Gjest Mat og kultur Skrevet 10. mai 2004 #1 Del Skrevet 10. mai 2004 Faren spiller en viktig rolle for barn og kostholds-vaner. Hvis barna er så heldige å få være med sin far på innkjøp, og se sin far lage mat i kjøkkenet, mens barna ser på/hjelper til, er dette gull verdt for barns bevissthet omkring valg av matvarer når de bli eldre. Jeg regner med at alle kvinner som skriver på dette forumet og som bor sammen med en "pappa", har en mann som nettopp lager mat med barna sine og skaper matglede hos dem? Greit nok at kvinnene gjør dette, men det er ikke sunt for barna å konstant se moren gjøre dette. Budskapet får en mye større verdi om de også ser faren sin lære bort litt. Men dette visste dere selvfølgelig alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 10. mai 2004 #2 Del Skrevet 10. mai 2004 Mannen her i familien jobber, så det er jeg som står for maten. Og lager han mat, så lager han stort sett den samme maten som meg, så jeg tviler sterkt på at mine barn begynner å spise mer variert av den grunn. Vi har prøvd å lage variert mat ørten ganger, men de vil ikke ha og jeg er i mot tvangsforing ( hvis man kan kalle det det ). Helsestasjonen sier at dette er helt normalt og det er ikke noe å bekymre seg over før de går ned i vekt o.l. Så jeg tar det hele med knusende ro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2004 #3 Del Skrevet 10. mai 2004 Da jeg var liten brukte jeg å stå å se på min pappa når han fileterte fisk, og forberedte reker, krabber, hummer og hval. Dette syntes jeg var mer interesant enn å se på når mamma laget ball eller fiskeboller... Lillesøsteren min gjør det samme, hun blir imponert over at pappa lager mat av ett levende dyr! (helt fra bunnen..) Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far i aksjon Skrevet 10. mai 2004 #4 Del Skrevet 10. mai 2004 Nemlig! Slik som du over her som husker din far stå med krabber og fisk osv.: slike minner sitter som støpt! Det har ikke noe å si at far og mor lager samme mat: det har noe å si hvem som alltid gjør det! Det at faren tar med barna i matbutikken og demonstrerer hvordan man tenker når man går til innkjøp, DET husker barna (fordi som oftest er det moren som gjør det). Og når de ser faren i aksjon på kjøkkenet ivrig og interessert og forklarer dette med varme stekepanner osv. vil barna huske dette! Nettopp fordi de VET at fedre normalt sett ikke gjør for mye av dette. De som har slike fedre er heldige. Om ikke barna vil spise variert og sunt de første årene vil de mest sannsynlig gjøre det når de blir studenter og store nok: DA vi de huske sin mors og fars matvaner, innprenting om sunn/god mat og hvor viktig det er å ikke kjøpe hurtig/ferdig mat! Og det er det som teller: hvilke mønstre barna tilegner seg når de blit større. D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå