Gå til innhold

Hva koster en EU-kontroll?


Version 2.0

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

700 hos NAF hvis du ikke er medlem

Takk for svar. Koster det noe å bli medlem? Prisen for ikke-medlemmer var ikke så ille da. Jeg synes alt med bil er så græla dyrt, men dette var ikke fullt så ille. Må ha bilen på kontroll innen utgangen av januar, så da trenger jeg ikke legge av masse penger da. Blir min første EU-kontroll. Ikke eid bil så lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see. Mener jeg betaler 1500 i året for medlemskap. Masse fordeler da- deriblant 3 gratis "veghjelp", billigere forsikring, gratis juridisk hjelp, billigere eu-kontroll, rabatt på drivstoff. Jeg fant ut i fjor at jeg tjente inn igjen medlemskontigenten flere ganger. Et godt eksempel var når jeg var på biltur på Vestlandet og flere mil fra folk (langt opp på fjellet) kortsluttet bilen (den var av nyere modell). Jeg fant frem nafkortet og ringte etter tauebil, som fraktet meg til nærmeste verksted. Her fikk jeg gratis leiebil som jeg kunne fortsette ferien med, og bilen min - den ble levert til meg på østlandet uken etterpå. Som NAF- medlem kostet dette meg ingenting. Så ja - jeg mener at det absolutt er verdt å være medlem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å helle malurt i begeret, men jeg har opplevd flere gg på Eukontroll at de finner noe jeg må fikse før jeg får bilen godkjent. Det kan sjølsagt bare være småting da, men jeg er alltid forberedt på den biten. Bare nevner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å helle malurt i begeret, men jeg har opplevd flere gg på Eukontroll at de finner noe jeg må fikse før jeg får bilen godkjent. Det kan sjølsagt bare være småting da, men jeg er alltid forberedt på den biten. Bare nevner det.

Ja, det er jo det. Har tenkt samme tanken. Hva er det de vanligvis må fikse på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med NAF er at de ikke har økonomiske fordeler av å finne feil som ikke MÅ fikses i forbindelse med EU-kontroll. Mitt inntrykk er at en del verksteder gjør sitt ytterste for å finne feil og tjene penger på å fikse dette, dermed kan de holde prisen på selve kontrollen nede. Dersom de hadde tatt normal timepris (altså det de pleier å ta ved vanlige oppdrag) hadde EU-kontrollen vært dyrere på verksteder og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har det som regel vært skifting av lyspærer, noe som ikke koster all verden. Men har også fått beskjed om å fikse bremsene en gang og da gjør man jo det, såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har det som regel vært skifting av lyspærer, noe som ikke koster all verden. Men har også fått beskjed om å fikse bremsene en gang og da gjør man jo det, såklart.

Ja, blir litt dumt å nekte på å fikse bremsene ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo det. Har tenkt samme tanken. Hva er det de vanligvis må fikse på da?

Det kan jo være alt fra en lyspære til alle bremsene og hele forstillinga. Du har vel en følelse av hvor god stand bilen er i?

Jeg pleier å betale rundt 500 for selve sjekken.

Anonymous poster hash: f3db5...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være alt fra en lyspære til alle bremsene og hele forstillinga. Du har vel en følelse av hvor god stand bilen er i?

Jeg pleier å betale rundt 500 for selve sjekken.

Anonymous poster hash: f3db5...1a6

Nei, jeg har ikke det. Jeg har elendig peiling på biler, men bilen er gammel (97-modell) og ser litt sliten ut. Den fungerer dog utmerket, eneste jeg har fiksa fra før er generatorreima. Jeg må kanskje ha et oljeskift, men mer enn det har jeg ikke snøring på. Lysene funker iallefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jo det. Har tenkt samme tanken. Hva er det de vanligvis må fikse på da?

For eksempel på min 5 år gamle bil måtte jeg bytte bremseskiver bak, justere bremser (ulik på bakhjul), bytte skiltpære, bytte støttdempere. Sånne ting vet man ikke før noen kjekker det. Altså bilen "sa ikke ifra" om at noe må gjøres, den var like fin før som etter EU og reparasjoner. Totalt kom det på 12 300 kr, plus EU kontoll pris.

Endret av Wei Wei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis 500 kr her i området. Men kan være greit å gjøre det klart med verkstedet at hvis de finner feil, har du f.eks noen du kjenner som skal fikse, for da er det kanskje ikke så fristende for dem å "finne opp" feil, som noen verksteder dessverre gjør.

Men tar man kontroll på NAF, skal vel de være nøytrale, men koster jo mer for kontrollen enn de fleste andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...