Gå til innhold

mobbing på arbeidsplass

Cecilie

Anbefalte innlegg

Sitter her og skal hjelpe ei venninne med hjemmeeksamen. Hun skriver om mobbing på arbeidsplassen. Lurte kanskje på om noen her hadde tips/råd til hvilke tiltak som kan settes inn for å forbedre forhold på arbeidsplass?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tillitsvalgte kan i hvert fall spille en viktig rolle. :-)

Med mindre han/hun er en av mobberne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Forebygging? At bedriften er oppmerksom på problematikken og er bevisst på hva de ev kan gjøre hvis problemet oppstår, holdningsskapende arbeid, satsing på arbeidsmiljø. Det virker som dårlig arbeidsmiljø og mobbing er ganske utbredt, så jeg syns dette er noe bedrifter bør arbeide mot før problemet ev. oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt jus her..

Visste du at mobbing på arbeidsplassen nylig førte til en stor erstatningssak her i Norge? Den mobbede ble tilkjent en relativt høy erstatning fra sin arbeidsgiver (skl. § 2-1) pga. pådratte psykiske plager som følge av systematisk mobbing på arbeidsplassen.

Kanskje rettssystemets anerkjennelse av slike forhold kan veie i positiv retning? I det store bildet?

Nå stiller jeg meg tvilende til den preventive effekten av en slik dom (ihvertfall overfor mobberne, de involverte måtte bare betale en midre oppreising av egen lomme), men aspektet er uansett interessant, synes jeg. Dessuten kan det muligens ha en viss betydning for hvordan arbeidsgiverne velger å føre kontroll over forholdet mellom de ansatte, siden det er arbeidsgiver om evt. vil bli pålagt et erstatningsansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...