Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan dere andre har opplevd svangerskap mht fosterbevegelser. Er gravid m nr.2 nå og bekymrer meg en del for at hun er roligere i magen enn nr.1. Mener å huske at førstemann var mye mer propell... Mokaka er/har vært foran på begge to. Hvor mye liv kjenner dere? Har det vært forskjell på svangerskapene? Jeg kjenner jo liv mange ganger daglig, men ikke kontinuerlig liksom. Nå har jeg ikke så mye tid til å kjenne etter heller da (det var definitivt annerledes m nr.1), men hvis jeg legger meg ned for å kjenne, tar det ikke kjempelang tid før jeg kjenner noe, men det er slettes ikke kontinuerlig sparking heller. Er i uke 37 nå.

Anonymous poster hash: 9d36f...45d

Anonymous poster hash: 94d0e...423

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det står nevnt at jenter er normalt sett roligere enn gutter, men at babyer er jo forskjellige de og, akkurat som hos mennesker :)

Men du vet at når du er så langt som uke 37 så er det ikke sparking lenger. For det er jo ikke plass. De ligger allerede i fosterstillingen og det er trangt som bare det. Hun bulte ut av og til, og stakk en hæl ut eller albue osv, men det var aldri sånn at det var spark så sent. Hvis du leser om det på nettet så er det helt vanlig at de akutte, raske bevegelsene forsvinner pga plassmangel, og blir byttet ut med dytting f.eks, som jeg kaller det, rompe ut på en side, albue, kne, fot..you name it.. :)

Anonymous poster hash: 6e3c8...c69
Skrevet

Her er det varierende, alt fra konstant action hele dagen og natten til gjerne 2-3 dager hvor det er langt mer rolig.

Det har resultert i noen turer på føden, som viser at alt står OK til selv om jeg ikke kjenner noe spesielt.

Den endret også rask mønster i ca uke 28/29, fra spark til mer glidende bevegelser og bulende dytt her og der. Litt småspark fortsatt i uke33, samt hikking fra tid til annen.

De kan endre mønster - altså få "nye mønstre" - men tingen er at de fom da skal følge sitt eget mønster, og man skal følge med på om det blir endringer igjen som er vesentlige.

Anonymous poster hash: e2734...1c7
Skrevet

Tusen takk for svar, begge to. Kjenner veldig igjen det dere beskriver. Både det m mer glidende bevegelser og det med at aktive dager etterfølges av en rolig dag eller to. Ble litt beroliget nå.

Anonymous poster hash: 94d0e...423

Skrevet

Min gutt var veldig urolig i magen! Magen forandret form hele tiden, og det var sånn at jeg hele tiden hadde fremmede som stirret på magen min fordi den beveget seg så mye at det var veldig tydelig også med tykk genser på. Sov veldig lite på natten pga det, og gikk opp og ned trappa for å få han til å sovne i magen. Håper neste blir litt roligere;) men da han kom ut bare sov han og var en veldig rolig baby.

Skrevet

Jeg hadde morkaken forran da jeg var gravid i tillegg til rolig baby. Var flere turer inne på føden pga det!

Skrevet

Tror det står nevnt at jenter er normalt sett roligere enn gutter, men at babyer er jo forskjellige de og, akkurat som hos mennesker :)

Det der var i grunnen et ganske morsomt sitat :)

Anonymous poster hash: 1b49b...e19

Gjest vilma2000
Skrevet

Jeg har også foranliggende morkake og er i uke 30 med en aktiv gutt. Han beveger seg mye, og jeg kjenner spark, dult og glidende bevegelser nesten hele tiden. Er mitt første svangerskap så har ikke noe å sammenligne med, men har hørt at det er veldig forskjellig fra kvinne til kvinne, og svangerskap til svangerskap. Så lenge du merker liv så tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for! Kan jo også hende at babyen sparker i morkaken uten at du merker det.

Skrevet

Jeg har hatt to svangerskap med hva jeg anser som normal aktivitet i magen og et der babyen var helt propell. Tror det er ganske normalt.

Gjest Keikolina
Skrevet

Begge mine bare sparka når jeg la meg ned om kvelden, merket mest til gutten.

Skrevet

Jeg har også foranliggende morkake og er i uke 30 med en aktiv gutt. Han beveger seg mye, og jeg kjenner spark, dult og glidende bevegelser nesten hele tiden. Er mitt første svangerskap så har ikke noe å sammenligne med, men har hørt at det er veldig forskjellig fra kvinne til kvinne, og svangerskap til svangerskap. Så lenge du merker liv så tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for! Kan jo også hende at babyen sparker i morkaken uten at du merker det.

Nja, man får jo beskjed om å også følge med på endret bevegelsesmønster, altså om det blir mindre og mindre.

Det er ikke bare "ingenting" som telles, da er det jo gjerne for sent. Så det er dette som gjør det vanskelig å avgjøre når man har et foster som har veldig varierende aktivitetsnivå, nettopp fordi det er umulig å vite om det er normal eller noe galt fatt "denne gangen".

Jeg tror dette er lett å si for de som har fostre med mer jevne bevegelser - selv om de er relativt rolige.

Det er noe annet om fosteret er kjempeaktiv og "krevende" i ukesvis for så å bare bli nesten helt rolig i flere dager, og omtrent ikke gi fra seg spark eller livstegn på mange, mange timer.

Da føles liksom ikke det ene lille sparket eller dultet så veldig beroligende......

Anonymous poster hash: e2734...1c7

Skrevet

Det der var i grunnen et ganske morsomt sitat :)

Anonymous poster hash: 1b49b...e19

hahaha ja jeg satt og tenkte på det inatt da jeg matet babyen, at jeg hadde skrevet det og at noen sikkert kom til å merke det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...