Gå til innhold

"Ingen burde gå over sine grenser" - uenig!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser dette blir sagt i mange tråder her på seksualitet. F.eks. i tråden om hun som er nervøs for å fingre partneren i rumpa fordi det kan komme avføring på fingeren - der er mange av svarene nettopp slik: ingen burde gå over sine grenser, hvis du ikke ønsker å gjøre det så la være, osv.

Jeg er litt uenig i denne holdningen kjenner jeg. For det første er den ganske kjønnsbestemt: det er stort sett kvinner som oppfordres til å "kjenne sine grenser". Hadde en mann laget en tråd om å fingre dama si i rumpa, tviler jeg på at han hadde fått samme svar.

For det andre så skal man vel strekke seg litt for at partneren skal få det godt? Det gjelder jo alle andre deler av livet: det er sunt å utfordre seg selv, man må tørre å prøve noe nytt, osv. Hvorfor skal det være annerledes med sex? Om jeg tenner veldig på en finger opp i rumpa, og det ville gjort sex enda diggere for meg, så håper jeg jo at mannen min vil gjøre det for min skyld. Selv om han kanskje synes det er litt skummelt eller potensielt ekkelt. Jeg håper jo at han vil ha et åpent sinn og prøve å like å gjøre det på meg. Det verste som kan skje er jo at det kommer litt avføring på fingeren, det vaskes jo bare bort og ferdig med det. Neppe veldig traumatisk.

Noen grenser må man jo ha. Man bør jo ikke føle seg presset til å gjøre noe som er direkte farlig, eller så avtennende at det kan ødelegge hele sexlysten. Men generelt synes seg denne "ingen burde gå over sine grenser!"-greia er litt tullete. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: a6e38...96d
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går noen over mine seksuelle grenser går jeg totalt kald og mister alle følelser og respekt for den personen.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg har mine grenser, men de er ganske klart definerte. Selv om det kanskje ikke er noe jeg tenner veldig mye på, kan jeg gjerne gjøre ting for partneren min som han synes er pirrende og deilig. Jeg blir tent av at han blir tent, så sånn sett får jeg jo noe ut av det jeg også.

Anonymous poster hash: 74736...155
  • Liker 4
Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg har mine grenser, men de er ganske klart definerte. Selv om det kanskje ikke er noe jeg tenner veldig mye på, kan jeg gjerne gjøre ting for partneren min som han synes er pirrende og deilig. Jeg blir tent av at han blir tent, så sånn sett får jeg jo noe ut av det jeg også.

Anonymous poster hash: 74736...155

Vel, da er du en større person enn meg, for jeg blir ikke tent av at en fyr f.eks maser om å pule i ræva når jeg ikke vil. Da får jeg ikke til å tenne på ham. Blir det mye mas så kutter jeg ham ut.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er bare sunt å utfordre sine egne grenser i blant, men det må være en avgjørelse man tar selv.

Anonymous poster hash: c27f4...2f1
  • Liker 8
Skrevet

Jeg mener fortsatt at man må gjøre det man har lyst til, og hva man føler seg komfortabel med.

Om du synes det er greit å strekke deg litt ekstra, er det deg, men de aller fleste har en grense de ikke vil noen skal tråkke over.

Om jeg har satt en grense og noen prøver å tråkke over den, vil jeg jo miste helt lysten. Å gjøre noe for "partnerens" skyld blir bare feil i mine ører; det skal jo være godt for begge.

• Liker 4
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er svært stor forskjell på 'å strekke seg' og å presses over sine egne grenser.

Grenseoverskridelser vil fjerne all lyst. Absolutt all lyst.

Og jeg snakker om absolutte grenser, ikke om 'lekegrenser' basert på oppfatninger om det ene eller det andre man 'definerer i kategorien "Æsj. Liker ikke".

• Liker 9
Skrevet

Jeg er til dels enig med deg. Jeg mener at i et forhold, inkludert sex-livet, handler det om å gi og få. Sex dreier seg jo i stor grad (ca 50%?) om å gi nytelse til den andre parten. De fleste blir vel tent av å se partneren vri seg i nytelse?<br /><br />Jeg gjør ikke ting som frastøter meg eller som er vondere enn jeg aksepterer. Men jeg gjør ting som ikke gir meg så mye eller som ikke umiddelbart er veldig opphissende for meg selv, nettopp fordi min partner liker det. Til gjengjeld gjør han ting for meg som jeg nyter, men som ikke gir ham direkte nytelse. Det finnes ikke noe sort-hvitt her, det finnes grader av alt. Skal man KUN gjøre det som er opphissende for en selv, blir man en egoist i senga.

Anonymous poster hash: d141e...206

• Liker 2
Skrevet

Enig med dere som sier at man kan tøye egne grenser, men ikke presse den andre. Stor forskjell!!

Anonymous poster hash: 35ced...4ef

• Liker 1
Skrevet

Jeg er til dels enig med deg. Jeg mener at i et forhold, inkludert sex-livet, handler det om å gi og få. Sex dreier seg jo i stor grad (ca 50%?) om å gi nytelse til den andre parten. De fleste blir vel tent av å se partneren vri seg i nytelse?<br /><br />Jeg gjør ikke ting som frastøter meg eller som er vondere enn jeg aksepterer. Men jeg gjør ting som ikke gir meg så mye eller som ikke umiddelbart er veldig opphissende for meg selv, nettopp fordi min partner liker det. Til gjengjeld gjør han ting for meg som jeg nyter, men som ikke gir ham direkte nytelse. Det finnes ikke noe sort-hvitt her, det finnes grader av alt. Skal man KUN gjøre det som er opphissende for en selv, blir man en egoist i senga.

Anonymous poster hash: d141e...206

You said it. Det er jo akkurat det det handler om, spør du meg også.

Skrevet

Jeg tror det er bedre om man kan snakke om tre "soner" enn om grenser som om det skulle vært et ja/nei-spørsmål.

Sone 1: Ting du liker og gjerne gjør.

Sone 2: Ting du egentlig ikke liker eller får noe ut av selv, men som du kunne gjort for å glede partneren.

Sone 3: Ting du absolutt aldri, under noen omstendigheter, ville funnet på å gjøre.

Hvis det du mener er at mange plasserer for mye av det som kunne vært sone 2 i sone 3 isteden, så er jeg tilbøyelig til å være enig med deg. F.eks.: En kar jeg kjenner har fotfetisj, og er åpen om det med de fleste. Han er i et forhold med en dame som har visst om denne fetisjen siden dag 1, og ikke egentlig har noe kjempeproblem med den (har jeg inntrykk av), men som nekter å forholde seg til den likevel. Hvor mye hadde det kostet henne å innimellom kaste sokkene og la ham gi henne en fotmassasje, eller å kysse føttene hennes? Stelle føttene innimellom så han syns de er litt ekstra lekre og deilige? Eller bare legge føttene sine i fanget hans iblant som forspill? I tilfeller som dette, hvor det ikke egentlig hadde kosta deg noen verdens ting å gjøre partneren din happy, hvorfor gjør man det ikke?
Kommunikasjon er like fullt key her. Hvis du er sammen med en annen person og drømmer om å ha trekant en gang, og partneren din nekter pga. sjalusi, usikkerhet eller andre årsaker, ikke(!) ta det opp femten ganger. Et par ganger holder i massevis. Snakk om hva du liker, fantaserer om og har lyst til, og si gjerne "jeg har så sykt lyst til at du skal tisse på meg i dusjen en gang når vi har sex", men ikke spør hver uke om han/hun har "tenkt noe mer på den wet-fantasien" eller har "tenkt til å tisse på meg snart". Jeg har fått det med meg, jeg vet at du fantaserer om det, jeg tenker på det, men så lenge svaret er NEI kommer jeg ikke til å bringe temaet på banen igjen, og jeg hadde satt stor pris på om du ikke gjorde heller. Det er faktisk forskjell på å snakke om fantasiene sine og å mase.
Når det er sagt har selvfølgelig den andre parten i forholdet også et ansvar her, nemlig et ansvar for å tenke på og revurdere egne grenser litt. Spør deg selv og partner om hvor viktig akkurat dette er for partneren din, og prøv å sette deg selv i en situasjon hvor du faktisk "gir etter" for partnerens ønsker. Hadde partnerens reaksjon (kåt, crazy orgasm, takknemlighet etc.) gjort opp for at du kanskje følte at du beveget deg utenfor komfortsonen, med alt det innebærer? Eller kanskje dette er noe du sa nei til for en stund siden og ikke egentlig har vurdert seriøst siden? Det er mye jeg sa æsj og fysj til for seks år siden (analsex, ALLE former for wetsex, BDSM etc.), men som jeg nå har funnet ut at jeg enten liker veldig godt, eller kan "touche innom" for å glede noen. Grenser forandres, og det som føltes helt uaktuelt med en person er kanskje ikke helt feil med en annen?

• Liker 3
Gjest Eurodice
Skrevet

Hvorfor skal det være annerledes med sex? Om jeg tenner veldig på en finger opp i rumpa, og det ville gjort sex enda diggere for meg, så håper jeg jo at mannen min vil gjøre det for min skyld. Selv om han kanskje synes det er litt skummelt eller potensielt ekkelt. Jeg håper jo at han vil ha et åpent sinn og prøve å like å gjøre det på meg. Det verste som kan skje er jo at det kommer litt avføring på fingeren, det vaskes jo bare bort og ferdig med det. Neppe veldig traumatisk.

