Tøytigern Skrevet 17. november 2013 #1 Skrevet 17. november 2013 Ja, ganske enkelt som overskriften sier: Hvordan baker jeg en god sjokoladekake? Altså, en som smaker sjokolade, som ikke er tørr og smaker mest av sukker med en smør-melis-sterk kaffe- glasur på toppen? Jeg ønsker helst en rund kake. Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #2 Skrevet 17. november 2013 Du kan bruke en hvilken som helst oppskrift og putte den i en rund form. Bruk mørk sjokolade, lite farin og melk. Anonymous poster hash: 30179...359 1
Gjest Cevita Skrevet 17. november 2013 #4 Skrevet 17. november 2013 Prøver deg på denne f.eks? http://hobbykokken.wordpress.com/2009/09/26/verdens-beste-sjokoladekake/
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #5 Skrevet 17. november 2013 Sjokoladekaker med syrnede melkeprodukter er veldig gode. F.eks. rømme eller kefir. Glasuren kan du lage av kokesjokolade for å få skikkelig sjokoladesmak. Anonymous poster hash: 23c6a...82a 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #6 Skrevet 17. november 2013 Røre smør og sukker hvitt. Anonymous poster hash: b0850...fe5 1
Gjest Skrevet 19. november 2013 #7 Skrevet 19. november 2013 Jeg synes sjokoladekake blir god og saftig med bruk av llitt smeltet smør og selvsagt smeltet kokesjokolade istedenfor kakao. I glasuren bruker jeg ren melkesjokolade blandet med melis, smeltet smør og kaffe.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #8 Skrevet 19. november 2013 http://kjoekkeneskapisme.blogspot.no/2010/08/saftig-sjokoladekake-i-langpanne.html Den ser god ut! Anonymous poster hash: 194fc...0c4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #9 Skrevet 20. november 2013 http://kjoekkeneskapisme.blogspot.no/2010/08/saftig-sjokoladekake-i-langpanne.html Den ser god ut! Anonymous poster hash: 194fc...0c4 Den har jeg laget mange ganger, den er veldig god! Anonymous poster hash: 23c6a...82a
Tøytigern Skrevet 20. november 2013 Forfatter #10 Skrevet 20. november 2013 Hvordan bruker jeg kokesjokolade i stedet for kakao? Sånn med tanke på hvormye man skal ha oppi og sånt? Testet ut her, men det ble en flaaat kake. Gikk i søplet.. Ups. Men jeg kan jo prøve den langpannesaken, hvis det bare går å ha den i en rund form? Det blir jo en masse kakedeig. Kan jo ikke hive halvparten. Så... Hvor mye må man ta av det forskjellige hvis man har en vanlig rund, bløtekakeform? Den runde over der prøvde jeg ikke for jeg skjønte ikke helt at det kan bli ek kake som ikke er tørr. Det var ikke noe mel i oppskriften. Da kan jeg ikke helt skjønne hvordan det blir en myk kake i stedetfor bare en slags type stekt eggedosis med sjokolade?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #11 Skrevet 20. november 2013 Hvordan bruker jeg kokesjokolade i stedet for kakao? Sånn med tanke på hvormye man skal ha oppi og sånt? Testet ut her, men det ble en flaaat kake. Gikk i søplet.. Ups. Men jeg kan jo prøve den langpannesaken, hvis det bare går å ha den i en rund form? Det blir jo en masse kakedeig. Kan jo ikke hive halvparten. Så... Hvor mye må man ta av det forskjellige hvis man har en vanlig rund, bløtekakeform? Den runde over der prøvde jeg ikke for jeg skjønte ikke helt at det kan bli ek kake som ikke er tørr. Det var ikke noe mel i oppskriften. Da kan jeg ikke helt skjønne hvordan det blir en myk kake i stedetfor bare en slags type stekt eggedosis med sjokolade? Jeg har laget den kaken over i rund kakeform, 24 eller 26 cm i diameter, litt usikker. For en middels høy kake, bruk 50% av oppskriften, for en høy kake bruk 60%. Jeg bruker 60% dersom jeg skal lage trelags kake for å få den høy nok til å klare å dele den i tre, men har også laget tolags kake for å få den høy og fin. Jeg har ikke laget den kaken med kokesjokolade i stedet for kakao, personlig liker jeg smaken kakao setter på kaker. Men det må være bakekakao, ikke drikkekakao! Hvis du vil bruke kokesjokolade i stedet i den oppskriften her, ser jeg for meg at du kan smelte sjokolade i vannbad og blande i det smeltede smøret/vannet, slik som kakaoen skal blandes. Anonymous poster hash: 23c6a...82a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #12 Skrevet 20. november 2013 Hvordan bruker jeg kokesjokolade i stedet for kakao? Sånn med tanke på hvormye man skal ha oppi og sånt? Testet ut her, men det ble en flaaat kake. Gikk i søplet.. Ups. Men jeg kan jo prøve den langpannesaken, hvis det bare går å ha den i en rund form? Det blir jo en masse kakedeig. Kan jo ikke hive halvparten. Så... Hvor mye må man ta av det forskjellige hvis man har en vanlig rund, bløtekakeform? Den runde over der prøvde jeg ikke for jeg skjønte ikke helt at det kan bli ek kake som ikke er tørr. Det var ikke noe mel i oppskriften. Da kan jeg ikke helt skjønne hvordan det blir en myk kake i stedetfor bare en slags type stekt eggedosis med sjokolade? Kokesjokolade for kakao: http://whatscookingamerica.net/ChocolateSubstitutionChart.htm Pannestørrelser: http://allrecipes.com/howto/cake-pan-size-conversions/ Hva har man Google for... Anonymous poster hash: e1a87...f9f
Tøytigern Skrevet 20. november 2013 Forfatter #13 Skrevet 20. november 2013 (endret) Aha Takker så mye. Bakekakao er notert og 60% kakedeig. Skal testes. Edit. Bare sånn for å sjekke. Det var 60% av hver ingrediens, ikke sant? Endret 20. november 2013 av Tøytigern
Tøytigern Skrevet 20. november 2013 Forfatter #14 Skrevet 20. november 2013 Kokesjokolade for kakao: http://whatscookingamerica.net/ChocolateSubstitutionChart.htm Pannestørrelser: http://allrecipes.com/howto/cake-pan-size-conversions/ Hva har man Google for... Anonymous poster hash: e1a87...f9f Masse snålt som kommer opp i google...Ikke alt som står det er helt patent, så. Er alltid greit å sjekke med noen som har bakt det selv Men takker for linker.
Sweet77 Skrevet 20. november 2013 #15 Skrevet 20. november 2013 Her skal dere få min spesial-oppskrift! Har prøvd sikkert 15 forskjellige, men ble aldri fornøyd. Til slutt fant jeg noe i noen gamle kokebøker jeg arvet fra 80-tallet som jeg brukte som en slags "basisoppskrift" og forsket videre på selv. Målet var en mind-blowing sjokoladekake som var så himmelsk at det er umulig å slutte å spise før man er så mett at man ikke får ned mer, og at man deretter lister seg opp om natten for å snike til seg restene som står i kjøleskapet (dersom det er noe igjen selvsagt ) Om jeg lyktes med det får dere bedømme selv. Men jeg kan love at her i huset må jeg sette vekkerklokka på 02.00, evt ha sovepiller i kaffen til de andre, om jeg skal ha noe håp om å få tak i noen av restene selv (sitter her og mumser i meg nå faktisk ) Ok, her er den. Skriver litt detaljert i fall du ikke har så mye erfaring med baking: Bunn Pisk sammen med mikser til det blir hvitt: 300 g smør, romtemperert 300 gram sukker (ca 4 dl) pisk inn et egg om gangen: 6 egg Bland det tørre i f.eks et litermål: PS! Husk at hvetemelet skal legges løst i dl-målet, ikke ristes eller stappes, da får du i for mye. 4 - 6 toppede spiseskjeer bake-kakao-pulver Hvetemel, slik at det tilsammen med kakaoen blir 2,5 dl (dvs ca 150 g) 2 toppede ts bakepulver 4 toppede ts vaniljesukker Sikt det tørre inn i smør-sukker-egg-blandingen, vekselvis med væske: 6 ss melk (kan erstattes med fløte eller vann) Ha røren i en stor rund form. Stekes på 180 grader i 25 min. PS! Steketiden kan variere. Etter 25 min stikker du en pinne eller tynn kniv i midten, om det henger igjen deig på den så steker du litt til før du tester igjen. Luftig krem Smelt på VELDIG svak varme, og sett til side når den er smeltet: 150 g MØRK kokesjokolade. Odense sin gir best smak Rør hvitt, bruk mikser: 250 g romtemperert smør (anbefaler Bremykt. Vanlig smør blir beinhardt i kjøleskap) 150 g melis (3 dl) Pisk inn en om gangen: 2 eggeplommer Pisk inn: Den smeltede kokesjokoladen. NB! Må ha nådd romtemperatur 4 toppede ts vaniljesukker 3 - 4 ss sterk, avkjølt kaffe (smak deg fram!) La den stå på benken til du skal pynte kaken Kompakt krem Her bruker jeg bare vanlig kvikk-lunsj glasur: 250 g smør 8 dl melis 4 ts vaniljesukker 2 ss bakekakao 3 ss sterk kaffe Smelt smøret, rør inn det tørre og til slutt kaffen. Denne bør stå en stund i kjøleskap før pynting da den ellers er ganske flytende. Pynting og montering Avkjøl bunnen og del den i 3. Lag 1 (nederst): Legg på ca 1/3 av den luftige kremen Lag 2: Legg på all den kompakte kremen Øverst: Legg på resten av den luftige kremen, minus det du trenger for å legge rundt sidene. Det trenger ikke være så tykt rundt sidene, poenget er bare at det skal se pent ut. Pynt med f.eks revet kokesjokolade, gelefrukter eller noe annet du syns er fint. Vel, det var det hele. Evt kan du halvere oppskriften, da bruker du en 22 cm form i diameter. Lykke til
Tøytigern Skrevet 20. november 2013 Forfatter #16 Skrevet 20. november 2013 Her skal dere få min spesial-oppskrift! Har prøvd sikkert 15 forskjellige, men ble aldri fornøyd. Til slutt fant jeg noe i noen gamle kokebøker jeg arvet fra 80-tallet som jeg brukte som en slags "basisoppskrift" og forsket videre på selv. Målet var en mind-blowing sjokoladekake som var så himmelsk at det er umulig å slutte å spise før man er så mett at man ikke får ned mer, og at man deretter lister seg opp om natten for å snike til seg restene som står i kjøleskapet (dersom det er noe igjen selvsagt ) Om jeg lyktes med det får dere bedømme selv. Men jeg kan love at her i huset må jeg sette vekkerklokka på 02.00, evt ha sovepiller i kaffen til de andre, om jeg skal ha noe håp om å få tak i noen av restene selv (sitter her og mumser i meg nå faktisk ) Ok, her er den. Skriver litt detaljert i fall du ikke har så mye erfaring med baking: Bunn Pisk sammen med mikser til det blir hvitt: 300 g smør, romtemperert 300 gram sukker (ca 4 dl) pisk inn et egg om gangen: 6 egg Bland det tørre i f.eks et litermål: PS! Husk at hvetemelet skal legges løst i dl-målet, ikke ristes eller stappes, da får du i for mye. 4 - 6 toppede spiseskjeer bake-kakao-pulver Hvetemel, slik at det tilsammen med kakaoen blir 2,5 dl (dvs ca 150 g) 2 toppede ts bakepulver 4 toppede ts vaniljesukker Sikt det tørre inn i smør-sukker-egg-blandingen, vekselvis med væske: 6 ss melk (kan erstattes med fløte eller vann) Ha røren i en stor rund form. Stekes på 180 grader i 25 min. PS! Steketiden kan variere. Etter 25 min stikker du en pinne eller tynn kniv i midten, om det henger igjen deig på den så steker du litt til før du tester igjen. Luftig krem Smelt på VELDIG svak varme, og sett til side når den er smeltet: 150 g MØRK kokesjokolade. Odense sin gir best smak Rør hvitt, bruk mikser: 250 g romtemperert smør (anbefaler Bremykt. Vanlig smør blir beinhardt i kjøleskap) 150 g melis (3 dl) Pisk inn en om gangen: 2 eggeplommer Pisk inn: Den smeltede kokesjokoladen. NB! Må ha nådd romtemperatur 4 toppede ts vaniljesukker 3 - 4 ss sterk, avkjølt kaffe (smak deg fram!) La den stå på benken til du skal pynte kaken Kompakt krem Her bruker jeg bare vanlig kvikk-lunsj glasur: 250 g smør 8 dl melis 4 ts vaniljesukker 2 ss bakekakao 3 ss sterk kaffe Smelt smøret, rør inn det tørre og til slutt kaffen. Denne bør stå en stund i kjøleskap før pynting da den ellers er ganske flytende. Pynting og montering Avkjøl bunnen og del den i 3. Lag 1 (nederst): Legg på ca 1/3 av den luftige kremen Lag 2: Legg på all den kompakte kremen Øverst: Legg på resten av den luftige kremen, minus det du trenger for å legge rundt sidene. Det trenger ikke være så tykt rundt sidene, poenget er bare at det skal se pent ut. Pynt med f.eks revet kokesjokolade, gelefrukter eller noe annet du syns er fint. Vel, det var det hele. Evt kan du halvere oppskriften, da bruker du en 22 cm form i diameter. Lykke til Vil det bli som en slags bløtekake bare med sjokoladesmak?
