Gå til innhold

konfirmasjon: Kristelig eller borgerlig? Hva valgte du?

Gjest GreenSky

borgelig eller kristelig konfirmasjon?  

2 stemmer

1. 1. borgelig eller kristelig konfirmasjon?

• borgerlig
      39
    • kristelig
      95
    • ingen av delene
      1
    • er ikke konfirmert
      14

Anbefalte innlegg

Jeg valgte borgerlig konfirmasjon, har ikke vært tilhenger av religion siden jeg og venninnen min gjorde et fjortendagers forsøk på å tro på Tor & Odin i femte klasse.

Må innrømme at jeg husker fint lite av timene, though. Kanskje ikke etikk og moral lå mitt fjortenårige selv så veldig tungt på hjertet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus
kristelig valgte jeg

fordi da fikk jeg gaver og penger, og fordi alle andre gjorde det   :hoho:   :hoho:   :hoho:   :hoho:

Frekt å ødelegge folks illusjoner om den kristne konfirmasjonen på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor er toleransen her?

Jeg synes det virkelig oser av fordommer fra alle kanter her. Spørsmålet i utgangspunktet var hva folk velger, ikke hva man synes om det andre velger.

Jeg håper konfirmantene ikke har samme fordommer som folk her. Her synes jeg begge sider viser hvor lite kunnskap det er om hverandre, og hvor mye som er styrt av mistro til hverandre. Jeg er skremt både av holdningene fra kristne og humanetikere her i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg gjest, man skal respektere hverandres valg. Det har jeg også sagt tidligere i denne tråden. Det jeg ikke kan tolerere, er å bli sett ned på fordi jeg velger en annen vei i livet enn å være kristen.

Min mor og far døpte meg ikke fordi de mente jeg skulle få velge selv, og det er det eneste rette. Jeg kommer heller ikke til å døpe mine barn, men om de vil det selv senere så er det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det du skriver om Ylajali går dessverre begge veier.

Nabojenta her fikk gjennomgå skikkelig da hun valgte å konfirmere seg i kirka mot foreldrenes vilje. De har aldri respektert henne for dette.

Respekten bør gå begge veier, og jeg sier bare: Gi barna deres rom og reell mulighet til valg.

Det er ikke enkelt når man selv enten elsker kirka eller hater kirka, elsker humanetisk forbund, eller hater humanetisk forbund. Vær derfor bevisst på det at ungene skal velge selv og støtt dem i deres valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg konfirmerte meg kristelig, ikke fordi jeg var (eller er) spes kristen, men fordi "alle andre gjorde det". Dessuten falt det seg naturlig. Det var ikke så vanlig med borgerlig konfirmasjon på den tida (nå høres jeg vel urgammel ut, men det er jeg altså ikke), så den tanken ble ikke i det hele tatt vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristleg for meg, bare fordi det var sædvane. Er så absolutt ikke kristen, men har enda ikke meldt meg ut.

Det er mye je ville gjort om igjen.

Om det var i dag så ville jeg gjort det borgerlig og byttet ut dressen med en lys deilig kjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...