Gå til innhold

Amming og "nei-mat", husker du?

LilleMy

Anbefalte innlegg

Hei,

noen som husker hva man bør styre unna for å unngå vonde mager på spedbarn? Mener å huske at kål, og muligens jordbær kan skape "problemer", men det er kanskje mer også?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Melkeprodukter, løk, erter for å nevne noe.

Er det ikke noe med at alt som kan gi det luft, kan gi bebisen luft? Men prøv deg frem: jeg spiste massevis av løk, kål, erter og sånne ting - det gikk helt fint. Melkeprodukter derimot gav babyen luft i magen, så det holdt jeg meg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brus, løk, kål, jordbær, nøtter, for mye kaffe, epler, sterkt krydret mat - egentlig veldig mye det en selv kan få vondt i magen av. Jeg unngikk alt dette + reker pga. risiko for allergi, og hadde en blid og fornøyd ammende baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muslingen

Jeg spiste paprika, og da hylte jenta i noen timer... Og brus...jeg var sååå brustørst, og styrtet en halvliter...det angret jeg på etterpå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min reagerer på brus, kål (også isberg salat, tenkte ikke på det før jeg spiste salat.........), løk, paprika, mat med mye fløte., sterk mat.

Synes det er mye jeg ikke kan spise, går helt greit når jeg er hjemme, men kjedelig når man er borte på middag, og da vil man helst slippe en hylskrikende baby,og vertinnen blir alltid så lei seg, og mener at de burde ha tenkt så langt på forhånd. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg tenkte aldri på slikt når jeg skulle ha besøk av ammende. Det skal jeg heretter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk mat.....taco bl.a....da fikk jenta vår garanteeert diarè. Så det droppa jeg mens jeg amma....og for mye kaffe og brus. Modererte meg mht annen mat som kan "gasse" - > kål, salat. Utover det gikk det heeelt greit og tøtta vårs spiste seg god og mett uten noen problemer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hjelper det ikke en del på mageproblemene om en drikker amme-te??

Syns jeg har hørt noe om det....

(Har ikke barn selv, så jeg snakker ikke av erfaring, bare noe jeg har hørt av andre... noen som drikker det to ganger for dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som min jordmor sa; forskjellig fra baby til baby. Prøv deg frem.

Min lille reagerte kun på løk, så det holdt jeg meg unna.

Reker spiste jeg i fleng - ikke jeg eller far er allergisk så hvorfor skulle hun bli det (sjansen er hvertfall liten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amme-te bruker man for å stimulere melkeproduksjonen, ikke for å hindre at de får vondt i magen av det moren spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Furstina ii

Lök och särskilt vitlök ger Malvin ont i magen. Han skriker och det kniper i magen. Något annat har jag inte märkt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart te kan også gi babyen problemer, men alt dette er forskjellig fra barn til barn, så man må vel prøve seg fram litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere alt har sagt, det varierer. Selv spiste jeg alt, kål, jordbær, lauk, hvitløk, mjølkeprodukt, brus, mais.

Skalldyr reagerer jeg på, så det spiste jeg naturlig nok ikke, men ellers gikk alt ned, med stort hell.

Nei, forresten,- plomme reagerte ho på, men bare de ferske, så da lagde vi plommegrøt..

Fant fort ut at kål og lauk gikk bra, det fikk vi til middagen på sykehuset, Vesla og ei til var de eneste på avdelinga som ikke fikk vondt i magen de nettene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...