Gå til innhold

hvorfor er fluesopp som julepynt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker når jeg var lita at vi hadde noen juledekorasjoner med fluesopper på, men siden jeg begynte å kjøpe julepynt selv har jeg aldri sett noe med fluesopp før i år (som jeg har sett, dere kan jo ha sett det før). Hva er julete med fluesopper?

Må innrømme at jeg kjøpte noen "fluesopper" til juletreet da det er at minne fra barndommen :)

Anonymous poster hash: d4c25...e52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde vi også. Fikk aldri noe annen forklaring enn at det var fordi de er røde :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært fluesopp som julepynt i alle år. Sikkert fordi de er røde og hører gjerne sammen med pynt som er fra eller inspirert av naturen.

Anonymous poster hash: 85ee9...f17
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette snakket faktisk jeg og samboeren om i dag, da vi fant noe fluesopp-pynt på Europris! :ler:

Vi hadde fullt av fluesopper på julepynten da vi barna vokste opp, men jeg aner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig. På barneskolen lærte jeg at vikingene visstnok åt fluesopp og drakk mjød til jul, men da gjorde de kanskje ikke det alikevel?

Anonymous poster hash: 78f35...027

Det var vel mer fleinsopp det gikk i der?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig. På barneskolen lærte jeg at vikingene visstnok åt fluesopp og drakk mjød til jul, men da gjorde de kanskje ikke det alikevel?

Anonymous poster hash: 78f35...027

Vikingene knasket fluesopp når de var på tokt. Det gjorde de for å være så rusa når de steg i land at de som bodde der ikke virket skremmende på dem, så de kjekt og enkelt kunne gå berserkergang uten å få hverken dårlig samvittighet, PTSD, eller frykt for å bli tatt til fange.

Hvis ikke kunne de jo fort blitt litt avskrekket av en gjeng med irlendere som stod klare med høygafler, sverd, pil og bue og fakler.

Så da ruset de seg og plyndret empatiløst ivei.

Så drakk de mjød og partajet etterpå.

Kan hende de gjorde det til jul også, men det vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en slik i glass , den er søt sammen med noen kongler og 4 hvite adventlys! Har ikke tenkt over hvorfor den er julepynt , men den funker for meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...