Thomasine Skrevet 9. mai 2004 #1 Del Skrevet 9. mai 2004 Vet dette er blitt tatt opp tidligere, men jeg kan ikke finne det... :oops: Vi er litt usikre på hvordan vi skal spare til barna våre... :klø: Vi vil jo ikke at overformynderiet skal komme å overta om det skulle skje noe.. :-? Eller at de, når summen er over en viss sum, skal kunne bestemme noe som helst.. For øyeblikket har gutta hver sin konto i posten som vi overfører en viss sum til hver mnd. Hva gjør dere?! :klø: Vi ønsker ikke spare i fond, skjønner meg ikke helt på det ( :oops: ), og føler det er litt for usikkert. Da sparer vi heller på en konto, og vet hva vi har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 9. mai 2004 #2 Del Skrevet 9. mai 2004 Vårt barn er ikke født enda, men vi sparer også på konto til h*n. Vet ikke om vi kommer til å spare på andre måter. Har spart i fond til oss selv før, men bytta over til konto. Med fond må man ha is i magen og jeg er ikke så flink til det :oops: Så vi setter av 500 kroner på konto inntil videre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 9. mai 2004 #3 Del Skrevet 9. mai 2004 Vi kjøpte noe aksjefond, og sparte en del på konto. Hadde ikke noe ønske om at overformynderiet skulle komme inn, og flyttet derfor en del av de oppsparte midlene over i livrente. Med utbetaling fra fylte 20 år .. Alder for utbetaling - og antall utbetalinsgår valgte vi selv. Dette kan enkelt endres underveis. Dette er ment som en hjelp i forbindelse med utdanning/etablering.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 9. mai 2004 #4 Del Skrevet 9. mai 2004 Bruker (foreløpig) DnBs barnefond. Fondet står i mitt navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 9. mai 2004 #5 Del Skrevet 9. mai 2004 Tror ikke du skal være så veldig redd for at overformynderiet kommer inn i bildet, men hvis de skulle gjøre det så er jo deres oppgave å forvalte pengene på best mulig måte for barnet. Barna kan også få bruke av pengene til fornuftige ting selv om de ikke er fylt 18, og når de fyller 18 får de jo disponere pengene helt fritt. Grensen for hvor overformynderiet kommer inn går vel ved 70 000,- Men det er stort sett der barn plutselig får så store beløp, f.eks. ved arv, at OF får vite det. De overvåker ikke vanlige bankkonti for å se når sparepengene evt. passerer den magiske grensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 9. mai 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 9. mai 2004 Barna kan også få bruke av pengene til fornuftige ting selv om de ikke er fylt 18, og når de fyller 18 får de jo disponere pengene helt fritt. Ja, men det er ikke nødvendigvis bra at de fra fylte 18 år selv kan disponere pengene! De pengene vi sparer ønsker vi skal gå til spesielle formål; utdanning, eiendom, førerkort og andre store utgifter. Derimot ønsker vi ikke at pengene skal gå til f.eks. russefeiring (...om det nå eksisterer om 10-15 år... :-? ), sydenferie, fyll og fanteri ( narkotika o.l :-? ) Man har hørt om nok av slike tilfeller... :-? Er helt grønn, men hvordan kan man spare i eget navn i barnefond?! Og går det via ens egen bank eller forsikringselskap?! :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 9. mai 2004 #7 Del Skrevet 9. mai 2004 Ja' date=' men det er ikke nødvendigvis bra at de fra fylte 18 år selv kan disponere pengene! [/quote'] Ja, men det er jo ytterst sjelden at overformynderiet kommer inn i bildet der det er snakk om "normale" sparebeløp. Det er helst hvis de får pengene gjennom arv, men slike midler kan også øremerkes til f.eks. utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2004 #8 Del Skrevet 9. mai 2004 Sparer dere fast fra de er født og til de er voksne så kan det bli mye penger. <slik reglene er i dag så kan de få nei til stipend. Selv om pengene er sperret til de er 20 og de er 17, så er regelen klar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 9. mai 2004 #9 Del Skrevet 9. mai 2004 Vi får all barnetrygd direkte inn på konto (i postbanken m/ barneforsikring inkl.) til Vesla. Hun er nå 11 mnd, og det begynner å bli bra allerede. Dette er penger vi kan klare oss uten. Skal bruke denne kontoen til å kjøpe store innkjøp fra, som skiutstyr, sykkel osv. Sparer også ørlite grann pr. mnd. i fond, som er ment til fremtidige barn. Blir nok til at deler av beløpene settes over i fond. Er en rekke triks man kan gjøre, for å slippe unna deler av arveavgift osv. F.eks: Om mor sparer i fond, må jo all gevinst skattes med 28% til staten v/ innfrielse. Her kan man istedet overføre hele fondet til sine barn, og dermed slippe unna gevinstskatten. MEN arveavgift må selvsagt betales. Er mange gode løsninger på sparing i fond også. Får bedre avkastning enn bank om man plasserer pengene rett. Slik renten er i bank i dag, er jo valget enkelt.... Spar penger i et lavrisikofond istedet. Langsiktig sparing er lurt. Sett penger i fond, og glem at de er der. Begynn i det små. Et par hundrelapper i mnd. i fond. Kursen blir jo forskjellig hver mnd. og risikoen spres dermed ytterligere. Er jo litt gøy å se hvordan avkastningen blir. For dersom du sparer 200,- pr. mnd. i bank, er jo gevinsten fryktelig liten allikevel..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 9. mai 2004 #10 Del Skrevet 9. mai 2004 Liker kontoer jeg. Enkelt og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 9. mai 2004 #11 Del Skrevet 9. mai 2004 Liker kontoer jeg. Enkelt og greit. Skjønner jo det. Men å spare i fond er like enkelt det altså...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viwi Skrevet 9. mai 2004 #12 Del Skrevet 9. mai 2004 Å spare i bank er jo ingen gevinst på nå så vi sparer i FOND Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 9. mai 2004 #13 Del Skrevet 9. mai 2004 Kommentar fra min mann: MAN SPARER IKKE TIL BARNA!!! DET FÅR DE GJØRE SJØL! De har hver sin lille konto der vi setter inn bursdagsgaver, dåpsgaver og sparebøssa. Barnetrygden går til ordinært forbruk (bleier, klær osv). Jeg er stolt av hva jeg /vi har klart å bygge opp uten hjelp fra mor og far. Mange kommer alt for lettvindt til. (Nå snakker jeg av erfaring som er oppvokst i Bærum, gått på "snobbeskole" og studert juss!!!! ) Jeg er riktignok imponert over at folk har råd til å spare så mye på sine barns vegne. Selv tenker jeg at det blir et lite bidrag om de skulle ha behov, dersom vi har råd. Så får de heller arve litt fra besteforeldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 9. mai 2004 Forfatter #14 Del Skrevet 9. mai 2004 Diddi, den kommentaren kommer vel fra dere begge, eller??!! Du er iallefall enig, og det er jo godt dere to er enige! Jeg er ikke enig!!! Så lenge jeg har mulighet til å legge av noen kroner per mnd, gjør jeg gjerne det. Hvorfor skulle jeg ikke ønske å gi mine barn den økonomiske hjelpen om jeg har råd?! Vi har heller ikke råd til å sette inn trygden, men det vi har råd til setter vi inn. Så lenge barna skikker seg ønsker vi å hjelpe dem litt på veien. Selv har jeg fått økonomisk hjelp fra mine foreldre - hadde jeg ikke fått det ville vi ikke sittet der vi er i dag før om noen år... -Og jeg vet å sette pris på det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 9. mai 2004 #15 Del Skrevet 9. mai 2004 Det er flott at du vet å sette pris på det. Jeg ser i jobben dessverre enslige mødre på overgangsstønad som spinkler og sparer til sine barn. Hvordan kan de ha råd til å sette barnetrygden inn på sparekonto til barnet??? Jeg mener at det er bedre at pengene blir brukt til familiens beste nå, ikke for at barnet skal få en større pengesum i 20-års alderen. Selv tar vi oss heller råd til litt god mat osv. enn å spare for barna. Men nå har ikke vi så veldig god råd, og ønsker å leve livet litt nå med de få pengene vi har. En Danmarkstur i sommer er noe barna har mer glede av enn flere penger i studietiden. De får ta seg en ekstrajobb som alle andre. Og ja, min mann og jeg er enige. Men vi er også enige i å hjelpe barna dersom det skulle være nødvendig. Men ikke slik at det "står ferdig en konto". (Men det var hans ord da jeg leste opp hva som ble skrevet åp disse nettsidene. ) Men det er nå vår mening. Og jeg respekterer at andre sparer. Ærevære dem for det. Mitt råd er å sette dem inn på fond i ditt eget navn. Håper bare at du ikke har kreditorer på nakken. For da hjelper det lite å insisterer på at det er barnas penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine22 Skrevet 10. mai 2004 #16 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg er enig med hun som sa at man sparer ikke til barna, det får de gjøre selv! Barnetrygd er ikke til for å sette det inn på barnas konto, men for at foreldre skal bruke pengene på barna gjennom oppveksten til klær og liknende... Hvordan skal barna LÆRE seg å passe økonomien og lære å spare selv, hvis de får alt rett i hendene? Selv om man ikke får bruke de før man er 18, så VET de at pengene er der, og det er utrooolig lettvindt for de! Nei, de bør lære seg å spare selv, og å måtte jobbe for pengene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 10. mai 2004 #17 Del Skrevet 10. mai 2004 Dere kan jo hjelpe barna økonomisk senere uten at dere sparer i deres navn nå! Dersom dere sparer i eget navn, har dere pengene tilgjengelig om derer skulle trenge å "låne av dem" i "mellomtiden". Dere kan gi pengene til barna når dere føler dere sikre på at de er modne for å ta i mot. Dere kan gi pengene dirkete til øremerkede formål. Samtidig kan dere gi barna en egen sparekonto der de selv kan spare og lære seg verdien av penger osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 10. mai 2004 #18 Del Skrevet 10. mai 2004 Hvordan skal barna LÆRE seg å passe økonomien og lære å spare selv, hvis de får alt rett i hendene? Selv om man ikke får bruke de før man er 18, så VET de at pengene er der, og det er utrooolig lettvindt for de! Nei, de bør lære seg å spare selv, og å måtte jobbe for pengene... For det første betyr det ikke at barn "får alt rett i hendene" selvom foreldrene sparer litt til dem. For det andre trenger man slett ikke fortelle barna fra et tidlig tidspunkt at det er satt av penger til dem, så de må altså ikke VITE det. Jeg sparer penger til mitt barn i et fond i mitt eget navn. Det er foreløpig ikke så mye der, men jeg håper inderlig at det som er kan være til litt hjelp under utdannelse, etablering eller lignende. Jeg har overhodet ingen planer om å overlevere kontoen til fri disposisjon ved f.eks. 18-års-dag. Samtidig mener jeg at det ikke er annet enn positivt hvis foreldre kan hjelpe barn litt økonomisk under utdanning. Det kan tvert i mot virke motiverende å vite at man kanskje slipper unna med litt mindre studielån, eventualt litt mindre jobbing ved siden av studiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 10. mai 2004 #19 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg sparer ikke til mine barn, for det har jeg ikke økonomi til. Men hadde jeg hadd god nok økonomi hadde jeg nok spart til de, men da i mitt eget navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 10. mai 2004 #20 Del Skrevet 10. mai 2004 Kjempeenig med Morrison og madam Felle! Det er såå mange fordeler med å spare i eget navn; -barna "forventer" ikke noen penger -overformynderiet kommer ikke inn -du kan "få tak i" pengene om familien trenger dem i en vanskelig situasjon osv Jeg er slett ikke i mot at foreldre sparer til barn, men jeg synes det er uheldig for en 14 åring (f.eks) å vite at det står 40 000 kr "på vent".. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå