Gå til innhold

Har lyst til å begynne å jobbe på H&M!Noen med erfaring?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har lyst til å begynne å jobbe der. Virker som et morsomt sted å jobbe. Jeg har jobbet i klesbutikker før, i tillegg til masse annen arbeidserfaring og utdannelse.

Min siste utdannelse er som dekoratør. Kunne tenke meg å jobbe som dekoratør der, men det virker som de fortiden har nok dekoratører. Så jeg tenkte jeg kunne begynne å jobbe som butikkansatt og etterhvert kanskje få noen muligheter som dekoratør.

Er det noen som har jobbet der på 100% som butikkansatt? Hvordan er arbeidsdagene, tenker både på innholdet (hva man gjør i løpet av dagen, kasse, varepåfylling mm), arbeidstiden og arbeidsdager (start /slutt på arb. dagen, helg arbeid, evt. hvilke dager?). Hvordan er karriere mulighetene? Hva kan man sånn ca. forvente seg av lønn i en alder av 27 år, når man har masse arbeidserfaring og to udannelser bak seg?

Hadde blitt veldig glad for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg var deltidsansatt på H&M da jeg var student. Det var en flott jobb og jeg trivdes veldig.

I den avdelingen jeg jobbet, var det få som jobbet 100%. Jeg tror dette er vanlig ved alle avdelinger, men jeg er ikke sikker. Jeg mener det var bare avdelingslederene som jobbet 100%. De fleste jobbet 80%. Det er imidlertid "lett" å få en stilling som avdelingsleder hvis du jobber hardt og målbevisst og er villig til å påta deg ansvar. Det er store utskiftninger i H&M, som i de fleste andre klesbutikker. Jeg husker fra min tid at det var stadig nye ansatte å forholde seg til, og stadig nye avdelingsledere.

Ulempen med denne bransjen, er at du har veldig varierende vaktlister. Som deltidsansatt hadde jeg både kvelds-og dagvakter, samt helgejobbing. Arbeidstidene kunne variere mye. Du vil selvfølgelig ikke få samme problem som heltidsansatt, men man på påberegne en del helgejobbing.

En av jentene jeg jobbet med hadde dekoratørutdannelse, og hun var en slags "lærling". Hun fikk mye erfaring som hun tok med seg videre. Så på tross av at du ikke får jobb som dekoratør, er det mye å lære også for en vanlig ansatt.

Jeg tror H&M betaler relativt godt i forhold til andre klesbutikker, men jeg skal ikke uttale meg om lønna. Det er lenge siden jeg jobbet der.

Som heltidsansatt blir du plassert på en fast avdeling. Arbeidsoppgavene er stort sett kasse, varepåfylling og rydding generelt.

Oj, det ble mye. Si ifra hvis du har flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for et meget utfyllende og godt svar!

Husker du sånn ca. hvordan tidspunktene på dag og kveldsvaktene var? Dagvakten er vel fra 10-17/18? og kveldsvakten fra 17/18-20/21?

Hva slags arbeidsoppgaver hadde avdelingslederne utover det en vanlig butikk ansatt hadde? Du skrev at det ikke var umulig å få en slik stilling hvis man likte ansvar og jobbet hardt, men vet du om de som hadde fått stillingene på grunnlag av hardt arbeid, eller var det pga. utdannelse de fra før?

Når det gjelder lønn, tror du at du fikk over 100 kr. i timen på dagtid? Hvis ja, hvor gammel var du evt. på det tidspunktet?

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dagvaktene startet vanligvis kl.10.00 og var ferdig kl.17.00, men hver fredag startet vi kl.09.00 for å rydde litt i butikken før åpningstid. Kveldsvaktene startet vanligvis kl.15.00, men i rolige perioder kunne jeg starte kl.16.00. Enkelte ganger hadde jeg 8-timers dag (spesielt i feriene). Da startet jeg kl.12.00 og jobbet til 20.00

Åpningstidene avhenger av om butikken ligger på et kjøpesenter eller ikke. Butikkene må jo alltid følge senterets åpningstider, og det betyr at det medfølger en del ubekvem arbeidstid, spesielt i jula. Det er vel den eneste ulempen.....Søndagsåpent og nattåpent.

Avdelingsledernes arbeidstid varierte også noe. Vanligvis begynte de kl.10.00, men det hendte også at de jobbet fra 12.00 til 20.00. De jobbet også annenhver helg.

Ingen av avdelingslederne jeg jobbet med, hadde relevant utdannelse. De fikk rett og slett jobben fordi de hadde tidligere butikkerfaring, samt at de var pålitlige, ansvarsbevisste, og viste at de kunne jobbe hardt og ta ledelsen. En kvinne jeg jobbet med, ble tilbudt stilling som avdelingsleder etter bare to måneder ved vår avdeling. De ser raskt om du er egnet for en slik stilling.

Avdelingslederne har spesielt ansvar for å ta kasseoppgjør og stenge butikken. De har selvfølgelig mange andre oppgaver utover dette. De fordeler arbeidsoppgaver til andre ansatte og har det overordnede ansvaret for at deres avdeling ser presentabel ut. De blir også sendt regelmessig på kurs.

Jeg var bare 20 år da jeg jobbet på H&M, så jeg hadde vel rundt 96 kr. i grunnlønn + tillegg for kvelds- og helgearbeid. Dette er nå 5 år siden.

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen!

Tusen takk for svar! Det var meget god info. du ga meg der. Kjempe flott at du tok deg tid til det.

Skal prøve å søke på en av H&M 'ene i Oslo, så får jeg se om det byr seg en mulighet.

Var det bra miljø på den H&M 'en du jobbet? Tenkte siden det var så store utskiftninger, at det kanskje ble litt vanskelig å få et skikkelig bra miljø. Men det er vel alltid hva man gjør det til.

Takker og bukker nok en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Store utskiftninger er sjelden positivt for arbeidsmiljøet, men i dette tilfellet synes jeg ikke at det gjorde så mye. Vi hadde et veldig godt arbeidsmiljø. Det var nok verst for alle sommervikarene som bare jobbet i en begrenset periode. Det var ingen som tok seg tid til å bli kjent med dem ettersom de bare jobber i noen få uker.

Er du litt utadvendt og sosial, kommer du lett i kontakt med de ansatte. De aller fleste som jobber på H&M er jo i 20-årene, så sannsynligheten er stor for dere har mye til felles. Jeg hadde det mye moro med mine "arbeidsvenninner", og vi gikk ut sammen etter jobb. Selv kjedelige vareopptellinger gikk som en lek!

Søk i vei, du kommer helt sikkert til å trives. Og hvis du ikke trives, kan du alltids søke deg over til annen butikk. Alle stillinger utlyses internt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...