Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Er helt fersk jusstudent og jeg klarer rett og slett ikke å trekke hovedmomentene jeg skal drøfte ut av denne oppgaven. Føler meg helt hjelpesløs... Er det noen snille sjeler der ute?

Professor Dag S. Andersen er professor i litteraturvitenskap ved universitetet i
Bergen. Han er en mye brukt foredragsholder, også innenfor offentlig forvaltning,
hvor han ofte holder foredrag over temaet «Skjønnlitterære virkemidler ved skriving
av saksdokumenter». Hovedstadens sporveier AS (senere forkortet «Sporveiene»)
hadde invitert Andersen for å holde foredrag over den aktuelle tematikken i Oslo, og
det var avtalt et honorar på kr. 2000. I tillegg skulle reisen dekkes etterskuddsvis mot
fremleggelse av kvitteringer.
Dagen før foredraget fikk Andersens to barn på 2 og 6 år «omgangssyke» og
påfølgende natt fikk Andersens ektefelle samme sykdom. Andersen så seg derfor
nødt til å avlyse reisen og foredraget. Da han ringte til kontaktpersonen i Sporveiene,
var de lite fornøyde med avlysning på kort varsel, mens de tok hans beslutning om
ikke å reise til etterretning.
Andersen hadde kjøpt flybillett tur/retur Oslo som etter reisevilkårene ikke
kunne refunderes av flyselskapet. Han skrev derfor reiseregning og sendte denne til
Sporveiene. Selskapet svarte at de ikke anså seg forpliktet til å dekke utgiftene.
Andersen hadde selv foretatt bestillingen og måtte derfor bære den økonomiske
risikoen når han valgte å avlyse reisen til Oslo.
Sporveiene er et offentlig eid selskap som er ansvarlig for kollektivtrafikken i
Storby og omegn. Selskapet avgjør takster og rutetilbud for t-bane, trikk, buss og
ferger i Storby og omegn, som deretter bestilles fra underleverandører. Regionens jernbanetrafikk faller også inn under sporveiens takstsystem, men driftes i sin helhet
av NSB på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. I regionen er det også private
aktører med konsesjon på å drive bussdrift, men disse kjører ikke på samme
strekninger som Sporveiene. Sporveiene eies av Hovedstaden kommune (60 prosent)
og Knøtteliten fylkeskommune (40 prosent). Inntektene består foruten av billettsalg
av ulike offentlige tilskudd (30 % av inntektene).
Spørsmål 1: Gjelder forvaltningsloven for Hovedstadens sporveier AS?
Spørsmål 2: Forutsatt at forvaltningsloven gjelder for Hovedstadens sporveier AS,
kan Andersen påklage avgjørelsen om ikke å refundere reiseutgiftene hans?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg Å skrive juss til eksamen av Morten Walløe Tvedt. Har du i det hele tatt lest i pensumboken?

Anonymous poster hash: 20ffa...0a0
Skrevet

Ja, så klart. Men for en som ikke foreløpig vet stort om juss virker det vanskelig.. Vi har ikke lært noe om offentlige / private selskaper osv. Virker uoverkommelig nå.

Skaff deg Å skrive juss til eksamen av Morten Walløe Tvedt. Har du i det hele tatt lest i pensumboken?

Skrevet

Du må i det minste skrive litt om hva du har tenkt. Det kan være noen er så dumme og snille at de sier om du er på rett spor eller ikke. Du må bidra litt selv, det er din oppgave. Ikke begynn med "Her er spørsmålet, gi meg svaret", begynn med "Her er spørsmål, jeg tar utgangspunkt i xxx og tenker at aaa derfor bbb, men er litt i tvil om kanskje ccc også er relevant."

Skrevet

Ok, jeg lurer på om et selskap av denne typen vil omfattes av Fvl. Er det et interkommunalt selskap? Betyr det at kommune og fylkeskommune eier selskapet at det er offentlig og dermed omfattes av Fvl? Eller er det andre hensyn jeg ikke vet om som må tas med i betraktningen?

Du må i det minste skrive litt om hva du har tenkt. Det kan være noen er så dumme og snille at de sier om du er på rett spor eller ikke. Du må bidra litt selv, det er din oppgave. Ikke begynn med "Her er spørsmålet, gi meg svaret", begynn med "Her er spørsmål, jeg tar utgangspunkt i xxx og tenker at aaa derfor bbb, men er litt i tvil om kanskje ccc også er relevant."

Gjest hva som helst
Skrevet

Hva står det i loven? Hvem gjelder forvaltningsloven for?

Les definisjonene (i loven) for de ulike begrepene nøye (og kanskje supplere med pensum?) og tenk gjennom hva som trekker for/mot at dette selskapet eventuelt skal falle inn under dette?

Skrevet

Ok, jeg lurer på om et selskap av denne typen vil omfattes av Fvl. Er det et interkommunalt selskap? Betyr det at kommune og fylkeskommune eier selskapet at det er offentlig og dermed omfattes av Fvl? Eller er det andre hensyn jeg ikke vet om som må tas med i betraktningen?

Du skal ha lært om aksjeselskaper som er helt/delvis eid av kommunen og der formålet ikke er å gå med overskudd. Punchen i denne oppgaven ligger hovedsaklig i det er enkeltvedtak eller ikke. Forvaltningsboken dere har er enkel å bla opp i :-)

Anonymous poster hash: 4d599...82f

Skrevet

Hei! Jeg var fersk jusstudent selv i fjor, og dette var en oppgave jeg også måtte gjennom. Fortvil ikke om du føler deg litt forvirret - dere vil få en god gjennomgang på arbeidsgruppa, og ingen forventer at du skjønner det etter første oppgave :) Det står godt om dette på side 159-164 i pensum, så bare les det og fokuser på momentene. Så gjør du så godt du kan med å finne pro og contra argumenter - jo flere du klarer å finne, jo bedre! Husk at det ikke er svaret som teller, så bare tenk litt kreativt. Tenk: Er dette tradisjonell forvaltningsvirksomhet, eller foreligger det også et profittmotiv? Jobb så ut ifra det.

Mer enn dette vil jeg ikke si i og med at du kommer til å få svaret på gruppa, og da er det greit å utfordre seg selv i forkant. Tro meg, det er så stor fordel å jobbe med det selvstendig fra dag 1. Det er ingen som kommer til å syns at du er dum fordi du syns det er vanskelig, det viktigste er å prøve! Ellers vil jeg si at forvaltningsrett er et veldig greit fag, som du helt sikkert vil like bedre etterhvert :) Lykke til!

Anonymous poster hash: 5d40b...7ef
Skrevet

Hei, fikk du ikke hjelp til dette på arbeidsgruppa? Det er jo obligatorisk oppmøte også så regner med at du var der.

Gjest bustyvel
Skrevet

Er ikke obligatorisk oppmøte hver gang vel.

Diskuter med medstudenter?

Skrevet

Ok å kuppe tråden for hjelp til en tingsrett oppgave? eller lage en ny tråd? :P

Satser på det er ok! Håper den ikke forsvinner i mengden...

oppgavetekst:

I sameie mellom gårdene Søndre, Midtre og Nordre Huseby ligger et større utmarksområde. Den lavereliggende delen – kalt ”Hjemsetergrenda” – er skogsterreng, mens den største delen av sameieområdet – ”Gildremarken” – strekker seg langt innover fjellet. I Hjemsetergrenda ligger det en stor felles setervang for Huseby-gårdene. Hver av gårdene har imidlertid sine seterbygninger samlet i egne tun for seg. Gildremarken er et attraktivt fjellrypeterreng.

Frem til midten av 1800-tallet var Huseby én gård, men ble da delt i tre. Halvparten av innmarka falt ved delingen på Midtre. Resten av innmarka ble delt likt mellom Søndre og Nordre. I samsvar med innmarksfordelingen ble den opprinnelige skatteskylden til Huseby fordelt med en halvpart på Midtre og med en fjerdedel på hhv. Søndre og Nordre.

Våren 2005 kjøpte forretningsmannen Preben Sleskerud Midtre Huseby. Han ville bruke stedet til representasjon, særlig med tanke på sine italienske forretningsforbindelser. Sleskerud hadde ved flere anledninger vært invitert med på jakt i Dolomittene, og som gjenytelse ønsket han nå å by sine forbindelser på eksklusiv rypejakt i Gildremarken. Sommeren 2005 spurte han derfor eierne av Søndre og Nordre Huseby om de var villige til å leie bort sine jaktrettigheter i sameieområdet for 10 år, mot et fast, ikke justerbart, årlig oppgjør. Dette var de villige til, og skriftlig avtale ble inngått. Verdien av de samlede jaktrettigheter i området ble fastsatt til 300 000 kroner pr. år, men ingen kom på å bestemme noe om fordelingen mellom partene. Ved første årlige oppgjør – for sesongen 2006 – krevde Søndre og Nordre Huseby hver 100 000 kroner. Preben Sleskerud hevdet på sin side at hver av dem kun hadde krav på 75 000 kroner.

Spørsmål 1:

Drøft og avgjør hvilket årlig beløp eierne av hhv. Søndre og Nordre Huseby har krav på.

// Godt mulig jeg er ekstremt dum eller blind… men altså?? :bond:

Er det en hjemmel for dette? Jaktrettigheter i området ble fastsatt til 300 000 kroner pr. år, delt på 3 er jo dette 100.000 på hver.. Men det blir jo neppe en god oppgave.

Trenger litt hjelp til faktisk å forstå hva de er ute etter. For meg er det tydeligvis ikke åpenbart ;)

Noen kloke hode her i dag som ønsker å hjelpe? :)

Anonymous poster hash: 10d37...671
Skrevet

Forvaltningsloven sier at det har han rett til.

Da leser du forvaltningsloven uten kunnskap om grunnleggende juridisk metode, og uten henblikk til andre rettskildefaktorer.

Skal gi deg noen hint, TS, men husk at du har et ganske omfattende nettverk av forelesere, viderekomne studenter og medstudenter på samme år rundt deg. Kvinneguiden er absolutt ikke et særlig godt sted å starte for å bli en god jurist.

- Er det en forskjell mellom Sporveiene og f.eks. NAV, og hvor mye disse to instansene kan bety for folk? Èn av disse må nok kunne sies å ha såpass stor innvirkning på enkeltmenneskers liv at rettssikkerheten også må være sterk.

- Bærer Sporveiene i det hele tatt preg av å være et forvaltningsorgan, eller minner det mest om et alminnelig, privat selskap, som f.eks. Norweigian eller Oslo Taxi?

Og jeg vet av erfaring at om du leser de aktuelle kapitlene i Frihagens forvaltningsrett, så finner du mye informasjon, og har du disse spørsmålene i bakhodet bør det begynne å falle litt på plass.

Anonymous poster hash: 968c7...2f9

• Liker 2
Skrevet

Har man forvaltningsrett første året? :klo:

Anonymous poster hash: e1bf0...507
Skrevet

Har man forvaltningsrett første året? :klo:

Anonymous poster hash: e1bf0...507

Ja det har man :) I Bergen i alle fall.

Anonymous poster hash: 10d37...671

Skrevet

I Bergen, i Oslo er det vel fortsatt på den som var 2.avdeling.

Skrevet

Da leser du forvaltningsloven uten kunnskap om grunnleggende juridisk metode, og uten henblikk til andre rettskildefaktorer.

Skal gi deg noen hint, TS, men husk at du har et ganske omfattende nettverk av forelesere, viderekomne studenter og medstudenter på samme år rundt deg. Kvinneguiden er absolutt ikke et særlig godt sted å starte for å bli en god jurist.

- Er det en forskjell mellom Sporveiene og f.eks. NAV, og hvor mye disse to instansene kan bety for folk? Èn av disse må nok kunne sies å ha såpass stor innvirkning på enkeltmenneskers liv at rettssikkerheten også må være sterk.

- Bærer Sporveiene i det hele tatt preg av å være et forvaltningsorgan, eller minner det mest om et alminnelig, privat selskap, som f.eks. Norweigian eller Oslo Taxi?

Og jeg vet av erfaring at om du leser de aktuelle kapitlene i Frihagens forvaltningsrett, så finner du mye informasjon, og har du disse spørsmålene i bakhodet bør det begynne å falle litt på plass.

Anonymous poster hash: 968c7...2f9

Nei, det gjør jeg ikke nei.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke nei.

Hvis du hadde kunnet juridisk metode så hadde du vist til rettskildene.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du hadde kunnet juridisk metode så hadde du vist til rettskildene.

Det er ikke jeg som skriver oppgaven. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...