Vaskes bort og ferdig med det, skriver du. Men lukten blir sittende i lang tid. Det er ganske motbydelig.

Skrevet

Ser dette blir sagt i mange tråder her på seksualitet. F.eks. i tråden om hun som er nervøs for å fingre partneren i rumpa fordi det kan komme avføring på fingeren - der er mange av svarene nettopp slik: ingen burde gå over sine grenser, hvis du ikke ønsker å gjøre det så la være, osv.

Jeg er litt uenig i denne holdningen kjenner jeg. For det første er den ganske kjønnsbestemt: det er stort sett kvinner som oppfordres til å "kjenne sine grenser". Hadde en mann laget en tråd om å fingre dama si i rumpa, tviler jeg på at han hadde fått samme svar.

For det andre så skal man vel strekke seg litt for at partneren skal få det godt? Det gjelder jo alle andre deler av livet: det er sunt å utfordre seg selv, man må tørre å prøve noe nytt, osv. Hvorfor skal det være annerledes med sex? Om jeg tenner veldig på en finger opp i rumpa, og det ville gjort sex enda diggere for meg, så håper jeg jo at mannen min vil gjøre det for min skyld. Selv om han kanskje synes det er litt skummelt eller potensielt ekkelt. Jeg håper jo at han vil ha et åpent sinn og prøve å like å gjøre det på meg. Det verste som kan skje er jo at det kommer litt avføring på fingeren, det vaskes jo bare bort og ferdig med det. Neppe veldig traumatisk.

Noen grenser må man jo ha. Man bør jo ikke føle seg presset til å gjøre noe som er direkte farlig, eller så avtennende at det kan ødelegge hele sexlysten. Men generelt synes seg denne "ingen burde gå over sine grenser!"-greia er litt tullete. Hva tenker dere?

Jeg mener i utgangspunktet grenser er til for å tøyes, og dette gjelder på alle områder. Men, det er jo klart, jeg er ikke ute etter å hjernevaske noen til å gjøre noe de ikke har lyst til, men litt lettere press ser jeg ikke noe galt i (så lenge man har gode intensjoner)

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

jeg tenker at man bestemmer selv over egen kropp og gjør ikke ting man ikke er comfy med. Om den andre forventer at den andre krysser grenser er ikke den petsonen noe å ha
Skrevet

Hvorfor er det bare en part her som må føye seg? Det lurer jeg på.

Det er helt greit å strekke seg for å tilfredstille partner, men ens partner bør da også ta hensyn til at det ikke er alt en har lyst å gjøre?

Personlig så har jeg stor respekt for andres grenser, og forventer det samme i retur. Jeg prøver gjerne nye ting og jeg gjør gjerne ting som ikke gir meg noe stort om partneren ønsker det, men de tingene jeg missliker gjør jeg ikke under noen omstendigheter, jeg mister totalt tenningen av å prøve å tvinge meg gjennom slike ting, så det er uaktuelt, jeg ser heller ikke poenget i å tvinge han til å gjøre noe han missliker.

Anonymous poster hash: e495c...9c4

Skrevet

Det er alltid viktig å operere innenfor trygge, rigide og fastsatte rammer, og aldri utfordre sine grenser og/eller utvide sine horisonter.

Anonymous poster hash: b4186...698
Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er alltid viktig å operere innenfor trygge, rigide og fastsatte rammer, og aldri utfordre sine grenser og/eller utvide sine horisonter.

Anonymous poster hash: b4186...698

å utfordre grenser som er absolutte og å utvide horisonten er ikke det samme
Skrevet

Altså, jeg synes det er helt greit å presse mine egne grenser, men jeg hadde ikke tvingt en fing opp i rumpa på en mann fordi jeg hadde lyst :P Er jo greit å prøve seg litt frem med den andre parten, men ikke tråkke over deres grenser!

Tror heller det er greit å utforske litt hvor langt man kan gå før man sier man ikke liker det evt :)

Skrevet

Vaskes bort og ferdig med det, skriver du. Men lukten blir sittende i lang tid. Det er ganske motbydelig.

Da vasker du for dårlig.

Men bruk en engangshanske da, hvis det er så big deal.

Anonymous poster hash: c27f4...2f1

Skrevet

Går noen over mine seksuelle grenser går jeg totalt kald og mister alle følelser og respekt for den personen.

Nå var det vel heller snakk om at DU skulle gå over dine grenser, ikke partneren. Han skal gå over SINE, ikke dine. Henger du med?

Anonymous poster hash: 7e7a5...995

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...