Gå til innhold

Venninnen min kjefter for mye på sønnen sin


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Nemlig Hege!

Som pedagog ser en ofte eksempler...

Hva gjør det forresten om noe detter? Dete r jo bare å tørke opp...

Vi voksne sier så mye til barn som vi aldri ville sagt til andre voksne; det er et paradoks!

Når man "gir" respekt, hensyn oghflighet får en det tilbake... Vanskeligere å kreve at barnet skal ha det, mens barnet ser og opplever det motsatte.... Barnet lærer det det SER/OPPLEVER, ikke det som blir beordret eller fortalt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener selvfølgelig ikke at det er nødvendig å kjefte for at et glass blir veltet en gang av og til. Allikevel synes jeg det er litt på sin plass å gi beskjed dersom barnet f.eks. til stadighet snubler og slår seg pga. at han/hun ser bakover, oppover og alle andre steder enn der han/hun setter ned føttene. Eller sitter og veiver med armene slik at han/hun velter glass på bordet til stadighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse, innom en kort tur.

NEi, men det er forskjell på å si:

Nå må du se deg for!

Slutt å velte ned glasset ditt!

Lærer du aldr!?!

og:

Når du veiver med armene mens du spiser er det lett å velte glasset sitt

Det er lurt å se hvor du går, da slipper du å ramle hele tiden

HVorfor gjør det forresten noe om noen ramler mye? Går ikke det kun utover barnet selv? Antar at de "lærepengene" er nok i seg selv til å lære...

My snubling er også klassisk for motorisk usikre/umodne barn, som også har en tendiens til å se mye rundt seg, rote osv... Da trenger men ikke kjeft...

Og dersom man må bruke hver middag på å tørke etter seg, blir en vel fort så lei at en passer p å ikke velte noe.... (men motorisk usikre barn gjør også dette...)

En undersøkelse jeg nettop leste konkluderte med at barn mente offentlig kjeft var værre enn fysisk avstraffelse, og de husket kjeft like godt som dask når de hadde blitt voksne...

IKKE sagt at jbkaarud eller NOEN her gjør dette, jeg skriver kun generelt om kjefting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror tonefall og måten du sier ting på har mye større betydning enn selve ordene, Lasse. Dette du sier blir litt for pedagogisk etter min smak. Det høres jo ut som om man snakker ut fra en lærebok.

Barn som snubler eller søler vann er ikke avvikere, de er faktisk helt normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa-Beth ikke innlogget

Waco; hva er målet med å si ifra til venninnen? Er det å få satt venninnen på plass eller er det at den lille gutten hennes (og moren) skal få det bedre?

Ved å være så forbaska direkte kan man oppnå flere ting, bl.a; venninnen går i forsvar og blir sint eller hun trekker seg unna den bekymrede venninnen. Ikke noe av dette gagner barnet.

Saken her er ikke at jenter er så unnvikende og ikke kan si ting rett ut som de er, Waco, her er det snakk om et lite barn som lider pga en mors uvitenhet og ureflekterte handlinger. Det viktigste må være at barnet får det bedre, og det gjør han ikke hvis moren kritiseres i store ordelag.

Jeg har barn selv, men er ingen ekspert på barneoppdragelse. Har hatt lignende opplevelser med en venninne og hennes barn. Jeg kjøpte boka "Det viktigste i barneoppdragelsen" av Magne Raundalen til henne (har den selv også) og "skrøt" av til henne, at det gikk mange lys opp for meg da jeg leste boken.

Synes det har hjulpet på hennes væremåte/samhandling med barnet.

Lykke til! :lol:

Lisa-Beth

:kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amadeus

Hvordan går det an å bli for pedagogisk, hvilke konsekvenser har det???

Både ord og tonefall kan såre og ydmyke. For oppbyggingen av et trygt selvbilde trenger man ikke for mange tilbakemeldinger på negative ting...

Noen barn som snubler og søler og roter mer enn vanlig er ofte motorisk svake, noe som trenes opp....

Når et barn får ting forklart lærer det å forstå, når det får en reprimande lærer det å hvor dumt det var....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn som snubler og søler og roter mer enn vanlig er ofte motorisk svake, noe som trenes opp....

Når et barn får ting forklart lærer det å forstå, når det får en reprimande lærer det å hvor dumt det var....

Ja hva er vanlig? For meg høres det ut du setter grensen for avvik svært lavt. Dessuten tror jeg ikke barn lærer av å bli forklart hele tiden heller. De glemmer rett og slett å tenke på alt hele tiden, f.eks. mens de leker eller forteller en historie. Uhell skjer hele tiden, selv om barnet har blitt det samme gjentatte ganger. Det er ikke så rart at foreldre også gir reprimander når man har forklart en ting "100" ganger før. Jeg synes faktisk ikke det er uvanlig at unger først lytter når man har litt streng stemme. Jeg tror de aller fleste med vanlige barn erfarer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amadeus

Da er vi uenige da...

Ang "avvik", skriver at barn som snubler etc hele tiden.... Vel, deter ikke lav teskel.

Virker som du går mye i forsvar. Deter ikek meningen, prøv å forstå det som står, det er nemlig noe i det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forskjell på velte ting med vilje og velte med uhell. Hvis du kjefter for noe som var et uhell (som kanskje var en følge av usikkerhet), hva i all verden ønsker du å oppnå med det?

Jeg er enig med deg jbkaarud om at det går lettere inn når man er streng, men det denne venninnen som startet innlegget var bekymret for, var at det skjedde hele tiden. Ved å kjefte hele tiden gir det barnet signaler om at alt det gjør er galt. Ta det fra meg, jeg ble ropt for alt og ingenting, og i en alder av 22 har jeg ingen følelse av at noe jeg gjør er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forskjell på velte ting med vilje og velte med uhell. Hvis du kjefter for noe som var et uhell (som kanskje var en følge av usikkerhet), hva i all verden ønsker du å oppnå med det?

Jeg er enig med deg jbkaarud om at det går lettere inn når man er streng, men det denne venninnen som startet innlegget var bekymret for, var at det skjedde hele tiden. Ved å kjefte hele tiden gir det barnet signaler om at alt det gjør er galt. Ta det fra meg, jeg ble kjeftet på for alt og ingenting, og i en alder av 22 har jeg ingen følelse av at noe jeg gjør er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi uenige da...  

Ang "avvik", skriver at barn som snubler etc hele tiden.... Vel, deter ikke lav teskel.

Virker som du går mye i forsvar. Deter ikek meningen, prøv å forstå det som står, det er nemlig noe i det  :D

Ja, vi er nok uenige da. Kanskje vi snakker om forskjellige alderstrinn på barna. Hvis du snakker om barn fra 12 - 16 år, kan jeg være enig at det er et avvik om de snubler hele tiden. Små barn før skolealder, derimot, vil snuble sånn ca. hver dag og kanskje flere ganger om dagen.

... og ja, jeg forsvarer små barn som blir kalt avvikere fordi de snubler - og ja, jeg forsvarer foreldre som forteller barna sine at de må se seg for så de ikke snubler hele tiden uten å ha en pedagogisk forklaring på det hver gang det skjer.

Jeg er forøvrig også enig med Majken her at vi ikke lenger diskuterer opprinnelig tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amadeus

Du har misforstått meg....

Jeg skriver om motorisk svake barn, IKKE barn som snubler litt; har aldri kalt dem avvikere heller! Heller ikke kritiserer jeg voksne som ber barna se seg for....

Jeg skrive rom deb virkning kjefting har på barn, og at noen barn (flere og flere faktisk) er motorisk svakere enn alderen sin, og det har flere konsekvenser, bl. at de roter mye. Når disse barna blir kjeftet på i stedet for hjulpet... vel...

Hvem har skrevet ET ORD om avvikere? Kun du.....

Men barn som burde hjelpes må hjelpes, og det er flere foreldre som kvier seg for å gi barna sine hjelp, fordi de ikke vil ha AVVIKERE f. eks...

Melder meg forøvrig ut, diskusjonen er vel ferdig ut ifra trådens opprinnelse... Dessuten er det ikke noe særlig å bli tillagt noe en ikke har skrevet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen barn som snubler og søler og roter mer enn vanlig er ofte motorisk svake, noe som trenes opp....

Det du kaller motorisk svake barn vil jeg kalle et avvik fra normalen. Det er nå dette du skriver om.

De aller fleste barn snubler og søler mye. Det er dette jeg kaller normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen er sta ja....

:lol:

Har nå FLERE ganger presisert at jeg skriver om de som søler og snubler mer enn det som er normalt.... Noen GJØR det faktisk, og de skal en være obs på....

Noen ER bare ikke innen normalen UANSETT alder.... Er det ikke lov å skrive om dem?

WACO?????!!!!! : DU HAR RETT!!!!! :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...