Gå til innhold

Bilkjøp - trenger tips og råd :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg bil snart, og trenger litt tips og råd :)

Den bør helst koste 50 000kr-100 000kr og ha automat.

Jeg har ikke så veldig greie på bil, så håper noen her inne har noen tips å komme med.

Jeg har sett på audi A3, men er usikker på om dette er et lurt kjøp. Har også tenkt litt på Toyota, siden jeg har fått høre at disse ikke er så dyre i drift (lite reperajoner osv.). Vil helst få så mye som mulig for pengene.

Jeg kan jo også nevne at jeg er en jente i begynnelsen av 20-årene, uten mann og barn :)

Anonymous poster hash: 5dd94...659
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAF-test er en selvfølge!

Anonymous poster hash: dd6e7...1b8

De er svært oppskrytt. Hørt mange som har vært på på EU-kontroll hos NAF og fått bilen godkjent. Når de i etterkant har vært på service på verksted har det vært oppdaget store feil, som burde vært oppdaget av NAF. Er ikke mekaniker selv, så kan ikke gi noen eksempler. Har bare hørt mye negativt om NAF når det kommer til tester. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU kontroll hos når er da noe helt annet enn en kjøp/salgstest hos når. Lær deg forskjellen.

Anonymous poster hash: 19b26...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF test er vel og bra, men få private selgere tar denne, og verksteder har sine egne garantier.

Audi er for folk som vil sende et budskap med bilen, og som er villige til å betale dyrt for det. Dyre i drift!

Hvis Audi A3 er den størrelsen du ser etter, sjekk ut Toyota Corolla, Honda Civic (like kvikk, mye billigere, kolossalt mye mer pålitelig), Mazda 3 og Volvo C30 som finbilalternativ.

Sammenlikn priser og gled deg over penger spart ved kjøp av japansk kvalitet! Lykke til!

Endret av catman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er svært oppskrytt. Hørt mange som har vært på på EU-kontroll hos NAF og fått bilen godkjent. Når de i etterkant har vært på service på verksted har det vært oppdaget store feil, som burde vært oppdaget av NAF. Er ikke mekaniker selv, så kan ikke gi noen eksempler. Har bare hørt mye negativt om NAF når det kommer til tester. :)

Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på. NAF-test og EU-kontroll er to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bilkjøp er slettes ikke enkelt, uansett hva du kjøper så kan de utroligste problemer dukke opp, selv med en Toyota.

Audi er sjansespill, spesielt A3 da disse er kjent for å ha en haug med småproblemer.

Personlig har jeg hatt nærmere 50 biler i min karriere, og de merkene som skiller seg ut kvaltetsmessig er SAAB, Toyota og Skoda.

Jeg ser at du ønsker automat under 100K, da vil jeg absolutt anbefale Skoda Octavia 1.9TDI (uten 4X4, da service på 4X4 er sviiindyr).

Disse har en grei pris på servicer, slitesterke motorer, lite rust og går veldig billig :)

NAF-test er en selvfølge!

Nei, NAF var veldig bra før, men nå er det penga som rår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på. NAF-test og EU-kontroll er to vidt forskjellige ting.

Korrekt, men du møter deg sjøl i døra med den kommentaren.

NAF-test burde etter NAFs eget sigende være mer nøye enn PKK, men det er den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var ikke at jeg ikke har peiling, men heller at det var mangel på informasjon i innlegget jeg svarte på. Og da trodde jeg dere mente at EU-kontroll hos NAF var tryggere enn andre steder.. Trenger ikke bli så uforskammet fordi jeg misforstod dere. Men det tenker jeg dere vet selv, mtp at dere måtte være anonym for å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg, skulle ha lettkjørt bil (men med manuellgir) i samme prisklasse, og endte opp med en Toyota corolla :)

Anonymous poster hash: e1b53...089
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ned en NAF-test er det som står med liten skrift. En NAF-test er overhodet ingen garanti, og NAF selv fraskriver seg et hvert ansvar for testresultatet (liten skrift) og er i praksis verdiløs siden den ikke kan brukes som bevis i en kjøp/salgstvist.

Med forbehold om at NAF ikke har endret rutiner/retningslinjer de siste 6-7 åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, NAF var veldig bra før, men nå er det penga som rår.

Jeg har ikke peiling. hva mener du med det? Er ikke NAF test bra? Og hvorfor ikke, finnes det et bedre alternativ?

Anonymous poster hash: 700e2...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke peiling. hva mener du med det? Er ikke NAF test bra? Og hvorfor ikke, finnes det et bedre alternativ?

Anonymous poster hash: 700e2...741

NAF-test er det "beste" alternativet, men selv om en bil har en strålende NAF-test er ikke det ensbetydende med at bilen er bra.

Jeg har nettopp kjøpt bruktbil med kjempebra NAF-test, men den drittskyssen kostet meg etter kort tid mange 10-tusener.

NAF har fraskrevet seg alt ansvar...

Kjøp bruktbil av eldre folk som ser ærlige ut, det er dessverre det beste tipset jeg har :)

NAF-test er ikke spytt verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bud har helt rett. Også det med å kjøpe en Toyota fordi det er en Toyota kan være en felle. Litt som å kjøpe Volvo på 80-tallet. Det er alltid noen som unnlater vanlig vedlikehold og da er ikke bilen så bra lenger heller. "Servicehefte" er det magiske ordet, men heller ikke det er noe garanti.

Jeg har akkurat kjøpt en 12 år gammel bil av en troverdig kar *1947. Nå må jeg legge ut 12000kr for bremser. Sånt skjer, og faller innenfor vanlig vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...