Gjest GreenSky Skrevet 7. mai 2004 #1 Del Skrevet 7. mai 2004 Lønnsforhandlingene er i gang. Vi har fått et brev fra sjefen hvor han truer med å permitere alle organiserte dersom det blir streik. Må si at det rystet meg! Er ikke sikker på om det er lovlig, en gang. Skal undersøke det nærmere. Hva mener dere andre? Er sterkt frista til å sende brevet videre til fagforeningen, selv om det ville bli brudd på taushetsplikten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 7. mai 2004 #2 Del Skrevet 7. mai 2004 Er det brudd på taushetsplikten å ta kontakt med fagforeningen hvis man blir behandlet rart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 7. mai 2004 #3 Del Skrevet 7. mai 2004 Det er jo akkurat slike brev fagforeningen må få, så send kopi til de du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 7. mai 2004 #4 Del Skrevet 7. mai 2004 Men hva mener dere, er dere ikke enige at det er for drøyt å true ansatte på den måten? Brevet var ikke akkurat hyggelig formulert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 7. mai 2004 #5 Del Skrevet 7. mai 2004 Det er utrolig frekt, og derfor hadde jeg ikke stusset med å sende brevet til fagforeningen. For den bedriften behøver å bli strammet opp litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 7. mai 2004 #6 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg hadde helt klart kontaktet fagforeningen ja, uten tvil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 7. mai 2004 #7 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg er ny i firmaet, var tillitsvalgt i mitt gamle firma. Hadde egentlig tenkt jeg skulle holde en lav profil, men nå begynner jeg å lure på om jeg skal begynne med organisasjonsarbeid igjen, hvis det er slike "ville" tilstander. Skal finne ut hvem som er tillitsvalgt og diskutere saken med han/henne, tenkte jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2004 #8 Del Skrevet 7. mai 2004 Vi har fått et brev fra sjefen hvor han truer med å permitere alle organiserte dersom det blir streik Jeg skjønner ikke helt hva som er ment her. I lønnsforhandlingene truer gjerne de organiserte med streik, mens arbeidsgiver på sin side kan true med lockout. Det er helt normalt. Dersom dere bare tar ut enkelte ansatte i streik kan arbeidsgiver ta ut resten av de ansatte i lockout og nekte de å jobbe i konfliktperioden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 7. mai 2004 #9 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg er klar over det, gjest, men dette gjaldt permitering, ikke lockout. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 7. mai 2004 #10 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg hadde tatt en liten anonym telefonsamtale til fagforeninga og spurt hvordan dette hørtes ut i deres øyne, jeg. De har sikkert noen råd til deg hva du kan/bør og ikke videre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 7. mai 2004 #11 Del Skrevet 7. mai 2004 Hvis partene i tariff-forhandlinger ønsker å klargjøre for bruk av kampmidler (streik/lockout) så må en av partene med 14 dagers varsel gå til plassoppsigelse. Det vil si at de individuelle arbeidskontraktene for arbeidstakere som kan bli tatt ut i streik/lockout formelt bringes til opphør. Dette er helt vanlig og lovlig og en del av gangen i et forhandlingene jfr Hovedavtalen mellom Lo og NHO § 3-1, jfr arbeidsmiljøloven § 56 (2) jfr arbeidstvistloven § 29. Men er det slik at dere vil bli permittert på ubestemt tid pga at dere er organisert, og dermed ikke vet om dere har jobb når evnt. streik er over, så er det ulovelig. Det foreligger klare retningslinjer for når man kan permittere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå