde seg unna triggere som melk, sjokolade og røyk. Anonymous poster hash: 09aa3...b19 TS her. Ah, nettopp. Ja, jeg er utrolig giddesløs, men det ser jo de på som "depresjon" selvfølgelig, veldig flink til å skylde på psyken, gitt ! Går på Somac i tillegg, det hjelper mye, takker for råd! Tåler sukker dårlig generelt egentlig, blir fort kvalm. Sånn var jeg ikke før Anonymous poster hash: 38911...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #4 Del Skrevet 2. desember 2013 Jeg fikk Somac for halsbetennelse og hadde så vondt (føltes som halsbrann bare 100 ganger verre). Det var så vondt at jeg ikke kunne ligge flatt ut og måtte sitte å sove i 3 uker. Det ble bare verre og tilsutt fikk jeg pustevansker. Dro to ganger til legevakten, men først den tredje gangen tok de meg på alvor og jeg ble umiddelbart lagt inn for jeg hadde hjerteinfarkt... Ikke for å skremme TS, men har de tatt EKG? Jeg vil som sagt ikke skremme noen, men synes det ville være feil å IKKE fortelle om min opplevelse av det som var en feildiagnose fra legen fordi symptomene likned antagelig på halsbetennelse. Anonymous poster hash: 632ba...6da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #5 Del Skrevet 2. desember 2013 Jeg fikk Somac for halsbetennelse og hadde så vondt (føltes som halsbrann bare 100 ganger verre). Det var så vondt at jeg ikke kunne ligge flatt ut og måtte sitte å sove i 3 uker. Det ble bare verre og tilsutt fikk jeg pustevansker. Dro to ganger til legevakten, men først den tredje gangen tok de meg på alvor og jeg ble umiddelbart lagt inn for jeg hadde hjerteinfarkt... Ikke for å skremme TS, men har de tatt EKG? Jeg vil som sagt ikke skremme noen, men synes det ville være feil å IKKE fortelle om min opplevelse av det som var en feildiagnose fra legen fordi symptomene likned antagelig på halsbetennelse.Anonymous poster hash: 632ba...6da Nei, jeg har kun tatt blodprøver og er henvist til gastroskopi nå. Hjerteinfarkt i en alder av 21? Og hatt det i 9mnd? Jeg har absolutt ingen smerter jeg da, bare ubehag og masse kvalme .. og brennende følelse i øvre del, men ingen halsbrann eller sånn direkte smerter. Skummelt at det skal så mye til for å bli tatt på alvor da.. TSAnonymous poster hash: 38911...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #6 Del Skrevet 2. desember 2013 Spør på apoteket om du kan ta Gavison i tillegg. Det er noe man drikker som legger seg som et lokk over magesekken. Smaker grusomt, men det hjelper. Jeg ville også fått sjekket jernnivåene hos legen. Jeg bare begynt med jern, men jeg vet jeg har kronisk jernmangel. Merket bedring samme dag. Tviler sterkt på at det er noe med hjertet ditt, men skjønner godt at du føler deg dårlig. Prøv å finn ut hva som er triggere, som sagt mange tror det hjelper med melk, men ofte gjør det vondt verre. Anonymous poster hash: 09aa3...b19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucid Skrevet 2. desember 2013 #7 Del Skrevet 2. desember 2013 Jeg hadde det legene kalte en lett betennelse i spiserøret i forbinnelse med mb.crohns. (Hadde betennelse i andre deler av systemet i tillegg) de eneste problemene jeg hadde akkurat der var at jeg hadde litt tungt for å puste noen ganger, litt følelsen av halsbetennelse i perioder og sure oppstøt. Åh, herreguuud, den halsbrannen holder på å ta livet av meg enda selv om selve betennelsen nok er borte. Jeg går på tabletter som minner om somac, som skal dempe produksjonen av magesyre, hvis jeg har forstått det riktig. Beste jeg har fått noen gang tror jeg Stopper brannen på bare noen minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #8 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg har en kronisk spiserørsbetennelse, allergisk reaksjon i spiserøret: Eosinofile Øsofagitt Slet med kvalme lenge, prøvde naproxen og alle slags slike preparater. Var til slutt til gastroskopi der jeg fikk denne diagnosen. Veldig få som har hørt om den, stilles ved biopsier av spiserøret ved gastroskopi. Be legen om å sjekke for denne sykdommen også. Hovedsymptomet til dette syndromet er egentlig at man sliter veldig med å svelge og at maten setter seg fast og slikt, det har jeg egentlig ikke så store problemer med. Kan merke at maten fremdeles ligger i spiserøret og at jeg må drikke for å få ned mate, men utenom det fungerer det fint. I hovedsak sliter jeg egentlig med en slags kvalme hele tiden, spesielt etter jeg har spist og/eller om jeg ligger nede. Men også om jeg anstrenger meg, blir alltid kvalm når jeg trener styrke, spesielt ved øvelser der man ikke står oppreist. Er ikke kvalme, men klarer ikke beskrive det på noe annet. En brennende kvalme som på en måte ligger i magesekk - spiserør - helt opp til svelget, men også i vevet rundt :S er veldig diffust. Har ikke halsbrann per se, men kan ofte føle at mageinnholdet kommer opp i spiserøret. I tillegg er jeg veldig sliten og føler meg mye dårlig. Men som sagt, svelgevansker er hovedsymptomet på sykdommen, men det plages egentlig ikke jeg noe med! Blodprøver og slikt viste ingen ting hos meg heller, veldig bra at du skal til gastroskopi, og forhåpentligvis finner de ut av det. Husk å sikre deg om at de sjekker for eosinofile øsofagitt også, som sagt er det veldig få leger som har hørt om det, en gastroskopi lege burde dog ha hørt om den. Lykke til. Ta kontakt om det er noe du lurer på Har en del råd når det kommer til spising og generelt hva man burde/burde ikke gjøre. Anonymous poster hash: 21705...f05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GLE Skrevet 14. desember 2013 #9 Del Skrevet 14. desember 2013 Hei du "Anonym" med eosinofil øsofagitt. Jeg har lenge ønsket å komme i kontakt med noen her i Norge med denne sykdommen, så det hadde vært fint å høre fra deg. Jeg fikk diagnosen for to år siden og har prøvd mange typer behandling for å bli bedre uten særlig resultat. Jeg sliter med svelgvansker og at mat setter seg fast. Jeg er i tillegg mye kvalm, ubehag fra spiserør, sliten både fysisk og psykisk. Møter lite forståese og hjelp i helsevesenet...Er veldig fortvilet. Så om du har noen gode erfaringer i forhold til behandling eller annet som kan hjelpe, vil jeg gjerne vite det :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #10 Del Skrevet 14. desember 2013 Hei du "Anonym" med eosinofil øsofagitt. Jeg har lenge ønsket å komme i kontakt med noen her i Norge med denne sykdommen, så det hadde vært fint å høre fra deg. Jeg fikk diagnosen for to år siden og har prøvd mange typer behandling for å bli bedre uten særlig resultat. Jeg sliter med svelgvansker og at mat setter seg fast. Jeg er i tillegg mye kvalm, ubehag fra spiserør, sliten både fysisk og psykisk. Møter lite forståese og hjelp i helsevesenet...Er veldig fortvilet. Så om du har noen gode erfaringer i forhold til behandling eller annet som kan hjelpe, vil jeg gjerne vite det :-) Har sendt den en PM Anonymous poster hash: 21705...f05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luna1973 Skrevet 17. januar 2017 #11 Del Skrevet 17. januar 2017 Hei! Jeg ser at denne tråden er fra 2013, men håper dere kan se at jeg forsøker å få råd i fra noen som har eosinofil øsofagitt. Trenger også å høre med noen med erfaringer med dette. Håper å høre noe:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå