Skinka Skrevet 12. november 2013 #81 Del Skrevet 12. november 2013 Hvor mange takker egentlig for alle svar her inne på hele forumet? Ikke så mange Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #82 Del Skrevet 12. november 2013 Hvor mange takker egentlig for alle svar her inne på hele forumet? Ikke så mange Forskjellen er at TS omtrent bare sa "nei det går ikke" til alt som ble foreslått. Det bare ballet videre med problemer, ikke løsningsorientert. Da er det liksom en haug med folk som har kommet med gode tips og prøver å gi henne litt motivasjon til å se litt lysere på tingene, og da kommer det bare negativt tilbake, barnslige ting som "Men da får jeg vel kjeft for det" osv. Ingen har da kjeftet på henne, de som har giddet å bruke tid på å skrive her inne er som noen sa, fremmede folk som gjerne vil hjelpe. Når alt blir forkastet og TS synes hun har en situasjon som ingen andre har, og selv skriver at hun var ute etter tips, når hun har fått haugevis, så forstår jeg ikke hvorfor hun gidder å starte en tråd i det hele tatt. Hvorfor prøve å hjelpe noen som ikke kan vurdere det som blir sagt engang? I tillegg setter hun seg i en heftig forsvarsposisjon så fort noen sier at hun kanskje bør se lysere på sakene. Det er da ikke kritikk, det er også et velment råd som TS velger å ta som kritikk, og må ha siste stikk på. Anonymous poster hash: 1f79e...dc9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 12. november 2013 #83 Del Skrevet 12. november 2013 Joda, men det nytter ikke å si til noen som er pessimistisk at de må slutte å være pessimistisk, man blir ikke optimistisk av det. Er det jeg reagerte på, skjønner at jeg var pessimistisk men der og da så var det sånn.Anonymous poster hash: d7e8e...067 For meg hjelper det å høre det. Ofte så begynner man jo å tenke mer over en sak om man hører det fra andre. Min mann kam godt si "flytti så sur du er i dag da", så prøver jeg jo å være hyggeligere etterpå 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åffårno Skrevet 12. november 2013 #84 Del Skrevet 12. november 2013 Hvilke råd avviser jeg uten å begrunne hvorfor det ikke går? Er ikke alt jeg gidder å kommentere men det betyr ikke at jeg ikke tar det til meg. Skal en tur på butikken. Er speilglatt ute og ifølge samboer ikke strødd og siden vi bor på toppen av en lng og bratt bakke så blir det ikke trilletur. Vil ikke risikere å falle og miste vogna som vil trille nedover og kanskje ta livet av babyen min. Men nå får jeg vel kjeft for å ikke ta til meg det rådet. Anonymous poster hash: d7e8e...067 Bare sånn at jeg sier det først: Jeg har veldig stor forståelse for at du er sliten, og selvsagt kan man ikke følge alle råd - ikke alt passer for alle. Men du er ekstremt negativ, og jeg ville kanskje tatt dette i betraktning. Hele veien er det forklaringer om "noen du kjenner som ikke har det sånn" og "prøv å være utslitt i dagesvis" - altså; veldig mange som svarer i denne tråden bruker ganske forståelsesfullt ordlag og forteller deg, før de gir råd, at dette har de selv opplevd, gjerne også noen i langt verre grad over mye lengre tid - før de avslutter med å gi et råd de ikke forventer at skal virke magisk for deg. Men de gir rådet. Da er ditt svar oftest bare "javel, ingen forstår meg fordi alt er så astronomisk vanskelig akkurat for meg". Det er urealistisk - jeg tror du har hatt altfor skyhøye forventninger til det å få barn, og kanskje er du noe pessimistisk av natur(eller ikke) - men du ser iallefall kullsort på selv den minste ting. Jeg sier ikke det for å kritisere deg, fordi jeg tror alle rådene her er geniale, eller fordi jeg ikke tror du er sliten - men; du kommer ingen vei med å ha en sånn innstilling over tid. Med innstilling mener jeg ikke at du skal klare å være superhappy når du er sliten, men du må legge av den den illusjonen du nå sitter med at alle farter rundt etter 1 måned. Jeg kjenner simpelthen ingen som gjør det - og det er faktisk ikke tilfelle, selv om det gjelder for noen. Disse "noen" kan også oppleve å få stor søvnmangel når barnet er eldre - eller et helvete med tenåringer, så det er ingen grunn å føle seg ekstremt uheldig fordi man er utslitt med en baby i hus,. Sliten og lei og desperat, ja - men uheldig? Nei. Du er helt normal, og det er ingen grunn for deg å se så kullsort på ting utfra situasjonen. Selv om jeg skjønner at søvnmangel kan gjøre det slik i en periode. Det jeg prøver å si er at du må tenke på å bli mer realistisk(nei, ikke uberpositiv superhappylykkelig, men innse realitetene med det å ha barn) - for ellers blir hele babytiden og oppveksten generelt ganske krevende, og du vil føle deg konstant uheldig og ulykkelig. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 12. november 2013 #85 Del Skrevet 12. november 2013 Hvor mange takker egentlig for alle svar her inne på hele forumet? Ikke så mange Når jeg ber om konkrete råd prøver jeg faktisk å takke. Om ikke quote hvert innlegg så en felles takk til flere. Viser takknemlighet for at folk gidder. Det hadde de overhode ikke behøvd. Jeg oppfatter det som normal folkeskikk. I alle fall om jeg ikke klarer å holde en hyggelig tone. Hvis jeg klarer å svare på et innlegg klarer jeg slenge ned et takk og et smil, uansett om det hjalp meg eller ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #86 Del Skrevet 12. november 2013 Nå overtålker dere meg her Dere trur at jeg er den dramaqueenen som sitter her å gråter og trur at ingen har det verre enn meg. Men skal fortsett mitt fine liv med babyen min. Er ikke noe galt med den, er jeg som sliter psykisk. Anonymous poster hash: d7e8e...067 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #87 Del Skrevet 12. november 2013 Og takk til dere som ikke bare skriver at jeg må skjerpe meg Anonymous poster hash: d7e8e...067 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åffårno Skrevet 12. november 2013 #88 Del Skrevet 12. november 2013 Nå overtålker dere meg her Dere trur at jeg er den dramaqueenen som sitter her å gråter og trur at ingen har det verre enn meg. Men skal fortsett mitt fine liv med babyen min. Er ikke noe galt med den, er jeg som sliter psykisk. Anonymous poster hash: d7e8e...067 Om du føler at dette er noe som har bygd seg opp over tid, eller at det handler om mer enn "bare" midlertidig søvnmangel - så anbefaler jeg deg å bestille en time på helsestasjonen hos psykiatrisk sykepleier. Kan være fint å få snakket litt med noen om stort og smått så det slipper bygge seg opp unødig stort Akkurat i den perioden hvor det er mest hormoner og minst søvn kan man ha godt av en tredjepart som kan veilede litt og lytte til hva man tenker på Mange som også har en litt latent fødselsdepresjon e.l forverrer det også nettopp med søvnmangel, så det er ikke så dumt å være litt ekstra observant på det så man slipper gå unødig lenge med noe som kan forebygges. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #89 Del Skrevet 12. november 2013 Nå overtålker dere meg her Dere trur at jeg er den dramaqueenen som sitter her å gråter og trur at ingen har det verre enn meg. Men skal fortsett mitt fine liv med babyen min. Er ikke noe galt med den, er jeg som sliter psykisk. Anonymous poster hash: d7e8e...067 Ingen har ment at det er noe galt med babyen din, den høres ut som en helt vanlig baby. Anbefaler også en tur til psykiatrisk sykepleier om du føler det er mer enn bare søvnmangel. Jeg hadde god hjelp av det da jeg slet i spedbarnstiden. Anonymous poster hash: d8bc9...059 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vevila Skrevet 12. november 2013 #90 Del Skrevet 12. november 2013 Jeg parkerte vogna en stund og brukte bæresele. Da jeg prøvde vogna igjen etter et par mnd gikk det fint. Begge ungene mine har likt bæreselen bedre, de liker kontakten tror jeg. Sikker på at babyen ikke har låsninger, refluks el.? Kan være greit å sjekke om de ikke vil ligge på rygg noe sted. Takk for svar, selv om det var litt på siden av diskusjonen Låsningene skal være borte ifølge manuellterapeuten i alle fall, men mistenker refluks. Har nevnt dette på hs, men ble avfeid med at babyer gulper mye og at det ikke betydde noe så lenge han gikk opp i vekt, men får håpe det går seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #91 Del Skrevet 12. november 2013 Jeg bor også på toppen av en lang og veldig bratt bakke. Jeg har termin i løpet av vinteren. Det er helt uaktuelt for meg å trille ned denne bakken på vinterstid, brodder eller ei. Så det jeg planlegger å gjøre er å ta bilen ned bakken og trille tur på flatmark, og så ta bilen opp igjen. Høres kanskje ut som latskap, men hvis man hadde sett bakken så tror jeg de fleste ville gjort det slik Anonymous poster hash: 5064e...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 12. november 2013 #92 Del Skrevet 12. november 2013 Det er vel ikke et problem for TS? Gå tur på kveldstid, når pappa passer babyen. Det er viktig å komme seg ut uansett. Hvis jeg hadde seriøs søvnmangel, ville jeg heller anbefalt å bruke timene far er hjemme til å sove. Mange her råder til å gå tur, og jeg er ikke uenig i det. Men om man sover veldig få timer om natta, tror jeg kroppen har bedre av et par timer ekstra søvn på ettermiddagen enn en tur. Men enig i at dersom ts ikke kan sove på dagen, bør hun prøve å komme seg ut. Jeg husker selv at jeg syns dagslys og bevegelse var bra i nyfødtperioden. Jeg kunne også bli litt pessimistisk de dagene nettene hadde vært ekstra ille, men dagslys hjalp faktisk på humøret.Det er så sant. Avslapping er det viktigste. Alle vet at det er travelt med små barn og det eneste man drømmer om er å få sove i fred og ro. Livet blir snudd opp/ned med barn, men det gjelder å gjøre det beste utav det og gjøre det til noe positivt. Gå lange turer er alfa/omega for de fleste av oss .. både for fysisk og ikke minst psykisk velvære. Babytiden er så kort - kos deg og se på det positive i stedet for å dyrke det negative. Alle får mindre søvn når man har baby i hus - that`s life. Jeg hadde i hvert fall droppet sovemedikamenter og heller brukt avslapping, frisk luft og lange turer som "medisin". Jeg har ikke forstått helt nøyaktig hvor mye ts sover i snitt. Men ja, alle vet at de feste babyer holder foreldrene sine våkne en del, men det må jo sies at noen babyer sover dårligere enn andre også. Og da er det nok ganske provoserende å få høre at man må være mer positiv. Tror ikke man blir så positiv av det. Heldigvis går dette seg til for mange, da de fleste babyer sover gradvis bedre. Men jeg har mer tro på konkrete råd og oppmuntrende ord som at det går over osv, enn at man må "skjerpe seg" og bare endre innstilling, så blir alt så mye bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 12. november 2013 #93 Del Skrevet 12. november 2013 Hvis jeg hadde seriøs søvnmangel, ville jeg heller anbefalt å bruke timene far er hjemme til å sove. Mange her råder til å gå tur, og jeg er ikke uenig i det. Men om man sover veldig få timer om natta, tror jeg kroppen har bedre av et par timer ekstra søvn på ettermiddagen enn en tur. Men enig i at dersom ts ikke kan sove på dagen, bør hun prøve å komme seg ut. Jeg husker selv at jeg syns dagslys og bevegelse var bra i nyfødtperioden. Jeg kunne også bli litt pessimistisk de dagene nettene hadde vært ekstra ille, men dagslys hjalp faktisk på humøret. Jeg har sovet 20 hele netter (dvs fra 12-05.30) de siste to årene, og var våken annenhver time i en halvtårsperiode, så jeg føler at jeg er berettiget til å mene at det er viktig å komme seg ut uansett for å få frisk luft og mosjon. Om man i utgangspunktet har søvnproblemer, så vil det nok hjelpe på søvnen med både mosjon og frisk luft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Conradine Skrevet 12. november 2013 #94 Del Skrevet 12. november 2013 Hvis jeg hadde seriøs søvnmangel, ville jeg heller anbefalt å bruke timene far er hjemme til å sove. Mange her råder til å gå tur, og jeg er ikke uenig i det. Men om man sover veldig få timer om natta, tror jeg kroppen har bedre av et par timer ekstra søvn på ettermiddagen enn en tur. Men enig i at dersom ts ikke kan sove på dagen, bør hun prøve å komme seg ut. Jeg husker selv at jeg syns dagslys og bevegelse var bra i nyfødtperioden. Jeg kunne også bli litt pessimistisk de dagene nettene hadde vært ekstra ille, men dagslys hjalp faktisk på humøret. Jeg har ikke forstått helt nøyaktig hvor mye ts sover i snitt. Men ja, alle vet at de feste babyer holder foreldrene sine våkne en del, men det må jo sies at noen babyer sover dårligere enn andre også. Og da er det nok ganske provoserende å få høre at man må være mer positiv. Tror ikke man blir så positiv av det. Heldigvis går dette seg til for mange, da de fleste babyer sover gradvis bedre. Men jeg har mer tro på konkrete råd og oppmuntrende ord som at det går over osv, enn at man må "skjerpe seg" og bare endre innstilling, så blir alt så mye bedre. Jeg har hatt barn med kolikk så jeg vet alt om å ikke sove. Men jeg vet og at det er en overgang og det blir i hvert fall ikke bedre av å klage og synes synd på seg selv. Forstår aldri problemet med å oppmuntre folk til positiv tenking i stedet for å dyrke elendigheten og synke enda dypere. Frisk luft og mosjon gjør underverker - det kan ingen nekte for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 12. november 2013 #95 Del Skrevet 12. november 2013 Jeg har sovet 20 hele netter (dvs fra 12-05.30) de siste to årene, og var våken annenhver time i en halvtårsperiode, så jeg føler at jeg er berettiget til å mene at det er viktig å komme seg ut uansett for å få frisk luft og mosjon. Om man i utgangspunktet har søvnproblemer, så vil det nok hjelpe på søvnen med både mosjon og frisk luft. Men det er forskjell på å sove svært så avbrutt over lengre tid, noe som er slitsomt nok (det kjenner jeg veldig godt igjen fra babyperioden), og å sove tre timer hver natt over lengre tid. Får man så lite som tre timer, vil jeg si man bør sove alle anledninger man kan framfor mosjon. Men som jeg sier, anbefaler jeg også tur på dagtid med baby, også for å få dagslys. Men jeg ville ikke brukt tiden på ettermiddagen (når det dessuten også er mørkt) til det. Fordi jeg tror mer søvn trumfer mosjon, hvis valget står mellom det, og søvnmangelen er stor nok. Som sagt, vet ikke jeg hvor mye ts vanligvis sover, og folk har en tendens til å overdrive litt hvor lite de sover. Men jeg snakker da om langt mer enn den vanlige søvnløsheten man må regne med når man har baby.Jeg har hatt barn med kolikk så jeg vet alt om å ikke sove. Men jeg vet og at det er en overgang og det blir i hvert fall ikke bedre av å klage og synes synd på seg selv. Forstår aldri problemet med å oppmuntre folk til positiv tenking i stedet for å dyrke elendigheten og synke enda dypere. Frisk luft og mosjon gjør underverker - det kan ingen nekte for. Jeg vet også mye om å sove dårlig og ha en urolig baby. Og jeg var så lykkelig som jeg sjelden hadde vært i samme periode. Jeg gikk masse tur og nøt å ha en baby, selv om nettene var et helvete en god stund. Men jeg forventer ikke at alle takler ting på samme måte som meg, da mye annet kan være ulikt. Det blir for enkelt å si at det kun handler om innstilling fordi man selv har taklet noe greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Conradine Skrevet 12. november 2013 #96 Del Skrevet 12. november 2013 Men det er forskjell på å sove svært så avbrutt over lengre tid, noe som er slitsomt nok (det kjenner jeg veldig godt igjen fra babyperioden), og å sove tre timer hver natt over lengre tid. Får man så lite som tre timer, vil jeg si man bør sove alle anledninger man kan framfor mosjon. Men som jeg sier, anbefaler jeg også tur på dagtid med baby, også for å få dagslys. Men jeg ville ikke brukt tiden på ettermiddagen (når det dessuten også er mørkt) til det. Fordi jeg tror mer søvn trumfer mosjon, hvis valget står mellom det, og søvnmangelen er stor nok. Som sagt, vet ikke jeg hvor mye ts vanligvis sover, og folk har en tendens til å overdrive litt hvor lite de sover. Men jeg snakker da om langt mer enn den vanlige søvnløsheten man må regne med når man har baby. Jeg vet også mye om å sove dårlig og ha en urolig baby. Og jeg var så lykkelig som jeg sjelden hadde vært i samme periode. Jeg gikk masse tur og nøt å ha en baby, selv om nettene var et helvete en god stund. Men jeg forventer ikke at alle takler ting på samme måte som meg, da mye annet kan være ulikt. Det blir for enkelt å si at det kun handler om innstilling fordi man selv har taklet noe greit. Hva hjelper da? Si "Stakkars deg, ja, det er fælt ... bare vit at vi føler med deg". Jeg er i hvert fall glad for at jeg ble oppmuntret av folk med positive tanker og som pushet meg i riktig retning i stedet for å få meg til å synes synd på meg selv fordi jeg hadde mann som jobbet offshore, baby med kolikk som måtte bæres og bysses fra kl 18:00 hver kveld. Det var ikke bare nattesøvn som manglet hos meg på den tiden - jeg hadde ikke kveld heller for hver bidige kveld i 3 mnd gikk med til å bysse et barn som hylte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #97 Del Skrevet 12. november 2013 For noe tull! Det som øker sjans for krybbedød er samsoving, om foreldrene driker eller røyker, ikke at babyen sover på eget rom. Mange anbefaler at den gjør enttopp det. Bla.a for at den sover bedre fordi det ikke lukter mamma og mat. Anonymous poster hash: df043...2a8 Det er nettopp det de mener skjer når babyen dør i krybbedød. Den sover for tungt og sovner inn. Derfor man ikke skal legge baby på eget rom før det er ett år (du har kanskje ikke vært inne på landsforeningen for krybbedød?). Det som KAN øke faren for krybbedød er ved samsoving før barnet er åtte uker, dette gjelder mest hvis mor/far røyker, ellers er det ikke bevist noe mer eller mindre før/etter åtte uker. Samsoving/ eller soving i seng ved siden av foreldresengen er faktisk anbefalt for å kunne forebygge krybbedød, nettopp fordi barnet hører og lukter oss og det vil med jevne mellomrom bli vekt og kommer oppgi en litt lettere søvnfase. Det de gryter er at barnet er i en dyp søvnfase over lengre tid. Men dette gjelder da barn som fra før har en svakhet for å kunne dø i krybbedød, det er disse barna alle tiltakene hjelper for. Men man vet ikke hvem som er født med svakheten eller ikke, derfor er det noe de anbefaler alle å gjøre. Så det at søstera og tanta og naboen til mormor sine barn ikke gjorde det ene eller det andre, det spiller ingen rolle, for da hadde de ikke denne svakheten. Og de som vil ta sjansen må jo gjerne gjøre det, men jeg følger de rådene som blir gitt med tanke på krybbedød, da jeg faktisk ikke har lyst til å "se" om mitt barn har svakheten eller ikke. Anonymous poster hash: a9650...08c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #98 Del Skrevet 12. november 2013 Skal våkne? Skal de vel ikke. Det er bare propaganda, babyer kan fint sove i egen seng på eget rom hele veien. Ammer man, er det kanskje ikke så praktisk da Det som kan hjelpe mot krybbedød er smokk. Og den kan de bruke i sin gen seng, på sitt eget rom. MEN man gjør som man vil, det finner man ut av, hva som funker for en selv. Anonymous poster hash: df043...2a8 Du skal vel ikke vekke en baby? Du har ikke helt oppfattet poenget med dette. Vi har flere søvnfase, og babyen "bør" ikke være inne dyp søvnfase for lenge, derfor er det bra at barnet blir "vekt" innimellom, altså kommer "opp" til en litt lettere søvnfase, sånn at barnet varierer. For det er den dype søvnfasen over lengre tid de mener er faren. Og smokk er en av de tingene de selv sier at er usikker, men at det mulig kan ha en effekt. Altså, det er den metoden som er minst sikker. Da legger man ikke barnet på eget rom med smokk.. Anonymous poster hash: a9650...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #99 Del Skrevet 12. november 2013 Tror ikke du får ladet batterier med en baby, du må nok investere i en lader. Anonymous poster hash: ddc9a...7bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #100 Del Skrevet 13. november 2013 Igjen, jeg spiser uten babyen i armene, har aldri sagt at jeg må mate babyen samtidig som jeg selv spiser. Så dere trenger ikke fortsette å gi meg råd om det Jeg har sovet bedre i natt så ser litt lysere på ting. Dere som mener at jeg må slutte å være pessimistisk kan slite dere ut i dagevis også snakkes vi da om å være optimistisk Jeg har ikke en baby som skriker masse nei. Anonymous poster hash: d7e8e...067 Slite oss ut i dagevis??? Vi kan godt diskutere optimisme for min har som jeg skrev sovet 2til 3 timer om natten i over 6 måneder. Og jeg er fremdeles optimistisk for selvfølgelig blir det bedre og alle ting har en løsning. Så tar gjerne diskusjon om noen dagers slit jeg.... Anonymous poster hash: 5d951...bfb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå