Gå til innhold

Trenger hjelp til artikkel

m_h

Anbefalte innlegg

Jeg går i 10.klasse og skal skrive en artikkel(vi har åpen oppgave,og jeg vil prøve meg på en artikkel),men det jeg ofte sliter med er at det kan bli for usaklig. Jeg hadde blitt veldig glad om noen her inne hadde ville lest denne artikkelen om dyretesting,og si deres aærlige mening. Jeg prøver å få gode karakterer i år,siden jeg skal har søkt på en svært vanskelig linje. Gi gjerne råd om dere gidder :)

Jeg er ikke ferdig,men det står litt stille nå..

Dyretesting – er det rett eller galt?

Viste du at i år 2001 ble det brukt 358.066 dyr til dyretesting? At i bare Europa mister et forsøksdyr livet vert tredje sekund? Det gjør du sikkert ikke. Dyretesting er et tema som ikke våker stor oppmerksomhet blant folk i dag, og jeg personlig synst det er synd. Mange dyr blir testet på fordi du skal føle deg vakker og vel. Utrolig mye av sminken som blir solgt på butikker og parfymerier i dag er testet på dyr, det same med hudpleie og parfymer, og dette skjer selv om det finst andre og mer pålitelige måter å teste på. Dyr er bygd opp på en annen måte en et menneske, så det er feil å stole på at resultatene er riktige, så da spør du deg sikkert, hvorfor gjør de det da? Svaret er umulig å svare på. Da må vi i alle fall spørre hovudpersonene selv, det som gjør dette her. Det finst andre metoder å ta i bruk enn dyretesting, og jeg forstår ikke hvorfor de ikke blir brukt.

Noen av grunnen er vel kanskje enkeltheten av dyretesting. At det ikke er noen vits å bruke tid på å prøve noe annet.

Det er vel ingen som merker at dyr som rotter, mus, kaniner og marsvin blir borte. Men det er få som tenker på hvordan dyrene som blir brukt har det. De lider. Både når de blir transportert til labriatoriet og under selve testingen. Dyrene blir plassert i trange bur til det er deres tur til å ofre seg for et menneskets ”skjønnhet”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du at av alle de tusenvis av dyr som benyttes til dyretesting i Norge i dag så er 92% av dem fisk og at det ikke utføres kosmetikktesting i Norge (og at EU jobber med et forbud)? Visste du at dyreforsøk er meget strengt regulert og at ingen dyreforsøk utføres i Norge uten at forsøket er godkjent? Visste du at ved utvikling av nye legemidler så krever myndighetene at sikkerheten til de nye legemidlene testes ved dyreforøk. I denne sammenhengen finnes det ingen alternativer til dyreforsøk.

Jeg anbefaler deg å søke mer fakta til artikkelen din i stedet for å stole ensidig på fremstillinger til dyrevernsorganisasjoner. Du kan starte med Forsøksdyrutvalget (www.fde.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel av det du skriver kan passe i en ingress, så må du gå dypere ned i materien.

Du bør passe på språket ditt og rette alle skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey,takk for tips begge to,men jeg har nå bestemt meg for ikke å skrive dette alikavel. Jeg tror det kan lett blir bare mine meninger og da blir det bare tull.

Jeg har begynt på noe som jeg tror må bli en novelle,men har ikke bestemt meg om den skal vere med replikker eller om det skal bare forstette med at hun tenker. Hadde vore fint med tips her også! :)

Jeg skal snart dø

I dag kom beskjeden. Kreften har spredd seg. Og jeg skal dø. Jeg ble helt tom inni meg når legene sa at jeg bare hadde maks et halvt år igjen å leve. Et halvt år igjen med familien min, et halvt år igjen med vennene mine og ikke minst livet mitt. Det var en forferdelig tanke. Hva hadde jeg gjort som fortjente dette? Jeg som hadde trodd at kreften var borte, også får jeg en sånn beskjed. Helt siden jeg var liten har jeg hatt en skrekk for døden, helt siden jeg så min bestevenn bli påkjørt og drept momentant. Og nå var det altså min tur, jeg kan ikke beskrive følelsene mine, jeg er helt tom. Det er jo for tidlig for meg å dø, jeg er jo bare 35 år! Men det er ikke det at jeg skal dø som er det verste, det verste er at mine to barn må vokse opp uten en mor. Jeg får aldri se mine barn begynne på ungdomskolen, eller se de få sin første kjæreste, og jeg får aldri oppleve å ha barnebarn. Det å se hvordan mannen min takler det er også enormt vanskelig. Han går bare rundt med en tomhet i øynene sine, det er så forferdelig å se på! Jeg skulle ønske jeg kunne spart han for dette, jeg kunne ønskt jeg ikke fantes i det hele tatt, så hadde alt vert så mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...