Stinelin Skrevet 11. november 2013 #41 Del Skrevet 11. november 2013 Er ganke sliten ja og derfor jeg ber om tips her. Men ikke alle skjønner at jeg ber om tips her og forventer at jeg ordner opp sjøl Anonymous poster hash: d7e8e...067 Masse tips her, men du må nok dessverre ordne opp i situasjonen selv ja. Da jeg var i samme situasjon kjeftet jeg på venninnene mine som hadde sagt at det var SÅ fint med barn. Hjalp ingenting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #42 Del Skrevet 11. november 2013 Masse tips her, men du må nok dessverre ordne opp i situasjonen selv ja. Da jeg var i samme situasjon kjeftet jeg på venninnene mine som hadde sagt at det var SÅ fint med barn. Hjalp ingenting. Selvdagt må jeg ordne opp selv men når folk sier at jeg må tenke selv så blir jeg frustrert fordi jeg ber om hjelp/tips.Anonymous poster hash: d7e8e...067 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #43 Del Skrevet 11. november 2013 Det virker som om du har ganske mye på planen i tillegg til baby? I hvert fall den første stunden (og for noen litt lenger), må man bare svelge at det er grenser for hva man rekker. Søvn er viktigere enn husarbeid. Når babyen din sovner, legg deg. Helt nødvendig husarbeid kan vente til mannen kommer hjem. Da kan han stelle med babyen en time, f.eks, mens du støvsuger eller lignende. Kanskje han har ork til å lage middag hvis du er veldig sliten? Jeg har en baby på omtrent samme alder, og de første ukene har mannen måttet gjøre det meste utenom babyen. Jeg hadde store visjoner om at jeg skulle få tid til masse ting mellom ammingen. Så viste det seg at jeg sitter og ammer store deler av døgnet, de resterende timene sover jeg/henter meg inn, og det som er igjen forsøker jeg å gjøre noe annet nyttig. Har definitivt ikke sett innsiden av en kafé, knapt sett andre enn nær familie :-) Nå er baby snart seks uker, og jeg har endelig begynt å klare litt mer enn det helt basale. En baby tar mye mer tid enn det man skulle tro. For å kunne gi babyen det han/hun trenger må du prioritere søvn. Dropp heller internett/husarbeid etc. Tving deg til å legge deg. Anonymous poster hash: 9703d...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #44 Del Skrevet 11. november 2013 Du viser ikke at du tar imot tipsene, begynner bare å prate om andre ting som også er et problem men ikke del av det du startet tråden med. Kan ikke se at du har reflektert over tipsene, iallefall ikke de to jeg gav deg tidligere. Du kommer alltid med et "men..." . Anonymous poster hash: 1f79e...dc9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #45 Del Skrevet 11. november 2013 Hvordan får dere energi til å holde ut med en baby? Jeg har en snill baby som gråter etter mat hver 3-4. time ellers ikke noe gråt. Men i natt har jeg sovet 2 timer. Samboer snorker seg igjennom natta, han våkner av skrik og tar babyen i blant men jeg våkner jo og. Eller jeg sover ikke da samboer snorker og babyen ligger å "prater" eller presser (prøver å bæsje) mesteparten av natta. Samboer får sove selv om babyen lager lyder. Sånn er nettene mine. På dagtid når babyen sover så skal man liksom sove selv, men jeg må jo få i meg mat ol. Vil komme meg ut, har droppet alle barseltreff pga ikke energi. Orker ikke dra ut døra el få besøk. Prøver jeg å sove på dagtid så får jeg ikke sove. Jeg skjønner ikke at mødre kan dra på cafe og sitte der i timesvis og skravle, eller gå lange turer med vogna. Jeg har ennå ikke rørt vogna, babyen er ca en mnd. Vi er fullstendig isolert fordi jeg har null energi. Det var ikke sånn her det var å skulle bli mamma!! Hvordan overlever dere? Hvor henter dere energien fra til å dra ut døra?Anonymous poster hash: d7e8e...067 Stakkars baby, hvordan holdt den ut fars snorking - får babyen sovet? Anonymous poster hash: 87135...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #46 Del Skrevet 11. november 2013 Hvordan får dere energi til å holde ut med en baby? Jeg har en snill baby som gråter etter mat hver 3-4. time ellers ikke noe gråt. Men i natt har jeg sovet 2 timer. Samboer snorker seg igjennom natta, han våkner av skrik og tar babyen i blant men jeg våkner jo og. Eller jeg sover ikke da samboer snorker og babyen ligger å "prater" eller presser (prøver å bæsje) mesteparten av natta. Samboer får sove selv om babyen lager lyder. Sånn er nettene mine. På dagtid når babyen sover så skal man liksom sove selv, men jeg må jo få i meg mat ol. Vil komme meg ut, har droppet alle barseltreff pga ikke energi. Orker ikke dra ut døra el få besøk. Prøver jeg å sove på dagtid så får jeg ikke sove. Jeg skjønner ikke at mødre kan dra på cafe og sitte der i timesvis og skravle, eller gå lange turer med vogna. Jeg har ennå ikke rørt vogna, babyen er ca en mnd. Vi er fullstendig isolert fordi jeg har null energi. Det var ikke sånn her det var å skulle bli mamma!! Hvordan overlever dere? Hvor henter dere energien fra til å dra ut døra?Anonymous poster hash: d7e8e...067 Stakkars baby, hvordan holdt den ut fars snorking - får babyen sovet? Anonymous poster hash: 87135...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #47 Del Skrevet 11. november 2013 Pumper du og gir morsmelk på flaske eller får babyen mme? Dersom babyen får mme, vil jeg anbefale deg å ta en sovetablett en natt eller to. Du kan også ta sovetablett om du pumper, men da bør du kaste melka de neste 12-24 timene da de fleste medisiner går over i morsmelka. Jeg fødte gutten min tidlig en morgen og sov selvsagt ikke noe den natta eller påfølgende dagen. Akkurat da svevde jeg på en rosa sky og ei adrenalinbølge. Neste natt sov jeg kun et par timer, da jeg lå og lyttet etter lyder fra babyen hele tiden. Samme skjedde natta etter. Da begynte jeg å krasje. Etter tre netter med minimalt med søvn ble jeg helt vrak. Jeg gråt og gråt og var helt utmattet. Var hardt angrepet av barseltårer kan du sei. Jeg har også slitt med søvnen før, og da har jeg trent sovetabletter for å komme inn i rytmen igjen. Ei fornuftig jordmor skjønte at jeg trengte søvn, så jeg fikk en sovetablett hver kveld de neste nettene. Babyen sov da på vaktrommet. Etter tre netter med sovetabletter fant jeg "rytmen" igjen, og nå er babyen min nesten 2 mnd, og jeg sover som en stein når babyen sover. Jeg har ikke trengt flere sovetabletter enn de jeg fikk på sykehuset. Du har min fulle sympati. Det er helt utrolig hvor sliten og deprimert man kan bli av lite søvn. Prøv også å ikke fokusere på at "nå må jeg sove". Tenk heller: "Nå har jeg 2-3 timer jeg kan bare lukke øynene og slappe av". Fokuser på at du får hvile i alle fall, om ikke søvn. Men akkurat nå er du nok så utslitt at jeg virkelig anbefaler deg å be legen om resept på sovetabletter. Anonymous poster hash: bef4c...3c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thinkerbelle Skrevet 11. november 2013 #48 Del Skrevet 11. november 2013 Det virker som om TS er veldig sliten og fortvilet, jeg forstår deg! Det kan være veldig slitsomt med en liten baby. Men - husk at det bare har gått 4 uker:) det er veldig kort tid:) la det gå noen uker til.. Du virker i tillegg fokusert på problemene, det finnes alltid en løsning: har du ikke plass til seng, kjøp en tynn madrass, eller en liten gjesteseng (de oppblåsbare tar mindre plass enn en handlepose:)). I tillegg kan babyens preferanser endre seg; du sier den ikke vil ta smokk og sove, men om 1 uke så kanskje det går likevel:) osv osv:) Prioriter basalbehov: mat og søvn f.eks.. Alt annet får vente:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åffårno Skrevet 11. november 2013 #49 Del Skrevet 11. november 2013 Selvdagt må jeg ordne opp selv men når folk sier at jeg må tenke selv så blir jeg frustrert fordi jeg ber om hjelp/tips.Anonymous poster hash: d7e8e...067 Det er ganske åpenbart at du ikke ser skogen for bare trær her. og det er sånn fordi du er veldig trøtt og sliten. Da ser man ofte ikke løsninger, og opplever at absolutt alle råd som ikke er en magisk løsning er "prøvd lenge/virker ikke/hjelper ikke/ingen forstår". Du har fått mange gode råd i denne tråden - noen jeg tror kan hjelpe deg, og andre som er litt utenfor din mulighet(f.eks at dere ikke har flere soverom, ergo kan du jo ikke legge deg på et annet soverom - jeg ser den.). Når noen da foreslår enda ett alternativ - som eksempelvis å kjøpe en gjesteseng som kan parkeres bort og brukes senere til andre ting, så hører du ikke etter og responderer med frustrasjon. Jeg sier ikke at det er en magisk løsning eller at det funker for dere - men du må være villig til å prøve å velge ut noe. Glem denne tråden her i noen timer, så - når babyen sover greit kan du kikke gjennom den en gang til og skrive ned potensielle råd å teste ut på et ark. Velg så ut noen enkle, som du tenker du kan teste ut. Ikke bare en gang, men flere ganger - for å se om det kan bidra. Du kommer ikke til å bli fullstendig uthvilt, og du kommer ikke til å våkne imorra duggfrisk på bakgrunn av ett genialt råd som løser alt. Det ER sinnsykt slitsomt, for de fleste ekstra slitsomt de 3 første månedene. Og alle tror de skal kverke både mannen, katta, babyen, seg selv og postmannen. Men oppi det må du nesten være villig til å i fred og ro ta ting til vurdering så rasjonelt som du klarer, med bittelitt motivasjon - selv om det jo åpenbart er vanskelig siden du er trøtt og sliten. Prøv å iallefall forsøke å teste ut et par av rådene som du tror ikke er slitsomt å gjennomføre, og så får du bare se om det funker OK eller ikke. Noe mer enn det kan jo hverken du eller andre gjøre. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 11. november 2013 #50 Del Skrevet 11. november 2013 Det blir bedre! Jenta mi er snart 9 mnd nå og jeg husker godt den 1-3 Mnd. Alt var nytt, slitsomt og uvandt. Jeg var sliten 24/7, frustrert, overlykkelig og gråt mye. Et evig kaos. Den 3 måneden fikk jeg tro på meg selv, baby sov bedre og lenger + jeg som aldri har klart å sove til lyder eller på dagtid sov som en sten! Vi begynte å dra mer ut, sov mer, hadde mer troa på oss selv og fikk dreisen på ting rett og slett. Hold ut! Det blir snart bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #51 Del Skrevet 11. november 2013 Kan ikke multisitere på mobilen. Ikke alle råd kan følges og da må jeg vel få lov å nevne det? Har egentlig ikke så mange planer men skulle gjerne dratt en tur ut innimellom med babyen, ikke bare være hjemme. Ca alle jeg kjenner har vært sosiale kort tid etter fødselen. Husarbeid har jeg ikke gjort siden før fødselen. Samboer er ikke den verste snorkeren, er bare jeg som er sensitiv. Trur ikke at babyen bryr seg fordi den ligger våken uansett på natta om samboer sitter lenge opp fordi han har "babyvakt" og ikke gidder å legge seg før vakta er over(som helg). Babyen er ikke mer våken når samboer snorker. Samboer kom hjem med sånn nesespray mot snorking i dag Har prøvd div sovepiller i mitt liv og de eneste som funker er sterke saker, og jeg syns ikke at det blir rett å ta når jeg uansett må ta meg av matingen i blant (samboer kan ikke ta all matingen). Kan risikere å sove så dypt at jeg ikke hører babyen. Legen min er også streng på sovemedisin så spørs om jeg får det med en baby å passe på. Men kan tenk på det. Har sagt (trur jeg) at det med gjesteseng kan funke. Vet at det vil bli bedre men det hjelper ikke her og nå. Har vært sliten siden i vår egentlig, har ikke sovet bra siden da pga heftig bekkenløsning som gravid. TSAnonymous poster hash: d7e8e...067 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 11. november 2013 #52 Del Skrevet 11. november 2013 Kanskje meditasjon kunne hjulpet.. Eller barselyoga. Det kan hjelpe deg å tøye ut en sliten kropp og få kontakt med kroppen på en fin måte. Og kanskje avspenning og gi hvile. Det er vel litt for tidlig enda, men om noen uker er det mulig. Jeg tror at å få lys og lett mosjon er kjempeviktig for deg nå. Som jeg har nevnt før; om så var bare en tur rundt huset. Mitt barn sover lengre om gangen hvis hun sover ute. Så jeg pakker henne godt inn, og legger henne til å sove i vogna på balkongen. Så setter jeg på babycall, lager noe godt å spise, leser avisen og slumrer på sofaen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 11. november 2013 #53 Del Skrevet 11. november 2013 En ting som er helt sikkert er at du må komme deg ut på dagtid. Du får ikke mer energi av å gå hjemme hele dagen. Gutten min er 16 mnd nå, og nå har han for første gang i hele sitt liv sovet hele natten tre netter på rad. Jeg hadde ikke overlevd om jeg ikke sov på dagtid. Fram til han var 1 år så var han våken en gang i timen omtrent hele natta, mens han på dagtid kunne ha lengre lurer. Jeg heiv i meg brødskiver med nugatti og melk stående ved kjøkkenbenken med baby på armen. Det var det beste jeg kunne få til med en hånd, for når baby sov så ville jeg også sove. Ellers var jeg veldig fokusert på at jeg skulle ut og trille minst en gang for dag, og da gjerne en lengre tur. Det har veldig mye å si. Du får frisk luft, dagslys, kommer i bedre form og du får faktisk mer energi. Jeg skjønner at du er sliten, men det er virkelig ingen unnskyldning for å ikke gå ut og trille. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 11. november 2013 #54 Del Skrevet 11. november 2013 Ellers var jeg veldig fokusert på at jeg skulle ut og trille minst en gang for dag, og da gjerne en lengre tur. Det har veldig mye å si. Du får frisk luft, dagslys, kommer i bedre form og du får faktisk mer energi. Jeg skjønner at du er sliten, men det er virkelig ingen unnskyldning for å ikke gå ut og trille. Dette er jeg kjempe enig i! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #55 Del Skrevet 11. november 2013 Vanskelig å spise selv mens jeg holder babyen med en arm og flaska med den andre hånda, har bare to hender. Er vel annerledes med puppen da man ikke trenger å holde den. TSAnonymous poster hash: d7e8e...067 Det er ikke vanskeligere enn du gjør det til. Min lille har hatt kolikkbaby til han var 5 måneder og jeg sov maks 3 timer hver natt. Jorda, er utslitt men hadde ikke regnet med at det å få en baby var en dans på røde roser så var innstilt på at det ville bli hardt. Som alenemor har man heller ikke noe samboer, men man klarer segchelt fint. Smør matpakke på kvelden, legg babyen på en pute når du gir flaske så har du plutselig 2 ledige hender. 1 til flaska og en til brødskiver eller eple. Om ikke det virker tar det ikk mer enn 5 minutter å få i seg en skive så det rekker du rett etter baby har sovnet og før du selv legger deg. Tenk at du klarer det og ikke vær så pessimistisk så skal du se det går bra :-) Anonymous poster hash: 5d951...bfb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #56 Del Skrevet 11. november 2013 Kan du ikke bare sove på sofaen eller et annet rom mens mannen din har babyvakt? Anonymous poster hash: d8bc9...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #57 Del Skrevet 11. november 2013 Kjøp en slik og ha på det ekstra rommet: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S79840023/ Last ned podcaster fra itunes med meditasjon/avslapping, gjerne rettet mot gravide/ammende. Anonymous poster hash: 137bb...495 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #58 Del Skrevet 11. november 2013 Jepp, tror også det har med holdning å gjøre. Hvis man bare ser problemer, "ja men ..." "det går ikke", "det fungerer ikke" osv... Jeg har fulgt en dagbok her, ei dame som har flere småbarn, og hennes holdning er helt fantastisk. Det er ofte hva man gjør det til selv. Man MÅ ikke alltid sove for å få energi, men bare slappe av. Bare ligge helt rolig og slappe av hjelper også. Du må gjøre småting som å gå dere en tur selv om du sier du ikke har energi til det. Aktivitet gir energi, men det er dørstokken som alltid er den lengste. Kommer man seg over den går det gjerne veldig bra og gir medsmak. Man kan si hva man vil, men med mye her i livet kommer man langt med positiv instilling. Anonymous poster hash: 1f79e...dc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 11. november 2013 #59 Del Skrevet 11. november 2013 (endret) Et tips angående flasker. Jeg har selv hatt flaskebarn og skjønner ikke hvorfor vi gjorde det så tungvindt. 1. Sørg for å ha nok flasker til et helt døgn + 1-2 ekstra. 2. Har du oppvaskmaskin? Kjøp deg et stativ til flaskesmokker og kjør alt der, skyll etterpå. 3. Kjøp mikrosterilisator. Da er sterilisering gjort på maks en halvtime. 4. Avent melkepulverdispenser. Et must dersom barnet får mme. En har 3 rom. Så kan du måle opp til 3 måltider av gangen. Eventuelt kjøpe flere og måle opp til alle måltidene neste døgn. 4. Kok opp vann og ha over på en sterilisert flaske og sett i kjøleskapet. Da trenger du bare koke opp bittelitt vann i vannkokeren av gangen når baby blir sulten. Så blander du det kalde med det varme. Du lærer deg fort hvor mye av hver som trengs til riktig temperatur i forhold til hvor mye mme du skal lage. Endret 11. november 2013 av Orchideae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vevila Skrevet 12. november 2013 #60 Del Skrevet 12. november 2013 En ting som er helt sikkert er at du må komme deg ut på dagtid. Du får ikke mer energi av å gå hjemme hele dagen. Gutten min er 16 mnd nå, og nå har han for første gang i hele sitt liv sovet hele natten tre netter på rad. Jeg hadde ikke overlevd om jeg ikke sov på dagtid. Fram til han var 1 år så var han våken en gang i timen omtrent hele natta, mens han på dagtid kunne ha lengre lurer. Jeg heiv i meg brødskiver med nugatti og melk stående ved kjøkkenbenken med baby på armen. Det var det beste jeg kunne få til med en hånd, for når baby sov så ville jeg også sove. Ellers var jeg veldig fokusert på at jeg skulle ut og trille minst en gang for dag, og da gjerne en lengre tur. Det har veldig mye å si. Du får frisk luft, dagslys, kommer i bedre form og du får faktisk mer energi. Jeg skjønner at du er sliten, men det er virkelig ingen unnskyldning for å ikke gå ut og trille. Delvis enig; men hva gjør man om man har en baby som hylgråter i vogna? Det gjør min, så her blir det bare "tur" om vi skal på helsestasjonen eller annet vi er nødt til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå