AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #1 Skrevet 19. november 2013 Jeg har et spørsmål om frikort. Siden jeg har fått det nå. Så lurer jeg på hvordan det funker? Jeg har aldri hatt det før , så bare lurer på det. Men så lenge man mistenker at man er gravid? Åssen funker det å dra til legen for å undersøke det? Vil være på den sikre siden og har ikke råd til å betale for noe graviditetstest nå. Men går dette på frikort så lenge jeg tar det hos legen? Er morgen kvalm hver eneste morgen nå og litt utover dagen, lite matlyst og er sliten. Kaster ikke opp, men kontant kvalm og brekker meg innimellom. Anonymous poster hash: 6616a...a44
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 Ingen som vet? Anonymous poster hash: 6616a...a44
Yesterday Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 Er du gravid så betaler du ingenting, å være gravid i Norge er gratis hos leger. Men er du ikke gravid så bruker du frikortet, altså betaler ikke for timen. Men noen legekontor krever kr for materialbruk, som for testen. Men timen er gratis for deg uansett resultat. Mitt legekontor tok ikke kr for materialbruk når jeg var gravid, men sykehuset gjorde det når jeg var på ultralyd, betalte 25 kr.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 I utgangspunktet er alt gratis når du har frikort. De eneste unntakene jeg vet om er medisiner på hvit resept, mellomlegg om du ikke godtar synonympreparat på blå resept uten godkjenning, samt i noen tilfeller materialbruk (bandasjer e.l.). Anonymous poster hash: 76beb...1e9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #5 Skrevet 20. november 2013 Er du gravid så betaler du ingenting, å være gravid i Norge er gratis hos leger. Men er du ikke gravid så bruker du frikortet, altså betaler ikke for timen. Men noen legekontor krever kr for materialbruk, som for testen. Men timen er gratis for deg uansett resultat. Mitt legekontor tok ikke kr for materialbruk når jeg var gravid, men sykehuset gjorde det når jeg var på ultralyd, betalte 25 kr. Ok, men da tar jeg meg en tur til legen for å undersøke det. :-) Men nå fikk jeg jo penger i dag, så er ikke farlig for meg å betale for en test nå. Men så lenge jeg ikke er gravid nå, så må jeg jo innom legen for å snakke med han om hvorfor jeg ikke blir gravid, siden det er 1 og halvt år siden vi begynte å prøve. Anonymous poster hash: 6616a...a44
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #6 Skrevet 20. november 2013 Hvis du ber om å få komme til fastlegen for å få undersøkt hvorfor du er kvalm hver eneste morgen og litt utover dagen, lite matlyst og er sliten, vil undersøkelsen, inklusive nødvendige prøver, være gratis. Ta med urinprøve og si at du lurer på om du kan være gravid. Hvis du uten å oppgi noen grunn bare stikker innom for å få tatt en graviditetstest, må du sannsynligvis betale. Da har ikke legen dokumentasjon på at lege er søkt for sykdom eller mistanke om sykdom, for skade eller lyte, for veiledning i familieplanlegging, ved svangerskap eller ved fødsel (inngangsvilkåret for stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege). Anonymous poster hash: 0e320...b25
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #7 Skrevet 20. november 2013 Om du ikke er gravid så må du betale for testen, også med frikort. Men du får dekket selve timen. Er du gravid så er både testen og timen gratis. Materialer som bandasjer, blodprøver, utstyr til div tester må du betale for selv med frikort. Anonymous poster hash: 1f8a8...aba 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #8 Skrevet 20. november 2013 Jeg tok heller å kjøpte meg en graviditetstest istedenfor, fordi fikk penger i dag. Men når er det beste å ta når jeg har hatt de samme symptomene i 3 dager. Kan jeg teste meg i morgen, det er en litt over en uke til mensen. Anonymous poster hash: 6616a...a44
Gjest Blomst83 Skrevet 20. november 2013 #10 Skrevet 20. november 2013 Materialer som bandasjer, blodprøver, utstyr til div tester må du betale for selv med frikort. Anonymous poster hash: 1f8a8...aba Å ta bp går under frikort.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #11 Skrevet 20. november 2013 Jeg tok heller å kjøpte meg en graviditetstest istedenfor, fordi fikk penger i dag. Men når er det beste å ta når jeg har hatt de samme symptomene i 3 dager. Kan jeg teste meg i morgen, det er en litt over en uke til mensen. Anonymous poster hash: 6616a...a44 Du må vente til den dagen du forventer mens. Det hadde ikke vært noe anderledes om du hadde gått til legen, de bruker de samme testene. Anonymous poster hash: fa1a7...2ea
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #12 Skrevet 20. november 2013 Du må vente til den dagen du forventer mens. Det hadde ikke vært noe anderledes om du hadde gått til legen, de bruker de samme testene. Anonymous poster hash: fa1a7...2ea Så man kan ikke få positiv test forde om? Har ikke peiling på hvordan det funker, men utrolig kjedelig å vente så lenge! Anonymous poster hash: 6616a...a44
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #13 Skrevet 20. november 2013 Vent med å ta testen til den dagen du forventer mensen. Testene reagerer på graviditetshormonet Hcg noe som kan ta en ukes tid fra egget fester seg til det er nok hormoner som slår ut på testen. Derfor bør du vente til mensen skal dukke opp. Legekontorene har også slike tester, så det er ikke noe vits. Anonymous poster hash: 1f8a8...aba
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #14 Skrevet 20. november 2013 Hvis det er viktig å få avklart spørsmålet om graviditet før urinprøve gir sikkert svar, kan fastlegen ta blodprøve. Anonymous poster hash: 0e320...b25
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #15 Skrevet 20. november 2013 Vent med å ta testen til den dagen du forventer mensen. Testene reagerer på graviditetshormonet Hcg noe som kan ta en ukes tid fra egget fester seg til det er nok hormoner som slår ut på testen. Derfor bør du vente til mensen skal dukke opp. Legekontorene har også slike tester, så det er ikke noe vits. Anonymous poster hash: 1f8a8...aba Ja, men forrige mnd hadde jeg smerter i puppene i en hel mnd, noe som var uvanlig. fikk mensen, men den var merkelig. Fordi det stoppet og startet igjen etter et døgn 3-4 ganger iløpet av uka. Men tenkte ikke noe over det, smertene ga seg noen dager etter mensen var ferdig. Men nå har jeg blitt kvalm og brystene har begynt igjen. osv.. Så begynner bare å lure.. Anonymous poster hash: 6616a...a44
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #16 Skrevet 21. november 2013 I dag kastet jeg opp, og gulper hele tiden. Men siden samboer er utålmodig så ba han meg ta testen nå, så sa jeg det at det ikke er vits for man kan få negativ test. Å da måtte jeg det, å da fikk jeg en negativ test. Men hvis jeg kaster opp om morgenen og gulper, ømme bryster, osv. Å hvis jeg ikke er gravid, hva kan det være da? Anonymous poster hash: 6616a...a44
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå