Gå til innhold

Ødela bandet til hunden min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min venninne passet min hund i noen dager.

Vi har gjort hverandre tjeneste begge to. Slik som f eks at hun fikk låne huset mitt og overnatte når jeg var borte jeg hjalp henne å flytte flyttelasset o. l.

Da hun kom og leverte voffsen min tilbake var bandet hennes ødelagt. det var et kostbart band til flere hundre kroner jeg hadde kjøpt hos dyrelegen. Hun rakk det ødelagte bandet til meg og sa at hunden hadde ødelagt det. Hun hadde brukt bandet til å bitte henne fast mens hun selv var ute og jobbet i hagen. Bandet er en sånn type med line som gjør at hundene kan springe noen meter den trekker seg frem og tilbake ettersom hvor langt hunden springer og motsatt. Husker ikke hva den typen ban heter :P
Jeg var uten bil da hun kom med hunden og bandet og spurte om jeg kunne få låne det bandet hun hadde på hunden min (hennes eget som hun brukte når hun leverte) til jeg fikk kommet meg å kjøpt et nytt. -Det er dyre band, sa jeg. Og jeg må vente litt før jeg får kjøpt nytt. 3-400 kroner er jo ikke så mye, men irriterende når man er blakk. Nei, hun ville helst ikke låne meg det bandet. -men jer er jo nødt å ha noe, jeg har ikke bil og får ikke kjøpt noe heller de første dagene, svarer jeg. Hun lar meg motvillig låne bandet i noen dager. Så kommer hun nedom, kun for å hente bandet sitt, hun må ha det tilbake.

Problemet. Jeg er sur, sur fordi hun på en så nonchalang måte bare sier at bandet er ødelagt, at hun ikke selv foreslår å fikse det, eller erstatte. Om hun hadde gjort det hadde jeg sikkert sagt at det ikke var nødvendig. Men nå har jeg mest lyst å si til henne at hun burde erstatte bandet. Kanskje ikke til samme pris, men det er da ikke en selvfølge at man "ikke bryr" seg når man ødelegger noe? Bandet trenger overhode ikke være like dyrt, og det er innerst ikke pengene, jeg er bare skuffet og overrasket over måten dette ble på.

Så kan man jo lure på hvorfor det er krig i verden når folk bryr seg om sånt her tull ) Men jeg er så irritert nå (hun hentet bandet i dag), vil bare høre om jeg er helt ute å kjører her?

Anonymous poster hash: aca70...5c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min venninne passet min hund i noen dager. Vi har gjort hverandre tjeneste begge to. Slik som f eks at hun fikk låne huset mitt og overnatte når jeg var borte jeg hjalp henne å flytte flyttelasset o. l.Da hun kom og leverte voffsen min tilbake var bandet hennes ødelagt. det var et kostbart band til flere hundre kroner jeg hadde kjøpt hos dyrelegen. Hun rakk det ødelagte bandet til meg og sa at hunden hadde ødelagt det. Hun hadde brukt bandet til å bitte henne fast mens hun selv var ute og jobbet i hagen. Bandet er en sånn type med line som gjør at hundene kan springe noen meter den trekker seg frem og tilbake ettersom hvor langt hunden springer og motsatt. Husker ikke hva den typen ban heter :PJeg var uten bil da hun kom med hunden og bandet og spurte om jeg kunne få låne det bandet hun hadde på hunden min (hennes eget som hun brukte når hun leverte) til jeg fikk kommet meg å kjøpt et nytt. -Det er dyre band, sa jeg. Og jeg må vente litt før jeg får kjøpt nytt. 3-400 kroner er jo ikke så mye, men irriterende når man er blakk. Nei, hun ville helst ikke låne meg det bandet. -men jer er jo nødt å ha noe, jeg har ikke bil og får ikke kjøpt noe heller de første dagene, svarer jeg. Hun lar meg motvillig låne bandet i noen dager. Så kommer hun nedom, kun for å hente bandet sitt, hun må ha det tilbake.Problemet. Jeg er sur, sur fordi hun på en så nonchalang måte bare sier at bandet er ødelagt, at hun ikke selv foreslår å fikse det, eller erstatte. Om hun hadde gjort det hadde jeg sikkert sagt at det ikke var nødvendig. Men nå har jeg mest lyst å si til henne at hun burde erstatte bandet. Kanskje ikke til samme pris, men det er da ikke en selvfølge at man "ikke bryr" seg når man ødelegger noe? Bandet trenger overhode ikke være like dyrt, og det er innerst ikke pengene, jeg er bare skuffet og overrasket over måten dette ble på. Så kan man jo lure på hvorfor det er krig i verden når folk bryr seg om sånt her tull ) Men jeg er så irritert nå (hun hentet bandet i dag), vil bare høre om jeg er helt ute å kjører her? Anonymous poster hash: aca70...5c4

Hvor gamle er dere egentlig?

Anonymous poster hash: 9f0ff...476

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre?
Tro det eller ikke så er jeg en voksen dame :smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din bet istykker båndet mens hun var snill og passet den for deg så synes jeg ikke hun skal erstatte det nei... Om man skal ha dyr bør man har råd til et nytt bånd, du må jo ikke kjøpe et slikt flexibånd til 400 kr, det finnes helt greie bånd til en hundrelapp i de fleste dyrebutikker som i det minste holder i en periode.. (eller på IKEA, XXL og liknende, tror de har litt dyreutstyr billig)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, egentlig er jeg enig. Synes bare at tonen var så likegyldig, og det at hun ikke kunne låne meg sitt band. Har nok andre forventninger til hvordan man oppfører seg når noe man "passer" blir ødelagt Om hun hadde sagt noe der og da, og vist at hun i det hele tatt brydde seg, hadde nok jeg reagert annerledes og.
Ikke minst fikk hun jo låne huset og overnatte her, spiste, det var faktisk rot igjen etter henne når jeg kom hjem. Jeg har osgå hjulpet henne på andre måter. Så da hun foreslo selv å passe tenkte jeg at det er jo en tjeneste for noe annet, og jeg synes det var hyggelig, mener ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hunden din bet istykker båndet mens hun var snill og passet den for deg så synes jeg ikke hun skal erstatte det nei... Om man skal ha dyr bør man har råd til et nytt bånd, du må jo ikke kjøpe et slikt flexibånd til 400 kr, det finnes helt greie bånd til en hundrelapp i de fleste dyrebutikker som i det minste holder i en periode.. (eller på IKEA, XXL og liknende, tror de har litt dyreutstyr billig)

enig,passet hun itillegg hunden gratis?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre?Tro det eller ikke så er jeg en voksen dame :smoke:Anonymous poster hash: aca70...5c4

Dere virker som to umodne fjortisjenter.

For å svare på spørsmålet ditt: Jeg synes du erd en som er ute og sykler her. Det er du som har valgt å ha hund, og det er uten tvil en utgiftspost. Hun var bare grei og passet hunden din for deg, tviler på at hun gikk inn for å ødelegge båndet.

Anonymous poster hash: 9f0ff...476

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om venninnen din hadde hatt sosiale antenner ville hun tilbudt seg å erstatte båndet.

Anonymous poster hash: cafb2...dfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av teksten er det ikke helt klart om venninnen din er direkte skyld i at båndet gikk i stykker eller ikke. Men generelt sett så synes jeg ikke at det er ok å kreve noen penger for at en bruksgjenstand går i stykker når de gjør noen en tjeneste. Det ville nesten være som å kreve nytt TV av noen fordi de satt og så på da det skjedde.

Ellers kunne nok venninnen din ha lagt frem at båndet hadde blitt ødelagt på en litt bedre måte, slik at du ikke hadde blitt så provosert av det.

Håper for øvrig at du har forsikring på hunden din, for hvis den tilfeldigvis hadde blitt syk i stedet for at en gjenstand gikk i stykker, vil det ha kostet langt mer enn 400 kroner å ta den til dyrlegen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Flexi-bånd du mener, har de tendens til å ryke etter en stund, uansett hvor dyr de er...Flexi-bånd får du kjøpe i de fleste større matvarebutikker/europris og lignende. Det er et bånd til hunden din, betyr det virkelig mer enn et vennskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal kjøpe et billigere (mindre overpriset) flexibånd. Hunden din ødela det gamle. Dette hadde jeg ikke brydd meg videre om tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heartbeat

Nei siden det var din hund som ødela det, synes jeg ikke hun burde erstatte det.

Og at hun måtte ha sitt bånd tilbake er jo sikkert for at hun trengte det til sin hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ikke værre en å bruke et tau hvis du ikke har penger til å kjøpe nytt bånd med en gang. Hunden dør ikke av å ikke bruke flexi til du får penger igjen. :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

herregud get over it.

bruk et tau eller noe til du får kjøpt deg nytt bånd. flexibånd er ubrukelige syns nå jeg. alle mine har blitt ødelagt etter en stund. da kan du heller kjøpe langline som hunden kan være bindt i å et vanlig bånd som du kan bruke på tur. hunden trenger ikke 15 meter med line når dere går tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså...hvis hunden har ødelagt sitt eget bånd, er det da ingen mening i at venninnen din skal erstatte båndet.

Hun har faktisk vært snill å passet hunden din, ikke glem det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, egentlig er jeg enig. Synes bare at tonen var så likegyldig, og det at hun ikke kunne låne meg sitt band. Har nok andre forventninger til hvordan man oppfører seg når noe man "passer" blir ødelagt Om hun hadde sagt noe der og da, og vist at hun i det hele tatt brydde seg, hadde nok jeg reagert annerledes og.

Ikke minst fikk hun jo låne huset og overnatte her, spiste, det var faktisk rot igjen etter henne når jeg kom hjem. Jeg har osgå hjulpet henne på andre måter. Så da hun foreslo selv å passe tenkte jeg at det er jo en tjeneste for noe annet, og jeg synes det var hyggelig, mener ikke det.

Var det hunden eller båndet hun passet...? Hunden er vel like hel? Da har hun gjort jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suphadupha

På europris/biltema så har de flexibånd (eget merke) veldig billig! Rundt 60 kr. Ikke like"pene" som det originale, men fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farget av egne erfaringer - altså er det godt mulig jeg er på viddene - så tror jeg problemet her er at du føler hun ikke har vært/vist at hun har vært takknemmelig for det andre du har gjort for henne?

Du nevner i to innlegg at hun har bodd i huset ditt mens du var borte - at hun lot det være igjen rot og at du har hjulpet henne med flyttelass. Kanskje du føler at det ikke har vært balanse mellom å gi og ta?

Personlig har jeg vært på den andre siden i et slikt vennskap, og jeg sier ikke at dere har de samme mekanismene. Men jeg prøver å forklare fra min side, så kan du selv vurdere om det er noe av det samme?

Min venninne var veldig snill, problemet for meg var at hun "bestemte" hva jeg trengte. Jeg ble med på ting jeg egentlig ikke hadde så lyst til fordi vi var venner. Gjerne ting som kostet penger som jeg helst ville ha disponert annerledes. Etter en flaske vin eller to en gang kom det frem at hun følte bitterhet fordi jeg ikke skjønte hvor mye hun gjorde "for meg". Ting jeg ikke ønsket, ikke hadde bedt om, og selv om det var velment - ting som slet på meg.

Poenget mitt er vel at om du er snill med noen, så er det en gave. Du kan bli lei deg for at du gir bort noe som mottaker ikke setter så mye pris på som du ønsker, men det lureste er å gi slipp på "gaven" når den er gitt. Det viktigste er at det er velment, og i et balansert forhold gir og mottar man etter behov og mulighet. Jeg synes ikke man kan føre regnskap i slike sammenhenger, og hvis man ikke klarer å gi uten bismak så må man selv vurdere hvor man slutter/begrenser seg - i stedet for å bygge opp en misfornøydhet med hva man får tilbake. Det går mest ut over en selv.

(Om en venn hadde passet ungen min i mitt hus, og ungen min hadde fått tak i og ødelagt noe så ville jeg aldri forventet at vennen min skulle erstatte det.

Avhengig av hvordan båndet ble ødelagt ville jeg kanskje ikke tilbudt meg å kjøpe nytt heller om jeg var din venninne.)

Anonymous poster hash: 34c2f...d0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...