Gå til innhold

hvor raskt fastlegetime

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, prøvde å søke men klarte ikke finne noen slike emner i farta..

Men hvor raskt har man krav på å få time hos fastlege?

Jeg blir henvist til å ringe hver morgen å prøve å få akuttime, framfor å få en time i rimelig framtid..

Anonymous poster hash: 99d55...541
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge fastlegeforskriften § 21 skal listeinnbyggerne «få tilbud om konsultasjon så tidlig som mulig, og normalt innen fem arbeidsdager», og ifølge § 22 skal fastlegen innrette sin praksis slik at «listeinnbyggere som må ha øyeblikkelig hjelp, kan mottas og vurderes i åpningstiden».

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-08-29-842

Med andre ord finnes det ingen konkrete krav, men normalt skal man få time innen fem arbeidsdager og/eller akutt hjelp dersom man trenger dette. Mange fastleger har avsatt telefontid om morgenen der de kun tar imot henvendelser fra de som trenger akuttimer.

Skrevet

5 arbeidsdager you say?

Jeg måtte vente i 2 uker!!

Skrevet

5 arbeidsdager you say?

Jeg måtte vente i 2 uker!!

Trodde også dette var mer vanlig. Jeg har måttet vente i inntil tre uker på en normal "sjekk" hos legen min....

Skrevet

Fastlegen skal prioritere listeinnbyggerne ut i fra en konkret medisinsk vurdering av haste- og alvorlighetsgrad. Dette vil si at dersom man kun skal til en rutinesjekk eller noe som ikke haster, så vil man ikke bli prioritert over dem som trenger å komme til raskere. Derfor kan det ta lengre tid å få time til rutinesjekker, spesielt dersom fastlegen har mange på listen sin.

Det kan derfor være lurt å fortelle litt om hva det gjelder når man ringer for å bestille time, slik at man får en korrekt vurdering. Mange ringer og bare sier at de «vil ha en time». Da vil ikke kontorpersonalet kunne vurdere hastegrad, men vil anta at det gjelder en rutineundersøkelse. Man trenger ikke å være helt konkret, men det er stor forskjell på å for eksempel «har litt vondt i en ankel og vil ha en sjekk» og å ha såpass store problemer med det at det påvirker hverdagen negativt.

Skrevet

Jeg får time på dagen eller dagen etter, uansett hva det gjelder. Men om det ikke haster så skriver jeg i mld jeg sender at jeg ønsker en time i løpet av uken.

Anonymous poster hash: b8803...9ef
Gjest HappyWaffle
Skrevet

jeg får bestemt time samme dag som jeg ringer, men ventetiden hos min fastlege er over en mnd. så er ikke så ofte jeg er hos hu :P

Gjest tuppesjura
Skrevet

Min lege har startet med time på dagen. Da får du faktisk ikke bestilt time frem i tid, du er nødt til å ringe den dagen du skal ha time. Helt genialt!

Skrevet

Jeg får time samme dag evt dagen etter om det er noe som haster (magesmerter, uvi, lungebetennelse osv), dersom det kan vente innen 1-2 uker (kontroller, rutinesjekk, samtale om ett eller annet). Nå er jeg heldig og går til et stort legesenter så det er alltid mulig å få hjelp i akuttsituasjoner, selv om de av og til gir time hos en annen lege enn min fastlege. De har også turnuslege, der kommer man til samme dag. Jeg er og i den heldige situasjon at to leger deler en liste, så jeg trenger sjelden å forholde meg til andre enn de faste legene. Tenker at time innen et par uker er rimelig når det ikke er noe akutt.

Anonymous poster hash: e5268...d0c
Skrevet

Jeg må vente alt fra en uke til tre uker, eller så ringer jeg bare å får akutt time om det er veldig viktig

Anonymous poster hash: 23e95...a8b
Skrevet

Dersom jeg snakker med legen, får jeg time i løpet av maks en uke, om det trengs så får jeg i løpet av et par dager. Snakker jeg med resepsjonist må jeg vente rundt 2-4 uker. Fastlegen finner noen smutthull når det er nødvendig.

Anonymous poster hash: 0fc2e...bc5
Skrevet

Min lege har startet med time på dagen. Da får du faktisk ikke bestilt time frem i tid, du er nødt til å ringe den dagen du skal ha time. Helt genialt!

Så lenge du ikke har en jobb mellom 8-16 og ikke bare kan bestemme deg for å forlate jobben uten forvarsel fordi "I dag fikk jeg endelig legetime". Funker kansje bra for deg, men for meg høres det ut som om legen bare har gitt opp og sagt "fuck it".

Har kun brukt min fastlege 1 gang og det var på mandag. Ringte sist onsdag og de spurte om jeg ville komme på torsdag, men jeg hadde for mye arbeid torsdag/fredag så jeg spurte om jeg kunne komme mandag.

Anonymous poster hash: 42cbe...2f5

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor bestiller dere ikke time på nettet? Da får dere jo velge tid selv, så lenge det er ledige timer.

Anonymous poster hash: bf047...2f2
Skrevet

Hvorfor bestiller dere ikke time på nettet? Da får dere jo velge tid selv, så lenge det er ledige timer.

Er ikke sånn der jeg har lege, der sender du inn grunn osv til at du må ha time og hvilke dager som passer. Men ingen dato.

Så sender du og får svar da..

Skrevet

Fordi da kan du ikke komme med ønske om når på dag. Setter du opp en dato, får du garantert lenge etterpå, og tidspunktet blir ikke tatt hensyn til.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke sånn der jeg har lege, der sender du inn grunn osv til at du må ha time og hvilke dager som passer. Men ingen dato.

Så sender du og får svar da..

åh, okei :P Her jeg bor er det bare å velge at man skal bestille time, også velger man time selv :P

Skrevet

Fordi da kan du ikke komme med ønske om når på dag. Setter du opp en dato, får du garantert lenge etterpå, og tidspunktet blir ikke tatt hensyn til.

Her kan man det. Man velger både dato og dag..

Har alltid funket til meg.

Skrevet

Dato og tidspunkt skulle det selvfølgelig stå.

Skrevet

Hadde jeg kunnet velge mellom alle ledige timer hadde jeg nok brukt nettet jeg også, men slik er ikke nettbestillingen på mitt legesenter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått komme inn på timen når det har vært noe som har hastet og jeg har ventet i 4 uker når det var snakk om en kontroll av noe som var plagsomt, men ikke farlig.

Man har vel bare krav på rask hjelp ved akutte ting, og utover det så skal man vel få en legetime innen "høvelig tid". Hva som er "høvelig tid" kommer derimot an på hva som er problemet, og ventetiden vil avhenge av hva man skal inn for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...