Gå til innhold

Vestkant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En sånn ''typisk soss'', er for meg en som er kledd i merkeklær fra topp til tå. Og som ser elegant og fint ut. Jeg personlig liker den stilen, men jeg liker også den uteligger-blandet med soss-blandet med gud vet hva stilen min også. Men en typisk ''soss'' er vel dette:

Jeg syns også at det er pent, men hva mener du med uteligger blandet med soss? Klarer ikke helt å se det for meg... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags prosjekt er dette, egentlig? Måtte du skrive det?

Hva mener du med at om jeg måtte skrive det?

Det er en oppgave om klassifiseringen av øst og vest. Hva er det som skiller dem fra hverandre, med tanke på klesstil. Kan man direkte se på en person hvor hun/han er fra, osv.

Anonymous poster hash: 506b5...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at om jeg måtte skrive det?

Det er en oppgave om klassifiseringen av øst og vest. Hva er det som skiller dem fra hverandre, med tanke på klesstil. Kan man direkte se på en person hvor hun/han er fra, osv.

Anonymous poster hash: 506b5...8ff

Er det i sammenheng med sosiologi? Isåfall kan du jo ta en titt på denne artikkelen og trekke frem teoriene til Bourdieu om hvorfor vi velger vi velger som vi gjør på bakgrunn av hvor en befinner seg i det sosiale rommet. Folk på vestkanten vil jo typisk ha mer økonomisk kapital enn de på østkanten. Har dette noe å si for hva slags klær de velger å gå med? Og mange på østkanten har relativt mer kulturell enn økonomisk kapital, hva har dette å si for klesvalget osv.?

Forbruksmønsteret kan jo si noe om hvor i det sosiale rommet et individ befinner seg. Så da burde det i prinsippet være mulig å si noe om hvor folk kommer fra ut ifra hva de har på seg.

Endret av Fashionistaen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer selvsagt med hvor man er.

Hvis du vil se selv, er det letteste å snoke litt rundt på Facebook blant Handelsgym-ungdom. Evt. se på bloggerne for Elle.

http://elleblogg.no/

De som er opptatt av mote vil ha hverdagsklær fra Alexander Wang, Isabel Marant, Rick Owens, Rag & Bone og enkelte dyrere kveldsplagg fra Saint Laurent, Alexander McQueen etc.

Enkle ballerinasko fra Lanvin, Acne boots, Louboutin pumps. En klassisk Chanel-veske, Celine boston bag til daglig, Saint Laurent clutch til kveldsbruk.

Gå igjennom antrekkene hos Net-a-Porter og se.

Ullkåper, shearling jakker, skinny jeans, ankelboots eller høye støvletter.



Anonymous poster hash: 0ea55...d42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosie Huntington-Whiteley har en type stil som er vanlig blant jenter jeg gikk på skole med.

rosie-huntington-whiteley-102811-2.jpg

3febaa1fbf1a3281_RosieHuntingtonWhiteley

69574_1.jpg

Mest populære veskene er fra Givenchy, Bottega Veneta, Celine. De fleste mikser dyrere merker med Zara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å faktisk ta turen til Oslo selv, og bare sette seg på en café og observere? Har du ikke muligheten til det?



Anonymous poster hash: d8a44...21f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også at det er pent, men hva mener du med uteligger blandet med soss? Klarer ikke helt å se det for meg... :fnise:

Hehehe, jeg aner virkelig ikke hva jeg skal kalle det! Men det er liksom slik at, selv om en skjorte jeg har da, for eks, koster flesken, så ser det ikke sånn ut. Noen av klærne mine ser litt ''slitt'' og ''gammel'' ut selv om de er nye og koster mye. Håper jeg du kan se det for deg nå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært få jenter og gutter fra Oslo vest går med Michael Kors, Louis Vuitton eller Burberry. Kanskje for fem år siden, men ikke i dag. I dag ligger forskjellen mellom øst- og vestkantstil heller i kvalitet og snitt. Vestkantungdom har råd til klær av gode stoffer og med ordentlig søm og snitt, mens jeg har inntrykk av at ungdom fra øst i større grad er opptatt av å flashe "riktige" logoer.

Det er vanskelig å gi eksempler på hvilke merker vestkantungdom primært bruker, ettersom dette varierer veldig. Fellesnevneren er likevel kvalitet. Dessuten er vestkantbarn vesentlig flinkere til å kle seg pent, og velger heller anonyme plagg enn å flashe harry logoer.

Endret av pepsiprinsessa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel i stor grad om en helhet, på vestkanten skal helheten se bra ut. Plettfri hud, langt skinnende hår, man bruker penger på gode hårprodukter, og går ofte til frisør.

Når det kommer til klær handler det fremdeles om merker og kvalitet. Man kjøper gjerne cashmere, silke, merino ull, jeans av kvalitet, dyre vinterjakker. Dette kombineres også med noen rimelige merker, spesielt fra zara og abercrombie.

De unge på vestkanten har gjerne en veldig voksen stil, mye lik sine foreldre. Veldig mange har en louis vuitton speedy eller neverfull, gjerne fått i konfirmasjonsgave. Det går i vinterjakker fra moncler, canada goose og parajumpers. Det er fremdeles mye uggs og hunterstøvler, ihvertfall blandt de på ungdomskolen og videregående. På vår og sommer ser man endel seiljakker og ralph lauren klær.

Det er de ferreste av de under 18 år som har de dyreste merkene som celine, chanel, hermes og div annet i kler. Dette er gjerne for de som går på videregående og gjerne tjener sine egene penger + har foreldrenes penger.

Det handler i stor grad også om prioritering, mange bruker alle konfirmasjonspengene sine på klær istedenfor å kjøpe moped og scooter som man gjør på bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bor i vest selv, og vil si at Andrea Badendycks stil representerer mye av stilen her i vest. En annen ting, er at vestkanten ofte er tidligere ute med merkeklærne. De fleste får kanskje CG-jakke når de er 14-15? Mens her fikk mange det allerede på barneskolen. Merkene er allerede godt integrert i lav barneskolealder. Tar du tbanen opp mot holmenkollen, vil du feks se en 1.klassing med UGG. Veldig vanlig! De fleste har dessuten merkevesker fra barneskolen. Det vil jeg si er en veldig stor forskjell.

En annen ting er type merkeklær som brukes. Mens de på østkanten bruker steriotypiske merkeklær som UGG, CG, parajumper og så videre, bruker ungdom på vestkanten et mer utbredt spekter av merkeklær. På østkanten bruker en ofte merkeklær som er YTTERKLÆR. På vestkanten bruker vi merkeklær i både yttertøy, og bukse, genser osv. På østkanten er det vanlig å bruke BARE canada goose og Uggs. Dette er også en viktig forskjell :)



Anonymous poster hash: 2784c...178
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosie Huntington-Whiteley har en type stil som er vanlig blant jenter jeg gikk på skole med.

Mest populære veskene er fra Givenchy, Bottega Veneta, Celine. De fleste mikser dyrere merker med Zara.

Og hun har jo også upper upper class røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hun har jo også upper upper class røtter.

Upper middle vil jeg si :) Hun er fra Devon, som er et moderat velstående område. Mange misforstår pga. hennes "double-bareled" etternavn.

Hun er riktignok fra det som antakeligvis kan sammenliknes med Ullern, Vinderen el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Upper middle vil jeg si :) Hun er fra Devon, som er et moderat velstående område. Mange misforstår pga. hennes "double-bareled" etternavn.

Hun er riktignok fra det som antakeligvis kan sammenliknes med Ullern, Vinderen el.l.

Hennes bakgrunn er nok mer kompleks enn som så. Hun er nemlig ikke den første Huntington som er "berømt". Whiteleyfamilien kommer også fra penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes bakgrunn er nok mer kompleks enn som så. Hun er nemlig ikke den første Huntington som er "berømt". Whiteleyfamilien kommer også fra penger.

Sant, de fleste med slike etternavn har visse røtter, men selv om det kvalifiserer for status i England har det andre betydninger utenfor. Nordmenn vil assosiere "overklasse" men penger, men realiteten er stort sett annerldes. Mye har endret seg de siste generasjonene. Jeg kjenner flere engelske jenter med "nobility" røtter som ikke har særlig med penger.

Så ja man kan søke det tilbake til visse aner men det kreves mer for et "aristokrati" stempel og det er sjelden gitt at de har god råd. Så det er jo helt avhengig av hva man legger i overklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abercrombie

Marcjacobs/mikhaelkors klokke

X2u tights

Anonymous poster hash: 653d0...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...