Gå til innhold

Hvordan sparer dere penger for barna??

Thomasine

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke av den oppfatning at barn skal spare alt sammen selv. For vi voksne kan spare penger til dem samtidig som vi lærer dem å spare penger som de får f eks i bursdag, til jul o.l. Så enkelt var det :-)

Vi har kontoer i barnas navn og sparer det vi kan her og der. Ligger penger på sparebøsse o.l.

Pengene skal gå til utdanning, bolig, førerkort o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Enig med Diddi.

Når jeg var liten opprettet mine foreldre en konto og det ble satt inn litt til jul og bursdag. Banretrygden ble brukt til mat. Når jeg ble stor nok til å få lommepenger har jeg måttet spare selv, og det har aldri stått noen konto klar når jeg ble voksen.

En kamerat er et grelt eksempel; moren ga han 150.000 pga arvet penger. Han brukte det opp på et år, i tillegg til å ta fullt studielån. Levde i sus og dus. Søsteren han fikk samme sum og har nå nesten ikke studielån. Man vet aldri om man får smarte eller dumme barn, selv om de er over 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Jeg er enig med Diddi & co. Jeg er mor til to gutter og er av den meningen at ungdom bør få seg en ekstrajobb ved siden av skolen (når de går på videregående) slik at de kan selv betale for ekstraordinære ting. Snakker selvsagt ikke om mat, vanlige klær, osv. men jeg snakker om sykler etter at de har fått den siste av meg som 12-13-åring, førerkort, dyre klær og sko utenom det nødvendigste osv ... Jeg har vokst opp i et ressurssterkt hjem men har måttet betale førerkort selv, jeg har hatt vaskejobb på kveldstid og jobbet 7 uker i hver sommerferie ... Det har gjort noe med meg - jeg har lært at penger ikke vokser på trær og at man faktisk må jobbe ganske mye for å få råd til å kjøpe selv en bukse ...

Spare til ungene gjør jeg ikke - all min kapital er plassert i hus og bil, barnetrygden går i det store sluket ... jeg sparer i aksjer - men det er i mitt navn.

Min eldste sønn sa så fint her for ikke så lenge siden: "jeg håper at dere bruker opp alle pengene mens dere lever" ... kommer nok ikke til å gjøre det ... jeg skal hjelpe dem når de trenger det - men det er uhyre viktig at ungene tidlig lærer seg å måtte jobbe for å få noe her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma og pappa har spart en forholdsvis stor sum penger til meg og mine søsken, og det er vi alle glade for i dag. Vi fikk tilgang på pengene da vi fylte atten, men med strenge begrensinger om at det skulle brukes til skole, utdannelse og bolig. Og det har vi alle gjort. For meg var det f.eks. en god begyndelse til en leilighet.

MEN jeg føler allikevel at jeg har et fornuftig forhold til penger. Jeg har jobbet hele veien igjenom videregående og i alle sommerferier etter at jeg har begynt på utdannelsen min. For meg (og kjæresten) er det bare trygt og godt å vite at jeg har de pengen som en buffer.

Så jeg sier, spar til barna samtidig som at du lærer dem om fonuftig pengeforbruk.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg sier, spar til barna samtidig som at du lærer dem om fonuftig pengeforbruk.

Piglet

:Nikke:

Vi sparer et mindre månedlig beløp, men er opptatt at barna skal lære seg å være takknemlige for det de får, bevisst på at hver krone er noe som tjenes og ikke som vokser i lomma på mamma og pappa.

Så lenge barna får et sunt forhold til penger og forventninger, vil vi etter beste evne hjelpe til med førerkort, etablering, bolig etc. Samtidig er det viktig for oss at de lærer å sette pris på den hjelpen de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer til vårt barn, men i vårt eget navn. Vi har råd til å sette barnetrygden inn på egen konto, så da gjør vi det. Når Vesla trenger sykkel, ski, penger til studietur osv. tar vi penger fra denne kontoen. Veldig kjekt syntes vi.

Opplyser henne selvsagt IKKE om denne kontoen.

Jeg har "aldri" fått noen startkapital av mine foreldre. Men jeg har fått penger til førerkort (dersom jeg ikke begynte å røyke el. ta mopedlappen) og penger til bryllup nå som jeg skal gifte meg.

Har lyst å gjøre det samme med mine barn, og dersom mulighet gjerne også spare opp litt ekstra penger til hjelp med utdanning eller leilighet.

Jeg er helt enig i at ungdom må ta seg en ekstrajobb, for å lære seg å spare opp kapital til eget forbruk. Jeg startet selv å jobbe da jeg var 14 år - selv om mamma har hatt en slik sparekonto til meg fra begynnelsen av.

Skjønner ikke helt problemet med å hjelpe barna sine litt på vei jeg... Vi er ingen rik familie, men vil jo hjelpe til der vi kan. Det betyr jo absolutt ikke at de får et feil syn på pengebruk og sparing.

Det å kjøpe leilighet i Oslo i dag, alene, er så og si umulig. Om vi klarer å spare opp litt startkapital, gjør vi gjerne det. Men det er jo godt mulig vi ikke klarer det. Pengene fra konto brukes på store innkjøp til barna v/ behov. Vi vil selvsagt ikke spinke og spare til de dersom vi noen mnd. ikke har råd til det.

Vet at barnetrygden skal gå til mat, klær og bleier. Men om vi klarer oss "uten" pengene, så gjør vi heller det.

Rundt juletider hadde vi litt dårlig med penger. Da tok vi ut litt penger fra Vesla "sin" konto, og brukte på julepresanger.

Vi tenker på kontoen som er sparekonto/brukskonto til barna. Det som evnt. blir igjen, gis etter 18-års dag en gang (v/ behov).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enig med diddi at det er viktig å kunne ta seg råd til en danmarkstur med barna og kjøpe ting de trenger nå fremfor å spare til de skal studere. Har man muligheten synes jeg imidlertid det er lurt å spare til barna. Selv fikk jeg støtte fra besteforeldrene mine da jeg studerte ved siden av at jeg hadde endel studielån. Dette gjorde at jeg slapp å jobbe ved siden av. For meg var det fantastisk å få muligheten til å bruke all min tid på studiene jeg holdt på med. Og da mener jeg hard jobbing hver dag fra morgen til kveld på lesesalen inkludert i helger og ferier. Det er ikke nødvendigvis slik at unge mennesker sløser bort penger hvis de får tilgang på dem.

Akkurat nå har vi råd til å spare et beløp hver måned til barnet for vi har ikke så store bo-utgifter. Det er jeg veldig glad for å kunne gjøre og håper det kan hjelpe barnet i framtiden. Når vi flytter vet jeg ikke hvordan det blir, det blir noe vi må vurdere fra måned til måned antakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...