Gå til innhold

Løy til psykologen


Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, kanskje mest for å gi en forklaring på problemene mine. Jeg syntes psykologen min lenge hadde mast på om hva i all verden som kunne være årsaken til at jeg har blitt som jeg har blitt, at det måtte ha en forklaring, og til slutt sa jeg at jeg ble voldtatt på fest for noen år siden (er 25 nå), og etter det virket det nesten som at psykologen min ble veldig lettet, at endelig var det noen forklaring, at jeg ikke var uforståelig lenger. Og jeg skulle jo egentlig ønske at jeg hadde en forklaring på hvorfor jeg har slitt så mye med angst og depresjoner, ikke misforstå, jeg ønsker ikke at jeg hadde blitt voldatt, men ønsker å forstå hvorfor ting er som de er.

TS

Anonymous poster hash: 55e6c...ade

Du kan være bipolar. Det er arvelig.. trenger ikke å være noen grunn til at du "er sånn du er". Finn en kognitiv psykolog som behandler problemene dine, istedet for en som skal grave i problemer som ikke finnes.

Anonymous poster hash: 5434a...d74

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan være bipolar. Det er arvelig.. trenger ikke å være noen grunn til at du "er sånn du er". Finn en kognitiv psykolog som behandler problemene dine, istedet for en som skal grave i problemer som ikke finnes. Anonymous poster hash: 5434a...d74

Dette er jeg uenig i. Jeg har hatt god erfaring med psykodynamisk terapi, å grave litt (samtidig som man tar tak i aktuelle problemstillinger i dag). Da får man en forståelse av hvorfor ting er som de er, hvorfor man har blittt som man har blitt. Kun kognitiv terapi kan bli veldih upersonlig og mekanisk. Noen vil ha det sånn, andre trenger å knytte seg mer til terapeuten.

Kognitiv terapi er oppskrytt, det er nå min mening.

Anonymous poster hash: a4920...f55

  • Liker 1
Skrevet

Nei, kanskje mest for å gi en forklaring på problemene mine. Jeg syntes psykologen min lenge hadde mast på om hva i all verden som kunne være årsaken til at jeg har blitt som jeg har blitt, at det måtte ha en forklaring, og til slutt sa jeg at jeg ble voldtatt på fest for noen år siden (er 25 nå), og etter det virket det nesten som at psykologen min ble veldig lettet, at endelig var det noen forklaring, at jeg ikke var uforståelig lenger. Og jeg skulle jo egentlig ønske at jeg hadde en forklaring på hvorfor jeg har slitt så mye med angst og depresjoner, ikke misforstå, jeg ønsker ikke at jeg hadde blitt voldatt, men ønsker å forstå hvorfor ting er som de er.

TS

Anonymous poster hash: 55e6c...ade

Fortell det, slik du skrev det her. Jo lengre du venter jo verre blir det. Hva er vitsen med å gå i terapi om dere jobber med noe som ikke engang har hendt?

Skrevet

Jeg angrer på at jeg løy. Men jeg tenkte ikke der og da at psykologen ville ta det så veldig alvorlig, jeg trodde at å bare nevne det ville være nok, og så ville psykologen legge det til side.

Og det som er litt rart er at jeg kjente meg så skamfull ta jeg fortalte om "voldtekten", ikke fordi jeg løy, men fordi faktisk skammet meg og kjente skyldfølelse for å ha blitt voldtatt (selv om det aldri skjedde).

På mange måter tror jeg at jeg er ganske manupulitativ da jeg vet hvordan jeg skal formulere meg for å virke troverdig. Jeg vet ofte hva jeg skal si for å få det som jeg vil, uten at det kommer frem at jeg er manipulerende.

Jeg kjenner meg som et grusomt menneske.

TS



Anonymous poster hash: 55e6c...ade
Skrevet

Du er sikkert ikke et grusomt menneske :hug:

Alle gjør feil av og til. Nå har du muligheten til å rette opp feilen du gjorde :) Jeg syns du skal fortelle det slik som du skrev for et par innlegg siden. Er det en god psykolog forstår han sikkert hvorfor du løy, og det at du gjorde det og han får vite det, kan føre til at han får noe andre tanker om hva som kan være årsaken til psyken din.

Skrevet

Jeg syntes forklaringen din på hvorfor du løy er forståelig.

  • Liker 3
Skrevet

Jeg angrer på at jeg løy. Men jeg tenkte ikke der og da at psykologen ville ta det så veldig alvorlig, jeg trodde at å bare nevne det ville være nok, og så ville psykologen legge det til side.

Og det som er litt rart er at jeg kjente meg så skamfull ta jeg fortalte om "voldtekten", ikke fordi jeg løy, men fordi faktisk skammet meg og kjente skyldfølelse for å ha blitt voldtatt (selv om det aldri skjedde).

På mange måter tror jeg at jeg er ganske manupulitativ da jeg vet hvordan jeg skal formulere meg for å virke troverdig. Jeg vet ofte hva jeg skal si for å få det som jeg vil, uten at det kommer frem at jeg er manipulerende.

Jeg kjenner meg som et grusomt menneske.

TS

Anonymous poster hash: 55e6c...ade

:hug:

Skrevet

Dette er jeg uenig i. Jeg har hatt god erfaring med psykodynamisk terapi, å grave litt (samtidig som man tar tak i aktuelle problemstillinger i dag). Da får man en forståelse av hvorfor ting er som de er, hvorfor man har blittt som man har blitt. Kun kognitiv terapi kan bli veldih upersonlig og mekanisk. Noen vil ha det sånn, andre trenger å knytte seg mer til terapeuten.

Kognitiv terapi er oppskrytt, det er nå min mening.

Anonymous poster hash: a4920...f55

Om problemene skyldes feil med nervesignalene i hjernen, nytter det ikke å sitte å grave i fortiden. Forskning viser at kognitiv terapi faktisk fungerer.

Anonymous poster hash: 5434a...d74

Skrevet

Om problemene skyldes feil med nervesignalene i hjernen, nytter det ikke å sitte å grave i fortiden. Forskning viser at kognitiv terapi faktisk fungerer. Anonymous poster hash: 5434a...d74

Forskning viser at mange ulike terapier fungere, også den psykodynamiske. Andre rentninger er EMDR, dialektisk atferdtsterapi og mentaliseringsbasert terapi.

Det kommer helt an på om den psykiske lidelsen skyldes kun biologi/gener eller om det også er oppvekst/miljø. Som oftest er det en kombinasjon.

I tilfeller der man er helt sikker på at det er biologiske årsaker, ville jeg ha mer tro på medisiner enn kognitiv terapi. Derfor er jeg fortsatt uenig med deg :)

Anonymous poster hash: a4920...f55

Skrevet

Jeg er bare pittelitt skeptisk til hvorvidt denne psykologen vil være proff når TS forteller at hun har løyet, når han faktisk presset henne til å komme med en "forklaring" og så virket "lettet" når "bitene falt på plass"...?

  • Liker 1
Skrevet

Jeg angrer på at jeg løy. Men jeg tenkte ikke der og da at psykologen ville ta det så veldig alvorlig, jeg trodde at å bare nevne det ville være nok, og så ville psykologen legge det til side.

Og det som er litt rart er at jeg kjente meg så skamfull ta jeg fortalte om "voldtekten", ikke fordi jeg løy, men fordi faktisk skammet meg og kjente skyldfølelse for å ha blitt voldtatt (selv om det aldri skjedde).

På mange måter tror jeg at jeg er ganske manupulitativ da jeg vet hvordan jeg skal formulere meg for å virke troverdig. Jeg vet ofte hva jeg skal si for å få det som jeg vil, uten at det kommer frem at jeg er manipulerende.

Jeg kjenner meg som et grusomt menneske.

TS

Anonymous poster hash: 55e6c...ade

Jeg synes du skal forklare det du har sagt her i tråden til psykologen - alt sammen.

Det gir jo et mye bedre bilde av deg, og kanskje h*n får en AHA-opplevelse på hvilke egne "forventninger" hun har til pasienten.

Kanskje hun maste for mye rundt dette, i så fall er det noe som må ryddes opp ifht denne psykologens egen del også - det kan jo føre til den type ting du endte opp med, nemlig på lyve på deg hendelser som faktisk ikke har skjedd.

Mye forskning viser at dette er en vanlig "fare" eksempelvis ved å lede behandlingen for mye - og i enkelte tilfeller tror jo faktisk både voksne og barn at de er utsatt for overgrep osv - fordi psykologen/behandleren har ledet dem til det. Denne type fiktive traumer er jo mye diskutert.

Eller, kanskje du opplever at hun krevde en forklaring av deg uten at det var tilfelle - det er mange snører å nøste opp i her som dere begge er tjent med å vite om.

Spesielt dette med at du beskriver dine egne følelser rundt fortellingen, og det du sier om at du tror du er manipulativ samtidig som du føler deg som et dårlig menneske pga det.

Uansett: du må fortelle deg, og ikke bytt psykolog selv. Dette kan faktisk være noe som gjør at dere kommer ganske langt i behandlingen fremfor om du holder tett eller bytter.

Anonymous poster hash: b0b14...cb9

Skrevet

Jeg er bare pittelitt skeptisk til hvorvidt denne psykologen vil være proff når TS forteller at hun har løyet, når han faktisk presset henne til å komme med en "forklaring" og så virket "lettet" når "bitene falt på plass"...?

Ja, gjentatte ganger spurte psykologen om jeg var helt sikker på at det ikke hadde skjedd noe med meg. Da jeg svarte at det ikke var noe spesielt som hadde skjedd forklarte psykologen at hun ikke trodde på meg og maste om det samme time etter time. Til slutt løy jeg og sa at jeg var blitt voldtatt, og psykologen virket som sagt lettet og sa at hun hadde hatt mistankte om det siden første gang hun møtte meg, at måten oppførselen min var på viste klare tegn til overgrep.

TS

Anonymous poster hash: 55e6c...ade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...