Sweet77 Skrevet 20. november 2013 #17 Skrevet 20. november 2013 Vil det bli som en slags bløtekake bare med sjokoladesmak? Nei. Det finnes ikke noe eklere enn bløtkake med sjokoladesmak. De to store forskjellene er at bløtkake er laget av florlett sukkerbrød med eggedosis-basis, mens denne bunnen er en tung, men likevel luftig smørkrem-base. Det gjør at den tar imot sjokoladen slik at det blir en smaks-opplevelse istedenfor at sjokoladesmaken blir en bi-smak som kommer ved siden av. Samme med kremen. I bløtkake er kremen laget av fløtekrem, og å ha sjokolade oppi der blir - ja, det smaker litt som sølekaker etter min mening. Mens i denne kaken er begge kremene smør-baserte, og smaker ikke noe i nærheten av bløtkake-"sjokolade-krem". En bløtkake greier ikke integrere sjokoladen i smaken, mens denne utnytter sjokoladesmaken isteden og gjør den til en smaksopplevelse. Derfor den blir så god
Tøytigern Skrevet 20. november 2013 Forfatter #18 Skrevet 20. november 2013 (endret) Nei. Det finnes ikke noe eklere enn bløtkake med sjokoladesmak. De to store forskjellene er at bløtkake er laget av florlett sukkerbrød med eggedosis-basis, mens denne bunnen er en tung, men likevel luftig smørkrem-base. Det gjør at den tar imot sjokoladen slik at det blir en smaks-opplevelse istedenfor at sjokoladesmaken blir en bi-smak som kommer ved siden av. Samme med kremen. I bløtkake er kremen laget av fløtekrem, og å ha sjokolade oppi der blir - ja, det smaker litt som sølekaker etter min mening. Mens i denne kaken er begge kremene smør-baserte, og smaker ikke noe i nærheten av bløtkake-"sjokolade-krem". En bløtkake greier ikke integrere sjokoladen i smaken, mens denne utnytter sjokoladesmaken isteden og gjør den til en smaksopplevelse. Derfor den blir så god Tusen takk Jeg kunne tenkt meg å forsøke denne her, for det høres ut som den typen kake jeg leter etter. Men jeg tenkte på bløtkakedeig (heter det bløtkakedeig?) når det stod at man skulle piske egg og sukker. Men da skal jeg definitivt prøve ut denne Enig med deg i at bløtkake med sjokolade er gruelig. Har fått det..Gruff. Endret 20. november 2013 av Tøytigern
Sweet77 Skrevet 20. november 2013 #19 Skrevet 20. november 2013 Tusen takk Jeg kunne tenkt meg å forsøke denne her, for det høres ut som den typen kake jeg leter etter. Men jeg tenkte på bløtkakedeig (heter det bløtkakedeig?) når det stod at man skulle piske egg og sukker. Men da skal jeg definitivt prøve ut denne Enig med deg i at bløtkake med sjokolade er gruelig. Har fått det..Gruff. Nei det heter ikke bløtkakedeig, hihi!! Men sukkerbrød, der pisker man egg og sukker, altså eggedosis. I denne skal du ikke piske egg og sukker, hverken i bunnen eller i kremen. Det er smør og sukker som skal piskes og danne selve røren og kremen, mens eggene / plommene bare skal piskes inn etterpå for å tilføre fylde og litt rundere smak. I bløtkake finnes ikke smør i det hele tatt. Skriv hvordan det gikk da - er kjempespent!
Tøytigern Skrevet 20. november 2013 Forfatter #20 Skrevet 20. november 2013 Nei det heter ikke bløtkakedeig, hihi!! Men sukkerbrød, der pisker man egg og sukker, altså eggedosis. I denne skal du ikke piske egg og sukker, hverken i bunnen eller i kremen. Det er smør og sukker som skal piskes og danne selve røren og kremen, mens eggene / plommene bare skal piskes inn etterpå for å tilføre fylde og litt rundere smak. I bløtkake finnes ikke smør i det hele tatt. Skriv hvordan det gikk da - er kjempespent! Aha. Men da ble det litt klarere.Tusen takk. Oppdatering kommer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå