AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #1 Skrevet 24. november 2013 Når du tar i bruk offentlig transport eller sitter i en bil hvor det er folk som sitter bak deg. Pleier du å skyve stolryggen bak da? Jeg gjør aldri det. Synes det er ganske frekt for de som sitter bak for det blir jo kjempetrangt! Og så ser det ganske teit ut på busser o.l. når en person nærmest ligger i setet. Anonymous poster hash: a748d...de2 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #2 Skrevet 24. november 2013 Jeg har veldig lange bein, så hvis jeg må det så må jeg det. Anonymous poster hash: 79ef1...958
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #3 Skrevet 24. november 2013 Nei. Jeg gjør aldri det. Noe av det mest irriterende som fins er folk på fly som absolutt skal sette setet sitt bakover. Det er en uting rett og slett. Hender av og til at jeg må be folk om de kan sette setet sitt opp igjen, spesiellt de gangene jeg skal spise på flyet. Anonymous poster hash: 37d9e...3b2 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #4 Skrevet 24. november 2013 Jeg pleier og spørre før jeg gjør det jeg. Og i de aller fleste tilfeller går det veldig bra. Anonymous poster hash: 2d6e1...3c0 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #5 Skrevet 25. november 2013 Jeg har veldig lange bein, så hvis jeg må det så må jeg det.Anonymous poster hash: 79ef1...958 Hva hvis den bak deg også har lange ben?Anonymous poster hash: 6d8a8...67b 4
Mafalda Skrevet 25. november 2013 #6 Skrevet 25. november 2013 Nei, det gjør jeg ikke. Som andre har sagt: alle sitter trangt på fly. Når man da i tillegg legger setet bakover, blir det enda verre for personen bak. Så det ville ikke falle meg inn å legge setet bakover, i hvert fall ikke på kortere turer. På interkontinentale flyvninger hvor personalet "lager natt" kunne jeg kanskje gjort det, men ikke på en tretimers eller femtimers tur. 2
Gjest Naria Skrevet 25. november 2013 #7 Skrevet 25. november 2013 Jeg har gjort det noen ganger på lange flyvninger. Men de aller fleste flyreisene mine er korte og da gjør jeg det selvsagt ikke.
Wolfmoon Skrevet 25. november 2013 #8 Skrevet 25. november 2013 Jeg legger det ikke helt bak over, men pga. problemer med nakken orker jeg ikke å ha seteryggen rett opp og ned. På de fleste kortdistansefly føler jeg heller ikke at seteryggen går så veldig langt ned at det er noe stort problem. Eller så gjør alle jeg har hatt foran meg som meg, tar ryggen bare litt ned
Kjetil E Skrevet 25. november 2013 #9 Skrevet 25. november 2013 Når du tar i bruk offentlig transport eller sitter i en bil hvor det er folk som sitter bak deg. Pleier du å skyve stolryggen bak da? Jeg gjør aldri det. Synes det er ganske frekt for de som sitter bak for det blir jo kjempetrangt! Og så ser det ganske teit ut på busser o.l. når en person nærmest ligger i setet. Anonymous poster hash: a748d...de2 På fly, buss og tog synes jeg det er mest behaglig å ikke lene stolen bakover. Synes faktisk normalstillingen er den beste også til å sove i. I bil så er jeg nødt til å skyve stolen bakover da jeg er lang i beina. Så når jeg sitter bak rattet må jeg ha stolen så langt tilbake som det er mulig å ha. Men selve seteryggen har jeg i vanlig possisjon.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #10 Skrevet 25. november 2013 Ja, det gjør jeg med god samvittighet Av offentlig transport bruker jeg bare tog. Anonymous poster hash: 67889...419
According To Skrevet 25. november 2013 #11 Skrevet 25. november 2013 Legger det ned om personen fremfor meg har lagt det ned. 2
Djungelvrål Skrevet 25. november 2013 #12 Skrevet 25. november 2013 Selvfølgelig setter jeg setet ned så langt tilbake jeg kan. Jeg pleier å sove på fly.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #13 Skrevet 25. november 2013 Selvfølgelig setter jeg setet ned så langt tilbake jeg kan. Jeg pleier å sove på fly. Jeg og, derfor velger jeg vindussete. Da er det ikke nødvendig å lene setet bakover noe særlig. Anonymous poster hash: 5dea8...dc3
Lea2 Skrevet 25. november 2013 #14 Skrevet 25. november 2013 Nå er det vel ikke beinplassen som blir mindre om noen legger ned setet foran på fly egentlig. Jeg bryr meg ikke om det om den foran legger ned setet eller skyver setet bakover (i bil e.l.). Sjåføren må selvsagt gjøre som han/hun vil og ha setet i riktig avstand. Jeg er heller ikke velsignet med særlig lange bein og OM dette hadde vært et problem, så hadde jeg nok enten reservert sete ved nødutgangen eller i alle fall ved midtgangen, slik at jeg hadde fått strukket på beina. Om man ikke får fysiske problemer med disse tingene og har tatt sine forhåndsregler, så synes jeg at livet er for kort til å irritere seg over slike ting.
Geralt Skrevet 25. november 2013 #15 Skrevet 25. november 2013 Nå er det vel ikke beinplassen som blir mindre om noen legger ned setet foran på fly egentlig. Jeg bryr meg ikke om det om den foran legger ned setet eller skyver setet bakover (i bil e.l.). Sjåføren må selvsagt gjøre som han/hun vil og ha setet i riktig avstand. Jeg er heller ikke velsignet med særlig lange bein og OM dette hadde vært et problem, så hadde jeg nok enten reservert sete ved nødutgangen eller i alle fall ved midtgangen, slik at jeg hadde fått strukket på beina. Om man ikke får fysiske problemer med disse tingene og har tatt sine forhåndsregler, så synes jeg at livet er for kort til å irritere seg over slike ting. Det er helt tydelig at du ikke har lange ben (prater om fly og tog nå) For det første så blir ben plassen betydelig mindre, for hvis du har lange ben så går de så langt opp at de blir påvirket av at den foran legger ned seteryggen. Ikke det at du egentlig KAN legge ned setet hvis jeg sitter bak deg, for jeg har allerede presset knærne mine 2-3 cm inn i seteryggen din. For det andre så er det så mange av dere "småfolk" som bestiller setene ved nødutgangen før vi har mulighet til å få tak i dem. Det er utrolig irriterende når du ser ei lita jenta på 160 som du VET at aldri kommer til å få opp nødutgangen heller ligger å strekker seg helt ut, men du på nesten 2m må sitte å miste blodtilførselen en annen plass (og ikke mist dø fordi egoisten på rad 15-16 ikke klarer å åpne døren). Her skal flypersonalet ta sin del av skylden, jeg har sett hele rader av pensjoniser med krykker få lov til å sitte med nødutgangen, og når de blir spurt om de klarer å åpne døren er det et lite "hæ?" til svar, før de finner ut at "joda, det går nok fint". De klarer ikke åpne cola-boksen sin engang! Og ikke minst blir det fort 200kr dyrere for å oss å fly når vi må bestille sete for hver flygning. 2
Lea2 Skrevet 25. november 2013 #16 Skrevet 25. november 2013 Jeg har flydd sammen med folk med lange bein.. eksen var tett innpå 2 meter. Ordnet det som regel med at han satt ved midtgangen eller at vi oppgraderte til nødutgang. Som regel gikk det greit, selv om han sleit litt mens den tralla var på tur bortover midtgangen. Og ja.. det hender at jeg oppgraderer til nødutgang selv om jeg er liten. Men jeg reserverer aldri plass der på forhånd. De gangene det har skjedd har jeg sett at setene har stått tomme og har spurt om det er mulig å sitte der. Tror jeg har betalt 100 NOK eller noe i den duren for å flytte. Og jammen skulle jeg da ha fått opp døra om det hadde vært nødvendig også
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #17 Skrevet 25. november 2013 Nei, jeg har lange ben og får så såre knær når det blir gjort mot meg at jeg definitivt ikke gjør det mot andre. Pleier å sørge for å sitte i midtgangen så jeg får strukket ut, da. Anonymous poster hash: 2cfff...2c1 2
Gjest Grapefrukt Skrevet 25. november 2013 #18 Skrevet 25. november 2013 Jeg liker at folk tar ned seteryggen litt. For da kan jeg legge knærne mine inntil seteryggen og slappe av. Hvis de ikke gjør det må jeg nemlig forandre sittestilling for å kunne ha knærne opp etter stolen. Jeg har lange bein selv.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #19 Skrevet 25. november 2013 Aldri. Det handler om å vise hensyn. Hver gang vi ikke har fått plass ved en nødutgang har personene foran presset setene sine godt nedi knærne på faren min (på 2m) og meg som begge er veldig høye. Disse personene er også sånne folk som når de skal sette seg ned, slepper seg rett ned i setet så det dulter seg minst 10 cm bakover i samme slengen. Hadde jeg ikke vært så konfliktsky, hadde jeg fortalt dem hvor skapet skulle stå, ærlig talt. Anonymous poster hash: 44d71...bb0 1
Lea2 Skrevet 25. november 2013 #20 Skrevet 25. november 2013 Men om dere langbeinte reiser sammen med noen som ikke er så langbeinte, så går det kanskje an å bytte plass også? Eller å si pent i fra til den foran at dere sliter fordi dere har lange bein. Enten kan den foran som må lene ryggen bakover bytte plass med sidemannen/kvinnen eller noe sånt. Om jeg hadde blitt spurt pent om jeg kunne sette opp setet hadde jeg mest sannsynlig gjort det uten noe problem.. OM jeg ikke hadde hatt en god grunn til å legge det tilbake. Og jeg hadde mer enn gjerne byttet plass med noen for å løse problemet også. Fakta er jo at fly er trange OG at seter kan legges bakover. Om man har spesielle behov (selvforskyldt eller ei), så tar man forhåndsregler. Samme sak om man flyr med barn. Jeg setter pris på å sitte litt unna barn på fly, men jeg kan ikke kreve å ikke ha barn ved siden av meg. De dunker i setet, klatrer, gråter, skriker og er i konstant aktivitet. Men jeg sitter der jeg sitter og holder ut om jeg ikke har muligheter for å flytte meg. Da betaler jeg gjerne en hundrelapp for å sitte ved nødutgangen (hvis det er mulighet for det). Samme om personen ved siden av meg er veldig bred og jeg blir presset opp til veggen eller halvveis ut i midtgangen. Ofte kan det også være verd å kontakte flyvert(inn)ene. Enter for å høre om det er plass et annet sted eller om de kan løse problemet. Man trenger ikke å ta konfrontasjonen selv. Har sett dette flere ganger og som regel løser det seg ganske greit.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå