Gjest lavendelkyss Skrevet 11. november 2013 #1 Skrevet 11. november 2013 (endret) Hei! Her tenkte jeg vi kunne diskutere bruksområder samt tips om de ulike oljer som eksisterer der ute. Det finnes utrolig mange oljer som vi kan bruke i våre skjønnhetsritualer, i matlaging, for velvære, for fordøyelse, som medisin og lindrende peie - osv.. Jeg kan begynne med å nevne hva jeg selv bruker. Hovedsaklig i forbindelse med ytre skjønnhet Jojobaolje - Denne bruker jeg i dagkremen min. Den trenger fort inn i huden, også er oljen nesten helt lik hudens egen olje. Jeg bruker denne for fuktighetsegenskapene også har jeg en liten anelse om at den bare generelt er bra for huden min. Castoroje - Denne bruker jeg i håret (smører i hodbunn) to ganger i uka. Fungerer som hårkur, fornyelse for håret, håret vokser fortere, blir tykkere osv. Jeg bruker den også hver kveld på øyenvipper. Smører langs vippekanten samt bruker en mascarafri børste og påfører oljen hver kveld og morgen. Øyenvippene etterlates sterkere, mykere, flere og lengere. Kokosolje - Denne bruker jeg i tuppene og ellers i hele håret når jeg bruker argan i hodebunnen. Kokosoljen motvirker splittede tupper og gir en fin glans. Bruker også kokosolje når jeg barberer meg nedentil og under armene. Gir veldig fin hud og etterlater huden lite irritert og myk. Jeg bruker også kokosolje på hele kroppen som en kroppskrem etter dusjing. Smører meg rett etter jeg har dusjet når huden enda er varm for best absorbering. Arganolje - Denne bruker jeg et par dråper av i nattkremen min. Den sies å skal ha antiage effekter og fornye huden. Bruker også denne i håret da den reparerer, mykner og styrker håret. Denne olje bruker jeg hovedsaklig i tørt hår - Den gir også en fin glans når man stryker bittelitt på håret. Jeg bruker den også på neglene og neglbånd. Blander den også med kokosolje når jeg smører kroppen. Lavendelolje - Denne bruker jeg hvis jeg får sår, oppripelser eller hvis jeg trenger noe på kroppen min til å lege raskt. Jeg bruker også et par dråper i shampoen min, gir en deilig duft og virker avslappende på hodebunnen. Jeg bruker også lavendel for å sovne behaglig og fortere ved å ta en dråpe på fingertuppene og smøre forsiktig under nesen. Virker avslappende og døsende. Bruker lavendel i varme fotbad. Bare et par dråper, lindrende og avslappende effekt på slitne føtter, Drypper også lavendel i kroppsbad. Det beroliger, fukter og lindrer. Drypper også lavendel i små glassfasker som jeg har pinner i. Disse har jeg på flere plasser i huset. Gir huset en deilig duft hele tiden. Hvis jeg har hodepine eller føler hodebunnen min er stram, gnir jeg noen lavendeldråper i hodebunnen og masserer inn. Det er utrolig lindrende og avslappende. Det var min oljebruk Hva er din? Og legg gjerne til flere bruksområder på de jeg bruker Endret 11. november 2013 av lavendelkyss 2
neon_sun Skrevet 11. november 2013 #2 Skrevet 11. november 2013 Bruker castorolje i hår (men sjeldent jeg gidder pga den er så tykk) og på vipper/bryn hver kveld. Vippene er ikke lenger, men myye finere og virker som de er flere. Bruker olivenolje som hårkur. Jojobaolje i fjeset et par ganger, men det tørket helt ut huden (!!!).
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #3 Skrevet 11. november 2013 Jojobaolje - som dagkrem. Enkelt og greit som å legge tilbake det naturlige fettlaget som blir strippet vekk ved vask. Flere - blanding av jojobaolje, neemolje, castorolje, kokosolje og olivenolje som overnattshårkur. Arganolje - som hårserum, glatter ut og gir glans. Tetreolje - Lurt med et par dråper i sjampoflasken som flassmiddel, bruker også lokalt på poppede kviser som antiseptisk behandling. Neemolje - Lukter høgg og funker bra som insektmiddel. Har like egenskaper som tetreolje men er fast i romtempratur. Kokosolje - Funker ikke bare som en overalt fuktighetsgiver og glansgiver, men den reduserer gnissing! Så kokosolje brukes mellom lårene på sommeren. Anonymous poster hash: 5a847...b7f
Gjest lavendelkyss Skrevet 11. november 2013 #4 Skrevet 11. november 2013 Jojobaolje - som dagkrem. Enkelt og greit som å legge tilbake det naturlige fettlaget som blir strippet vekk ved vask. Flere - blanding av jojobaolje, neemolje, castorolje, kokosolje og olivenolje som overnattshårkur. Arganolje - som hårserum, glatter ut og gir glans. Tetreolje - Lurt med et par dråper i sjampoflasken som flassmiddel, bruker også lokalt på poppede kviser som antiseptisk behandling. Neemolje - Lukter høgg og funker bra som insektmiddel. Har like egenskaper som tetreolje men er fast i romtempratur. Kokosolje - Funker ikke bare som en overalt fuktighetsgiver og glansgiver, men den reduserer gnissing! Så kokosolje brukes mellom lårene på sommeren. Anonymous poster hash: 5a847...b7f Oh, takk for tips! Jeg har store problemer med gnissing om sommeren! 3
Kira-delta Skrevet 11. november 2013 #5 Skrevet 11. november 2013 Castorolje: bruker jeg i håret. Har fått veldig bra resultater av det, håret mitt gror som bare det. Også renser jeg huden med castorolje en gang i uken Kokosolje: som hot oil treatment for håret annenhver uke. Som bodylotion to ganger i uken som lipbalm daglig. Fungerer så bra mot tørr og sprukken hud.
Gjest Hyssingen Skrevet 11. november 2013 #6 Skrevet 11. november 2013 Bruker kokosolje som fuktighetskrem på kroppen, og i tuppene på håret når jeg har dusjet. Det er egentlig det.
Gjest lavendelkyss Skrevet 11. november 2013 #7 Skrevet 11. november 2013 Castorolje: bruker jeg i håret. Har fått veldig bra resultater av det, håret mitt gror som bare det. Også renser jeg huden med castorolje en gang i uken Kokosolje: som hot oil treatment for håret annenhver uke. Som bodylotion to ganger i uken som lipbalm daglig. Fungerer så bra mot tørr og sprukken hud. Kan du fortelle litt mer om hot oil treatment?
Adhara Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Tråden er ryddet for affiliatelink. Minner om at det ikke er lov å poste den type linker på KG. Irrlys, moderator. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #9 Skrevet 12. november 2013 Kokosnøttolje bruker jeg først og fremst som sminkefjerner og hårur. Har den i hele håret i ca 60 min før jeg dusjer. Jeg shampoonerer håret som regel 2-3 ganger for å få ut all oljen. Skal også prøve oljen som barberkrem, det syns jeg var et godt tips! Mandelolje bruker denne på kroppen etter dusj. Syns den gir god fuktighet, men denne oljen er litt "flat". Savner litt god lukt og luksus Nattlysoljle inntas hver morgen. til vanlig 1 kapsel, men 2 uken før pms. Hjelper mot dårlig hud og pms. Jeg har tatt nattlysolje i 1,5 år nå og har aldri hatt penere hud. Tran inntar 1 kapsel hverdag. I tillegg til viktige næringsstoffer er den også god for huden. Nuxe hår- og ansiktsolje. Favoritt å bruke i fjeset. Lukter godt og flasken er utrolig drøy. Anonymous poster hash: 65b04...c59
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #10 Skrevet 12. november 2013 I går kveld ble jeg så oppgitt over huden min at jeg i mangel på noe bedre tok mammas lavendelolje... Masserte den godt inn i huden, skylte bort det overflødige, og masserte det resterende inn i huden igjen. Ble litt overrasket over at den ikke ble skikkelig fettete, jeg har typisk T-sone med sorte prikker på nesa som også glinser etter vask, men hadde ikke store forhåpningene. Ingenting annet har fungert, liksom. Så våkner jeg i dag og ser til min store overraskelse at huden ikke er blitt fet over natten, slik den som oftest alltid blir... Faktisk så den ganske fin ut! Før var den tørr, flassete, og fet i T-sonen; nå var den mer jevn og hadde den berømte gløden alle snakker om. De sorte prikkene hadde også blitt mindre synlige. Tror jeg må begynne å bruke mer olje, altså! *gledesdans* Anonymous poster hash: 0cd42...ecb 1
cocoon Skrevet 12. november 2013 #11 Skrevet 12. november 2013 Olivenolje: Vet ikke hvor lurt det er, men bruker det som sminkefjerner... Så skyller jeg med vann og tørker godt. Det har fungert bra for meg, blir ikke rød i huden lenger sånn som jeg ble av vanlig sminkefjerner (sensitiv hud). Så lenge jeg skyller og tørker godt etterpå gir det meg ikke fet hud.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #12 Skrevet 12. november 2013 Moroccanoil: Gjør håret mykt og vakkert, og ikke minst velduftene. All annen olje: Matlaging. Prøvde å smøre kokosnøttolje på kroppen en gang, men fikk en svær allergisk reaskjon i form av rødt utslett, så sånn holder jeg meg unna siden huden min er sensitiv. Anonymous poster hash: ea77b...92d
Binta Ba Skrevet 12. november 2013 #13 Skrevet 12. november 2013 Kokosolje - Funker ikke bare som en overalt fuktighetsgiver og glansgiver, men den reduserer gnissing! Så kokosolje brukes mellom lårene på sommeren. Anonymous poster hash: 5a847...b7f Jeg bruker pure shea butter til det samme Pure shea butter - Fuktighetskrem mot tørre områder, eksem, etter tatovering, etter barbering, massasje, sår o.l. Brukes også til fletting av håret til barnet og venner ( afrikansk hår/halv-afrikansk ) Kokosolje - Fuktighetskrem hele kroppen og ansiktet etter vask/dusj. Brukes også i krøllene til datteren min på sommeren.
Miss-Grey Skrevet 12. november 2013 #14 Skrevet 12. november 2013 (endret) Fantastisk tråd! Det har vært så mye diskusjon om dette i ulike tråder på forumet at det var på tide noen laget en samletråd. Skal absolutt følge med på denne! Har ikke tid til å skrive om alle mine oljerutiner akkurat nå, men tipser dere om dette blogginnlegget: http://www.beautycomesclean.se/blogg/201311/olivolja-skadar-hudbarriaren-solrosolja-starker-den Solsikkeolje skal visstnok styrke hudbarrieren. Jeg forbinder oljen mest med matlaging på 90-tallet, men gikk til innkjøp av en flaske i går. Har bare fått prøvd på den ene armen før sengetid i går, men resultatet kjennes bra. Den lukter nokså nøytralt, men det spørs om jeg skal blande inn noen dråper sitron- eller eukalyptusolje for å få "luksusfølelsen" på plass. Edit: Det beste med solsikkeolje er selvfølgelig at den fås kjøpt på enhver vanlig matbutikk, og nesten ikke koster noenting. Jeg betalte 19 kroner for en hel liter. I forhold til de andre oljene jeg bruker er den relativt kortreist også - de fleste flaskene jeg så på butikken var produsert i Europa. Er kjempespent på hvordan den fungerer på lang sikt! Endret 12. november 2013 av Miss-Grey
Kira-delta Skrevet 12. november 2013 #15 Skrevet 12. november 2013 Kan du fortelle litt mer om hot oil treatment? Ja det kan jeg vel Kokosoljen smelter jo ved 25grader. Så jeg heller veldig varmt vann i vasken, og putter oppi en bolle med 3-4 ss kokosolje og lar det varme seg mens jeg vasker håret med shampoo. Så klemmer jeg ut alt overflødig vann med håndkle. Drar den varme kokosoljen ut i lengdene av håret (kan bli skikkelig fett om man tar det mot hodebunnen), og setter på meg en dusjhette. Sitter slik i 30-45min, og føner med varm luft 3-4 ganger for å holde det varmt. Håret blir silkemykt etterpå
Belle de Jour Skrevet 12. november 2013 #16 Skrevet 12. november 2013 Både elsker og hater oljer! Olje i ansiktet mitt er total crash, og jeg fikk betale dyrt for å teste ut oil cleansing method og jojobaolje i ansiktet over et par måneder. Så folkens, får dere veldig mange kviser av oljer i ansiktet kan det være en overgangsperiode til perfekt gudinnehud, eller det kan være strake veien mot...ja. Derimot funker det perfekt i hår og resten av kroppen! Arganolje har jeg i hårtuppene stort sett hver dag. Mest i tuppene, men stryker over resten av håret med det lille som er igjen. Jeg forsøker å kure hodebunnen så ofte som mulig, da med en blanding av castorolje, jojobaolje, litt arganolje, i tillegg til noen dråper rosmarinolje (eterisk). Lar det sitte et par timer. Har også kura resten av håret med kokosolje, arganolje og avocadoolje, men det er så mye styr at jeg som regel tyr til vanlige kremkurer. Om vinteren får jeg ekstra tørr hud, og spesielt etter å ha skrubba huden pleier jeg å smøre meg inn med mandelolje mens huden fortsatt er våt. I perioder smører jeg neglene med jojobaolje, men det er sånn som glir ut ganske fort. Dypper bare en q-tip i olja og stryker over neglene.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #17 Skrevet 13. november 2013 Hei Dere som bruker castor oil i håret - hvordan gjør dere det? Og hvor kjøpes castor oil? Anonymous poster hash: 65b04...c59
Miss-Grey Skrevet 13. november 2013 #18 Skrevet 13. november 2013 Hei Dere som bruker castor oil i håret - hvordan gjør dere det? Og hvor kjøpes castor oil? Anonymous poster hash: 65b04...c59 Jeg bruker ikke castorolje selv, så kan ikke svare på hvordan man påfører den. Den er imidlertid å få tak i på de fleste innvandrerbutikker - jeg spottet tre ulike flasker når jeg handlet i går, de varierte i pris mellom 19-29 kroner. Jeg tror også man kan få tak i på apotek, men jeg tipper at dette er en del dyrere?
Gjest lavendelkyss Skrevet 13. november 2013 #19 Skrevet 13. november 2013 Ja det kan jeg vel Kokosoljen smelter jo ved 25grader. Så jeg heller veldig varmt vann i vasken, og putter oppi en bolle med 3-4 ss kokosolje og lar det varme seg mens jeg vasker håret med shampoo. Så klemmer jeg ut alt overflødig vann med håndkle. Drar den varme kokosoljen ut i lengdene av håret (kan bli skikkelig fett om man tar det mot hodebunnen), og setter på meg en dusjhette. Sitter slik i 30-45min, og føner med varm luft 3-4 ganger for å holde det varmt. Håret blir silkemykt etterpå Aha- Det skal jeg jammen prøve! Takk! Jeg bruker ikke castorolje selv, så kan ikke svare på hvordan man påfører den. Den er imidlertid å få tak i på de fleste innvandrerbutikker - jeg spottet tre ulike flasker når jeg handlet i går, de varierte i pris mellom 19-29 kroner. Jeg tror også man kan få tak i på apotek, men jeg tipper at dette er en del dyrere? Jeg kjøper all min olje på Iherb.com http://www.iherb.com/Heritage-Products-The-Palma-Christi-Castor-Oil-32-fl-oz-960-ml/6476 Hei Dere som bruker castor oil i håret - hvordan gjør dere det? Og hvor kjøpes castor oil? Anonymous poster hash: 65b04...c59 Iherb.com er svaret Som beskrevet i hovedinnlegget bruker jeg den i håret og på huden. Trenger ikke mye
Miss-Grey Skrevet 13. november 2013 #20 Skrevet 13. november 2013 Jeg kjøper all min olje på Iherb.comhttp://www.iherb.com/Heritage-Products-The-Palma-Christi-Castor-Oil-32-fl-oz-960-ml/6476 Iherb.com er svaret Som beskrevet i hovedinnlegget bruker jeg den i håret og på huden. Trenger ikke mye Joda, jeg har også handlet på Iherb tidligere, og kjenner til utvalget. Poenget med at jeg anbefalte innvandrerbutikker er at det er mye mer miljøvennelig, ettersom alle varer fra Iherb fraktes hit med flytransport. Literprisen er nok langt lavere enn på Iherb også. Kjøper du på apoteket, har du en ekstrafordel; du vet veldig godt hva du får. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå