Gå til innhold

hvordan lade batteriene med en baby?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest pysepusen

Delvis enig; men hva gjør man om man har en baby som hylgråter i vogna? Det gjør min, så her blir det bare "tur" om vi skal på helsestasjonen eller annet vi er nødt til.

Går det fint om babyen sover før han blir lagt oppi? Bar mest i sjal de månedene hun ikke ville ligge i vogna, jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Delvis enig; men hva gjør man om man har en baby som hylgråter i vogna? Det gjør min, så her blir det bare "tur" om vi skal på helsestasjonen eller annet vi er nødt til.

Det er vel ikke et problem for TS?

Gå tur på kveldstid, når pappa passer babyen. Det er viktig å komme seg ut uansett.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, jeg spiser uten babyen i armene, har aldri sagt at jeg må mate babyen samtidig som jeg selv spiser. Så dere trenger ikke fortsette å gi meg råd om det :)

Jeg har sovet bedre i natt så ser litt lysere på ting. Dere som mener at jeg må slutte å være pessimistisk kan slite dere ut i dagevis også snakkes vi da om å være optimistisk ;)

Jeg har ikke en baby som skriker masse nei.

Anonymous poster hash: d7e8e...067
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Jepp, tror også det har med holdning å gjøre. Hvis man bare ser problemer, "ja men ..." "det går ikke", "det fungerer ikke" osv...

Jeg har fulgt en dagbok her, ei dame som har flere småbarn, og hennes holdning er helt fantastisk. Det er ofte hva man gjør det til selv. Man MÅ ikke alltid sove for å få energi, men bare slappe av. Bare ligge helt rolig og slappe av hjelper også. Du må gjøre småting som å gå dere en tur selv om du sier du ikke har energi til det. Aktivitet gir energi, men det er dørstokken som alltid er den lengste. Kommer man seg over den går det gjerne veldig bra og gir medsmak.

Man kan si hva man vil, men med mye her i livet kommer man langt med positiv instilling.

Anonymous poster hash: 1f79e...dc9

Det er så sant. Avslapping er det viktigste.

Alle vet at det er travelt med små barn og det eneste man drømmer om er å få sove i fred og ro.

Livet blir snudd opp/ned med barn, men det gjelder å gjøre det beste utav det og gjøre det til noe positivt. Gå lange turer er alfa/omega for de fleste av oss .. både for fysisk og ikke minst psykisk velvære.

Babytiden er så kort - kos deg og se på det positive i stedet for å dyrke det negative.

Alle får mindre søvn når man har baby i hus - that`s life.

Jeg hadde i hvert fall droppet sovemedikamenter og heller brukt avslapping, frisk luft og lange turer som "medisin".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Ja, men man blir gjerne veldig pessimistisk uten søvn og da må man tvinge seg selv litt.

Har vært der mang en gang selv de siste månedene (og putt på en baby som skriker masse). Det blir bare verre om man ser svart på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips angående flasker. Jeg har selv hatt flaskebarn og skjønner ikke hvorfor vi gjorde det så tungvindt.

1. Sørg for å ha nok flasker til et helt døgn + 1-2 ekstra.

2. Har du oppvaskmaskin? Kjøp deg et stativ til flaskesmokker og kjør alt der, skyll etterpå.

3. Kjøp mikrosterilisator. Da er sterilisering gjort på maks en halvtime.

4. Avent melkepulverdispenser. Et must dersom barnet får mme. En har 3 rom. Så kan du måle opp til 3 måltider av gangen. Eventuelt kjøpe flere og måle opp til alle måltidene neste døgn.

4. Kok opp vann og ha over på en sterilisert flaske og sett i kjøleskapet. Da trenger du bare koke opp bittelitt vann i vannkokeren av gangen når baby blir sulten. Så blander du det kalde med det varme. Du lærer deg fort hvor mye av hver som trengs til riktig temperatur i forhold til hvor mye mme du skal lage.

Vi har mer enn nok flasker.

Vi har en benksterilisator som bruker 15 min, bare vasker fort med zalo først. Så trenger ikke bruke oppvaskmaskinen.

Vi fordeler mengde mmepulver i flaskene og lar de stå slik med lokk på til de trengs, da fyller vi vann i.

Vi har 2 termoser på benken med ca perfekt temperert kokt vann i.

Så syns at vi har det ganske lettvint sånn sett, men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men man blir gjerne veldig pessimistisk uten søvn og da må man tvinge seg selv litt.

Har vært der mang en gang selv de siste månedene (og putt på en baby som skriker masse). Det blir bare verre om man ser svart på det.

Joda, men det nytter ikke å si til noen som er pessimistisk at de må slutte å være pessimistisk, man blir ikke optimistisk av det. Er det jeg reagerte på, skjønner at jeg var pessimistisk men der og da så var det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så sant. Avslapping er det viktigste.

Alle vet at det er travelt med små barn og det eneste man drømmer om er å få sove i fred og ro.

Livet blir snudd opp/ned med barn, men det gjelder å gjøre det beste utav det og gjøre det til noe positivt. Gå lange turer er alfa/omega for de fleste av oss .. både for fysisk og ikke minst psykisk velvære.

Babytiden er så kort - kos deg og se på det positive i stedet for å dyrke det negative.

Alle får mindre søvn når man har baby i hus - that`s life.

Jeg hadde i hvert fall droppet sovemedikamenter og heller brukt avslapping, frisk luft og lange turer som "medisin".

Selvsagt får alle mindre søvn, men en god del får til å sove når babyen sover på dagtid. Det har MYE å si. Kanskje avslapping har mere å si for deg og noen andre, for meg har søvn mye å si. Det trenger ikke være kjempe mye søvn, og ikke sammenhengende og dyp. Men 4-5 timer er mye bedre for meg enn 2-3.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, jeg spiser uten babyen i armene, har aldri sagt at jeg må mate babyen samtidig som jeg selv spiser. Så dere trenger ikke fortsette å gi meg råd om det :)

Jeg har sovet bedre i natt så ser litt lysere på ting. Dere som mener at jeg må slutte å være pessimistisk kan slite dere ut i dagevis også snakkes vi da om å være optimistisk ;)

Hvorfor spør du når du ikke tar til deg råd?

Det er du selv som må snu dette for det dårlige søvnmønsteret kan dessverre vare i et par år om du er uheldig.

Skal du ut og trille i dag?

Anonymous poster hash: 1f394...dc9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du når du ikke tar til deg råd?

Det er du selv som må snu dette for det dårlige søvnmønsteret kan dessverre vare i et par år om du er uheldig.

Skal du ut og trille i dag?

Anonymous poster hash: 1f394...dc9

Hvilke råd avviser jeg uten å begrunne hvorfor det ikke går? Er ikke alt jeg gidder å kommentere men det betyr ikke at jeg ikke tar det til meg.

Skal en tur på butikken. Er speilglatt ute og ifølge samboer ikke strødd og siden vi bor på toppen av en lng og bratt bakke så blir det ikke trilletur. Vil ikke risikere å falle og miste vogna som vil trille nedover og kanskje ta livet av babyen min. Men nå får jeg vel kjeft for å ikke ta til meg det rådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Selvsagt får alle mindre søvn, men en god del får til å sove når babyen sover på dagtid. Det har MYE å si. Kanskje avslapping har mere å si for deg og noen andre, for meg har søvn mye å si. Det trenger ikke være kjempe mye søvn, og ikke sammenhengende og dyp. Men 4-5 timer er mye bedre for meg enn 2-3.

Det er da ikke vanlig med 4-5 timers sammenhengende søvn med nyfødte babyer i hus.

Da gjelder det å benytte den tiden man har til å sove/slappe av ved å følge babyens sovemønster.

Men selvsagt er mosjon alfa/omega ... legg babyen i vognen og gå lange turer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å slite seg ut over flere dager er faktisk helt vanlig med baby i hus. Det er svært få som lever i den hverdagen vi får se på facebook. Har selv flere venninner som rosemaler dette hver dag på facebook. Sannheten er at den ene har store samlivsproblemer, den andre er alenemor med en mor som stiller opp timesvis daglig og den tredje mener det ikke er så farlig at baby gråter litt. Utad på facebook lever de de perfekte liv med sine kjære.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Yesterday... All my troubles seemed so far away"

-Livet før baby er som et annet liv, de første ukene er verst for da er det unntakstilstand. Når ungen er 8-12 uker er det blitt normalen og da går tingene litt mer automatisk. Frem til det er det dessverre vanlig å være dritsliten... Jeg sover heller ikke i løpet av dagen, er som en zombie rusa på kaffe og joggebuksa er min beste venn.

Du har fått mange gode råd her, slå av pcn og ut på trilletur! :) Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med å slite seg ut over flere dager er faktisk helt vanlig med baby i hus. Det er svært få som lever i den hverdagen vi får se på facebook. Har selv flere venninner som rosemaler dette hver dag på facebook. Sannheten er at den ene har store samlivsproblemer, den andre er alenemor med en mor som stiller opp timesvis daglig og den tredje mener det ikke er så farlig at baby gråter litt. Utad på facebook lever de de perfekte liv med sine kjære.

Ikke alle rosemaler. Ei venninne av meg har en baby som sover 6 timer i strekk hver natt, siden fødselen. Så hun går fjellturer og er veldig sosial, og stråler som en sol. Babyen er 4 mnd, men mora har hatt dett sånn her siden fødselen, hun sier selv at hun hadde ikke trudd at det var så lett å være mor, da hun alltid er uthvilt og kan gjøre ca hva hun vil bare hun kan ta med babyen. Vet at hun ikke lyver.

Har andre venninner med småe babyer som er ute og farter ca hver dag, butikker, kjøpesenter, barseltreff, trilleturer osv. Og de sier at de er litt sliten men ikke så ille.

Så ikke ALLE er utslitt, en del har det faktisk passe greit og noen supert. Og noen rosemaler sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke vanlig med 4-5 timers sammenhengende søvn med nyfødte babyer i hus.

Da gjelder det å benytte den tiden man har til å sove/slappe av ved å følge babyens sovemønster.

Men selvsagt er mosjon alfa/omega ... legg babyen i vognen og gå lange turer.

Har bare sagt hva som er bedre, sier ikke at det er en selvfølge å få såpass med søvn med en baby. Hadde jeg klart å følge babyen sitt søvnmønster hadde jeg ikke startet denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Yesterday... All my troubles seemed so far away"

-Livet før baby er som et annet liv, de første ukene er verst for da er det unntakstilstand. Når ungen er 8-12 uker er det blitt normalen og da går tingene litt mer automatisk. Frem til det er det dessverre vanlig å være dritsliten... Jeg sover heller ikke i løpet av dagen, er som en zombie rusa på kaffe og joggebuksa er min beste venn.

Du har fått mange gode råd her, slå av pcn og ut på trilletur! :) Lykke til videre!

Fått mange råd ja, skal ikke påstå noe annet. Men kan ikke følge alle for det. Blir ikke trilletur i dag som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at du føler deg litt bedre i dag :) Det er fantastisk hva litt ekstra søvn kan gjøre.

Det kommer til å være opp og ned med søvnen. Her var det en periode med 4-5 timer søvn i det første intervallet og da overlever man det meste. Men nå er vi inne i en 1-3 timersperiode og det er jo så klart ganske anderledes.. Husk at alt bare er en periode!

Og plutselig har du to og så har du enda mindre fritid og søvn, sjalusi osv.. ;) Sett ting i perspektiv så virker det kanskje ikke så svart. :)

Jeg synes for øvrig du har fått masse gode råd her. Selv om ikke alle passer for deg så klart. Men husk at dette er fremmede mennesker som bruker tid på å prøve å hjelpe deg siden de føler med deg.. ;) Det er hyggelig å takke selv om du ikke fikk noe ut av alle råd. Just saying.. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg parkerte vogna en stund og brukte bæresele. Da jeg prøvde vogna igjen etter et par mnd gikk det fint. Begge ungene mine har likt bæreselen bedre, de liker kontakten tror jeg.

Sikker på at babyen ikke har låsninger, refluks el.? Kan være greit å sjekke om de ikke vil ligge på rygg noe sted.

Tror de fleste som svarer her har prøvd dette. Min første hadde kolikk og sov "aldri". Jeg hadde fødselsdepresjon og så svart på det meste. Med andremann er det også slitsomt, med to barn såpass tett. Vi svarer her fordi vi vet hvordan det er. Jeg hadde også lett for å se svart på det, men lærte meg å jobbe med å finne løsninger.

Jeg og mannen går stadig gjennom rutinene våre for å optimalisere dagene og sørge for at vi begge får mest mulig søvn, mosjon, egentid og tid til hverandre, i tillegg til alt annet som skal gjøres med jobb og barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du føler deg litt bedre i dag :) Det er fantastisk hva litt ekstra søvn kan gjøre.

Det kommer til å være opp og ned med søvnen. Her var det en periode med 4-5 timer søvn i det første intervallet og da overlever man det meste. Men nå er vi inne i en 1-3 timersperiode og det er jo så klart ganske anderledes.. Husk at alt bare er en periode!

Og plutselig har du to og så har du enda mindre fritid og søvn, sjalusi osv.. ;) Sett ting i perspektiv så virker det kanskje ikke så svart. :)

Jeg synes for øvrig du har fått masse gode råd her. Selv om ikke alle passer for deg så klart. Men husk at dette er fremmede mennesker som bruker tid på å prøve å hjelpe deg siden de føler med deg.. ;) Det er hyggelig å takke selv om du ikke fikk noe ut av alle råd. Just saying.. ;)

Har sagt takk innimellom, just saying ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...